• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lillebrorsfaster skrev 2014-11-04 04:37:24 följande:

Min slempropp gick igår på dagen, och sen igår kväll tycker jag att bebben är väldigt mycket mindre aktiv..är det vanligt att de blir det inför förlossningen? Hon brukar "go bananas" vid 4-5 tiden på morgonen tex, nu har jag bara känt någon liten buff.. Börjar bli orolig..

Spännande att slemproppen har gått Skrattande
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-03 20:11:03 följande:

Jättekramar igen Johjen! Håller med Irma och Glader. Ta en dag i sänder och klappa dig själv på axeln för allt bra du gör!! Ju bättre ni lär känna varandra desto lättare kommer det att bli. Många bebisar blir mer snuttiga och gnälliga på em/kväll. Vill ligga vid bröstet el bli burna. Det sägs att bröstmjölken är tunnare på kvällen också så man kan behöva amma lite oftare.

Här har vi också haft en kaotisk kväll men försöker ta det lugnt och tänka att det löser sig. Att jag gör mitt bästa oh är en bra mamma. Lovisa har varit gnällig sen 16 i em och velat bli buren vilket ju krockat emellanåt med att fixa middag och stimulera 2,5 åring. När maken kom hem 18.30 så skrek hon i högan sky och hemmet såg ut som ett bombnedslag. Ett tag härmade storasyster henne och skrek hon med. Ja vet inte om man ska skratta el gråta men direkt harmoniskt har det iaf inte varit Tror Lovisa till slut blev övertrött och hade svårt att komma till ro. Plus att hon hade närhetsbehov (ville inte ligga i sjalen heller utan bli buren på axeln, vaggad el amma). Så fort vi blev två här hemma lugnade det sig för då kunde antingen jag el maken bära på henne. Gick runt och sjöng och då somnade hon. Tror att hon till slut blev övertrött och behövde hjälp att komma till ro. Nu sover hon på mitt bröst. Vill inte ligga själv i nestet ikväll. Just såhär har hon aldrig varit förr så vi lär också varje dag.

Kram och hoppas på lugn natt!!

Kan se situationen framför mig
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-04 16:58:59 följande:

Inga nya bebisar i tråden? Så nyfiken på Tusa och Pluttemor med flera

Ja, de borde ha fått hela högen som hängde i samma vecka som mig.
  • Jenkis
    Bell13 skrev 2014-11-04 19:55:46 följande:

I morgon är det äntligen dags för rul. Som jag längtat sedan kubtestet. Flicka gissar jag på och även att allt ser bra ut med den lilla :)

Lycka till Bell!
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-11-04 15:03:49 följande:

Samma gäller ks enligt mina läkare. Jag kan knappt gå mer än hemma inomhus. Inte ens gått någon barnvagns promenad än. Min kropp klarar inte det än. Ks är en stor bukoperation så man ska vara försiktig men ändå röra på sig. Det fick jag som rekommenderation iaf . Men det är säkert olika vart man bor som med allt annat.

Imorgon ska vi till ortopeden och justera skenan och bada lill tjejen <3 ska bli mysigt.

Det kommer! Det blir bättre ganska fort när det gått ett par veckor. Jag är inte helt återställd, men det är stor skillnad.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-11-04 16:15:07 följande:

Jag försöker att inte tända upp så mycket men eftersom jag har silikonnapp och Hedda strular lite med att hitta bröstet behöver jag se för att hjälpa henne Lite ljus behöver man ju väen när man byter blöja Men jag försöker ha så dämpat det går. Ska absolut pröva att lta henne ligga på bröstet! Sambon brukar göra det för jag har lite svårt att slappna av när hon ligger där men ska försöka!

Vad gäller träning så antar jag att jag har fuskat lite Två dagar efter mitt ks var jag pigg och kunde gå helt obehindrat, har heller inte haft ont alls och känner mig helt återställd. Cyklingen är mer skonsam än snabba promenader nästan för det drar inte så mycket runt ärret då. Antar att jag haft tur eller att de sytt mig bra för jag känner mig inte alls opererad och har heller ingen separation av magmusklerna. Sen vet jag inte om lugn cykling kan räknas som träning på det viset? Lovar att tänka mig för iaf

Jag har inte fått restriktioner ang. cykling. Tror det är helt ok faktiskt. Påverkar magmusklerna mindre säkert som du skriver.
  • Jenkis

Sillavi!
    håller med de andra! Försök håll huvudet kallt. Förstår att du är orolig!

