• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-11-08 18:35:59 följande:
    Underbart!! Visst är det mysigt!! Vi gick också på promenad i em hela familjen. Prommis, lekpark och sen fika på café. Lovisa sov sig igenom allt (3 tim) så det var väldigt lyckat Kram
    Härligt!

W har en ny strategi skapad under em idag. Amma endast fyra minuter per gång, Vill inte ha mer och så vill han ha en gång i timmen i stället. Hoppas han slutar med det till natten...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-08 18:41:48 följande:

Jenkis - jag lägger Lovisa tvärs över låren med huvudet utanför. Lägger en liten kudde under huvudet istället. Hon verkar gilla det då hon har knip men det är ju så individuellt. Här har det iaf blivit mkt bättre sen jag slutade med kaffe och mjölkprodukter. Visst har hon fort gaser och gnäller litegrann ibland men hon gråter inte konstant i en timme i panik som hon gjorde tidigare i veckan. Men jäklar va jag saknar mitt morgonkaffe...

Skall prova igen med kudde denna gång. Man får prova flera gånger eftersom de kan gilla/ogilla något ena gången och så är det tvärt om nästa...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-08 18:43:35 följande:
    Ha, ha Det är ju lördag. Han tar en drink i timmen helt enkelt
    Hi, hi. Ja.

Varierade sig under natten med varje timme, varannan timme och en gång 2,5 h mellan.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-09 13:32:22 följande:
    Va bra att du hittat en skön fåtölj. Är ju viktigt att man sitter el ligger bekvämt då man ammar. Blir ju några timmar Jo Lovisa bajsar så det räcker och blir över. Väger ju 4 kg nu så vi har bytt till blöjstorlek nr 2 som går från 3-6 kg. Är min erfarenhet att man ska byta rätt så snart då man kan till en större modell så det inte svämmar över He, he!! Kram

Ps. Dagens lugnaste timme här nu då båda barnen sover. Ätit god lunch med maken och slappar nu i soffan med en kopp decaf/koffeinfritt. Nästan kaffesmak
    Köpte också hem nr 2 och provade igår. Nr 1 sitter fortfarande lite bättre, så jag kör slut på dem på dagtid och kör 2:an till natten så länge. Skulle inte förvåna mig om W väger 4450-4500 g på onsdag...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-09 08:11:32 följande:

Så nu var höstens första förkylning här Stora tjejen snörvlar och Lovisa har hostat och velat amma mkt i natt. Nog ont i halsen Jag och maken har också ont i halsen men inte farligt. Blä!

Usch vad tråkigt för er! Hoppas det blir en lindrigare variant.

Skickar lite virusdödande kramar
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-11-09 09:50:17 följande:
    Åh typiskt jag mår inte heller så bra. Känner det komma smygandes, har huvudvärk och ont i luftvägarna därav min fråga igår angående honung i teet. Än så länge märker vi inget på Maja.

Fy för vilken natt vi har haft... somnade gott i vår famn men när vi la ner henne i nestet eller vagnen blev det hysteriskt. Jag grät flodet i natt kan jag tala om. Helst ska hon somna vid bröstet, och sutta lite. Somnar som en stock väldigt snabbt. Men går icke att lägga ner henne. Hon äter och myser mycket. Tvivlar på att hon är hungrig, eller? Hon spyr upp överflödet och ser himla nöjd ut. Går upp i vikt som hon ska, gått över födelse vikten med . Är det närhet hon vill ha? Vi har henne nära oss mycket med. Tog 2h att får henne komma till ro. Sedan vaknade hon kl.4 ammades i 1,5h inklusive 1 blöjbyte.

Jag orkar inte med såna här nätter mer. Haft liknande nätter i flera dagar. Tar kol på mig. Har så ont i kroppen av amningen, kan inte sitta jätte bra för skenan. Blir tungt att lyfta henne. Ööö... va meckit!! Pallar snart inte mer. På dagtid fungerar det kanon. Va gör vi för fel på kvällen/natten?!

