• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Moolie skrev 2014-11-22 22:47:44 följande:

Jaha, v17 nu och inte minsta tillstymmelse till någon putande gravidmage.

Hur går det för er andra som fortfarande är gravida? :)

Det kommer nog skall du se. Om 10 veckor har du nog mage så det räcker och blir över
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-11-24 20:10:54 följande:

Ja, vi som genomgår IVF har ännu mer press än "vanliga" människor som försöker bli gravida... Känner jag rent spontant... Pressen gör att JAG mår dåligt i alla fall... Och känslorna som suttit kvar sedan i mars är något som jag aldrig känt innan... Svårt att beskriva...

Hur mår ni andra egentligen...? Känner att mitt mående tar över hela tråden just nu... Har ni andra samma problem som mig? Hur känner ni över att lägga IVF-karusellen bakom er?

Då och då är det alltid någon som dominerar i tråden med sina "problem" eller funderingar och det är helt OK! Det är ju som någon skriver, därför vi är här! För att stötta varann.

Sånt vi bär med oss från tidigare försökt spökar helt klart och så kommer gärna andra saker upp som kanske varit tufft i livet när man är gravid eller nyss fått barn. Det är bra att du är medveten och har sökt hjälp!

Jag har också ätit antidepp under mina grav. Den här grav. ville jag vara helt utan och det klarade jag (knappt) av de första 15 veckorna. Sedan var jag ett totalt vrak... Det tog säkert två månader innan jag var som folk igen och det var det nog inte värt... Fast det vet man inte, då jag ville vara utan för att vara helt lugn att jag verkligen gjort allt för att undvika missbildningar.

Har ju en dotter som jag fick föda fram i v. 21 p.g.a. en grav hjärtmissbildning... Det har såklart att sina spår i denna grav. också.

Peppkram!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-24 13:52:20 följande:

Hej vänner!

Lite fullt upp här idag! Hemma med sjuk 2,5 åring idag (öroninflammation och feber) och lilla Lovisa. Har fullt upo så det räcker men just nu lite paus då båda somnat på mig i soffan, ha, ha Söta när de sover

Stora kramar till er alla och extra till Moolie!! Håller med alla föregående talare, de är inte värda dig!! Kram igen!

Oj! Förstår att du har fullt upp!

Visst är de söta när de sover Den tanken brukar slå mig med när det varit tufft ett tag. När man då ser W sova, smälter hjärtat och man förstår inte riktigt varför det var så jobbigt nyss
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-11-24 21:58:49 följande:

Hej alla fina, hur har ni det?

Irma - så kul att resan gick bra och var lyckad! Vart går nästa tripp?

Här är läget ganska bra, vågar knappt skriva det för då kanske allt blir knas igen! Adam äter mer och mer bröstmjölk och vi är nere på ca 150 ml ersättning per dag som stöd vilket känns fantastiskt! Senaste dagarna har han verkat mer nöjd och harmonisk, ligger just nu i pappas famn och är lite kvällsmissnöjd dock och kunnat gå några timmar mellan amningarna och det har inte behövt ta 60-90 min innan han var nöjd. Så allt slit kanske gett resultat!

Imorgon ska vi på första läkarbesöket, 2 mån kollen som görs när de är 6-8 veckor gamla. Ska bli spännande!

Hinner inte skriva mer nu, ska hoppa in i duschen.

Hoppas ni alla får en bra natt, gravid som mammor!

Kram

Vad härligt Johjen!

Lycka till på läkarbesöket idag!

Här är läget rätt stabilt. Vi har hittat vår lilla rytm här hemma.

* W vill inte sova mer än till 04-05.
    * Amning
    * Tvättning och byte till kläder från pyjamas. Nästan bästa stunden på dagen. W alltid pigg, charmig och glad!
    * Babysitter medan mamma äter frukost framför datorn. Ev tar W en tupplur.
    * Mamma klär på sig, ev dusch, städar upp o.s.v. W fortfarande i babysitter, varvat med nästa amning och ligga i soffan för en ny tupplur.
    * Runt 08 är både mamma, W och hemmet klart för dagen.
    * Runt 10 påbörjas ev. lunchmatlagning eller så blir det långpromenad med vagnen.
    * Runt 12 äta lunch
    * Runt 14 vagnpromenad om det inte blev på förmiddagen. Här börjar W äta varje timme i stället för varannan... Bärsjalen kommer fram.
    * 17 påbörjas kvällsrutinerna med pyjamas, mamma försöker äta, borsta tänder o.s.v. med bärsjalen.
    * 18:30-19 läggdags för W och mamma. Liggammar i "evigheter" till W somnar. Mamma somnar med.
    * 22 liggamning
    * 01 liggamning
    * 03 liggamning
    * 04-05 amning och uppstigning.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-11-25 06:51:21 följande:

Wow Jenkins, jag är verkligen imponerad av era rutiner!! Önskar vi kunde få till nåt sånt men varje dag/natt är olika...