• Jenkis
    Bell13 skrev 2014-11-05 12:37:35 följande:

Ul gick bra. Allt såg bra ut. Vi väntar en liten pojke.

Stort grattis!
  • Jenkis

Det finns så mycket jag skulle vilja ventilera.

Om hur vi har det i vår relation, hur det känns både fysiskt och psykiskt för mig med "allt". Inser dock att det är prio 100 ungefär... Skulle dock vara välbehövligt...

I första hand kommer W förstås och övrig tid snor jag runt som ett skållat troll ihop med sambon för att vi skall ha mat på bordet, ren disk att äta på och rena kläder att ta på W.

Som grädde på moset är det BVC-besök, uträtta ärenden och försöka svara på mail/sms.

Allt ovanstående bör ske på förmiddagar då W är lugnast och det blir något av ett moment 22 eftersom man dessutom bör vila upp sig lite då... En promenad med vagnen hade varit skönt. Även den sker bäst på förmiddagar eftersom W inte heller är lugn i vagnen på em/kvällen.

Välkommen till familjelivet

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-06 10:43:23 följande:

Hej kära vänner - Jenkis, Johjen och Glader m fl

Förstår att det är tufft! Det är verkligen det i början. Små barn skriker ju och är oroliga ibland även om de inte har kolik. Vanligast på kvällarna. Om de blir lugna av att amma, jättebra! (Även om det också blir tradigt såklart men barn med kolik skriker ju otröstligt och vill inte amma så det kan vara värre ) Testa annars att vagga, gå runt, sjunga, bärsele osv. Vid magknip jättebra att ligga på mage, tex över benen/låren om man sitter ner. Funkar på Lovisa då hon har gaser/knip ibland och är ledsen. Många bebisar kan bli överstimulerade också efter dan och ha svårt att komma till ro på em/kvällen. Gallskrika innan de somnar. Så är vår lilla tös!! Jobbigt till och från här med men skillnaden är kanske att vi var så inställda på det här med amning, bebisskrik, ingen tid för varandra osv att det inte blev en sån chock den här gången. Vi har istället drabbats av Tvåbarnschocken Hjälp! Inte lätt den heller!!

Man får lägga allt åt sidan som inte är måsten. Köp take away de dagar ni inte hinner laga mat (maken alltså), skit i städningen, maila och smsa då ni ammar (mobilen) och gör ärenden på helgen då ni är två. Ibland hinner vi t ex bara prata med varandra på telefon på dan då maken är på jobbet. Helt galet, men vad gör man? Det är intensivt på kvällen då han kommit hem. Nattningar på två håll och jag som lägger mig 21/22 för att orka och på kvällen måste även maken jobba nån timme hemifrån. Det enda man kan trösta sig med är att det går över, blir bättre om nån månad.

Lovisa vill sen ett par dar inte vara ifrån mig en minut just nu. Ammar inte hela tiden men vill bli buren och sova nära. Ligger ensam två minuter innan hon börjar gnälla och skrika. Håller också emellanåt på att bli tokig!! Inte lätt då man har två barn och tider att passa varje morgon och em. Gulp! Tror dock att det är en sk. klängperiod inför ett utvecklingssprång som kommer om några dar ungefär (börjar ca 4,5 veckor efter BF). Har sagt det förr och säger det igen. Köp boken Växa och upptäcka världen och ladda ner appen Wonder weeks!! (lägg in BF datumet). Vissa gråtiga, gnälliga och klängiga dagar förklaras helt enkelt av bebisens kognitiva och motoriska utveckling och av hur hjärnan och ner systemet utvecklas hos alla barn. Efter en sån fas kommer sen en lättare period igen. Bara att härda ut!! Har man lite kontrollbehov ger det ju lite struktur att förstå varför, hur bebisen funkar, vad som känner osv. Sen går man även bra tips om hur man stimulerar sin bebis bäst just i den ålder den för närvarande är i.

Här har nu Lovisa ammat klart och somnat vid bröstet. Halleluja!! Var inte igår. Har fått vagga och gunga henne till sömns i några dar nu. Bara att njuta så länge det varar

Superstora kramar till alla som behöver det!!

Tack för all peppning! Hur orkar du?

Man är inte ensam inser man ju...

Att sonen är frustrerad och hysterisk mellan varven kan jag lätt ta. Att karl också blir det för att sonen skriker gör mig galen... De är liksom bara för mycket. Igår tänkte jag hemska tankar... Men det kanske blir bättre för oss när han börjar jobba igen på måndag. Lugnare mentalt ev. men såklart inte lättare på något sätt när det gäller de vardagliga sakerna.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015