• Tom Araya

Bör Sverige återinföra värnplikt?

Med anledning av att frågan ställdes i SvD ställer jag frågan även här.

Bör Sverige återinföra
    allmän värnplikt?

Sverige avskaffade värnplikten 2010. Men det yrkesförsvar som skulle ta vid tycks ha svårt att både attrahera och behålla sin personal, visar en granskning som SvD publicerar i dag. Hur ska problemen med yrkesförsvaret lösas? Eller är det bättre att återinföra allmän värnplikt? Vad tycker du? Så tyckte läsarna.

Artikeln i sin helhet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/brannpunkt-direkt-yrkesforsvaret_8975974.svd

Andra artiklar i ämnet:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/avhopp-spracker-forsvarsbudgeten_8978822.svd
    www.svd.se/nyheter/inrikes/jag-hade-inte-rad-att-jobba-kvar_8969184.svd

Vad tycker du?

Skriv gärna även om du har förslag på andra lösningar, exempelvis hur soldater kan lockas att stanna kvar i Försvarsmakten.

Läs gärna mer om Försvarets situation och regeringens säkerhets- och försvarspolitik....
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 19:02
    Markera bara i cirklarna med text.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 22:30
    Ytterligare en artikel i ämnet....

kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 23:02
    kkrva.se/personalforsorjningen-del-27/comment-page-1/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?
  • Tom Araya
    MsFry skrev 2015-04-24 06:58:08 följande:

Nej vi ska inte återinföra värnplikt. Det Försvarsmakten behöver göra är att bli en attraktiv arbetsgivare så att de som rycker in som soldater vill stanna kvar en längre tid än vad de gör idag.

Hur ska det finansieras när pengar inte ens finns till den organisationen som är planerad?
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-24 09:39:04 följande:
    Jag har svårt att se hur en värnplikt skulle kunna bidra till ett effektivt försvar.
    Utbildad personal, idag har vi inte den mängd som krävs.
     Jag har också invändningar mot den låga ersättningen och den tid som samhället "tar" från den enskilde både vid en allmän värnplikt och enligt medborgartjänstförslaget.
    Du ger minst 10, upp till 19 år av ditt liv till utbildning med i huvudsak ingen ersättningsnivå, men kan inte offra ytterligare ett halvt till ett helt år mot en låg ersättning...en uppoffring för ett samhälle du är en del av...
    Jag är också motståndare till att tvinga människor att lära sig döda andra människor mot deras vilja (naivt enligt somliga, jag vet).
    Om det fanns alternativ värnplikt i civilt försvar då?
    Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära). 

Bara mina personliga åsikter.
    Varför ska man undantas om man studerar vidare?

• MsFry
    Tom Araya skrev 2015-04-24 14:41:19 följande:

Hur ska det finansieras när pengar inte ens finns till den organisationen som är planerad?

Ja då får ju staten ta och finansiera det. En allmän värnplikt kostar ju det med, hur ska det finansieras?
  • MsFry
    Tom Araya skrev 2015-04-24 14:41:19 följande:

Ja då får ju staten ta och finansiera det. En allmän värnplikt kostar ju det med, hur ska det finansieras?
  • Tom Araya
    MsFry skrev 2015-04-24 17:52:47 följande:
    Det är mer skatt från dig och mig eller kraftiga nedskärningar i annat som krävs för det.

Du får fyra-fem vpl-soldater för samma kostnad som en yrkessoldat idag. Yrkessoldaten är visserligen bättre och finns alltid till hands, men han kan inte bemanna fler system eller befinna sig på fler platser än den värnpliktiga soldaten, där är större personalstyrka den enda lösningen.
    Problemet idag är att Försvarsmakten inte ens fyller de få platser de har, för de ekonomiska villkoren och tillgången på bostäder är för dåliga. Detta kostar ytterligare pengar att komma tillrätta med och regeringen vill ju inte avsätta pengarna det kostar.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2015-04-24 15:01:09 följande:
    [1] Utbildad personal, idag har vi inte den mängd som krävs.
     Jag har också invändningar mot den låga ersättningen och den tid som samhället "tar" från den enskilde både vid en allmän värnplikt och enligt medborgartjänstförslaget.
    [2] Du ger minst 10, upp till 19 år av ditt liv till utbildning med i huvudsak ingen ersättningsnivå, men kan inte offra ytterligare ett halvt till ett helt år mot en låg ersättning...en uppoffring för ett samhälle du är en del av...[3] Om det fanns alternativ värnplikt i civilt försvar då?
    Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära). 

Bara mina personliga åsikter.
    [4] Varför ska man undantas om man studerar vidare?

[1] Men du kan väl inte anse att det är en volym av inkompetent "kanonmat" som krävs i dagens krigföring? Dessutom många utan någon som helst motivering? 

[2] Man måste väl också ha rätt att vilja stå utanför samhället? Eller tycker du att man ska berövas sitt medborgarskap annars? Flytta härifrån? Fängelse? 

Det handlar inte om en vilja att uppoffra sig (som i Nordkorea), utan om ett samhälleligt tvång. Det finns en betydande skillnad mellan att underkasta sig det tvånget och att utbilda sig till något som främjar ens personliga välbefinnande.

[3] Mitt inlägg handlade främst om medborgartjänstförslaget.

