• Tom Araya

Bör Sverige återinföra värnplikt?

Med anledning av att frågan ställdes i SvD ställer jag frågan även här.

Bör Sverige återinföra
    allmän värnplikt?

Sverige avskaffade värnplikten 2010. Men det yrkesförsvar som skulle ta vid tycks ha svårt att både attrahera och behålla sin personal, visar en granskning som SvD publicerar i dag. Hur ska problemen med yrkesförsvaret lösas? Eller är det bättre att återinföra allmän värnplikt? Vad tycker du? Så tyckte läsarna.

Artikeln i sin helhet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/brannpunkt-direkt-yrkesforsvaret_8975974.svd

Andra artiklar i ämnet:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/avhopp-spracker-forsvarsbudgeten_8978822.svd
    www.svd.se/nyheter/inrikes/jag-hade-inte-rad-att-jobba-kvar_8969184.svd

Vad tycker du?

Skriv gärna även om du har förslag på andra lösningar, exempelvis hur soldater kan lockas att stanna kvar i Försvarsmakten.

Läs gärna mer om Försvarets situation och regeringens säkerhets- och försvarspolitik....
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 19:02
    Markera bara i cirklarna med text.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 22:30
    Ytterligare en artikel i ämnet....

kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-12 23:02
    kkrva.se/personalforsorjningen-del-27/comment-page-1/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2014-02-12 20:19:39 följande:
    Ja för båda könen. Men med tonvikt på "civilförsvar" Tror det kan vara karaktärsdanande för dagens slappa ungdomar.
    Varför tonvikt på civilförsvar? Vet du vad det är?
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2014-02-12 21:41:14 följande:
    Varför tonvikt på civilförsvar? Vet du vad det är?

Nää... Jag chansade bara..
  • Queenie70

Klart som fan jag vet vad det är...

• Tom Araya
    Queenie70 skrev 2014-02-12 21:49:09 följande:
    Klart som fan jag vet vad det är...
    ....och anledningen till att du vill lägga tonvikt där är....?
  • Queenie70

För att jag tror att vårt lilla land inte skulle ha nåt att komma med om vi skulle bli invaderade, och att bäst nytta görs om vi koncentrerar våra resurse på samhällsfunktion och civilskydd. Som at få till sjukhus, läkarstationer, mat och vatten, fungerande broar och vägar etc.

• Tom Araya
    Queenie70 skrev 2014-02-12 22:00:00 följande:
    För att jag tror att vårt lilla land inte skulle ha nåt att komma med om vi skulle bli invaderade, och att bäst nytta görs om vi koncentrerar våra resurse på samhällsfunktion och civilskydd. Som at få till sjukhus, läkarstationer, mat och vatten, fungerande broar och vägar etc.
    Det är sant att vi inte har något att komma med om vi blir invaderade, det är just det ett militärt försvar ska förhindra. Vi behöver inte vara störst och starkast i världen, men större motstånd innebär mer resurskrävande invadering och då minskar risken att så sker.

Man kan jämföra det med plåster och bandage, jättebra om man blir skadad men är inte till nytta om du är död. Att försöka förhindra läget där folk skadas eller dör ser jag som ett plus i åtgärdskedjan.

Civilskyddet har föga nytta när främmande makt tar över. Civilskyddet har sin funktion under händelsens gång, såsom naturkatastrofer, olyckor o.dyl. (i fredstid) samt krig.
  • Tom Araya

Ytterligare en artikel i ämnet....

kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/

Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja

Sju av tio soldater som har gjort det nya svenska försvarets grundläggande militärutbildning lämnar sina uppdrag i förtid

- See more at: kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/
    Försvarsdebatten allt mer lik Monty Pythons döda papegoja

Sju av tio soldater som har gjort det nya svenska försvarets grundläggande militärutbildning lämnar sina uppdrag i förtid

- See more at: kontur.nu/reflektion/forsvarsdebatten-allt-mer-lik-monty-pythons-doda-papegoja/
  • Luminorbase

Ja! Att avveckla värnplikten var ett stort misstag. Dagens barn skulle må bra av karaktärsbyggande militärdisciplin och fysträningen. Det var inte alltid så kul men man byggde karaktär och lärde sig att hålla käften och aldrig ge upp när det blev jobbigt.

Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?