• lelle75

Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

Hej, vilken bra tråd, jag hakar på här. Testade positivt för ureaplasma i december/januari och fick en endagarskur, ngt på A hette det, minns inte nu. men det hjälpte inte tyvårr. Så fick en 10-dagars kur doxycyklin eller om det var doxyferm och har nu inte testat om det är borta. Har två missfall sedan tidigare. Tyvärr så ruvar jag nu och är lite orolig att det ska finnas kvar efter din värdefulla info som du delar med dig med. vet du om man kan ta antibitotika medan man är gravid?

• lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-10 22:46:48 följande:
    Välkommen! Ja, jag har googlat på Doxycyclin, och det ska gå att ta den som gravid:

Val av antibiotika vid graviditet
    Vid klamydiainfektion rekommenderas i första hand doxycyklin eller amoxicillin.
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/At.../

Däremot har jag ännu inte kollat upp om oregano-olja är säkert vid graviditet - återkommer. Glad
    Toppen, det var ju väldigt skönt att höra att man ta det när man är gravid :) jag har plussat idag, hade hcg 313 så vi är jätteglada. Har också varit och gjort ett nytt ureaplasma test idag, hoppas innerligt att det är borta nu så att man slipper mer antibiotika, som om man inte tar tillräckligt med mediciner..
  • lelle75

Tack så mycket :) Plussade tredje gången idag efter ÅD, fått två missfall tidigare. Så plussat har jag gjort tidigare trots att jag hade ureaplasman då, ovetandes så klart. Fick missfall i v. 6 och v. 8, vet inte om det har med plasman att göra. Tack för tipsen om bakteriedödande, ska verkligen köra på det :)
    Har varit på en urkass klinik, inboxar dig namnet, men jag blev ju gravid trots allt så nått gjorde de rätt :)

• lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-11 22:29:23 följande:
    Så jobbigt att få missfall Rynkar på näsan Jag har aldrig ens varit gravid, så effektivt har min kropp lyckats ta död på 6 införda embryor..
    Enligt Serum så kan faktiskt ureaplasmabakterier bidra till att ta död på embryor. Gråter Så sorligt är det, och därför säger Penny att bakterierna MÅSTE bort inför vårt nästa IVF. Vill inte kasta mer pengar i sjön...

Fick även en intrauterin infektion (tror Penny) vid detta senaste ET - antagligen har ureaplasmabakterier förts med från vagina in i livmodern i samband med katetern vid ET. OBS: detta är ej bevisat, utan en teori som både jag och Serum anser fullt möjlig...

Nu ska du se att det går bra för dig, när du har ureaplasman under kontroll!! {#emotions_dlg.flower} Har hört många som lyckats på det viset!
    Finns det några symptom på Intraurin infektion? Vid mitt senaste missfall så tycket jag att blodet luktade illa, vet inte vad det berodde på, har du hört om det kan bero på plasman?
  • lelle75

Vet ni vad skilladen är mellan ureaplasma parvum och så fanns det en till sort som jag inte minns nu, jag testade positivt för den ena sorten men inte den andra. Hur har det sett ut för er?

• lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-14 23:59:35 följande:

Det enda Serum skrev till mig var positivt test på "Ureaplasma species". Dvs ingen info om vilken sort. Enligt Penny kollar de inte heller mängden bakterier, då det är irrelevant. Små mängder kan enl info göra lika stor skada som stora. Man behöver inte heller återtestas efter avslutad kur, då hon skrev att bakterien är ytterst svårutrotad.. så det känns lite moment 22, särskilt som vi nog har gått runt med den länge. Hur vet man om / när man är "safe" för ett nytt IVF? Obestämd

Min största skräck är att bakterien ställt till med stor skada på livmoderslemhinna, ärrvbildning som förhindrar implantation o sån skit. Då är hysteroskopi på Serum enda lösningen. Men efter idogt googlande har jag inte sett några belägg för detta vad gäller just ureaplasma, och Penny sa inget om det heller.

