• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-09-03 15:43:28 följande:

Nu kommer mer funderingar från mig

Vad ska man ha för kläder till bebisen den första tiden och hur mkt av varje? Har fått ärva en del men behöver komplettera lite.

Bodys i stl 50-56 har jag 3-4 st, använder man dessa dygnet runt eller har man pyjamas på nattetid?

Hur är det med små hjälmmössor man har på första tiden, vilka storlekar bör man ha och hur många?

Hur är det med ytterkläder? Idag är de 20 grader och sol här men kan ju vara kallt när det är dags att åka hem från BB, ska man ha en riktigt vinteroverall eller räcker det med fleece?

Tankarna har verkligen snurrat runt i skallen här idag!

Kram

Kanske bättre att någon rutinerad svarar, men har du möjlighet att tvätta när du vill behöver du färre uppsättningar. Tänk på att ni säkert kommer få kläder i 50/56 också.

Kan väl vara skönt att starta med:
    5 bodys. 

2 koftor

5 sparkbyxor

3 pyamas

1-2 fleeceoveraller

3-5 babysockor

Två babyfiltar.

2 bomullshjälmmössor

Om du har fleeceoverall brukar det vara inbyggda vantar, sockor och luva. Så riktig mössa, vantar och "sockskor" brukar inte vara nödvändigt att köpa. Bara att köra hjälmmössan under luvan. Det räcker med en fleeceoverall såhär på hösten.

• Jenkis
    Irma och Helisa: Vad spännade! Ät ordentligt och vila. Vad kul att få höra rapport så småningom här!

Villsågärna: Super med så fina värden! Jag som också är lite till åren kan tycka det är fascinerande att vi runt 40 kan ha så bra värden och en 25-åring kan ha betydligt sämre värden. Dumt att vården bara tar hänsyn till åldern på pappret och inte hur det står till i kroppen så att säga när de sätter sina åldersgränser.

Pysventilen, just det! Den har jag faktiskt hört mycket bra om men inte kommit ihåg att köpa. Det skall jag nog göra.

Tack för alla tips från er som fått barn tidigare!
  • Jenkis

Idag är jag glad!

Varit hos BM på fm och mina värden var precis som de skall (som jag har sagt hela tiden...). Den här gången var jag noga med att det skulle gå 1,5-2 h mellan frukost och provtagning...

Glukos 4,8
    Blodtryck 121/72
    Hb 124
    Magmått 32
    Viktuppgång 9 kilo sedan inskrivning
    Inga bakterier eller socker i urinen.

Pratade igenom stor bebis och socker och nu är sockret avskrivet. Jippie! Att den är stor är ett mysterium (som lika gärna kan bero på mätfel såklart) och vi koncentrerar oss på en undersökning i taget. Nästa vecka är det TUL igen och om den följer sin kurva eller har planat ut, läggs det åt sidan och forskas inte i det mer. Inga mer TUL.

• Jenkis
    johjen skrev 2014-09-04 17:21:31 följande:

Grattis Jenkis och Vsg till fina resultat hos BM! Så härligt att allt ser bra ut och hoppas det gör så i fortsättningen.

Danisen, skönt att bebisen gav sig till känna igen! Det kan allt skrämmas de små rackarna.

Lillebrorsfaster, härligt med TUL och att lillan var pigg och frodig.

Själv börjar jag känna mig något piggare och kunde t o m ta mig en kort tur med bilen in till vår närmsta tätort, ca 10 min med bil, för att förtidsrösta och handla lite lunch. Underbart väder har vi också här på västkusten med sol och 20 grader. Börjar så klart fundera på om jag ska gå tillbaka och jobba när min sjukskrivning går ut om en vecka nu när jag känner mig lite bättre. Men vet ju samtidigt att jobbet är det som har fått mig må dåligt och att jag behöver denna tid för landa, ladda batterierna och komma ner i varv inför det som komma skall. Att man alltid ska ha Luther sittande på axel! Jag borde egentligen se detta som ett tecken, har inte jobbat på ca 1,5 vecka och känner mig lite bättre och det är ju det bevis jag behöver! Om det blir ngt mer barn i framtiden kommer jag planera så jag kan vara ledig minst en månad innan.

