• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Sillavi skrev 2014-12-20 07:12:24 följande:
    Ahh då är det klart att det är segt med igångsättning kanske, just om kroppen inte är redo. Nu säger dom att dom bara behöver ta hål på hinnorna och sen får vi se hur värkarbetet ter sig.

Tänkte mer om du fick gå på kontroller och kolla värdena typ bt mm efteråt.

Inväntar barnmorska nu som ska ta nya prover o sen blir d förlossning spännande detta.
    Stort lycka till idag!!!

Du kommer säkert igång själv av att de tar hinnorna. I kväll ligger sötnosen i din famn
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-20 06:41:27 följande:

Här blev lilla Lovisa så trött av vaccinet igår att hon somnade 20.30 och sov till 03.30!!! Och sen efter lite amning så somnade hon om till 06. Känner mig riktigt utvilad idag då jag la mig innan 22 igår. Så skönt! Hela

familjen sover fortfarande men jag är pigg

Ha en bra dag idag alla!! Kram

Min familj sover också för tillfället. Natten till igår hade vi sömnrekord mellan två amningar. 5 h och 20 min! Vi som annars har varannan/var tredje timme här.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-19 20:34:50 följande:

Himmel vad det har pruttats och bajsats här i em efter rotavirusvaccinet. Nån som känner igen det? Kram

Bra att veta. Vi har inte fått det ännu.
  • Jenkis

Jag blir galen snart!

Funderar på att endast äta kyckling och ris och dricka vatten

Då riskerar man väl inte att få i sig något som bebis kan reagera på???

Idag har han verkligen haft ont i magen och jag vet inte varför.

Dessutom är min mage konstig den med och har varit i flera veckor. Tror det påverkar honom. Tycker jag undviker allt som kan orsaka problem med gaser.

Tröttsamt!

• Jenkis

Hälsningar från mig som har fullt upp med vad faktiskt kan vara kolik...

En fråga bara.

Om man matfuskar och bebis är känslig. NÄR kommer effekten av fusket? Efter ett par timmar, ett dygn eller dagar?

Fuskade lite på julafton och idag på eftermiddagen/kvällen var han värre än vanligt. Igår däremot märkte jag inte så mycket.

Har någon av er även slutat med gluten? Vet inte var jag skall dra gränsen liksom...

Tar probiotika
    Äter endast grönsaker som inte ger gaser (eller snarare är dålig på att äta grönsaker)
    Inga fullkornsprodukter
    Skall sluta med havremjölk, då jag tror det ger mig gaser...
    Inga jordgubbar, soja, nötter, jordnötter.
    Ingen frukt.
    Inget mjölkprotein
    Funderar på att utesluta ägg i alla former.

Åt lite choklad, Janson, en apelsin på julafton... Är chokladen värst eller?

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-26 19:09:58 följande:

Oh din stackare - usch va jobbigt!! Lider verkligen med dig. Tror att det beror lite på hur irriterad tarmen är om det är en allergi. Mjölkproteinallergi kan ju t o m ge blodiga diarreer. Har det pågått länge så kan det nog sitta i ett bra tag och även ta ett par veckor av strikt kost att få tarmen att läka. Gluten har jag inte hört är vanligt alls då man ammar så uteslut hellre ägg. Och kaffe om du inte gjort det. Frukt och grönt har inte varit problem här men undviker lök och kål osv. Mjölkprotein och sen ägg är ju vanligast ang allergi. Kaffe kan de reagera på, likväl choklad men tror inte direkt det ger kolik. Det är nog en allergi om det är så jobbigt skulle jag tro. Har du testat strikt mjölkfritt i två veckor ännu? Skillnad? Uteslut även ägg med en gång. Jag åt kött, grönsaker, pasta, ris, potatis, frukt och såser med kokosmjölk, guacamole utan vitlök, mild tomatsås och vinegrätt osv till maten. Lite trist men funkade. Bakade äggfria småkakor med mjölkfritt margarin för att ha nåt gott. Man gör ju vad som helst för att slippa skriket. Hoppas det ger sig snart! Kram

Tack för alla tips!

Jo, kaffe är skippat. Glömde bara skriv upp det...

När man googlar får man ju upp både fisk och vete dessutom. Som jag skrivit förut. Kyckling och ris är det enda säkra

Det har också visat sig att det verkar ha betydelse vad kolikbarnens ammande mammor äter. Sådant som ger mer gasbildning och därmed mer koliksmärtor är t ex ärtor, linser, majs, bönor, (även soja, kaffe och kakao), lök, vitlök, kål, broccoli, avokado, paprika, tomater, och linfrö samt övrigt med mycket fibrer i (fullkornsbröd samt bröd med kli i). Starka kryddor som tacoskryddor, pepparkakskryddor, kanel och curry uppges också ge mer besvär. Även syrarik mat som ketchup, senap, dressingar, ättiksinläggningar samt vissa frukter och bär ger mer koliksmärtor till exempel apelsiner, äpple, päron, plommon, fikon, juice, nyponsoppa, kiwi, vinbär, vindruvor, russin, jordgubbar, tomater, oliver, sylt, saft och vin. Nötter, mandel, skaldjur och svamp är hårdsmält och kan också ge besvär.
    Om barnet är komjölksintolerant så påverkas det om mamman äter eller dricker komjölksprodukter som mjölk och ostar eller om barnet får bröstmjölksersättning gjort av komjölk. Även dolda komjölksprodukter som kan finnas i tex korvar, leverpastejer, margariner och bröd som torrmjölk, vassle, laktos, och komjölksprotein påverkar barnen med komjölksintolerans. Man kan då ersätta komjölken med havremjölk med kalcium eller rismjölk. Det finns också soja- och mjölkfritt bords- bak- och flytande margarin.

