• Anonym (arg)

vem kör?

Jag vill ha lite klarhet i vad som e rätt och fel
    jag och pappan har delad vårdnad han har valt att flytta 3 mil till en annan ort sonen har alltid haft ett dagis och det är i kommunen där vi bor jag och min son så pappan kör honom till dagis varannan vecka när han e hos honom! Vore de då inte ganska logiskt att ha dagis som hämt/lämn punkt varje måndag? Ja menar vi båda jobbar ju..men han börjar tjata om att ja måste köra en resaenl lag? När han VALT att flytta frfrån kommunen? ?!!

• Svar på tråden vem kör?
  • teaf

Visst. Jag avskydde henne också under flera år. Men ni har fortfarande skyldighet att tillsammans göra det bästa för er son. Alltså får du kräkas efter överlämnandet.

• Anonym (Lugn)

Jag tycker det verkar finnas mycket ilska mellan er. Åtminstone från din sida. Därför kan jag tycka att byte på förskolan kan vara en toppen ide. För att ni ska slippa ses. En av er lämnar på förskolan på måndag morgon och den andra hämtar på eftermiddan. Och sedan tvärtom nästa vecka. Tills ni lugnat ner er åtminstone.

• Anonym (time)
    teaf skrev 2014-02-10 11:56:26 följande:
    Visst. Jag avskydde henne också under flera år. Men ni har fortfarande skyldighet att tillsammans göra det bästa för er son. Alltså får du kräkas efter överlämnandet.
    Då kanske TS kan få några år på sig också ;)
  • teaf
    Anonym (time) skrev 2014-02-10 19:43:21 följande:
    Då kanske TS kan få några år på sig också ;)
    Bara för att jag var en idiot som inte insåg vad som var bäst för mitt barn så behöver inte T.S göra samma. Sen måste jag erkänna att vi faktiskt hade ett par hyfsade år efter separation innan vi blev osams.
  • Anonym (75)

TS,

Att pappan har flyttat bort från orten har faktiskt betydelse rent juridiskt så du har helt rätt.

När man gjorde om lagen i frågan om hur resekostnader ska fördelas mellan föräldrarna så har man skrivit i propositionen att en förälder som flyttar kan dömas till att betala större del av kostnaden.

I ert fall är det så kort sträcka att det inte finns något att diskutera (kostnaden anses inte vara betydande alltså ska den inte fördelas mellan föräldrarna). Dessutom har ni varannan vecka och då är det upp till varje förälder att stå för kostnaderna på sin vecka.

Juridiskt kommer pappan ingenstans med det här. Han har valt en bostad långt från barnets förskola och då får han sköta resorna till/från förskola på egen hand. Du har ingen skyldighet att skjutsa barnet på hans vecka.

• Anonym (växelvis)
    Anonym (75) skrev 2014-02-12 08:04:57 följande:
    TS,
    Att pappan har flyttat bort från orten har faktiskt betydelse rent juridiskt så du har helt rätt.

När man gjorde om lagen i frågan om hur resekostnader ska fördelas mellan föräldrarna så har man skrivit i propositionen att en förälder som flyttar kan dömas till att betala större del av kostnaden.

I ert fall är det så kort sträcka att det inte finns något att diskutera (kostnaden anses inte vara betydande alltså ska den inte fördelas mellan föräldrarna). Dessutom har ni varannan vecka och då är det upp till varje förälder att stå för kostnaderna på sin vecka.

Juridiskt kommer pappan ingenstans med det här. Han har valt en bostad långt från barnets förskola och då får han sköta resorna till/från förskola på egen hand. Du har ingen skyldighet att skjutsa barnet på hans vecka.
    Det magiska ordet i det är KAN....

Föräldrar ska enligt lag dela kostnader för umgängesresor men nu handlar det inte om umgängesresor alls utan om att barnet har två boenden, inte en umgängesförälder som ska ha umgänge.
  • Anonym (75)
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-12 08:22:55 följande:
    Det magiska ordet i det är KAN....

