• BioBonus

vem kör?

Det finns ingen lag om att du måste köra.
    Som jag förstått det är UF den som står för resor till och från umgänge, men vid resor som överskrider 10 mil så ska man dela på kostnaderna (tror jag det är.)
    Och det är väl en lysande lösning att hämta/lämna på dagis. Speciellt som det inte verkar som om ni direkt drar jämt och det ska bråkas om en resa på tre mil...
    Ring till Familjerätten och fråga dem. Boka ett möt där och prata igenom saken med pappan.

• BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-10 09:52:44 följande:
    Har ni barnet växelvis så har ni båda samma skyldigheter.

Kanske handlar det om ekonomi? Om det är så kan det lösa sig när pappan börjar få halva barnbidraget nu i mars.

Sant - då är det ju ingen som är "Umgängesförälder". Läste för snabbt :)

Men jag förstår inte riktigt heller varför det inte funkar att hämta/lämna på dagis på tex måndagar? Har ni sön-sön så kanske ni kan byta till mån-mån för att på det sättet få ett helt "rättvist" system på körandet?

• BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-10 10:01:34 följande:
    För att ändra bytesdagar måste man vara överens...

Absolut. Och det verkar de ju inte direkt vara :) 

Så ett besök på Familjerätten kanske är en bra väg för att kunna komma överens om något?

• BioBonus
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:03:31 följande:
    Jag funderar på fam rätten men tänkte höra mig för lite va som gäller innan så ja vet lite va som väntar mig...halva bb får han redan han vill ha hela säger han för att han kör hela tiden:/
    Finns det någon ytterligare anledning, mer än att du rent principiellt anser att eftersom han har flyttat så ligger ansvaret på honom, som gör att du inte hämtar/lämnar hos honom nån gång då och då?
  • BioBonus
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:07:14 följande:
    Vi byter måndagar de e den dagen som fungerar bäst.
    Men måndagar så ska väl ändå barnet till dagis? jag förstår inte - anser han att du ska komma hem till honom på morgonen för att hämta barnet hos honom och sen köra barnet till dagis?
  • BioBonus
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:12:35 följande:
    Nej ingen annan anledning bara att han flyttat. Och då anser jag att han får "skylla sig själv" ja men precis därför tytycker ja dagis på måndagar är bra att hämta och lämna och precis han är ju ändå där så ja vet inte riktigt hur han menar att ja ska göra med "min" resa som han säger att ja enl lag ska köra??!
    Det finns ingen sån lag för det första.
    För det andra så förstår jag inte hur han menar att du ska göra - ska du åka hem till honom på morgonen för att hämta barnet och sen åka tillbaka för att lämna barnet på dagis?

Hade ni haft hämtning/lämning en dag när barnet inte är på dagis, så kan jag tycka att man kan hjälpas åt med hämtning/lämning om avståndet är så kort som tre mil. Känns som en ganska "futtig" sak att bråka om.
    Och då kan du kanske föreslå det? Att visst kan du köra en resa, men det är ju inte så praktiskt att göra det en måndag morgon, så då kanske ni kan byta till sön-sön istället så hämtar du när barnet ska till dig, och så hämtar han när barnet ska till honom.
  • BioBonus
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:19:52 följande:
    Precis så resonerar jag! Och så vill jag ha det...men han anser att jag en lag SKA köra en resa alt ge han bensin pengar
    Boka ett möte på Familjerätten så får ni reda ut det här. Det låter inte som om ni kommer komma överens på egen hand. Och såna här bråk om "skitsaker" är bättre att reda ut direkt med hjälp innan de svämmar över och ert samarbete blir ännu sämre.
    Och föreslå ett möte (boka tid direkt) inte med attityden att "nu ska du minsann får höra att du har fel" utan "vi får väl ta hjälp och prata om det här och se om vi kan komma fram till en bra kompromiss". Brukar funka bättre :)
  • BioBonus
    Anonym (***) skrev 2014-02-14 12:56:37 följande:

Hej TS,

Gemensam vårdna, boende, umgänge... allt är en djungel. Jag ska försöka bena ut det lite.
    Nedan svar ger jag under förutsättning att barnet är skrivet hos dig = Du är boförälder.

Vad andra säger här stämmer inte riktigt. Även om ni har växelvis boende så räknas den förälder där barnet inte är mantalskrivet som umgängesförälder, i detta fallet pappan.

Vill bara flika in att det där är en sanning med modifikation då det i vår dom tex från TR tydligt står ungefär "att då xx bor växelvis (50/50) så hänvisas inte någon part som boende- resp umgängesförälder. Var xx är mantalsskriven i detta fall påverkar inte detta. Båda parter skall därför räknas som boendeförälder."
    Men, det är då för att xx bor lika mycket hos båda sina föräldrar. Hade det varit helgumgänge så är det såklart annorlunda. Men det har alltså inte med mantalsskrivningen att göra vid 50/50. Inte i vårt fall i allafall. 
  • BioBonus
    Anonym (***) skrev 2014-02-19 10:54:55 följande:

Hejsan! Så kan det absolut vara när man har ett utslag på det i en dom! Jag hänvisar bara till "grundfall" innan det finns någon dom. :)
    Ja, men tydligen resonerar även FR på detta sätt. Detta har även avhandlats under samarbetssamtal, och kom sen med i domen för att det skulle finnas på pränt :)
    Så jag tolkar det som att vid 50/50 så räknas ingen som boendeförälder, oavsett dom eller inte. 
  • BioBonus

Absolut. Men eftersom det skiljer sig från FR till FR och från TR till TR så är det viktigt att vända sig till dem i sådana här frågor, för att på det sättet undvika att skapa konflikter runt något man tror sig veta, för att sedan inse att ens eget fall tolkas helt annorlunda och man står där med en konflikt som man inte bara förlorar utan även kan få betala dyrt för :) 

• BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-19 12:00:26 följande:
    Tvärtom så är båda boendeförälder vid 50/50 enligt alla myndigheter utom skatteverket som bara kan skriva barnet hos en.
    Ah, ja det är ju samma som jag menar fast tvärtom *skrattar*
    Så du menar att det är så hos alla myndigheter också? Hm - då känns det ju som den info vi fick trots allt är någon sorts praxis då....
Svar på tråden vem kör?