Det tycks mer som Clamydia (testade minus på den) kan ge ärrbildning och äggstocksproblem - men vad vet man egentligen.. lömska små kryp. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag måste också ha haft bakterien i flera år men har ändå lycktas bli gravid vid varje försök, så inplantation kan kanske ske ändå. Hur ser man om man har fått ärrbildning osv, kan man få det av bakterien? Alla läkare brukar säga att det ser ovanligt fint ut där inne. Men de kanske inte kollar så noga. Jag förstod inte riktigt det där du skrev, menar du att efter avslutad kur så behöver man inte testa igen pga av bakterieren är ytterst svårutrotad? Det låter ju som om att bakterien inte går att utrota och varför tar man i sådana fall antibiotika? En annan gyn som jag har här i sverige sa han aldrig testar detta då det ändå är så svårt att bli av med och man får oftast tillbaka det..
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-15 11:12:32 följande:
    Jag blev också minst sagt förvånad när Penny skrev så, men som jag förstår det så dödar antibiotikan bakterien effektivt, men det kan finnas enstaka kvar ändå... och vissa behöver isf ta antibiotika i månader eller t o m år. Då är frågan om det är så nyttigt?

Ju längre man gått med bakterien, desto svårare att få bort den helt har jag läst. Vissa lyckas få negativt på tester efter en kur, för att testa positivt igen några månader senare. Rynkar på näsan

Fattar inte heller riktigt. Ska maila Penny för ett förtydligande. Man ska också komma ihåg att läkares åsikter om ureaplasma går isär.

Återkom gärna når du har fått ett svar :)
  • lelle75
    kgv skrev 2014-03-16 19:51:19 följande:

Min son kom 38+0 efter att först ha varit påväg i vecka 22+3. Men då hade jag fått antibiotika, Adalat och var sängliggande i totalt 9 veckor innan jag fick börja röra på mig.
    Vilken vecka ska de komma de små, är inte så påläst ännu, är det v 40? Då kom han alltså två veckor tidigare? Vilken tur att det gick bra ändå. Så då fick du alltså antibiotika trots att du var gravid, minns du vilken sort, vilken dos och hur länge tog du den? Försvann ureaplasman efter kuren?

Jag hoppas på att få provsvar nu i veckan att den har försvunnit då jag tog en kur 9 dagar innan transfer. Så om jag skulle ha kvar ureaplasman då är det nog självklart att jag ska ta en kur antibiotika till? (Går in i v. 6 imorgon, om jag har räknat rätt).
  • lelle75
    kgv skrev 2014-03-17 11:55:40 följande:

Man går 40 veckor så två veckor tidigare blev det. Man räknas som fullgången från 37+0.

Efter tvillingarnas förlossning i vecka 22 fick jag en tiodagars antibiotikakur eftersom mitt crp var högt. Men jag vet inte vilken sort, hittar inte i journalerna. Troligtvis försvann inte ureaplasman då eftersom jag höll på att föda för tidigt igen. När jag blev inlagd med sonen i vecka 23 satte dom mig på Selexid och Adalat. Åt Selexid i 10 dagar tror jag. Adalaten,  som var mot sammandragningar, åt jag till vecka 35. Under den graviditeten gick jag och mätte tappen varje vecka från RUL. Det var så man upptäckte att jag höll på att öppna mig igen. Tappen åkte som en jojo hela graviditeten. Man gjorde inga fler odlingar utan höll bara koll på tappen. Troligtvis har jag blivit av med skiten nu eftersom den här graviditeten har varit lugn.

Testade du även för ureaplasma innan den här graviditeten eller under graviditeten? Läkarna här i sverige vet att ureaplasma kan orsaka för tidig födsel men jag tycker att det är konstigt att man inte kollar upp sådant här mer noggrant, speciellt eftersom att det verkar vara så väldigt vanligt. Verkligen tråkig historia att förlora sina barn så sent in i graviditeten, vilken mardröm :(
  • lelle75

Juliette, nu ska jag svara på din första fråga :). Det är inte alla gyn som går med på att testa ureaplasma, jag hade tur som fick göra en missfallsutredning och då fick jag göra detta i samband med utredningen. Jag är väldigt glad över att det upptäcktes så att jag fick en kur i sista stund. I dag fick jag reda på att min ureaplasma är borta, jag år så otroligt glad för detta, hoppas bara inte att den kommer tillbaka av sig själv, samlag lär det inte bli nu under graviditet i varje fall. Min sambo har dock fått en antibitoika kur men man vet aldrig.

