• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

azurea skrev 2015-01-10 17:21:22 följande:

Åkte in i onsdags igen då jag mådde dåligt. På ett dygn hade äggvitan ökat från +1 till +4. Blodtrycket var skyhögt. De höll mig ett dygn på observation en gång i timmen sen lyckades jag ringa på dem strax innan jag tappade medvetandet på torsdagskvällen, började tydligen krampa och fick akutsövas/snittas. Tur att sambon hann slänga sig i en taxi. Nu har jag fått komma från intensiven, är tokförkyld men har med munskydd fått sett mina små raringar, en flicka och en pojke, som såg dagens ljus i torsdags kväll. De väger inte mycket, 2.2 och 1.7 kg men är starka kämpar. Är fortfarande väldigt matt efter snittet.

Oj, oj! Stooort grattis!

Ät och drick konstant, så ger sviterna från snittet och förkylningen med sig. Strunta i kostcirkeln och be sambon köpa det du är sugen på! Hellre chips och smågodis än ingenting alls Glass är jättebra!

Jag tror att mitt förlossningsgodis var det som gjorde att jag kunde stå på benen ganska snabbt trots allt efter min nästan fullgångna förlossning med ett akutsnitt på slutet. Man är ju inte pigg jag vet...
  • Jenkis

Oj, vad ni är produktiva här inne! Hinner knappt med och klarar inte att bemöta allt jag vill...

Stort grattis Lokattis!

Härligt Lelle att du hittat något som fungerar!

Hoppfulla Fia,
    jag får inte heller ut så mycket när jag pumpar, men ser det inte som ett problem för W. Han går upp som han skall. Jag ammar minst 12 gånger per dygn. Senaste dygnen har han dessutom velat ha varannan timme konstant på natten...

Johjen, skönt att det är något bättre nu. Klart det blir jättefint med sjömanskostymen!

Irma, styrkekramar till dig och dina vänner! Förd...igt helt enkelt!

Villsågärna, broddar är superbra! Tveka inte att investera i ett par. Jag har Springyard och de är toppen! www.springyard.se/ Tack för tips på magträningsgrej.

• Jenkis
    johjen skrev 2015-01-15 08:06:18 följande:

.. och han vaknade kl 03, 05:30, 06:30 och 07:30. Officiellt den värsta natten hittills! Fattar inte hur det blir så här?! Han är 14 veckor idag och har för mig att nästa utvecklingsfas inte börjar förrän en bit in på vecka 15? När han vaknar är han ju inte klarvaken utan ligger först och bökar runt, sen börjar han gny och blir lugn om han får bröstet. Vissa gånger äter han upp till 30 min, vissa bara 10. Napp tar han inte längre, har försökt med det flera gånger. Igår när vi la oss första gången ammade han 20 min och somnade sen. Låg kvar brevid honom i sängen men gick upp efter ca 40 min för att gå på toaletten. Då vaknade han och sen var det amning 3 ggr mellan 21-22 innan han somnade djupt igen.. Känns som han sover bättre när han ligger i sitt crib men när jag flyttar honom dit så vaknar han om han inte sover djupt och då är det samma visa igen. Ibland låter jag honom ligga kvar brevid mig så jag ska få sova något och det gör ju att jag ligger konstigt och får värk osv.. Vet inte vad jag ska göra, ska jag försöka några nätter till eller låta honom vara uppe med oss till 22-23? Han är ändå gnällig de sista timmarna då så känns som om han behöver sova.

Idag blir det i allafall öppna förskolan nu på förmiddagen, det ska bli kul!

Hoppas ni andra haft en bra natt!

Kram

Det låter som våra små älsklingar ligger i samma fas...

Har ammat varannan timme för fjärde natten i rad nu... Han är så otroligt lättväckt med! Kan, precis som du skriver, vakna efter 30-40 min och det har inte hänt tidigare. Har han vaknat efter att ha somnat tidigare, har det alltid skett inom de första 15 min. Vet inte hur många gånger jag hört honom när jag sitter på toan när han borde sova djupt och fint...

Han vaknar bara jag tar ett djupt andetag känns det som

Det måste vara stora grejor som händer i deras hjärnor nu.

Om man skall vara positiv, så är alla fall risken för mjölkstockning minimal....
  • Jenkis

J..la blöjor!

Blir galen på läckande bajsblöjor!

Började för ett par veckor sedan och nu har jag provat det mesta.

Libero nr 3 och nr 4.
    ICA nr 3
    Pampers nr 3 Active fit

Idag skall sambon köpa Pampers nr 3 New Baby.

