• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2014-10-29 17:20:14 följande:

Förts, grattis och välkomna till er nya!

Jaha, idag är det officiellt en gnälldag! Victor är inte nöjd med någonting. Förmiddagen gick väl Ok, men sedan lunch är det bara gnäll...tror att han är egentligen väldigt trött, han lyckas bara inte komma till ro. Har ammat 3 ggr på 2 timmar, bytt, gått runt och burit, nej, inget som brukar fungera hjälper idag...

Stackaren, är inte så farligt för mig, men jag tycker synd om honom, vet inte riktigt vad det kan bero på förutom att han är övertrött. Har inte ens gjort något speciellt idag som skulle kunna förklara detta.

Fast i allt gnäll så hade han ändå några glada stunder och avfyrade världens leende till mig, och vilken känsla! Där står man själv, med fånig blick och nästan med tårar i ögonen (och jag kan inte ens skylla det på hormonerna längre...). Helt galet hur fort utvecklingen går, nu kan man ha kontakt med honom på ett annat sätt.

Hur går det för er idag Johjen och Jenkis?

Villsågärna hur mår ni?

Danisen, hur mår du efter snittet?

Kram!

Skönt att det är fler som har gnälldagar

Jättetack för era stöttande ord Villsågärna och Irma (m.fl.)!

BVC kommer hem idag så jag skall ställa alla frågor jag har.

Igår var jag jättenoga med taget + att jag tror att mjölken stabiliserat sig ordentligt, så jag tyckte det var mindre smärtsamt igår. Fortfarande är ena bröstet värst, men det är också något bättre.

Sambon och jag gjorde samma uppdelning av natten i natt igen. Jag tog den här gången första skiftet som är jobbigast och så bytte vi mitt i natten igen. Skönt att det funkar!

Önskar att jag orkar bemöta varje persons inlägg här inne. Ni skall veta att jag läser och tar till mig.

Grattis alla nya!

Vsg: förstår att det är jätteskillnad på att vara själv med två barn och att ha hjälp av mannen. Tur att du är erfaren
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-30 08:33:45 följande:

Herregud för att vara själv med två små då den ena har mardrömmar och den andra magknip Åt lite, lite choklad igår och var nog även lök i grytan jag åt ute. Verkar som att Lovisa är känslig för det. Lök, vitlök, choklad och starka kryddor är ju det som spädisar oftast reagerar på. Riktigt korkat att äta nåt av det då jag var ensam i natt. Lovisa har sparkat med de små benen, knorrat och gråtit inför varje bajs i natt och inte velat sova i sitt nest. Och så storasyster med mardrömmar på det. Blev inte mkt över till sömn för deras mamma Tur man inte ska till jobbet utan kan sova på dan! Fördelen med att vara mammaledig.

Ha en bra dag kära vänner!! Hoppas att det vänt för er Jenkis och Johjen!

Kram

Ajdå!

Vilken jobbig natt du haft! Hoppas du får sova/vila lite under dagen nu då. Jag är imponerad över din positiva attityd! Det smittar av sig
  • Jenkis
    MiWe skrev 2014-10-31 11:41:34 följande:

Förstår dig precis. Vi är i samma ålder du o jag dessutom. Jag tror att det är mycket svårare också för oss som gör IVF att ta ett ev. tufft beslut att avbryta en graviditet. För "normala" gravida är det ju "bara" att bli gravid igen liksom. För oss kanske det ALDRIG mer blir ett plus...

Så här har vi resonerat:

Vi gör KUB, och OM resultatet visar på hög sannolikhet för något fel så går vi först vidare med NIPT. Det kostar en slant, men ger mkt säkrare resultat än KUB. Om NIPT visar liten sannolikhet för kromosomfel så vågar vi nog strunta i FVP (MKP görs förresten endast mkt tidigt i grav och väldigt sällan). Om NIPT visar hög risk går vi vidare med FVP.

Vi har redan kommit överrens om hur vi gör i det fall vi får dåligt resultat på ett ev FVP och måste ta det svåra beslutet. Tror det är viktigt att man tagit beslutet redan innan man gör KUB eftersom man egentligen redan då "är på väg".

Bra resonerat där med att vara överens om hur ni skall göra innan KUB. Som du skriver är man då redan på väg.

Vi valde att inte göra KUB eftersom åldern inte var aktuell. Vi hade kunnat gjort privat om vi velat, men inget som landstinget "ställde upp på".  Tyvärr upptäcktes en mycket svår hjärtmissbildning på RUL (som inte berodde på kromosomavvikelse. Bebisen var fullt frisk för övrigt.) som kullkastade våra liv och vi hade ju inte innan pratat om hur vi skulle göra om något var tokigt. Vi var inte överens och jag upplevde några av mitt livs svåraste veckor.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-31 20:24:49 följande:

Jenkis - hur har ni det idag? Kram

Har inte läst i kapp i tråden utan bara senaste sidan.

Vad härligt Johjen att det verkar gå bättre nu! Att Adam verkar mer nöjd och att dina bröst/underliv också är bättre!

Vsg: Det låter härligt med filmmys och godis. Även om det är jobbigt med två små raringar, måste det värma dubbelt så mycket i mammahjärtat när det rullar på liksom.