[4] En inkallelse är förenad med tvång. Tvånget måste vara proportionerligt. Att någon studerar vidare innebär att hen potentiellt kommer att bidra till ökat välbefinnande för samhället. Den som går hemma och är arbetslös gör det inte. Därför är det rimligt att det finns möjlighet att undanta den som studerar vidare.
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-24 23:40:14 följande:
    [1] Men du kan väl inte anse att det är en volym av inkompetent "kanonmat" som krävs i dagens krigföring? Dessutom många utan någon som helst motivering? 
    Vi hade god kvalitet på vår värnpliktsutbildning och fick då soldater som dessutom hade mer av värdefull erfarenhet från civila yrken än vad som var fallet i rena yrkesarméer.
    Vissa är inte motiverade att plugga alls, ens på grundskolenivå eller att jobba heller...
    [2] Man måste väl också ha rätt att vilja stå utanför samhället? Eller tycker du att man ska berövas sitt medborgarskap annars? Flytta härifrån? Fängelse? 
    Om du lyckas leva helt utanför samhället så tycker jag att du kan få slippa. Vi klarar oss nog utan de/er få.
    Det handlar inte om en vilja att uppoffra sig (som i Nordkorea), utan om ett samhälleligt tvång. Det finns en betydande skillnad mellan att underkasta sig det tvånget och att utbilda sig till något som främjar ens personliga välbefinnande.
    Vänd på det, i Nordkorea är det i betydligt högre grad ett tvång än en uppoffring jämfört med att göra värnplikt i Sverige.

Jag tycker att din syn på välbefinnande begränsar sig till det lilla. Vidga synen till större perspektiv såsom frihet, demokrati och fred i vårt land. Din utbildnings betydelse ter sig fjuttig i jämförelse.
    [3] Mitt inlägg handlade främst om medborgartjänstförslaget.
    För mig är just detta bara ett förslag på alternativ till någon slags pliktad utbildning och tjänstgöring för eventuell kris.
    Jag har även egna förslag på hur sådana kan se ut, men just principen att en majoritet av befolkningen ställer upp på det ena eller andra sättet om det krisar sig gillar jag.
    [4] En inkallelse är förenad med tvång. Tvånget måste vara proportionerligt. Att någon studerar vidare innebär att hen potentiellt kommer att bidra till ökat välbefinnande för samhället. Den som går hemma och är arbetslös gör det inte. Därför är det rimligt att det finns möjlighet att undanta den som studerar vidare.
    Varför skulle den som inte studerar vidare vara arbetslös? Du vet väl att det finns något som kallas jobb man kan ägna sig åt när man studerat klart, vilket vissa har gjort redan efter 10-13 år i skola? Bidrar inte det till samhället tycker du?

• Moderno
    Tom Araya skrev 2015-04-29 03:35:56 följande:
    [...]

Varför skulle den som inte studerar vidare vara arbetslös? Du vet väl att det finns något som kallas jobb man kan ägna sig åt när man studerat klart, vilket vissa har gjort redan efter 10-13 år i skola? Bidrar inte det till samhället tycker du?

Jag antog att det var självklart att den som har en anställning undantas (och ansåg att rimligen även den som studerar vidare borde göra det). Något annat innehåll skulle jag starkt motsätta mig om jag fick en möjlighet att påverka ett framtida förslag. 

I övrigt kan jag bara konstatera att vi har olika uppfattningar - utom (möjligen) beträffande det önskvärda i den integration som sannolikt följer av en allmän värnplikt eller en medborgartjänst. 
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-30 09:24:36 följande:
    Jag antog att det var självklart att den som har en anställning undantas (och ansåg att rimligen även den som studerar vidare borde göra det). Något annat innehåll skulle jag starkt motsätta mig om jag fick en möjlighet att påverka ett framtida förslag. 

I övrigt kan jag bara konstatera att vi har olika uppfattningar - utom (möjligen) beträffande det önskvärda i den integration som sannolikt följer av en allmän värnplikt eller en medborgartjänst. 
    Då återstår problemet med personalförsörjning...
  • Tom Araya

En text jag hittade på en annan sajt och som jag tycker passar bra här:

Idag klockan 11 är det exakt 75 år sedan vinterkriget slutade.

Finland visade att även ett litet land med försvarsvilja kan hålla en numerärt och materiellt överlägsen fiende stången.

Mycket har hänt på 75 år. Kriget ser visserligen inte likadant ut som då och nya krav ställs på soldater, civila och materiel. Sverige har gått från ett av de mest militariserade länderna, till ett av de minst. Från ett land där varje medborgare visste vad som förväntades och krävdes om kriget skulle komma, till ett där folket inte längre känner någon större tillit till vår försvarsförmåga.

Låt oss reflektera över Finlands heroiska kamp för frihet, mot tyranni, och vilken roll värnplikt och ett folkförankrat försvar spelar för vår försvarsförmåga idag!

• Tom Araya
    Lumpen lärde för livet
    Bokmärk artikel

I utställningen får man följa värnpliktsproceduren från kallelse och mönstring, över livet på luckan och i fält, fram till nedräkning och muck.

Foto: Armémuseums arkiv. I utställningen får man följa värnpliktsproceduren från kallelse och mönstring, över livet på luckan och i fält, fram till nedräkning och muck.

Utställning och bok

?Lumpen. Från mönstring till muck?
    Armémuseum
    Utställningen visas t o m 11/10.
    Anna Maria Forssberg, Klas Kronberg (red)
    Atlantis bokförlag

Den allmänna värnplikten avskaffades 2009. Betydde det också att idén om ett samhälle upplöstes? Lars Linder ser en ny utställning och påminns om hur forna tiders plikttyngda medborgare har blivit sorglösa kunder.

www.dn.se/kultur-noje/lumpen-larde-for-livet/

Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?