• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-01-05 16:23:19 följande:

Jenkis, hur är det med W? 

Tackar som frågar!

Blödningen minskade och upphör ibland, så jag känner mig lugn. Kommer när han inte bajsat på ett tag och han tar i, så det är nog bara slemhinnan.

Däremot hade vi barnvakt tre timmar i lördags. Vi hade en trevlig stund i leksaksbutiken och valde presenter till ett par barn som fyller år i januari. Sedan gick vi och åt en efterlängtad lunch i lugn och ro. Helt underbart! Vi tog asiatisk buffé så att jag kunde ta det jag kan äta (inte mjölk och ägg) och det visade sig att jag kunde äta allt utom äggnudlarna och en kycklingrätt. Det friterade var gjort utan ägg. Det var jättegott! Jag har nog inte ätit mig ordentligt mätt sedan W föddes så jag passade på

Tyvärr blev jag rejält magsjuk 3-4 timmar senare.... Om det var fel på maten eller om det beror på att jag överåt och åt en helt del friterat och jag precis börjat med gluten igen eller vad det var vet jag ju inte. En kombo?

Hursomhelst så kunde jag inte amma W när jag bodde på toagolvet. Försökte pumpa ur mitt i eländet, men kroppen orkade inte att lämna mer än 20 ml... Så sambon fick mata honom med bröstmjölk från frysen som jag pumpat innan jag slutade med mjölk och ägg. Tre stora måltider gick åt innan jag kunde amma igen. Men man har ju inget val... Ändå tur att jag hade ett lager i frysen, för jag antar att det alla fall var bättre än ren ersättning...

Så tjejer! Passa på att pumpa ur inför akuta händelser....

Så nu skall det bli intressant idag och i morgon och se hur han mår.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-06 09:20:40 följande:
    Nä men stackars dig! Fy va jobbigt! Var nog matförgiftning skulle jag tro. Det är ju extra vidrigt att få då man ammar. Hoppas du mår bättre nu. Boosta med mycket vätska och resorb!!

Jag har varit magsjuk ett dygn en gång samtidigt som jag ammade men funkade att fortsätta då. Kunde amma i sängen mellan spyorna Maken kom och la lillan till bröstet och tog bort henne sen igen. Började med vätskeersättning redan efter en timme då jag hade läst om det och har nog aldrig varit så pass "fräsch" snabbt efter en magsjuka. Har nog börjat med vätskeersättning/resorb alldeles för sent tidigare. Men mjölken gick ändå ner nån dag efteråt (kan ju bli så om man inte äter och dricker ordentligt) så det blev maratonamning sen efteråt i ett par dar. Vi har lite ersättning hemma just för situationer som denna utifall att man inte har mjölk kvar i frysen.

Krya på dig!!! Skönt att W mår bättre.

Kram
    Ja, det kan ju ha varit det trots att sambon inte blev sjuk. Han mådde bara illa (även innan jag började kräkas. ) Borde kanske kolla upp om det skall anmälas någonstans. Även om det inte är restaurangens fel, så gör det säkert inget om de får en extrakoll.

Hade resorb hemma, så det började jag med direkt. Efter sex intensiva timmar var det över igen, men återhämtningen tog tre dagar alla fall. Ingen maratonamning krävdes av W konstigt nog.
  • Jenkis
    johjen skrev 2015-01-07 06:22:30 följande:

Vilken natt.. Adam sovit 5 h i sträckdet första passet de senaste nätterna men i natt bara 2 och en halv.. Snorig och svårt att andas trots näsaköljning. Vaknar av värk och domningar, stickningar i händer armar, så ont i natt så jag inte vet vad jag ska ta vägen. Försöker lägga Adam i sin säng men går ej.. Måste gå upp och gå mellan varven för att stilla värken och få tillbaka känseln i händerna..

Imorgon, eller rättare sagt idag är en ny dag! Det kan bara bli bättre då!