Igår var W generellt mer nöjd. Vår maratonkvällsamning mellan kl 14 och 24 gick inte i ett svep. Kunde få pauser på 15-30 min mellan. Otroligt! Vad det gör för orken att bara kunna lägga ner/lämna över en stund utan skrik.

Dessutom fortsatte natten i samma anda! Han åt 21, 01, 04 och 06. Dock var han tvungen att ha sin ersättning uppepå amningen kl 21 för att kunna somna, men jag har aldrig kunnat bara amma under natten tidigare som jag gjorde i natt. Så i natt har vi inte skiftat. Jag har fått min sömn ändå.

Det är riktigt kul att vara mamma när det flyter på såhär
  • Jenkis
    glader skrev 2014-10-31 19:01:17 följande:

Låter som ni fått ganska bra dagar med lagom amning och sömn, man blir ju så otroligt lättad när allt faktiskt funkar ganska bra!
    Vi har också haft en bra dag efter den tuffa natten. Gav Hedda extra mjölk med flaska vid amningarna och då sov hon 5 timmar i sträck!! Kanske har hon fått för lite mat även om hon gått upp? Skönt var det i alla fall! Nu verkar hon dock hungrig igen och det har "bara" gått 3 timmar... Får se hur detta går!

Vad härligt! Tänk vad lite extramat kan göra
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-11-02 20:12:17 följande:
    De är dom verkligen . Sen är allt öko-testat stort plus i kanten hihi gud va hungrig man är när man ammar, inte i närheten av graviditeten ju hehe.

Kram
    Ja, det går åt fler kalorier än att vara gravid faktiskt. Man rekommenderas att äta 3000 kcal per dygn när man ammar. 2500 kcal som gravid.

Vägde mig nu på morgonen och tydligen har jag gått ner alla mina kilon på 14 dagar. Helt otroligt! Har absolut inte ätit nyttigt och ätit det som funnits tillgängligt när jag blivit hungrig, vilket jag är nästa jämt...
  • Jenkis

I natt har jag helammat W för första gången. Vi gick och la oss kl 20 (och ammade). Sedan vaknade han med 1,5-2 h mellanrum hela natten. Men han somnade om efter varje amning (utom den jag bytte på honom med, då fick jag ge lite mer sen så att han kom till ro), så jag är helnöjd!

• Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-11-04 05:07:52 följande:

Ja det kanske är så..? Har läst någonstans att aktiviteten kan gå ner inför förlossningen. Men vet inte om det stämmer? På förlossningen säger de ju att man ska höra av sig om aktiviteten går ner..så.. Ja, hoppas hon bara vilar sig och vill träffas snart! :)

Det är en myt! Man skall alltid ringa förlossningen om man tycker att mönstret ändras!
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-11-03 20:22:40 följande:
    Verkar ha varit en gnäll måndag! Victor började skrika runt kl 16 också, och jag höll på bära och amma i flera omgångar ett tag tills inte det var bra heller, så då fick han sitt bad kl 18 (i vanliga fall brukar jag vänta tills maken kommer hem då det är deras mysstund), en sista amning och sängdags! Han var säkert lite övertrött, gnällde 2-3 minuter och somnade sedan. Få se när han vaknar...
    Gnällmåndag har det varit här med. Men vi störde hela rytmen på fm genom att vara hos fotografen tre timmar. Efter det var W inte sig lik på hela dagen/kvällen. Som tur var så kom han till ro tillslut till natten. Men mycket bära, lugna o.s.v.

Har kommit på att sjalen fungerar nu. Han har ju blivit helt tokig i den, men igår var jag så trött och less att jag liksom struntade i det. Ingenting hjälpte ju, så då kunde han lika gärna sitta kvar där. Gissa vad som hände? Jo, efter mycket gap och skrik med helspänd kropp och en mamma som försökte hålla sig lugn/sjungande och gå som en orangutang, somnade han! Så nu har jag lärt mig att vänta ut honom helt enkelt. Igår kollade jag på klockan och tänkte tre minuter till så får vi se vad som händer.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-11-03 15:28:51 följande:

Usch känner mig som en skitdålig mamma nu och har precis gråtit en skvätt. Jag har svårt att tolka mitt barn och fattar inte hur jag ska få till några rutiner! Ammade efter vi kom hem från bvc mellan 12:45 och 13:45. Svårt att veta när man ska sluta då han inte slutar av sig själv men efter ha somnat och vaknat flera ggr och till slut somnar ganska hårt tänker jag att nu är han färdig, efter 60 min. Jag tar mig ngt att äta och gör iordning för att ta en promenad. Ca 14:30 lägger jag honom i vagnen och 14:40 så börjar han skrika. Jag tänker att han är mätt, har ren blöja och varmt i vagnen och försöker med napp och fortsätter promenaden. 14:45 gallskriker han och får vända hemåt. Ser att han grejar med munnen, det gjorde han inte innan och innan vi är hemma dröjer ytterligare 5 min. Gallskriker hela tiden och till slut får vi satt oss i soffan och han vill amma igen.. 60 min efter vi slutade sist! Hur skulle jag kunna veta det? Ska man aldrig kunna göra något utan att hela tiden vara beredd att amma? Usch känner mig så dålig som inte fattade detta..

Du är inte ensam Johjen!

Såhär blir det för oss var och varannan dag.... Man kan inte göra mer än att försöka och för det mesta blir det ju rätt/bra.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015