• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-08-30 12:57:27 följande:

Hej vänner! Hur har ni det så här på lördagen? Underbart att vara hemma igen men en utmaning att hålla mig i stillhet. Surfar just nu runt på nätet och kollar vad jag kan beställa och vad jag kan skicka sambon och handla. Haft lite mer molvärkar i natt så fick ta en Brickanyl till men mår så knasigt av dem, darrig, hjärtklappning och känner mig uppe i varv så hoppas slippa ta dem något mer.

En fundering kring hur man räknar veckor.. Nu är jag ju på sluttampen och så lagom att börja fundera på detta nu men jag hade äggplock en fredag och då borde befruktningen skett på fredagen också? Och man börjar räkna från ÄP/befruktningen? Hade ju återföring på söndagen med ett två dagars embryo i alla fall, det kommer jag ihåg. Jag har alltid trott detta och inte tänkt så mkt på det men nu när jag var inlagd sa de att jag var 33+6 på fredag och 34+0 idag dvs att jag går in i vecka 35 idag lördag istället för igår. Jag har ju alltid bytt vecka på fredagar men jag kanske har haft fel hela tiden?

Kram på er!

Min bm/sjukhus räknar precis som ditt, men det struntar jag i. Så enligt alla uträknare på nätet har jag BF 20/10, men vården säger 21/10. Men jag byter vecka när jag alltid gjort här och har BF 20/10 här.

Ha så kul på nätet! Jag har beställt en del och blivit nöjd med det jag fått.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-30 16:46:36 följande:
    Oj, oj!! Det var verkligen en storhandel Mitt hetaste tips, bästa salvan till bebisrumpan: Inotyol!! Smörjer man med det blir det aldrig rött och irriterat!! Supertoppen!! Jag shoppade gullig bebisfilt i bomull på POP idag. Blir mysig att linda i lilla. Bambi i som en kåldolme då hon är nyfödd (be dem lära er tekniken på BB, små bebbar älskar detta!). Vi har så många bilder på dottern i de befintliga filtarna så tänkte hon kunde få en helt egen Blir mkt arvegods annars vad gäller kläder osv. Kram
    Den salvan är inhandlad. Sedan har jag även prover på Bephanten, Sebamed och en tub Burts Bees.

Förstår att du vill ha en ny filt. Vi köpte iofs inte en ny filt, men ett nytt startkit kläder till nya bebisen fast det gamla var oanvänt. Resten är från förra grav.

Skall kolla det där med kåldolmerullning av bebis
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-30 20:36:32 följande:

Herregud jag har handlat för en hel del idag men tror att jag fick med mig det nödvändigaste och lite mer därtill! Både svägerskan och min kusin har kassar med kläder till oss som jag ska gå igenom så unnat bebisen lite fina kläder från Geggamoja. Har köpt stl 50 för tänker att han väger 2,5 kg nu och lägger på sig nu varje dag. Har en känsla att han kommer att komma i mitten på september, om typ två veckor.. Kommer han tidigare så får vi ordna det också.

Ha en skön lördagskväll!

Kul! Måste kännas skönt/kul att släppa loss lite
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-31 10:26:17 följande:

Hej tjejer! Hur har ni det? Jag känner mig så arg, bara skäller på sambon . Hatar det verkligen. Någon som känner igen sig?

Mitt humör är väldigt upp och ned. Hela registret. Däremot verkar sambon ta det riktigt bra!

Med risk för att låta gnällig, så är det svårt att sitta, gå längre sträckor (framförallt gå i normalt tempo) och stå såklart. Uppepå det gör det ont i urinblåsan och vissa ställen på magen. Kan dock ligga ner fortfarande

Detta gör ju att man inte är på bästa humör hela tiden. Sen blir man fort trött och min bebis verkar ta all min mat, för jag blir helt slut ibland och har kommit på att det är brist på mat. Tröttheten kommer före hungern liksom.

Så skönt att jag gjorde min sista dag på jobbet i fredags
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-08-31 10:52:52 följande:

Danisen, hade en sådan "period" för inte så länge sedan, för vi hade inte samma prioriteringar inför barnets ankomst. Kände mig som en riktig bitch, då allt han gjorde var fel tyckte jag. Vi satt oss ner och pratade i lugn o ro och det löste sig fint.

