• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-08-28 15:36:15 följande:
    En liten undran bara. Vad jag förstått kan man inte datera BF senare än just runt v 18-20. Det är fram tills dess som alla barn är ungefär lika stora vilket är anledningen till att man kan beräkna BF då ( om man inte gjort ivf/ÄD och vet exakt hur gammalt fostret är). Senare än så på TUL osv så är ju tanken att man ska se just on barnet är stort eller litet eller på medel (vilket naturligtvis alla barn inte är). Då ju många barn trots allt är stora idag varför började de då räkna ut nytt BF? Hänger inte riktigt med här? Om det fanns misstanke om att bebisen kunde ha tillkommit på naturlig väg hade man väl upptäkt det långt tidigare dvs på första vulet där hen då isf skulle varit mkt större än normalt? Kram
    Vi har inte fått ett nytt BF-datum, utan bara maskinen som räknar fram ett datum baserat på måtten. Det blir så automatiskt tydligen. Du har såklart rätt i att bebis borde varit drygt tre veckor större redan på RUL. Det var den inte. Bara en vecka större. Så vi kan utesluta att mina gener är inblandade

Bebis är helt enkelt ca +25% större än normalkurvan. Det är väl det enda vi vet i nuläget. Sen om den följer sin kurva fortsättningsvis och/eller om min kropp bestämmer sig för att föda innan 40 fullgångna återstår att se. Jag menar att det är egentligen ingenting i nuläget som säger att jag kommer få ett barn som väger mellan 4000 och 4400 g som det skulle sluta på om hen följer sin nuvarande kurva.

Däremot kommer de göra en glukosbelastning på mig på måndag för att utesluta att det är grav-diabetes på gång. Min BM ringde under dagen och talade om det. Känns sådär att utsätta kroppen för det, men såklart bra att det kollas upp.

Ni som gjort det får gärna komma med tips hur man överlever under tiden och efteråt. Min kropp tycker inte om för mycket socker i vanliga fall. Blir jättekonstig i kroppen. Skakig, får sjukdomskänsla och hjärnan känns mysko.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-28 21:06:56 följande:
    Ok då är jag med Jag har två syskon, jag och min ena syster vägde runt 3300 då vi föddes (ej för tidigt) och min andra 4200. Iofs en vecka över tiden men även om hon hade fötts på BF hade hon ju varit betydligt större än oss andra. Mamma hade inte graviditetsdiabetes och är en person som lever och även då levde nyttigt. I vuxen ålder är systern som vägde mest den som är mest petit av oss (och då är vi alla smala) så födselvikten behöver inte ha nåt att göra med hur stor man blir som vuxen. Sen är det ju jättebra att de gör glukosbelastning och även att du inte behöver gå över tiden. Hoppas att glukosbelastningen inte blir alltför jobbig!! Kram
    Min sambo vägde 3 900 tror han och jag vägde 3280g och mamma gick 14 dagar över tiden med mig. Vad donatorn vägde eller hennes barn har jag såklart ingen aning om...

Man får ta en undersökning i taget helt enkelt och TUL är ju inte 100 % heller (åt båda hållen). Jag fokuserar på att allt var bra och att mina flöden var fina så att bebis mår bra där den är just nu.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-29 10:57:31 följande:

Jag får åka hem idag! Får med mig brikanyl och är ordinerad vila men får åka hem.

Läkaren gjorde ett ultraljud idag igen och kunde konstatera att bebisen väger 2,5 kg och allt ser bra ut. Fick t o m se hans ansikte med en liten uppnäsa! Läkaren tror inte att jag går tiden ut men vill att jag tar det ganska lugnt fram till v 37. Svårt när det kliar i fingrarna med allt man vill fixa med inför bebisens ankomst.. Vill helst åka iväg och handla idag men sambon vägrar och vill köra mig i rullstol från rummet ut till bilen . Kanske bäst att ta det lugnt, i allafall över helgen..

Kram

Vad härligt!

Lyssna på sambon du och ta det lugnt över helgen åtminstone Förstår om det kliar i fingrarna... Beställ det du kan på nätet i stället, så får du utlopp för dina lustar Går ju bra att kolla upp saker och skicka sambon alt. kolla upp så när du väl åker iväg, vet du vad du skall ha och behöver inte anstränga dig så mycket.

Lilla killen väger ju normalt, så en tidigare förlossning är nog inte hela världen för din lilla grabb. Men det är ju skönt om han kan vänta till v. 37 såklart.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-28 21:21:08 följande:
    Jag har gjort 2st glukosbelastningar. Jag lever . Men det smakar f*n och min kropp gillar inte heller så mycket socker. Blev skakis, illamående, mådde allmänt dåligt. Sen när man närmar sig de 2h timmarna börjar man förbränna sockret då blir man riktigt trött. Ett tips är att ta med en banan att äta innan du går därifrån så du inte blir så yr. Här där jag går tar man med sig en citron som de pressar i. Vet du om du ska ha med det? Hade aldrig fått i mig ett helt glas med socker utan citronen. Men vissa ställen har dem en färdig blandad med smak av t.ex apelsin. Du ska fasta med eller?
    Tack för tipset! Skall ta med mig citron, något att äta efter + rejäl vattenflaska så jag kan skölja rent kroppen efteråt

Har hört lite olika om man får röra sig eller inte under de där två timmarna. En del har varit tvungna att ligga ner i två timmar och andra har fått rört sig fritt. Tar väl med en bok och lite musik.