Treorna läcker bak i ryggen och fyrorna kan läcka både i ryggen och runt benen. Om han ligger ner läcker alla blöjorna i mindre omfattning. Sitter han i sittern läcker de 100 % Sitter han i knät läcker de till 80 %

Jag byter DIREKT jag hör honom bajsa. Han får inte ens göra klart om han sitter i sittern, utan jag flyttar honom till ryggläge direkt. Har jag tur hinner jag skona kläderna, men det är inte alltid det fungerar. Det är så jäkla surt att tvätta så mycket onödig tvätt så att säga...

Han väger 6,5 kilo. Treorna går till 8-9 kg beroende på märke och fyrorna börjar på 7 kilo, men de är som sagt lite (för)stora. Fyrorna fungerar dock jättebra på natten om han inte bajsar... De suger ju upp mycket kiss så att säga.

Tips?

• Jenkis

Stackars er som har problem med mjölkstockning!

Hoppas det går över snabbt! Lider med er!

• Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-14 22:29:39 följande:
    Tack! Hade inte väntat hela vilan. Hur långt har du kört och hur har det hjälpt dig? Jag är ju bara på nivå 1 (två i morgon) så det är svårt att vet. Jag har blivit inkontinent efter förlossningen, kan gå och lyfta men inte jogga eller hoppa om jag intr tömt blåsan helt precis innan. På mvc sa det att jag ska knippa när jag springer men det orkar eller kan jag inte alls. Är 10,5 veckor sedan förlossningen. Hur funkar det för er andra? Kan ni hålla tätt än!
    Hade lite problem innan förlossningen, men det gick över när han var ute så att säga. Jag blev akutsnittad, så påfrestningen i utdrivningsskedet slapp jag och det spelar säkert jättestor roll.

En tröst är att träning faktiskt hjälper och att det kan ta olika lång tid för olika personer, så ge inte upp! Har en kompis som springer lopp och sånt. Hon kunde inte löpträna på nästan ett år efteråt, men är HELT återställd och springer lopp på löpande band 1,5 år efteråt.
  • Jenkis

Välkommen och grattis till alla nya gravida och ruvare! Kul att tråden fylls på hela tiden och att ni ger er till känna mitt i alla "mammainlägg" Fortsätt med det!

Villsågärna, du verkar helt underbar som mamma, maka och person! Så sug åt dig av det och känn inget dåligt samvete. Du har sånt tålamod med oss här och goda råd att du skulle kunna "mamma" oss alla

Irma, skönt att den långa utvecklingsfasen är över nu

Johjen, bra gjort av dig att lämna över till sambon och tänka på dig själv!

Hoppfullafia, W är också vaken ca en timme sen vill han sova en liten stund igen.

Hoppas alla ruvare, gravida och mammor sovit hyfsat i natt. Här har det varit varannan timme som vanligt, men där i mellan har det sovits. Skönt!

• Jenkis
    Vad tycker ni gravida? Skall vi som fått barn, starta en ny tråd eller inte?

Säg bara till, så kan jag lägga upp en länk i trådstarten till den nya tråden, så hittar ni dit sen

Så länge gör jag ingenting och skriver här.

Tror jag har läst de flesta inläggen och styrkekramar till er som behöver!!! Flera av er har det tufft just nu! Hjärta

Kul att läsa att det går framåt för de allra flesta. Både hos er gravida och hos de som fått. Grattis till alla nya, lyckade KUB, RUL. Härligt med skratt o.s.v. hos våra bebisar.

Här är det bra! Mat varannan timme dygnet runt fortfarande, men mer joller och leenden. Lite svårt att få honom att sova just nu generellt, men det går nog över.

Pampers New Baby nr 3 har hittills inte läckt i ryggen! Däremot i benen två gånger, men generellt läcker de minst.
  • Jenkis

Precis som jag trodde...

Var tvungen att logga in på gamla siten för att det skulle fungera. Men nu är den där i trådstarten.

• Jenkis

Jag har kommenterat era inlägg i nya tråden, så kom över dit om ni vill veta vad jag skrivit

• Jenkis
    lisodan skrev 2015-01-31 00:05:10 följande:

Tack för grattis! Upptäckte just en gul flytning. Usch, så var det ej sist. Någon som haft detta? Jag har haft bakteriell vaginos 2 ggr i höst. Men inga gula flytningar då utan vita. Vet ni om man kan behandlas mot Bv under graviditet, om det skulle vara det?

Ja det kan man och skall man.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015