Stackars dig!

Du har verkligen råkat ut för allt samtidigt! I värsta fall får du sjukskriva dig och någon annan ta ut föräldradagar för att hjälpa dig. Behöver inte vara sambon.

Är inte avundsjuk på din situation...

Peppkramar från mig! Hjärta
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-06 23:18:54 följande:
    Jo här är det bra! Lite vemodigt bara att ledigheten är slut nu. Varit så mysigt att umgås hela familjen så länge, träffa släkt och vänner osv. Vi hoppas få vara friska ett tag framöver nu. Är såå skönt Kram
    Visst är det! Det har varit skönt att vara två hemma. Nästa att jag glömt hur det är att vara ensam med W Sambon lyckades ta långledigt denna jul, så jag tror det blev tre veckor han varit hemma.

Jag har några funderingar:

Hur ammar man en större bebis på bästa sätt? (amningsställning/position). Jag tycker att ju tyngre och längre han blir, ju sämre blir min ställning när jag sitter. Hur gör ni? Jag har en amningskudde som varit superbra, men nu har han typ vuxit ur den. (Behöver typ ligga utanför den med underkroppen) Problemet är att han blivit så lång att när han ligger i bra balans tyngdmässigt i mina armar, hamnar munnen för långt mot min armhåla. Brösten tar stryk såklart, så nu sitter jag vriden på något sätt som inte heller är bra för kroppen...

Ni som lyckats få era små att somna själva. Ammade/matade ni dem till söms innan ni införde rutinen?
    Våra "gåochläggasigamningar" har bara blivit jobbigare och jobbigare. Det blir mer och mer tid som jag får agera napp och W vaknar lättare och lättare när tutten försvinner. Han är dessutom i något mellanläge då och då, där han sliter och drar i brösten... Brösten mår inte alls bra av detta och det är ohållbart känner jag. Senaste kvällarna har jag agerat napp 1-1,5 h i sträck (på två bröst) och det fungerar inte för mina bröst alla fall. Har provar femtioelva olika nappar och det fungerar inte.

På dagtid har han i stort sett fått en rutin som är att han äter och så har han vakentid ca en timme, sen vill han sova 30-60 min innan det är dags att äta igen. Funderar på om man kan göra en nattrutin av det? Att jag matar honom, byter om till pyjamas, gör någon lugn aktivitet och att jag skulle kunna lägga honom för natten efter ca en timme? Hur gjorde ni?

Om det fungerar skulle jag få bort vår hemska gåochläggaamning. På nätterna fungerar vår liggamning fortfarande bra, så det tänkte jag fortsätta med. Ev lägger jag honom i hans säng vid godnattrutinen och så får han fortsätta samsova med mig sen. Han ammar ju fortfarande med 2-3 timmar intervall på nätterna...
  • Jenkis
    johjen skrev 2015-01-07 07:34:41 följande:
    Tack snälla du! Låter inte så kul med magsjuka heller.. Hur mår William?

Kram
    William mår bra. Något mer gnällig kanske efter mer mjölk i maten, men ingen katastrof. Om tre-fyra dagar är han ju bra igen om det var komjölken.

Skönt att resten av familjen klarade sig undan magsjuka...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-07 10:28:55 följande:
    Jag halvligger på schäslongen i vår soffa nu. Lovisa ligger tvärs över min mage och på min ena arm (har ingen amningskudde) och har paddan bakom henne i knäet/mot knäna brukar även liggamma ibland på dan om jag vill kolla lite film samtidigt. Ammar sittandes vid matbordet emellanåt (man får vara flexibel med två barn ). Det funkar jättebra nu när Lovisa är lite större. Hon sitter i mitt knä då. Så ammar man ju ofta ett större barn. Ammade ju i 16 månader sist. Om man delammar större barn sen får man bara fördelar. Tar ofta ca 5 min och grymt praktiskt, mysigt och enkelt. Att sitta upp med barnet mer sittande/halvsittande i knäet kan du prova fig fram till en massa olika varianter. Kolla in den här bloggen om du inte gjort det ännu.