Föräldrar ska enligt lag dela kostnader för umgängesresor men nu handlar det inte om umgängesresor alls utan om att barnet har två boenden, inte en umgängesförälder som ska ha umgänge.
    Nej precis, det handlar inte om umgängesresor utan om en förälder som valt att ha lång pendling till förskolan. Varje förälder har fullt ansvar för att lämna/hämta på förskolan under sin vecka och kan inte kräva att den andra föräldern skjutsar barnet för hämtning/lämning på förskolan.

Men pappan i ts fall yrar om att lagen skulle säga att ts måste ställa upp med antingen körning eller kostnad, och det är helt felaktigt. Om pappan skulle få för sig att driva saken i domstol så skulle domstolen med största sannolikhet döma honom att stå för resorna på bytesdagen (eller helt enkelt skratta åt honom som ens försöker).

För mig är det här en ickefråga. Varje förälder har helt enkelt ansvar för hämtning/lämning på förskola under sin tid med barnet.
  • Anonym (***)

Hej TS,

Gemensam vårdna, boende, umgänge... allt är en djungel. Jag ska försöka bena ut det lite.
    Nedan svar ger jag under förutsättning att barnet är skrivet hos dig = Du är boförälder.

Vad andra säger här stämmer inte riktigt. Även om ni har växelvis boende så räknas den förälder där barnet inte är mantalskrivet som umgängesförälder, i detta fallet pappan.

Det åligger umgängesföräldern att bekosta resor i samband med hämtning och lämning. Överstiger resvägen 10 mil kan det bli så att den andra föräldern får bidra ekonomiskt om det finns förmåga till att göra så. Billigaste resväg skall i sådana fall gälla. Detta är inte aktuellt för dig då resvägen är 3x2 mil.

Du kan lungt säga att han lämnar och du hämtar på dagis måndagar, alternativt ska han köra hem barnet till dig senare på kvällen.

Förstår han inte detta, boka ett möte med familjerätten. Träffa dom själv först och gå igenom allt med dom. Säg sen att du vill att dom kallar honom till ett samarbetssamtal för att skriva ner hur och var överlämningar skall ske.

Det ligger mycket bitterhet bakom er separation och det tar tid att läka så att ni i lugn kan träffas för barnets skull och fika, prata osv. Precis det som "teaf" har lyckats med! Det "teaf" och exet har gjort är det som ALLA som separerar borde ha som målsättning!!!  (Grattis till teaf )

Lycka till!

• BioBonus
    Anonym (***) skrev 2014-02-14 12:56:37 följande:

Hej TS,

Gemensam vårdna, boende, umgänge... allt är en djungel. Jag ska försöka bena ut det lite.
    Nedan svar ger jag under förutsättning att barnet är skrivet hos dig = Du är boförälder.

Vad andra säger här stämmer inte riktigt. Även om ni har växelvis boende så räknas den förälder där barnet inte är mantalskrivet som umgängesförälder, i detta fallet pappan.

Vill bara flika in att det där är en sanning med modifikation då det i vår dom tex från TR tydligt står ungefär "att då xx bor växelvis (50/50) så hänvisas inte någon part som boende- resp umgängesförälder. Var xx är mantalsskriven i detta fall påverkar inte detta. Båda parter skall därför räknas som boendeförälder."
    Men, det är då för att xx bor lika mycket hos båda sina föräldrar. Hade det varit helgumgänge så är det såklart annorlunda. Men det har alltså inte med mantalsskrivningen att göra vid 50/50. Inte i vårt fall i allafall. 
  • Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-14 13:17:13 följande:
    Vill bara flika in att det där är en sanning med modifikation då det i vår dom tex från TR tydligt står ungefär "att då xx bor växelvis (50/50) så hänvisas inte någon part som boende- resp umgängesförälder. Var xx är mantalsskriven i detta fall påverkar inte detta. Båda parter skall därför räknas som boendeförälder."Men, det är då för att xx bor lika mycket hos båda sina föräldrar. Hade det varit helgumgänge så är det såklart annorlunda. Men det har alltså inte med mantalsskrivningen att göra vid 50/50. Inte i vårt fall i allafall. 

