• Juliette F

Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

Jag har fått ett tips om att testa för Ureaplasma efter 3 IVF-minus på raken. Hittade detta på nätet:

Bakterien ureaplasma urealyticum är en bakterie som faktiskt utgör en del av den normala underlivsfloran hos både kvinnor och män. Den kan odlas fram hos ca 70% av sexuellt aktiva människor. Samtidigt har bakterien associerats med ett antal sjukdomar hos människa så som infertilitet, men även intrauterin död, prematur födsel och under spädbarnstiden: lunginflammation, bronkopulmonell dysplasi och även hjärnhinneinflammation.

Man vet ännu för lite om ureaplasma urealytikum. Man vet att ureaplasma urealytikum kan vara en lömsk rackare - den lever gott i underlivet utan att orsaka sjukdom, tills man själv, eller den möter någon, med ett sämre försvar än vanligt. Under graviditeten har man ett lätt försämrat immunförsvar för att inte stöta bort fostret, och därför kan bakterien då leda till en infektion. Den kan infektera hinnsäcken, vilket i sin tur kan leda till förtida värkar och prematur födsel. Man försöker förstå hur olika bakterier samverkar, hur de leder till att olika sk inflammatoriska mediatorer kan leda till förtida värkar mm mm.  http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/prematur-f%C3%B6rlossning-igen/1221

Min fråga: är det svårt att få en svensk gynekolog att testa för ureaplasma, enl er erfarenhet? Minns att Riga krävde detta inför ÄD (gjorde dock inte ÄD där). Tjeckien nämner det inte alls, tydligen ej viktigt enl dom.

Mykoplasma och även klamydia ska tydligen vara värt att testa - dock har jag testat för klamydia 2010 och det var negativt.

• Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-11 21:41:42 följande:
    Tack så mycket :) Plussade tredje gången idag efter ÅD, fått två missfall tidigare. Så plussat har jag gjort tidigare trots att jag hade ureaplasman då, ovetandes så klart. Fick missfall i v. 6 och v. 8, vet inte om det har med plasman att göra. Tack för tipsen om bakteriedödande, ska verkligen köra på det :)
    Har varit på en urkass klinik, inboxar dig namnet, men jag blev ju gravid trots allt så nått gjorde de rätt :)
    Så jobbigt att få missfall Rynkar på näsan Jag har aldrig ens varit gravid, så effektivt har min kropp lyckats ta död på 6 införda embryor..
    Enligt Serum så kan faktiskt ureaplasmabakterier bidra till att ta död på embryor. Gråter Så sorligt är det, och därför säger Penny att bakterierna MÅSTE bort inför vårt nästa IVF. Vill inte kasta mer pengar i sjön...

Fick även en intrauterin infektion (tror Penny) vid detta senaste ET - antagligen har ureaplasmabakterier förts med från vagina in i livmodern i samband med katetern vid ET. OBS: detta är ej bevisat, utan en teori som både jag och Serum anser fullt möjlig...

Nu ska du se att det går bra för dig, när du har ureaplasman under kontroll!! {#emotions_dlg.flower} Har hört många som lyckats på det viset!
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-11 22:29:23 följande:
    Så jobbigt att få missfall Rynkar på näsan Jag har aldrig ens varit gravid, så effektivt har min kropp lyckats ta död på 6 införda embryor..
    Enligt Serum så kan faktiskt ureaplasmabakterier bidra till att ta död på embryor. Gråter Så sorligt är det, och därför säger Penny att bakterierna MÅSTE bort inför vårt nästa IVF. Vill inte kasta mer pengar i sjön...

Fick även en intrauterin infektion (tror Penny) vid detta senaste ET - antagligen har ureaplasmabakterier förts med från vagina in i livmodern i samband med katetern vid ET. OBS: detta är ej bevisat, utan en teori som både jag och Serum anser fullt möjlig...

Nu ska du se att det går bra för dig, när du har ureaplasman under kontroll!! {#emotions_dlg.flower} Har hört många som lyckats på det viset!
    Finns det några symptom på Intraurin infektion? Vid mitt senaste missfall så tycket jag att blodet luktade illa, vet inte vad det berodde på, har du hört om det kan bero på plasman?
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-11 22:38:13 följande:
    Finns det några symptom på Intraurin infektion? Vid mitt senaste missfall så tycket jag att blodet luktade illa, vet inte vad det berodde på, har du hört om det kan bero på plasman?

Illaluktande blod är det varningsklocka på! Kan tyda på bakteriell infektion, enl info. Men om det är annorlunda vid mf vågar jag inte uttala mig om, kan för lite. Men vid vanlig mens så ska man se upp om det börjar lukta skunk!
  • Redan47

Juliette; det finns lacto baciller att köpa vid intag av antibiotika, lactocare feminine, ett sort som går ner på underlivet oxå. Kolla på apotea.se. Finns många alternativ- tycker absolut du ska ta det under antibiotika kuren.

