BioBonus skrev 2014-02-19 11:18:22 följande:
Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte.
Det skiljer sig från FR till FR. Det är det som problemet. Alla lagar kan tolkas och därför skiljer det sig ibland. Hur dom än säger så finns alltid en boförälder, det är där barnet är skivet. Jag har lämnat följande i en annan länk där både du och jag är aktiva :) "Jag säger så här.... glöm vad Anonym(Nya) säger. Det som finns beslutat är det som gäller och inga pågående förhandlingar, tolkningar, omskrivningar eller något beslut som gäller i ett enskilt ärende (gäller någon annan). Här är en länk till ett sammandrag:
www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssa... Här är en länk till Föräldrabalken:
lagen.nu/1949:381 Läs kaptile 6, §15 Vad de flesta familjerätter använder sig av är att resor understigande 10 mil får den förälder som inte är bofärälder betala själv. I de fall som boföräldern beslutas att bidra till kostnaden så är det billigaste färdsätt, tex buss eller tåg om det finns som som kostnaden skall beräknas på. Har man gemensam vårdnad av barnet får man inte ens flytta inom samma kommun, inte ens om dagiset blir det samma. Den andra föräldern har rätt att sätta sig emot flytten men kommer i praktiken ingen vart med en sådan sak. Har den förälder som inte har boende skrivit på flytten, även om den är 15 mil enkel resa, så gäller fortfarande ovanstående vad gäller resor för umgänge."