Va tvungen att kräka av mig lite. Sorry

Kram
    Ni gör inget fel såklart till natten! W är också olika dagtid och nattetid. Ibland går det bättre och ibland sämre. Har också gråtit av ren frustration och trötthet, men hittills pepparpeppar, har han haft lite bättre nätter varvat och då orkar man lite till.
  • Jenkis

Igår fick jag en timme i ett av våra köptempel för mig själv

Var på jakt efter nya pyjamas till W. Vi har arvegods sedan tidigare i 50-56 och de är små nu. De vi har ärvt har ben med fötter och jag tycker det varit smidigt. Tydligen är det helt ute för samtliga kedjor har nu ben utan fötter. Även de allra minsta storlekarna. Så nu fick det bli inköp av bra sovstrumpor också...

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-10 22:19:04 följande:
    Öronproppar i bett Glader! Lovar att om hon skriker hörs det igenom men om hon bara hickar och fäktar osv så hörs det ej och du kan sova. Kram
    Ja, det har jag kört med sedan dag 1. Det är ett attans liv annars. Mycket grymta, fäkta och tjoa. Mest i sömnen faktiskt.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-11-10 15:40:14 följande:
    Problemet är att han verkar vakna till när vi ammar på kvällen och natten delvis säkert för att han tar lång tid på sig och sen ligger klarvaken efteråt och håller på och tittar och grejer så länge så han vill amma en gång till sen innan han kan somna om.. Tänkte testa ikväll att bada honom någon gång mellan 20-22, amma och sedan lägga honom så får vi se hur länge han sover. Sen vet jag inte om det är så effektivt att amma i sängen, jag får inte till någon bra ställning om jag inte liggamar och vet inte riktigt hur mycket Adam får i sig då för så kan han ligga hur länge som helst. Han snuttar nog en del och eftersom jag också slumrar då har jag inte riktigt koll på vad han gör. Man får testa sig fram helt enkelt!

Kram
    Förstår att det blir komplicerat när han ammar lite längre. Jag och W går och lägger oss tillsammans runt kl. 19. Någon enstaka gång har han somnat direkt efter amningen, men det brukar sluta med att han äter för mycket, kaskadkräks och så får jag gå runt och lugna honom i bärsjalen någon halvtimme-timme innan vi kan börja om igen. En gång har det hänt att han somnat så pass hårt i bärsjalen att han inte vaknat när jag lagt ner honom.

Så han somnar 20-21 kan man säga och så ammar jag varannan timme i snitt under hela natten och går upp med honom 05-06:30. Byter bara blöja en gång på natten och då är det ett herrans liv eftersom jag vill göra det innan han äter... Dock äter han bara ca 15 min per gång och jag liggammar i mörker och kan bara vända mig och somna om.

Har provat bad på kvällen, men han är för upprörd, så det blev bara frustration.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-11-10 21:01:34 följande:
    Verkar som om Adam och Hedda är ganska lika här... Hedda ammar läänge, först 2x20-30 minuter på vardera bröst och sedan ersättning, allt tar minst 1,5 timme och sen är hon VAKEN. Hon skriker oftast inte men ligger och hickar, fäktar, fräser och stönar och det är omöjligt att sova. Inatt kom hon egentligen aldrig till ro. Lyckades söva henne med nappen och då sov hon en timme mellan 04-05 och sen en stund 07-08 men mycket sömn blev det inte.
    Tycker också det är jättesvårt att få henne komma till ro när hon bara vill vara vaken. Hon blir jättearg om hon inte får uppmärksamhet eller om man släcker för då har hon inget att titta på...
    Bad blir hon tillfälligt lugn av men snart därefter är hon igång igen... Det senaste dygnet har hon inte sovit mycket alls faktiskt.
    Vad påfrestande! Förstår om du är helt slut vid det här laget....
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015