Hoppas allt går bra för er som blir igångsatta idag!

Kram

Nej! du skall inte jobba mer!

Det är ju precis som du skriver. Frånvaron av jobb gör att du mår bättre. NJUT!
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-09-04 13:47:08 följande:

Vad roligt att läsa att allting ser bra ut för er Jenkis och Villsågärna!

Danisen, det låter inte som någon fara, men är du orolig så är det bättre att åka in och kontrollera att allt är som det ska.

Själva har vi just ätit lunch och väntar på läkaren för igångsättning som är bestämt. Men det lär ta sin tid då jag inte har egna värkar... Som sagt, den där Bebisen har nog ingen brådska
    Har nu flyttat till ett antenatal rum, och försöker fördriva tiden så gott det går!

Helisa, vad spännande, håller tummarna för dig, vi kanske får våra små samma dag!

Tack för alla tummar o tankar, det värmer mycket ska ni veta

Jag har blivit igångsatt en gång och det tar sin lilla tid. Men det som är skönt när vården låter det ta tid är att man hinner vänja sig vid värkar o.s.v. Så se det positivt även om du får vänta 48 timmar innan hen är ute.

Ät så mycket du bara kan och vila samtidigt som du kanske gör något psykiskt som att läsa, spela spel o.s.v.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-09-04 14:10:53 följande:
    Den är igång mer igen. Hickar massor nu... glad man blir då. Kramar
    Skönt! Då kan du vara lugn igen.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-04 14:26:53 följande:
    Ja visst är det!! Och jag är t o m 40+ Hade stressat till bm och låg på 110/70 i blodtryck och ja sen inskrivningen har jag gått upp 8 kg. Ingen foglossning bara lite allmänna höggravidkrämpor! Som en 30-åring som min bm sa Age is just à number!! Kram
    Ja, precis! Hoppas du får må bra hela vägen ut nu.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-09-06 14:54:34 följande:

Är hemma igen efter en runda på Ullared. Kan säga att det var tur att vi åkte idag, hade aldrig orkat längre fram. Orkade knappt idag ens. Men hittade mycket fint . B.la märket rätt start så köpte jag en amningskudde och skötbädd, himla bra pris på det hade dem. Sen fina mjuka ekologiska kuddar till vagn och spjälsäng, även ekologisk bäddsätt Badbalja, nässug m.m säkert köpt mer men minns inte riktigt nu haha... sååååå trött.

he, he. Mycket man har gjort på sista tiden som man tänkt att det var tur att man gjorde nu. Jag installerade basen till babyskyddet bak i bilen för någon vecka sedan. Det är ju jättetidigt egentligen (knappt 7 veckor kvar), men sambon som var med var ju inte till någon hjälp, så jag fick krångla mig in själv i baksätet... Nu vet jag att det är klart. Hade väl tagit honom två dagar annars och det är ju inte så bra om han skulle hämta på BB
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-06 09:37:52 följande:
    Så mysigt och kul att börja titta på bebisprylar! Vi köpte spjälsängen på Ikea och den är fin och klassisk och kan anpassa sig allt eftersom barnet växer. Lycka till!
    Vi har säkert köpt samma sort då .-)
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-06 09:25:09 följande:

Härligt med Liseberg Sillavi! Där har jag jobbat några somrar i min ungdom, rolig tid! Eftersom vi inte har haft några barn har det inte blivit några besök där på länge förutom med brorsbarnen någon gång. Ha så kul!

Själv vaknade jag med sammandragningar i natt men det är ett konstant molande och inga regelbundna värkar. Gick ändå en kort promenad med vovven nu precis för det är ett underbart väder ute men känner mig helt slut så nu blir soffan en stund. Idag ska jag packa BB-väskan ändå, för säkerhets skull.

Ha en härlig lördag!

Irma - något nytt på bebisfronten?

Packa på du. Skönt att ha det gjort.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015