• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt TUL idag. Dunderklumpen har vuxit normalt (150 g/vecka), men är ju såklart fortfarande 25-30 % "för stor" enligt deras beräkningar.

Återigen togs frågan om mina matvanor, blodsocker o.s.v. upp. Förklarade att jag efter senaste TUL för 14 dagar sedan har varit VÄLDIGT noga med kosten. Inget onödigt socker och lågt GI på alla kolhydrater + lite mindre kolhydrater generellt. Det togs ett nytt blodsocker som såklart var jättebra...

Förklarade även att jag har mätare hemma och har kollat både fastesocker, innan måltid, två timmar efter måltid och det ligger alltid under sex. Mer mot fem än sex och oftast under fem före måltid och alltid under fem på morgonen.

Efter dagens undersökning lackade jag ur, så jag tog ett blodsocker 35 min efter måltid och då är allt under 10 OK. Jag låg på 5,8!

Deras uträkningssätt för fullgången vikt vet jag inte vad de baserar sig på. Enligt Wikipedia är genomsnittlig vikt för flickor 3 500 g och pojkar 3 600 g. De har sagt till mig mellan 4,7-4,8 kg och det är ju lite mer än 30 %

Om drygt 14 dagar är det TUL igen. Då är jag 37+0 och räknas som fullgången. Vet i fåglarna om de tänker sätta igång mig då eller? Får inga svar liksom. Vore skönt om vi kunde avvakta någon vecka med det om vikten inte rusat förstås, så jag kanske får en chans att komma igång naturligt. Skall ju på zonterapi 37+1 och 38+3

Det är lite tråkigt att ovanstående tar udden av mina sista veckor som gravid. Får dåligt samvete på något sätt när jag äter överhuvudtaget, fast jag intellektuellt vet att jag måste äta! Hade precis vant mig vid tanken att få ett barn över fyra kilo och så kommer de och säger närmare fem kilo...

Kan de inte bara ringa upp det sjukhus som gjorde donationen och fråga vad det finns för genetiskt bakom. För det spelar naturligtvis roll också ...

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-11 22:01:26 följande:
    Oj va jobbigt och va skuldbeläggande med maten!! Klart du måste äta och om du inte äter en massa socker/frukt/juice/godis osv och har bra sockervärden så fattar jag inte varför de hakar upp sig på detta. Visst, närmare 5 kg är mkt. Allt över 4,5 kg räknas ju som ett stort barn så det är ju bra att de tar detta på allvar men vad jag förstått har födelsevikten med mammans vikt el ev övervikt alt matvanor (och det måste ju uteslutas nu tycker jag efter alla dina mätningar) att göra och då borde det ju vara logiskt att kolla upp donatorn. Vi vet att vår donator till dottern var lik mig i längd och vikt och färger men kanske har du inte fått sån info? Ring själv sjukhuset isf tycker jag. Hade ni gjort kub hade du ju fått ålder osv så i det här fallet så borde du ju kunna få vikt el indikation på om detta kan vara något ärftligt. Ang igångsättning så tycker jag väl att du borde få tala med en förlossningsläkare redan nu om hur de tänker. Hur vanligt det är med denna vikt på barnet, hur man agerar då osv (utan att det bara hakas upp på vad du äter, du har ju inte gravdiabetes så varför kan de inte släppa det då?). I slutändan så är väl detta något som bara påverkar en ev förlossning eller tror de att det kan vara något fel, något som påverkar bebisen? Har du Int gravdiabetes så ska det väl inte vara så eller hur? Hoppas inte att detta förtar dina sista veckor utan att du kan njuta av att ni snart har er guldklimp hos er. Kram
    Tack för stödjande ord!

Jag håller med dig om att de kan släppa mina matvanor och att så länge vikten inte överstiger 4,5 kilo är det egentligen ingen fara på taket. Så de skapar lite en höna av en fjäder kan man tycka. Sen är jag såklart glad att de kollar upp så att vikten inte börjar skena.

Mitt BMI ligger på 24,2 just nu, så fast det är knappt sex veckor kvar till BF är jag inte fet.

De säger att bebis är frisk, mår jättebra och mina flöden är fantastiska (typ). Det som kan hända (har jag läst mig till) när man väntar stora barn (över 4,5 kg) är att de utvecklar en kronisk syrebrist för att moderkakan inte orkar mot slutet och de har en ökad risk för psd både i magen och utanför magen. Sen är inte alla kvinnor skapta för att föda så stora barn heller, men det borde de kunna kolla upp nästa gång med UL kan man tycka. Mina bäckenmått alltså. Om drygt 14 dagar när jag har läkarbesök är ju bebis fortfarande under fyra kilo även om den skulle öka drygt 200 g per vecka, så det finns ju tid att göra olika bedömningar.

Donatorn har samma (ogravida) BMI som mig men kan vara längre eller kortare. Förmodligen längre eftersom sambons släktingar på båda sidor är medellängd, jag är under medellängd och bebisen är "lång". Ingen i sambons släkt har vägt 4 kilo eller mer.

