Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

Bör Sverige återinföra värnplikt?

Tom Araya skrev 2015-04-22 23:14:48 följande:

DN idag:

?Alla mellan 18 och 24 bör kallas till medborgartjänst?

Förslag i dag. Tilliten och sammanhållningen i samhället har minskat. Samtidigt ­visar både ­säkerhetspolitiska kriser och naturkatastrofer på behovet av nya insatser för ­civilförsvar, kris och katastrofer. Vi förslår en allmän, obligatorisk medborgartjänst för alla i 20-årsåldern, skriver nio politiker, fackföreträdare och forskare.

www.dn.se/debatt/alla-mellan-18-och-24-bor-kallas-till-medborgartjanst/
    Jag har svårt att se hur en värnplikt skulle kunna bidra till ett effektivt försvar. Jag har också invändningar mot den låga ersättningen och den tid som samhället "tar" från den enskilde både vid en allmän värnplikt och enligt medborgartjänstförslaget. Jag är också motståndare till att tvinga människor att lära sig döda andra människor mot deras vilja (naivt enligt somliga, jag vet).

Men däremot kan jag se fördelar med en inkallelse ur ett integrationsperspektiv. Att ta vissa människor ur en hopplös tillvaro och visa dem en annan, ordnad, gemenskap tror jag skulle ha stora fördelar för samhällsstrukturen. Dessutom kan ren mankraft vara användbar för samhället vid större incidenter, t.ex. stora skogsbränder, översvämningar m.m.. 

Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära). 

Bara mina personliga åsikter.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2015-04-24 15:01:09 följande:
    [1] Utbildad personal, idag har vi inte den mängd som krävs.
    Moderno skrev 2015-04-24 09:39:04 följande:
     Jag har också invändningar mot den låga ersättningen och den tid som samhället "tar" från den enskilde både vid en allmän värnplikt och enligt medborgartjänstförslaget.
    [2] Du ger minst 10, upp till 19 år av ditt liv till utbildning med i huvudsak ingen ersättningsnivå, men kan inte offra ytterligare ett halvt till ett helt år mot en låg ersättning...en uppoffring för ett samhälle du är en del av...[3] Om det fanns alternativ värnplikt i civilt försvar då?
    Moderno skrev 2015-04-24 09:39:04 följande:
    Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära). 

Bara mina personliga åsikter.
    [4] Varför ska man undantas om man studerar vidare?

[1] Men du kan väl inte anse att det är en volym av inkompetent "kanonmat" som krävs i dagens krigföring? Dessutom många utan någon som helst motivering? 

[2] Man måste väl också ha rätt att vilja stå utanför samhället? Eller tycker du att man ska berövas sitt medborgarskap annars? Flytta härifrån? Fängelse? 

Det handlar inte om en vilja att uppoffra sig (som i Nordkorea), utan om ett samhälleligt tvång. Det finns en betydande skillnad mellan att underkasta sig det tvånget och att utbilda sig till något som främjar ens personliga välbefinnande.

[3] Mitt inlägg handlade främst om medborgartjänstförslaget.

[4] En inkallelse är förenad med tvång. Tvånget måste vara proportionerligt. Att någon studerar vidare innebär att hen potentiellt kommer att bidra till ökat välbefinnande för samhället. Den som går hemma och är arbetslös gör det inte. Därför är det rimligt att det finns möjlighet att undanta den som studerar vidare.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2015-04-29 03:35:56 följande:
    [...]

Varför skulle den som inte studerar vidare vara arbetslös? Du vet väl att det finns något som kallas jobb man kan ägna sig åt när man studerat klart, vilket vissa har gjort redan efter 10-13 år i skola? Bidrar inte det till samhället tycker du?

Jag antog att det var självklart att den som har en anställning undantas (och ansåg att rimligen även den som studerar vidare borde göra det). Något annat innehåll skulle jag starkt motsätta mig om jag fick en möjlighet att påverka ett framtida förslag. 

I övrigt kan jag bara konstatera att vi har olika uppfattningar - utom (möjligen) beträffande det önskvärda i den integration som sannolikt följer av en allmän värnplikt eller en medborgartjänst. 
Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?