Jag skickade med vanligt brev till serum,mina mensdroppar, hoppas och väntar de ska komma fram.

• Juliette F
    Redan47 skrev 2014-03-13 08:55:44 följande:
    Juliette; det finns lacto baciller att köpa vid intag av antibiotika, lactocare feminine, ett sort som går ner på underlivet oxå. Kolla på apotea.se. Finns många alternativ- tycker absolut du ska ta det under antibiotika kuren.
    Jag skickade med vanligt brev till serum,mina mensdroppar, hoppas och väntar de ska komma fram.

Tack snälla för tips, apotea gillar vi Hjärta! Har redan skaffat en arsenal med produkter :). Probiotika i kapselform, käkar och smörjer (därnere) med ekologisk kokosolja, omväxlande med olivolja (ska döpa svamp enl info), äter mjölksyrade grönsaker (fullproppade med probiotika), rå vitlök varje dag, maler kryddnejlika i mortel. Ja, det är en hel del :). Svamp där nere har jag haft nån gång, det var inte alls kul.. KräksDöd Än så länge har jag klarat mig, dag 4 på antibiotika och ingen klåda.Glad

Vissa av mina symtom som svår muskelvärk vid tummarnas bas ("köttiga" delen) har blivit bättre! Har haft så ont i flera år att jag knappt kan öppna burkar med skruvlock längre, det får maken göra. Men igår fixade jag burkarna själv. Solig
    Obehandlad ureaplasma kan ge sig på muskler o leder, enligt läkare..Dessutom är jag MYCKET piggare idag :).

Givetvis är allt socker och snabba kolhydrater bannlysta under kuren, det är ju det som svampen livnär sig på! Även allt bröd och champinjoner har rykt nu. Har cravings för lite chips ibland, men icke sa nicke. Ska beställa oreganoolja (kapslar) idag, som är EXTREMT potenta - biter även på multiresistenta bakterier, svamp o parasiter enl info.

Lycka till nu med mensprovet!! Serum är duktiga, de vet vad de pysslar med tror jag. Har du bara packat provet rätt så ska det säkert gå jättebra. Det är SÅ skönt att få veta om / vad man har för nåt, efter åratal av tester och inget är hittat. GladVarför har ingen av våra IVF-kliniker testat för ureaplasma??? Rynkar på näsan Med tanke på hur vanligt det är - enl vissa amerikanska IVF-läkare "the major cause of infertility in couples, and miscarriage"... och dessutom jättevanligt hos mkt för tidigt födda barn, som fått infektionen av modern via placenta..

Jag hoppas man börjar ta denna lömska bakterie på allvar, för annars är det lite som att leka rysk roulette - det KAN gå bra även om man har det, men för dom stackarna som har otur.. Gråter Läste om en amerikansk kvinna som förlorade sitt barn i vecka 17, fostret och hon testade positivt för just ureaplasma..
  • Juliette F
    Redan47 skrev 2014-03-13 08:55:44 följande:
    Läste en viktigt sak om probiotika under antibiotikakur:

Om probiotika ska ges under tiden antibiotikakuren pågår är det viktigt att man väntar minst fyra timmar mellan intag av antibiotika och probiotika. (Vid inledning av en antibiotikakur är det även bra att inta C-vitamin).

http://www.halsovagvisaren.se/12208365

Andra menar att det är bäst att ta probiotika efter att antibiotikakuren är avslutad.
  • Redan47

Probiotika är bra att äta året om, vi äter så mycket "konstig" mat numera för våra tarmar, men jag skulle oxå ta de tabletterna typ till lunchen för att inte krocka med antibiotika . De som säger bara ta efter, är nog inte tarm pålästa året runt. Jag mår bättre av mina enzymer och varierar min dos beroende oå övrigt intag genom munnen!

Ja- serum känns proffsiga- de har andra metoder som är värda prova. Vad annars.., misslyckas igen, NEJ!!!!

• Redan47

Mina blodprover anlände till serum idag !!! Så nu väntar jag besked bara!

• Juliette F
    Redan47 skrev 2014-03-14 18:24:14 följande:
    Mina blodprover anlände till serum idag !!! Så nu väntar jag besked bara!
    Det gick snabbt i mitt fall - tror det rörde sig om ett par tre dagar after mottagandet. Hoppas du får bra ledtrådar nu!! Man vill ju inte ha positivt svar på något eg, men då är det ju skönt att kunna utesluta just dessa bakterier som testas iaf..
  • kgv

Kriver bara kort från mobilen för att spara tråden. Skriver snart igen men från datorn då jag inte orkar skriva ett längre svar så här.

Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?