Själv vaknade jag av mensvärk kl 3 i natt o tänkte att det kanske äntligen var på gång men nej...somnade som en stock o vaknade kl 9 utan minsta mensvärk. Säkert bara livmodern som tränar sig inför förlossningen. Ja ja, kan inte göra så mycket mer än att vänta! Den kommer när den är redo

Ha en skön söndag tjejer!

Lurad

Hoppas det hoppar igång snart på riktigt. Det verkar ju gå framåt i alla fall. Kroppen börjar göra sig redo helt klart.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-31 12:02:23 följande:

Danisen - känner igen mig! Dock är jag inte så bra på att skälla utan blir bitsk och sur o stället. Din sambo förstår nog, annars får du förklara när du känner dig mindre arg.

Irma, säkert inte långt kvar nu då! Håller tummarna för er!

Själv vaknade jag utan sammandragningar idag men med halsont, lite feber och ont i hela kroppen.. Alltid är det något! Har knappt varit hängig under hela graviditeten så typiskt att det händer nu. Som tur är står vila på schemat ändå så får hoppas att det hör susen.

Kram

Stackare! Tur att du kan vila alla fall. Kroppens sätt att be dig ta det lugnt ett tag till
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-31 15:24:46 följande:

Hej alla blivande mammor!! Hoppas att ni har en bra helg och att ni som inte är krya kryar på er ordentligt

Tänkte bara tipsa er att läsa på om sk. sen avnavling. www.niomanader.se/klipper-vi-navelstrangen-for-tidigt/

De väntade 10 min med att klippa navelsträngen till vår dottern och det kändes jättebra att veta att hon fick alla nyttiga stamceller och all den näring som finns i moderkakan istället för att det skulle kasseras alt gå till forskning. Forskning är naturligtvis behjärtansvärt men när det kom till oss ville jag hellre ge mitt eget barn en så bra start som möjligt rent fysiskt. Läs och bilda er en uppfattning. Det är ju såklart upp till var och en. Brukar nämligen fortfarande vara något man får be om när det är dags alt skriva om i sin Födelseplan. Kram

Får skriva det i förlossningsbrevet helt enkelt. Trodde det var standard. Bra att du påminde!
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-08-31 22:01:26 följande:

Tack tjejer, ja - ska prata med barnmorskan om det. På det jag googlat fram låter det inte som att det är så mycket att göra åt men att det oftast försvinner i samband med förlossningen. Hoppas det. Men det gör ännu ondare fram nu med kombon foglossning och misstanke om åderbråck... Trist Danisen att du åkte på det du med, foglossningen fram alltså. Usch, kan det inte bara bli november och bebis!? Känner mig riktigt trött på att vara gravid, jag som sett fram emot det så länge.. Känner mig lite snuvad på den där "fantastiska gravidkänslan" som alla pratar om..pust och stön! Ursäkta gnället!

Här ursäktas inget gnäll

Tycker vi skall kunna gnälla här när det är jobbigt utan att behöva be om ursäkt.

Jag har namnsdag 6/10 och tycker min bebis kan titta ut då (senast), så jag delar er känsla. Det är lite påfrestande just nu...

Skönt att jag inte är ensam...
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-09-01 10:11:55 följande:

Hej tjejer...

Hur mår ni idag? Själv har jag väl lyckats bli riktigt förkyld, typiskt, det brukar hända 1 gång om året så måste det ske nu! Annars fortsätter förvärkarna, ska till BM i morgon, tror iaf att Bebisen har kommit ner en bit, det känns så.
    Som tur är har jag ingenting på agendan idag, så det blir att kurera sig på bästa sätt o vila mycket!

Kram på er!

Typiskt...

Min sambo vaknade genomförkyld i morse, så nu är det synd om alla vuxna här hemma Försöker hålla mig undan. Inte för att jag tror jag skall föda snart, utan svårt att andas och hosta är inget jag skulle vilja ha just nu...

Stackars er som är sjuka!
  • Jenkis

Stackars er med så svår foglossning och underlivet fullt av åderbråck!!!

Det frestar på både fysiskt och psykiskt att vara (hög)gravid. Helt klart.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015