Min plasma försvann efter 9 dagars kur på Doxycyklin. Först gjorde jag ett försök med ett pencilin som var en engångs kur men det försvann tyvärr inte.

Tror ni att jag kommer att behöva testa igen under graviditeten eller kan man pusta ut nu?

• lelle75
    Redan47 skrev 2014-03-19 14:42:26 följande:
    Jag testade negativt på samtliga prover! Så skönt att utesluta det!
    Grattis, skönt att du slipper antibiotika, jag mår riktigt risigt av det!
  • lelle75
    Redan47 skrev 2014-03-19 19:04:07 följande:
    Jag kommer äta antibiotika förebyggande -dels pga det ingreppet som gjordes idag, dvs främmande föremål , pipett, passerat cervix . Och inför transfer även för att dra ner ev hpv baciller, då jag gjort cytolog op. För det 2009. Säkerhetsbälte på denna resa.
    Ja ha ja, klart man kan ta en kur om det behövs, vad gör vi inte för att lyckas :) Jag tog ju både vaginalt och oralt innan transfer och lyckades, så det var det så klart värt. Vad snabbt du är på gång igen, det var inte dåligt.
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-21 16:07:23 följande:
    Jag mår också jätterisigt, bränner i magen och har huvudvärk varje dag / jättetrött. Maken pallar inte längre ta två gånger om dagen, det bränner som magsår säger han och påverkar negativt på jobbet. Så nu tar han bara på kvällen i samband med mat.

Vi är på antibiotika-dag 16 (av 25 för mig och av 40 för mannen) och hoppas vi ska orka tiden ut... men har läst om de som bara tagit antibiotika i 10 dagar och blivit av med ureaplasman, så detta känns som man verkligen skjuter ihjäl mygg med k-pist. Flört Utan några garantier för att man blir helt kvitt alla bakterier, men som jag har förstått det så är det bra att ta en liten antibiotikakur före varje IVF, om man testat positivt innan. Just in case..
    Guuu så jobbigt att ta i så många dagar. Jag kan rekommendera Trevis som finns på apoteket i samband med antibiotikan, men ni kanske redan tar ngt likande, tror att det är sådana där lactobaciller eller vad det nu heter. Jag blev ju av med ureplasman efter 9 dagar. Mannen har inte testat ännu om det är borta på honom. Vet du var man testar det här på mannen och hur går det till?

Kan du inte ta ett test på ngn gynmottagning och kolla om det är borta, då slipper du/ni fortsätta så länge. Är det dags för IVF snart så att du tar det i samband med det?
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-22 12:21:11 följande:
    Tack för Trevis-tips!! Jag tar en del liknande tabletter redan, känns lite bättre i magen idag. Nu är ju min 25-dagars kur över om 8 dagar, tack och lov!

Vi tar tabletterna i samband med mat numera, och då lindrar det en hel del - bränner mindre. Enligt Penny ska man tänka på att inte ta antibiotika och mjölkprodukter samtidigt, utan låta det gå minst en timme mellan, annars kan upptaget av medicinen bli sämre tydligen. Samma sak gäller om man äter järntillskott.

Jag vet inte hur / om mannen testas på Serum, min man är ju inte testad - bara jag - och enligt Serum så är det i princip 100% säkert att partnern har bakterien om den andra partnern har den, för den är extremt smittsam.

Jag har har läst att man kan testa via urin. Har sett en sajt på nätet om detta www.testdiagnostics.com/uk/product/ureaplasma..., tror även man kan testa mannen. Mensblod (enbart kvinnan så klart) är dock det enda helt säkra testsättet, enligt Penny. Andra tester kan ge falska negativa. Obestämd Penny tycker inte vi behöver testa om oss efter kuren, men om vi vill så får vi  - men hon är säker på att ureaplasman är mkt mindre eller borta, så man kan göra ett nytt "säkert" IVF efter en sån här hästkur.

Vi har inte bestämt helt hur vi går vidare nu, då jag behöver en aqua scan först och ev en hysteroskopi på Serum. Därefter ska maken testa spermier, för att se om vi kan använda dom för ett färskförsök. Så det är mycket pengar på kort tid, vi vår se framöver!

Penny verkar tycka att man alltid ska äta lite antibiotika före varje IVF, om man testat positivt på ureaplasma en gång. För säkerhets skull.
    Tack snälla för infon :)
Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?