• Anonym (arg)

vem kör?

Jag vill ha lite klarhet i vad som e rätt och fel
    jag och pappan har delad vårdnad han har valt att flytta 3 mil till en annan ort sonen har alltid haft ett dagis och det är i kommunen där vi bor jag och min son så pappan kör honom till dagis varannan vecka när han e hos honom! Vore de då inte ganska logiskt att ha dagis som hämt/lämn punkt varje måndag? Ja menar vi båda jobbar ju..men han börjar tjata om att ja måste köra en resaenl lag? När han VALT att flytta frfrån kommunen? ?!!

• Svar på tråden vem kör?
  • Anonym (arg)

Puffpuff

• Anonym (arg)

Ingen som kan hjälpa mig?

• BioBonus

Det finns ingen lag om att du måste köra.
    Som jag förstått det är UF den som står för resor till och från umgänge, men vid resor som överskrider 10 mil så ska man dela på kostnaderna (tror jag det är.)
    Och det är väl en lysande lösning att hämta/lämna på dagis. Speciellt som det inte verkar som om ni direkt drar jämt och det ska bråkas om en resa på tre mil...
    Ring till Familjerätten och fråga dem. Boka ett möt där och prata igenom saken med pappan.

• Anonym (växelvis)

Har ni barnet växelvis så har ni båda samma skyldigheter.

Kanske handlar det om ekonomi? Om det är så kan det lösa sig när pappan börjar få halva barnbidraget nu i mars.

• BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-10 09:52:44 följande:
    Har ni barnet växelvis så har ni båda samma skyldigheter.

Kanske handlar det om ekonomi? Om det är så kan det lösa sig när pappan börjar få halva barnbidraget nu i mars.

Sant - då är det ju ingen som är "Umgängesförälder". Läste för snabbt :)

Men jag förstår inte riktigt heller varför det inte funkar att hämta/lämna på dagis på tex måndagar? Har ni sön-sön så kanske ni kan byta till mån-mån för att på det sättet få ett helt "rättvist" system på körandet?

• Anonym (växelvis)
    BioBonus skrev 2014-02-10 10:00:34 följande:

Sant - då är det ju ingen som är "Umgängesförälder". Läste för snabbt :)

Men jag förstår inte riktigt heller varför det inte funkar att hämta/lämna på dagis på tex måndagar? Har ni sön-sön så kanske ni kan byta till mån-mån för att på det sättet få ett helt "rättvist" system på körandet?

För att ändra bytesdagar måste man vara överens...

• Anonym (arg)

Jag funderar på fam rätten men tänkte höra mig för lite va som gäller innan så ja vet lite va som väntar mig...halva bb får han redan han vill ha hela säger han för att han kör hela tiden:/

• BioBonus
    Anonym (växelvis) skrev 2014-02-10 10:01:34 följande:
    För att ändra bytesdagar måste man vara överens...

Absolut. Och det verkar de ju inte direkt vara :) 

Så ett besök på Familjerätten kanske är en bra väg för att kunna komma överens om något?

• Anonym (arg)

Vi byter måndagar de e den dagen som fungerar bäst.

• BioBonus
    Anonym (arg) skrev 2014-02-10 10:03:31 följande:
    Jag funderar på fam rätten men tänkte höra mig för lite va som gäller innan så ja vet lite va som väntar mig...halva bb får han redan han vill ha hela säger han för att han kör hela tiden:/
    Finns det någon ytterligare anledning, mer än att du rent principiellt anser att eftersom han har flyttat så ligger ansvaret på honom, som gör att du inte hämtar/lämnar hos honom nån gång då och då?
Svar på tråden vem kör?