sagogrynet.wordpress.com/2012/05/05/tips-pa-amningspositioner/

Lovisa liggammar på kvällen och somnar då oftast vid bröstet (vi ammar ca 20-45 min, dagens längsta pass, hon tar inte heller napp) och sen lägger jag över henne i nestet. Hon vet att vi ska sova och att det är kväll när vi går upp till sovrummet. På dagtid somnar hon oftast inte vid bröstet utan själv i mamaroon eller vagnen när hon är mätt och belåten. Alt i famnen emellanåt också såklart På dagtid ammar hon ca 10-20 min åt gången. Förstår att det är tufft med 1-1,5 timme. Pröva att göra som du gör på dan. Låter som en bra ide. Alla måste hitta sitt sätt.

Skönt att du mår bättre och att det är ok med W!

Kram
    Roliga bilder

Tack för alla tips ALLA!

Skall börja halvligga på schäslongen jag med Antar att man behöver pallra upp med någon kudde på sidorna eller?

Måste även testa att ha honom sittandes i knät. Det måste vara super när man är på språng och bara har något att slå ner rumpan på utan ryggstöd o.s.v.

Hur liggammar du? Kör du halvliggandes i sängen med? Jag har problem att pallra upp med kuddar bakom mig eftersom vår gavel är öppen bak eller vad jag skall kalla det? Vi har en gavel som fungerar som sängbord med, så det är som en hylla bakom ryggen liksom. Så jag ligger på sidan helt enkelt.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2015-01-07 08:43:38 följande:
    Kan hålla med dig när det gäller amningen, jag gör så här:

Beroende på så ammar jag halv sittandes på soffan, lägger honom i en ganska horizontal läge och ser till att rapa honom efteråt. Han är rätt van så det är inga problem.

Eller så ammar vi när jag sitter i en gammal fåtölj och hans ben kan hänga under armstödet, samma sak där, han ligger i en rätt horizontal läge. 

Ammar honom också ibland vid bardisken i köket, och då på en barstol, där ligger han mer vertikalt och det är faktiskt lite jobbigare både för honom och jag då han har lite svårare att nå tutten på ett bra sätt.
    Vi har aldrig använt amningskudde så jag kan inga tips för att förlänga livet på den tyvärr.

När det gäller att gå sova så gör vi: bad, ombyte, pyjamas, amning. Vid amningen kan han börja somna, men han har sällan helt somnat och märker att jag lägger honom i sin säng för det mesta. Sjunger en liten vaggvisa, säger god natt, pussar honom och går ur rummet.
    Har du en mobil vid sängen? Kanske det kan ge honom något annat att tänka på? Förstår att det är rena tortyr för dina bröst! Ammar du honom innan du byter till pyjamas? Svårt det där, då de verkligen är olika, man kan ju bara testa sig fram...

Så länge han ammar med två tre timmar i mellan kanske det är en bra idé att fortsätta samsova om du känner att han behöver den närhet. Tids nog kommer han att lära sig att somna själv, men han är kanske helt enkelt inte redo för det än!

Kram
    Jag har inte ens provat att få honom att somna själv

Vår normalrutin är ungefär som din. Ombyte till pyjamas och gulligull vid skötbordet. Se bär det av till sovrummet för liggamning. Där är det helt mörkt och tyst. Tidigare har han ammat och när han varit mätt/trött har han släppt tutten efter ca 30 min. Mesta tiden äta och mindre tid bara snutta.

Nu äter han färdigt på 15-20 min och sen ligger han i halvdvala där han snuttar, drar, trycker inåt, sparkar och slår mig. Han sparkar/slår/drar/trycker inte hela tiden, men flera gånger under 1-1,5 h.

Så jag kan ju testa att låta honom somna själv.