Är barnet inte allergiskt mot komjölksprodukter så kan deras mödrar dricka och äta detta utan att barnet blir påverkat. Olja som kan användas i matlagning är t ex rapsolja. En del barn verkar få mer ont av om deras mamma äter godis som lakrits, choklad, vingummi och skumbilar. Enstaka barn har också rapporterats bli sämre om deras mamma dricker mycket kaffe. Det verkar som om "rena" maträtter fungerar bäst som kött, fisk, fågel och ägg, potatis, ris (inte råris), pasta (inte fullkornspasta), morötter, gurka, squash, sallat (inte ruccola) verkar också gå bra liksom verkar också gå bra, liksom bananer och melon. Fänkålste har också visat sig ha en viss lugnande effekt på magen. Man kan dricka alla slags te bara de inte har frukt eller bär i. Som måltidsdryck kan man dricka isvatten, melonvatten, gurkvatten, lättöl, läsk samt mineralvatten.
  • Jenkis

På andra sidor avråder de som sagt från ägg, kolsyrade drycker, vete och fisk...

• Jenkis
    lelle75 skrev 2014-12-26 22:32:54 följande:

Vad är probiotika?

Ändrar du kosten på eget bevåg eller har rådgjort med bvc?

Helammar du eller ger du även ersättning? Vet du om det finns mjölkfri ersättning?

Probiotika är snälla magbakterier i tablettform. Typ Probimage från apoteket.

Jag helammar. Det finns snordyr ersättning på apoteket. Smakar inte gott. Kan ta ett tag att vänja dem.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-27 06:36:33 följande:
    Nej du kan inte äta vanliga Flora. Det är mjölkfria Flora jag hänvisar till. Mjölkfri ersättning finns i flera varianter som du kunde läsa om via länken jag postade (barnakuten som skrivs av barnläkare) men den är väldigt dyr utan recept. Ska du testa mjölkfritt måste du äta helt mjökfri kost och såklart även mjölkfri ersättning. Nutramigen är den som jag hört mest om. Kör ju bara helamning här så sluppit köpa nån alls.

Jag slutade i samråd med Bvc. Pratade med min sköterska på telefon så jag kunde komma igång snabbt. Har kört helt mjölkfritt tidigare men har man inte det och är osäker så kan man ju behöva träffa dietist. Viktigt att komplettera med kalktabletter och vara noga med att läsa innehållsförteckningar. Leverpastej innehåller t ex ofta mjölk. Vissa korvar likaså, mkt halvfabrikat gör det. Äter man ute kan de ha stekt i margarin. Mjölkproteinallergi skadar tarmen så skulle bebisen ha det är det viktigt att verkligen utesluta allt.

Det stämmer att den allergin kan ge täppt näsa. Likaså eksem och mkt kräkningar. (Förkylning kan ju dock också ge täppt näsa och kräkningar då de kräks upp slem.) Bästa sättet att ta reda på är att sluta med mjölk i två veckor. Inget svårt beslut tyckte iaf jag. Oerhört stor skillnad att umgås med en nöjd bebis!

Kram
    Jag tolkar det som att om tarmen är läkt och man provar mjölk igen kan det ta upp till en vecka innan de blir dåliga igen + att om tarmen inte är läkt gäller det att strikt sluta i 14 dagar så den får läka. Alltså att fusk visar sig sent liksom. Att man inte skall fuska dessutom
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-27 06:54:10 följande:
    Jag förstår att man i ren desperation nog till slut utesluter nästan allt. Men jag tror att det bär sig att vara lite metodisk. Jag hade kört helt mjölkfritt först (förutom det man över lag inte ska äta som ammande dvs gasbildande grönsaker, lök och vitlök, choklad (innehåller ju mjölk) kaffe/te, jordgubbar och starka kryddor). Tar man bort allt på en gång är det ju svårt att veta vad som har effekt. För dagbok och testa sen även äggfritt eftersom det är den vanligaste allergin näst efter mjölkprotein. Har nåt funkat för dig ännu? Gav två veckors mjölkfritt effekt? Är det mjölk så reagerade han nog både på choklad och Jansson häromdagen.

Som det står i länken från 1177 så bör man dock undersöka kolikskrikig bebis även hos läkare om det pågått länge. Kan ju även vara nåt annat. T ex brock, öroninflammation, tarmsjukdom osv. Blev ju bättre på ett par dar för oss men annars hade jag bett om remiss till barnläkare.

Kram
    Nu kör jag mjölk, ägg och glutenfritt. Glutenfritt endast för min skull, då min mage inte varit helt perfekt på fem veckor nu... Vill göra någon slags nystart i kroppen.

Skall prata med BVC i morgon och beskriva läget. Det blev värre för drygt en vecka sedan och då trodde jag att det berodde på att jag ätit mer mjölk + senap till frukost varje dag i tre dagar. Han började med att skruva sig vid bröstet och vilja bajsa/prutta och så hade han generellt mer gaser. Detta har fortsatt sedan dess trots ändringar i kosten + att han har ont. Han kan vakna gallskrikande någon halvtimme efter måltid o.s.v.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015