Grymt att ni orkat jobba för att få till detta, det ligger ju en hel del slit bakom...

Tiderna är ju inte exakta. Nätterna kan se olika ut, men senaste nätterna har han sovit de två första passen i tre timmar, vilket är rekord!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-01 07:05:28 följande:

Jenkis - Hur är det med dig ovh lille killen?Kram

Mycket här. Får skriva senare. Han är intensiv och har varit en vecka nu. Hans utvecklingsfas skall dock vara över nu...
  • Jenkis

Hej!

Äntligen lite tid över och ork över...

Har varit en rejäl svacka förra veckan. Hysterisk W och tillslut en hysterisk mamma som behövde extrastöd av BVC...

Nu har det dock varit otroligt bra några dagar! Kör mjölkfritt, ej gasbildande mat, "magdroppar" till mig med och dricker pepparmynta-the sedan drygt en vecka tillbaka. Om det är det eller något annat återstår att se.

Fuskade i förrgår och åt det jag ville ha på julbordet i mindre mängder och fick ingen reaktion. Likaså har sambon varit hemma med W när jag varit iväg och gett bröstmjölk från frysen. Den är från när jag åt vad jag vill och ingen reaktion då heller.

Har inte läst bakåt, då jag hade över 400 olästa inlägg...

Grattis till er som gjort lyckade VUL/RUL eller något annat "lyckat"!

Kramar till er som behöver just nu!

W kräks också genomskinligt ibland, bröstmjölk endast ibland och de där med vita flagor. Det är magsyran som ger de vita flagorna. Så kräks de nästan direkt blir det inte så, men om det går en liten stund och mjölken varit i magsäcken med magsyran blir det vita flagor.

• Jenkis
    Moolie skrev 2014-12-09 19:36:58 följande:

Fick se en liten prakt-bebis! Allt var där det skulle! Otroligt skönt!! :)) De ville sätta nytt BF till 12/5. Men de fortsätter räkna på 7/5 efter vår insättning. :))

Vad skönt för dig Moolie!!! Andas ut lite???
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-12-10 09:13:54 följande:
    Vad härligt att höra ifrån dig vännen! Vad tufft ni har haft det Rynkar på näsan
    Så bra att du tog och fick hjälp av BVC och att det har vänt. Att ändra sin kost är en självklarhet bara man ser att det hjälper! Har du appen "Wonder weeks"? Jag fick tips av VSG då Victor var väldigt gnällig och det visade sig att han var mitt i en sådan utvecklingsfas...jättebra med de tips som man får för att försöka underlätta.

Kram!
    Har appen! Men precis när han gick ur utvecklingsfas 1, började problemen

Problemet ligger nog mer hos mig nu. Märker att jag varvar upp/blir nervös så fort jag inte känner att jag har koll på läget. (Typ att han skriker fast jag inte vet varför) Fast jag vet att barn skriker utan att man vet varför och det inte är något att hetsa upp sig för. Den där veckan har uppenbarligen satt djupa spår psykiskt hos mig...

Även jag lugnar nog ned mig om vi får en lugnare period, så att jag får tillbaka lite mammasjälvförtroende igen...

När jag känner att det är jobbigt för mig brukar jag gå ut med vagnen, så det blir ungefär 80 min varje dag här
  • Jenkis
    Längtar12345 skrev 2014-12-11 20:51:48 följande:
    Både jag och bebisen mår fint och det är nog så att det mest är jag som är otålig och lite orolig över att det är olika bud. Har inga tecken på havanskapsförgiftning och det bästa är såklart att naturen får ha sin gång. Tack för ditt svar!
    Som flera sagt. Låt naturen ha sin gång. Det blir en bättre förlossning om kroppen är 100 % med på noterna, jag lovar

Jag har också gjort ÄD och här får man gå 14 dagar över. "Lilla" W kom dock "i tid" och förlossningen startade spontant.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015