Känns bättre att höra hur det kan vara från någon här inne och inte vad man läser på nätet allmänt.

Jo, här är det standard att få göra belastning endast om man har blodglukos på 9 eller mer. Jag har legat stadigt på 5,4-5,6 hela tiden, men senast hade jag ätit frukost 45 min innan och fick ett värde på 8,3 + lite socker i urinen. Så nu när de såg att bebis var stor vill de gå till botten med detta, så de kan avskriva.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-08-28 21:50:58 följande:
    Så ni tar sockerprover varje gång? Det gör inte min bm tyvärr, har en känsla av att ni andra blir mer kollade. Eller jag tar ett urinprov där jag doppar ner en sticka, tror att det är socker och protein. Men en sådan sticka visar väl inte vad man ligger på i socker?
    Nä, inte alls!

I början och mitten av grav. togs det sällan tester. Det är nu på slutet som de vill ha mer koll, så nu kollar de varje gång.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-29 07:20:33 följande:

Jenkis - bra att de kollar upp dig så noga. Verkar vara en redig krabat i magen! Låter så där kul med en glukosbelastning men det är ju för en god sak. Det verkar inte vara standard på mitt mvc att göra det men jag har alltid legat på 5-6 i socketvärde så kanske är det därför.

Ja då har man gjort sin tredje natt på sjukhusets anenatalavdelning och fortfarande lite värkar till och från. Läkaren ska undersöka mig igen nu på förmiddagen så får vi se om något hänt mer med livmodertappen mm. Hoppas på att värkarna helt ger mer sig snart och går helt tillbaka och jag blir värkfri så jag hinner vila upp mig innan förlossningen. Nu blir det frukost!

Kram

Jo, det är ju för en god sak såklart! Läste någonstans att felmarginalen är +/- 10 % när de gör TUL, så vid 40 v. kan hen lika gärna väga 3900 som 4300. Vill ju inte gärna tro att hen är 10 % större, hi, hi.
  • Jenkis
    bb2014 skrev 2014-08-29 12:12:36 följande:

Oj blev fel nu "har pausat lite härifrån" menar jag :)

Återkommer väl vid RUL. Efter det blir det att få barnvagnstips mm. :)

Ha en fin semester! Låter underbart!
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-29 12:30:59 följande:
    Det gör du rätt i jag satt i väntrummet och läste tidningar o.s.v det kommer att gå bra. Andas inte med näsan när du dricker det hehe.
    Ok, bra tips
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-08-29 13:19:25 följande:

Vad gör ni i helgen då? Nu blir det snart familjefotografering och sen imorgon blir det bio och middag med tjejerna. Ska bli skönt att komma ut lite även om jag tvivlar att jag kommer orka ha ha. Får låna ett par kryckor av en kompis så jag kan ta mig runt utan att klänga på ngn :-P

Idag har vi storhandlat. Igår storhandlade jag på apoteket. 36 poster, mest småsaker. Dyraste grejen var 196 kr. Men landade på 2 543 kr Det var mest saker till bebis och men även till allmänt husapotek.

Ikväll skall vi äta mat hos min mamma och i morgon har vi inga planer ännu mer än att laga mat.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-08-29 14:26:31 följande:
    Vad skönt!! Lyssna nu på läkaren och se till att vila ordentligt. Jag lovar, allt annat ordnar sig, det bästa för din bebis är att mamma är utvilad och frisk, inte att alla prylar är på plats Så lyssna på din sambo och VILA nu! Stor kram.
    bb2014 skrev 2014-08-29 12:11:04 följande:

Pausar lite härifrån, händer ju inte så mycket i början ..som för er som närmar er födseln, lycka till alla! :)

Var på KUB igår och allt såg fint ut och fick 1/3700 så det känns jättebra. Kul att få se den lille och hen var riktigt livlig!! :)

Nu har jag äntligen semester och i morgon åker vi till Malaysia i tre veckor. Mår inte illa längre utan mår riktigt bra! Så nu ska vi bara njuta av allt och koppla av!

Låter härligt med semester, och grattis till en fin resultat.Jenkis, bra att de kollar upp allting, verkar som du och jag kommer inte att föda små bebisar iaf....Men som sagt, fel marginal finns ju alltid

Själv skulle jag verkligen inte ha minsta emot om bebisen bestämde att nu är det dags....Som tur är håller min kära hund mig sällskap ( han är nog den mest uttråkad 1,5 årig flatcoated i stor Stockholm...) och ser till att jag går åtminstone en 3 km promenad i skogen, i stället för att bara ligga ner i soffan...

Att vänta är väl inte min starkaste sida, men det är väl en del i detta med att inte ha kontroll över allting, lika bra att träna på detFlört

Kram på er Solig
    Nej, man får vara glad att de verkar ha hälsan och att näringstillförseln fungerar fin, fint.

Förstår att din väntan är tråkig... Den som väntar på något gott eller hur
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015