Bör Sverige återinföra värnplikt?
Tom Araya skrev 2015-04-22 23:14:48 följande:
DN idag:
?Alla mellan 18 och 24 bör kallas till medborgartjänst?
Förslag i dag. Tilliten och sammanhållningen i samhället har minskat. Samtidigt visar både säkerhetspolitiska kriser och naturkatastrofer på behovet av nya insatser för civilförsvar, kris och katastrofer. Vi förslår en allmän, obligatorisk medborgartjänst för alla i 20-årsåldern, skriver nio politiker, fackföreträdare och forskare.
www.dn.se/debatt/alla-mellan-18-och-24-bor-kallas-till-medborgartjanst/
Men däremot kan jag se fördelar med en inkallelse ur ett integrationsperspektiv. Att ta vissa människor ur en hopplös tillvaro och visa dem en annan, ordnad, gemenskap tror jag skulle ha stora fördelar för samhällsstrukturen. Dessutom kan ren mankraft vara användbar för samhället vid större incidenter, t.ex. stora skogsbränder, översvämningar m.m..
Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära).
Bara mina personliga åsikter.