villsågärna38 skrev 2014-11-06 10:43:23 följande:
Hej kära vänner - Jenkis, Johjen och Glader m fl
Förstår att det är tufft! Det är verkligen det i början. Små barn skriker ju och är oroliga ibland även om de inte har kolik. Vanligast på kvällarna. Om de blir lugna av att amma, jättebra! (Även om det också blir tradigt såklart men barn med kolik skriker ju otröstligt och vill inte amma så det kan vara värre ) Testa annars att vagga, gå runt, sjunga, bärsele osv. Vid magknip jättebra att ligga på mage, tex över benen/låren om man sitter ner. Funkar på Lovisa då hon har gaser/knip ibland och är ledsen. Många bebisar kan bli överstimulerade också efter dan och ha svårt att komma till ro på em/kvällen. Gallskrika innan de somnar. Så är vår lilla tös!! Jobbigt till och från här med men skillnaden är kanske att vi var så inställda på det här med amning, bebisskrik, ingen tid för varandra osv att det inte blev en sån chock den här gången. Vi har istället drabbats av Tvåbarnschocken Hjälp! Inte lätt den heller!!
Man får lägga allt åt sidan som inte är måsten. Köp take away de dagar ni inte hinner laga mat (maken alltså), skit i städningen, maila och smsa då ni ammar (mobilen) och gör ärenden på helgen då ni är två. Ibland hinner vi t ex bara prata med varandra på telefon på dan då maken är på jobbet. Helt galet, men vad gör man? Det är intensivt på kvällen då han kommit hem. Nattningar på två håll och jag som lägger mig 21/22 för att orka och på kvällen måste även maken jobba nån timme hemifrån. Det enda man kan trösta sig med är att det går över, blir bättre om nån månad.
Lovisa vill sen ett par dar inte vara ifrån mig en minut just nu. Ammar inte hela tiden men vill bli buren och sova nära. Ligger ensam två minuter innan hon börjar gnälla och skrika. Håller också emellanåt på att bli tokig!! Inte lätt då man har två barn och tider att passa varje morgon och em. Gulp! Tror dock att det är en sk. klängperiod inför ett utvecklingssprång som kommer om några dar ungefär (börjar ca 4,5 veckor efter BF). Har sagt det förr och säger det igen. Köp boken Växa och upptäcka världen och ladda ner appen Wonder weeks!! (lägg in BF datumet). Vissa gråtiga, gnälliga och klängiga dagar förklaras helt enkelt av bebisens kognitiva och motoriska utveckling och av hur hjärnan och ner systemet utvecklas hos alla barn. Efter en sån fas kommer sen en lättare period igen. Bara att härda ut!! Har man lite kontrollbehov ger det ju lite struktur att förstå varför, hur bebisen funkar, vad som känner osv. Sen går man även bra tips om hur man stimulerar sin bebis bäst just i den ålder den för närvarande är i.
Här har nu Lovisa ammat klart och somnat vid bröstet. Halleluja!! Var inte igår. Har fått vagga och gunga henne till sömns i några dar nu. Bara att njuta så länge det varar
Superstora kramar till alla som behöver det!!
Tack för all peppning! Hur orkar du?
Man är inte ensam inser man ju...
Att sonen är frustrerad och hysterisk mellan varven kan jag lätt ta. Att karl också blir det för att sonen skriker gör mig galen... De är liksom bara för mycket. Igår tänkte jag hemska tankar... Men det kanske blir bättre för oss när han börjar jobba igen på måndag. Lugnare mentalt ev. men såklart inte lättare på något sätt när det gäller de vardagliga sakerna.