Rent matematiskt inkl. felmarginal på +/-10 % så kommer vår bebis väga 4154-4864g vid fullgångna v. 40. Det säger egentligen ingenting eftersom den kan komma tidigare och genomsnittet för dessa vikter är ca 4500g. Det enda jag kan vara säker på är att bebis med allra största sannolikhet kommer att väga fyra kilo eller mer vid fullgångna v. 40 och det är ju bra att bebis har haft det så bra i min mage. Bästa förutsättningar liksom Min kropp är jätteduktig på att vara gravid helt enkelt

Nu skall jag sluta tjata om det här, men tack för att jag fick skriva av mig!

Dags att njuta av den tid som är kvar.

• Jenkis
    lelle75 skrev 2014-09-11 22:09:35 följande:
    En vän till mig fick höra att hon skulle få en 5 kilos bebis, men ut kom en 3,5 kilo, vet inte hur de räknar, men hur tillförlitligt är det? Nu har de väl i och för sig räknat ut detta två gånger på din lille så kanske att det stämmer bättre. 

Man får alltså reda på TUL hur stor bebisen är? Det känns som om att min mage inte har växt så man blir lite orolig.
    Jo, precis... Viktskattning är svårt. 10% felmarginal åt båda hållen. Fast 5 kg och 3,5 kilo är ju upp åt väggarna...
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-12 08:24:36 följande:
    Jobbigt Jenkis att de är på så och inte kan ge några bra svar?! Du sköter ju dig och håller koll på maten mm men det verkar som de inte köper det? Förstår att det grusar de sista veckorna som gravid men du gör ju ditt allra bästa för både bebisen och dig. Kram på dig!
    Ja, jag kan inte göra mer och får försöka släppa detta nu (igen). Vet ju att ju fler dagar som går efter TUL desto mer känner jag att allt är som vanligt igen. Så om några dagar stör detta inte mig längre
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-12 08:32:13 följande:

Var på check up igår hos min bm!! Toppenvärden fortfarande vad gäller blodtryck, socker, blodvärde och urinprov. Bambis hjärta slog bra och hon är nedsjunken och fixerad. Har ju jättemkt sammandragningar men inga smärtsamma sen i förra veckan då jag även hade en del molvärk men det kan vara sista delen av fixeringen jag kände då också.

Igår på 36+2 föddes dottern. Får se när det är lillasysters tur sist gick ju vattnet först, PANG, precis som i filmer ha, ha!! Men är ju inget som säger att det behöver bli så denna gång. Det enda min bm ville att jag skulle ha i åtanke är att jag inte kände något av värkarna förrän jag var öppen 4 cm så det kan gå fort och hon tycker att jag hellre ska åka in för tidigt än för sent då det är dags.

Ha en bra dag idag tjejer!!

Kram

Underbart! Så kul när det tuffar på som det skall i tråden.

He, he. Raketbebis Bäst du passar dig så det inte bli hallen hemma
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-12 11:31:15 följande:

Låter jobbigt det där med maten och stor bebis. Jag vet inte hur de räknar (vår var 9% över medel på tulet) ? Men en vän fick barn häromdagen och de hade satt henne som 3,8 kg. Men hon vägde vara 3,1..känns som att det ofta blir fel i uträkningarna..men såklart bra om det tas på allvar..

Min kusin är barnmorska och förklarade för mig att +/- 22 % är normalt. Alltså en vikt mellan 2769g och 4 331g är normalt vid 40 fullgångna veckor. Kändes såklart bättre då eftersom +25-30% som i vårt fall inte är katastrofalt mycket då.

Men jag skulle ju släppa det här nu
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-13 13:15:26 följande:
    Ja och kolla Twilfit för amningsbh
    Triumphbutikerna har också bra amningsbh:ar. De kan ta hem i stort sett vilken storlek som helst. Likaså om du har någon lokal underklädsaffär. De brukar också kunna fixa hem vad som helst.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-13 13:06:55 följande:

Tack för tipset om amningslinne. Ska kolla lindex en gång till då.

Lelle - när man gjort ivf får man fylla i en blankett från socialstyrelsen att man samtycker till assisterad befruktning eller mer specifikt att sambons spermier får befruktat mina ägg och sen återföras i mig. Så det är vi inte socialstyrelsen som samtycker.

Amningslinnena är dock små över brösten, så prova! Jag tog en storlek större än vad jag "skall ha" och det var ändå gränsfall redan nu.
  • Jenkis
    Mandelmumsa skrev 2014-09-13 10:41:17 följande:

Hej tjejer! Är det någon som har en behändig lista på prylar man behöver när barnet kommer?

Jo, skall bara kolla var jag gjort av den...
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-09-13 12:10:12 följande:
    Hur menar du med godkännande, måste socialstyrelsen godkänna assisterad befruktning, eller menar du att det är pappan/mamman?
    Hos oss har de inte efterfrågat något sådant papper överhuvudtaget, så det är nog lugnt när ni varit utomlands.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015