Eller amma med en svag lampa tänd, så att jag kan hålla lite mer koll och kanske kunna ta undan bröstet tidigare.

Eller amma i soffan halvliggandes i stället och när han somnat lägga ner honom. Även där kan jag hålla mer koll.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2015-01-07 16:08:22 följande:

Sen skulle jag aldrig klara mig utan amningskudden på dagtid lätt en av de bästa köpen.

Det tycker jag med, men tydligen funkar det bäst för bäbis under 5,5 kilo och 60 cm. Har haft problem några veckor och fixat och donat med kuddar + amningskudde. (Alldeles för meckigt. Går bra om man har en annan person som lyfter/läger till). Nu väger han nästan 6,5 och är nästan 65 cm lång. Den kudde jag har är ganska liten och varken vikten eller längden klarar den nu...

Provade halvligga igår kväll men behöver öva mer på det. Det gick sådär. Behöver hitta en rutin för vilken vinkel jag skall ha och vilka kuddar och hur de skall ligga. Tror även det beror på hur brösten är konstruerade. Mina är ju inte så stora.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-07 17:50:54 följande:
    Ja en kudde under armbågen/armen som håller upp huvudet är skönt. Amningskudden är skön i början när de är riktigt små men sen är den mer i vägen tycker jag. Fast jättebra att ha sen när bebisen ska lära sig att sitta själv.

Jag ligger helt ner när jag liggammar. Oftast iaf. Helt på sidan med 1-2 kuddar under huvudet. Har en svag lampa tänd på kvällen i sovrummet och även på natten. Det funkar jättebra för oss. Då har man mer koll och jag see vad jag gör när jag byter blöja i sängen på natten

När det bara snuttas och inte äts mer så kan du ju ta ut tutten och se om du kan lägga honom att somna själv eller testa med napp? Men Lovisa tar inte napp heller så vet hur det är. Hon slumrar ofta till när hon äter och har hon då bara snuttar en stund så tar jag ut bröstet man får testa sig fram.

Kram
    Jo, jag försöker hela tiden att ta ut bröstet när han bara sovsnuttar, men han vaktar tutten noga Han släpper inte själv om han inte somnat djupt och skall man in med ett finger i mungipan, så vaknar han till och letar tutte helt hysteriskt till han är helt vaken.

Funderar på att göra ett avbrott för rapning när han blir sådär att han "slåss". Han kommer såklart att bli hysteriskt ledsen, men det kanske får honom att vakna till så att han känner att han egentligen är mätt. Fokus på något annat liksom.

På dagarna tar jag alltid tutten ifrån honom när han har liknande tendenser eller bara snuttar. Då blir han jätteledsen, men det ger sig efter fem minuter på skötbordet eller om man bara går runt med honom vänd framåt. Alltså bryter själva matbeteendet. Samtidigt vill man ju inte stimulera honom på nätterna...

Igår blev jag så uppgiven efter att han haft en brottningsmatch, att jag rapade honom ordentligt, la över honom i spjälsängen, slog på musiken på babyvakten och gick ut ur rummet. Tror han klarade uppåt fem minuter utan att protestera, sen började missnöjesljuden som jag ignorerade, men när det övergick till mer gråt gick jag in och tog upp honom, la honom i min säng igen och ammade andra bröstet. Då somnade han faktiskt på ca 20 min utan att slåss och snuttandet kanske bara var 5-10 min. Så det kanske kan vara något att göra? Bryta direkt när han slåss eller bara snuttar, lägga honom i spjälsängen för att få ett avbrott och se om han behöver tas upp eller ej.
  • Jenkis
    glader skrev 2015-01-07 20:09:51 följande:

Oj vad ni skrivit!!!

Tänkte fråga om det är någon av er som fick barn okt/nov som fått lingonveckan än?? Tror min är på G...

Jag bävar... Har flera kompisar som fått tillbaka efter tre månader trots att de helammat.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015