Inlägg från: Anonym (växelvis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (växelvis)

vem kör?

Har ni barnet växelvis så har ni båda samma skyldigheter.

Kanske handlar det om ekonomi? Om det är så kan det lösa sig när pappan börjar få halva barnbidraget nu i mars.

• Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-10 10:00:34 följande:

Sant - då är det ju ingen som är "Umgängesförälder". Läste för snabbt :)

Men jag förstår inte riktigt heller varför det inte funkar att hämta/lämna på dagis på tex måndagar? Har ni sön-sön så kanske ni kan byta till mån-mån för att på det sättet få ett helt "rättvist" system på körandet?

För att ändra bytesdagar måste man vara överens...

• Anonym (växelvis)
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:07:14 följande:
    Vi byter måndagar de e den dagen som fungerar bäst.
    Hur menar du nu? Vilken tid byter ni?
  • Anonym (växelvis)
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:12:35 följande:
    Nej ingen annan anledning bara att han flyttat. Och då anser jag att han får "skylla sig själv" ja men precis därför tytycker ja dagis på måndagar är bra att hämta och lämna och precis han är ju ändå där så ja vet inte riktigt hur han menar att ja ska göra med "min" resa som han säger att ja enl lag ska köra??!
    Jag förstår inte... Du kan väl bara hämta barnet i förskolan när din vecka börjar och lämna barnet när din vecka slutar? Lämnar han inte när din vecka börjar alt. hämtar han inte när hans börjar så är det hans problem.
  • Anonym (växelvis)
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:19:52 följande:
    Precis så resonerar jag! Och så vill jag ha det...men han anser att jag en lag SKA köra en resa alt ge han bensin pengar
    Halva barnbidraget räcker väl till 6 mil varannan vecka?
  • Anonym (växelvis)
    Anonym (75) skrev 2014-02-12 08:04:57 följande:
    TS,
    Att pappan har flyttat bort från orten har faktiskt betydelse rent juridiskt så du har helt rätt.

När man gjorde om lagen i frågan om hur resekostnader ska fördelas mellan föräldrarna så har man skrivit i propositionen att en förälder som flyttar kan dömas till att betala större del av kostnaden.

I ert fall är det så kort sträcka att det inte finns något att diskutera (kostnaden anses inte vara betydande alltså ska den inte fördelas mellan föräldrarna). Dessutom har ni varannan vecka och då är det upp till varje förälder att stå för kostnaderna på sin vecka.

Juridiskt kommer pappan ingenstans med det här. Han har valt en bostad långt från barnets förskola och då får han sköta resorna till/från förskola på egen hand. Du har ingen skyldighet att skjutsa barnet på hans vecka.
    Det magiska ordet i det är KAN....

Föräldrar ska enligt lag dela kostnader för umgängesresor men nu handlar det inte om umgängesresor alls utan om att barnet har två boenden, inte en umgängesförälder som ska ha umgänge.
  • Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:18:22 följande:
    Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)
    Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte. 
    Tvärtom så är båda boendeförälder vid 50/50 enligt alla myndigheter utom skatteverket som bara kan skriva barnet hos en.
  • Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-19 12:09:27 följande:
    Ah, ja det är ju samma som jag menar fast tvärtom *skrattar*
    Så du menar att det är så hos alla myndigheter också? Hm - då känns det ju som den info vi fick trots allt är någon sorts praxis då....

Tanken är att alla ska se båda hemmen som "riktiga" hem. Men vissa slarvar så klart.

Svar på tråden vem kör?