Hejsan! Så kan det absolut vara när man har ett utslag på det i en dom! Jag hänvisar bara till "grundfall" innan det finns någon dom. :)
  • BioBonus
    Anonym (***) skrev 2014-02-19 10:54:55 följande:

Hejsan! Så kan det absolut vara när man har ett utslag på det i en dom! Jag hänvisar bara till "grundfall" innan det finns någon dom. :)
    Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)
    Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte. 
  • Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:18:22 följande:
    Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte. 

Det skiljer sig från FR till FR. Det är det som problemet. Alla lagar kan tolkas och därför skiljer det sig ibland. Hur dom än säger så finns alltid en boförälder, det är där barnet är skivet. Jag har lämnat följande i en annan länk där både du och jag är aktiva :) "Jag säger så här.... glöm vad Anonym(Nya) säger. Det som finns beslutat är det som gäller och inga pågående förhandlingar, tolkningar, omskrivningar eller något beslut som gäller i ett enskilt ärende (gäller någon annan). Här är en länk till ett sammandrag: www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssa... Här är en länk till Föräldrabalken: lagen.nu/1949:381 Läs kaptile 6, §15 Vad de flesta familjerätter använder sig av är att resor understigande 10 mil får den förälder som inte är bofärälder betala själv. I de fall som boföräldern beslutas att bidra till kostnaden så är det billigaste färdsätt, tex buss eller tåg om det finns som som kostnaden skall beräknas på. Har man gemensam vårdnad av barnet får man inte ens flytta inom samma kommun, inte ens om dagiset blir det samma. Den andra föräldern har rätt att sätta sig emot flytten men kommer i praktiken ingen vart med en sådan sak. Har den förälder som inte har boende skrivit på flytten, även om den är 15 mil enkel resa, så gäller fortfarande ovanstående vad gäller resor för umgänge."
  • BioBonus

Absolut. Men eftersom det skiljer sig från FR till FR och från TR till TR så är det viktigt att vända sig till dem i sådana här frågor, för att på det sättet undvika att skapa konflikter runt något man tror sig veta, för att sedan inse att ens eget fall tolkas helt annorlunda och man står där med en konflikt som man inte bara förlorar utan även kan få betala dyrt för :) 

• Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:32:44 följande:
    Absolut. Men eftersom det skiljer sig från FR till FR och från TR till TR så är det viktigt att vända sig till dem i sådana här frågor, för att på det sättet undvika att skapa konflikter runt något man tror sig veta, för att sedan inse att ens eget fall tolkas helt annorlunda och man står där med en konflikt som man inte bara förlorar utan även kan få betala dyrt för :) 

Håller helt med! Därför håller jag mig bara till grunderna och vill inte spekulera i vad som skulle kunna gå egenom eller inte. Vill inte heller blanda in vad "andra" fått igenom. Håller man sig till grunderna när man pratar med sitt ex så kan man även hänvisa till att "du kan läsa själv här så kan vi prata efteråt". I min omgivning finns även utslag i dommar åt båda hållen så att säga...
  • Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:18:22 följande:
    Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)
    Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte. 
    Tvärtom så är båda boendeförälder vid 50/50 enligt alla myndigheter utom skatteverket som bara kan skriva barnet hos en.
  • BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-19 12:00:26 följande:
    Tvärtom så är båda boendeförälder vid 50/50 enligt alla myndigheter utom skatteverket som bara kan skriva barnet hos en.
    Ah, ja det är ju samma som jag menar fast tvärtom *skrattar*
    Så du menar att det är så hos alla myndigheter också? Hm - då känns det ju som den info vi fick trots allt är någon sorts praxis då....
  • Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-19 12:09:27 följande:
    Ah, ja det är ju samma som jag menar fast tvärtom *skrattar*
    Så du menar att det är så hos alla myndigheter också? Hm - då känns det ju som den info vi fick trots allt är någon sorts praxis då....

Tanken är att alla ska se båda hemmen som "riktiga" hem. Men vissa slarvar så klart.

Svar på tråden vem kör?