Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?
Jag har fått ett tips om att testa för Ureaplasma efter 3 IVF-minus på raken. Hittade detta på nätet:
Bakterien ureaplasma urealyticum är en bakterie som faktiskt utgör en del av den normala underlivsfloran hos både kvinnor och män. Den kan odlas fram hos ca 70% av sexuellt aktiva människor. Samtidigt har bakterien associerats med ett antal sjukdomar hos människa så som infertilitet, men även intrauterin död, prematur födsel och under spädbarnstiden: lunginflammation, bronkopulmonell dysplasi och även hjärnhinneinflammation.
Man vet ännu för lite om ureaplasma urealytikum. Man vet att ureaplasma urealytikum kan vara en lömsk rackare - den lever gott i underlivet utan att orsaka sjukdom, tills man själv, eller den möter någon, med ett sämre försvar än vanligt. Under graviditeten har man ett lätt försämrat immunförsvar för att inte stöta bort fostret, och därför kan bakterien då leda till en infektion. Den kan infektera hinnsäcken, vilket i sin tur kan leda till förtida värkar och prematur födsel. Man försöker förstå hur olika bakterier samverkar, hur de leder till att olika sk inflammatoriska mediatorer kan leda till förtida värkar mm mm. http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/prematur-f%C3%B6rlossning-igen/1221
Min fråga: är det svårt att få en svensk gynekolog att testa för ureaplasma, enl er erfarenhet? Minns att Riga krävde detta inför ÄD (gjorde dock inte ÄD där). Tjeckien nämner det inte alls, tydligen ej viktigt enl dom.
Mykoplasma och även klamydia ska tydligen vara värt att testa - dock har jag testat för klamydia 2010 och det var negativt.