• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-08-20 08:57:28 följande:

När börjar ni förstföderskor på föräldarutbildning? Vi är inte kallade på första mötet förrän 10 sep och ska sedan gå 3 ggr. Är beräknad 10 okt och föder jag för tidigt eller något händer så kanske vi inte hinner gå?! Min BM anser att man ska gå snart inpå BF så man har det färskt men jag skulle vilja börja gå nu och sen kunna läsa/fundera vidare på saker som dyker upp. Hur ser det ut för er andra?

Vi börjar på tisdag och kommer gå fyra gånger. BF 20/10 så vi kommer nog hinna. Under september kommer vi även gå en psykoprofylaxkurs via nätet. Det finns ju viss möjlighet att hen kommer redan från 7/10 rent statistiskt och jag vill vara förberedd.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-08-20 13:50:51 följande:
    Hehe ja, det var väldigt mysigt samtidigt. Men jag är så himla trött nu. Har passar en kompis bebis på en månad och en 4 åring. Hon skulle till läkaren med äldsta sonen en runda imorse. Så mysigt med bebis mys . Då himla snäll bebis hehe. Sen har jag stannat några timmar nu. Men får nog köra hem och vila en liten stund. Måste minsann tvätta med. Är himla svullen om händer och fötter nu efter en liten promenad. Hur mår du idag?
    Kul att du orkar med det och är så positiv trots att det tar på krafterna såklart.

Själv höll jag på att strypa min kompis igår. Att en 2,5-åring går bärsärk är väl en sak, men som förälder får man väl var med och styra upp! Hon är så jäkla flat och kan aldrig säga till på skarpen eller vara konsekvent...

En helt ny sångbok höll på att gå helt i bitar. Hon släppte in dottern i vårt bebisrum med kladdiga händer och mat i munnen, så både tyg och säng blev smutsig. Dessutom tillät hon henne att riva ut allt ur bebisens garderob. Det känns så respektlöst!

Nej, inga ungar kommer över tröskeln här förrän jag har fött och fått ordning på vardagen. Så om ett år är de välkomna igen när jag har en egen huligan

Var i valet och kvalet om jag skulle be om barnfria besök när vi kommer hem från BB och nu är jag övertygad... Fasen vad stressad jag blir av ungar som far runt på det sättet

Dessutom funderar jag på att inte ta emot hembesök alls. Tänker nog åka till min mamma. Hon får fixa med allt praktiskt och den släkt som vill får komma och vi åker när vi tröttnat på folk. Sen gör vi likadant på sambons sida. Hans mamma får rodda. 
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-08-20 09:11:46 följande:

Hej Gott folk! Får lite dåligt samvete av hur lite jag varit inne här! Men det har varit väldigt mycket med planerandet av husbygget och som det ser ut nu får vi kanske flytta in i maj 2015 Känns helt overkligt! 

Jag e inne i vecka 32 nu.. och lillgrabben sparkar o har sig och har hicka lite då och då! 

Jag mår dock inte så bra pga den dåliga sömnen på kvällarna! Jag är uppe minst 5 gånger per natt och är trött hela dagarna. Vet inte om det oxå kan ha med låga järnnivåerna att göra.. ska kontrollera dom nästa vecka igen för att se hur det utvecklats... 

Jag kommer att få göra ett till tillväxtultraljud i vecka 34 för att se att lillen växer som han ska i och med att han sist var cirka 6 % mindre än snittet. 

Nu ska jag försöka vara mer aktiv i tråden, när det inte är så mycket att göra längre  

Hej och välkommen tillbaka!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-20 17:00:31 följande:
    Jag som har en 2,5-åring själv kan säga att det inte alltid är en barnlek men det där låter ju helt galet. Hade aldrig låtit ett barn härja så hemma hos oss, då hade jag sagt till själv. Och dottern hade absolut inte fått bete sig så borta. Sen håller jag väl inte med Danisen, klart barnet också ska få se det nya barnrummet, men självklart får man inte gå bärsärk isf och självklart säger man ifrån som förälder, torkar barnets händer och mun när det lämnar bordet, ser till att det äter klart först, inte river ut garderoben osv. Sen är det som sagt lättar att vara en konsekvent förälder i teorin än i praktiken men när jag läser det där känner jag mig som värsta supermamman och med världens mest exemplariska barn, ha, ha!! Hoppas inte alla barn ni känner är på det där sättet!! Låter som en bra plan att ta emot besök hos mamma och svärmor istället om du känner att det blir jobbigt i början. Vi tyckte mest då var kul men bokade alla besök på våra villkor och hade ingen hemma den första veckan. Tog det i vår takt och på det sättet vi orkade med och det blev lagom. En del som kom fick ha med sig fika osv. Är man trött får man delegera helt enkelt Kram
    Det är som sagt inte 2,5-åringen jag är arg på, utan min kompis. Lilla tjejen får gärna kolla in rummet och låna gosedjur o.s.v. Men jag hade uppskattat om hennes mamma hade mer koll. Jag plockade disk när den lilla pep iväg från fikabordet och trodde att hennes mamma snabbt skulle stoppa henne. Hon gick visserligen efter i sakta mak men såg inte till att mun och händer var rena. Dessutom lämnade hon henne ensam i barnrummet och det var då som hon passade på att suga på en hund (med fika i munnen), klättra på spjälsängen, slänga en bok som kan spela barnvisor i golvet och riva ur garderoben.

En annan är varken snabb eller har lust att tukta en 2,5-åring just nu

Nåväl, värre saker har ju hänt. Himla tur att de nya tapeterna fick vara ifred Allt annat går ju att tvätta.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-21 11:52:19 följande:

Oj vad det skrivs här, roligt!!

Håller också på att bli förkyld eller något, tung i huvudet och nyser och varje steg känns tungt (kan ju ha och göra med graviditet också!).

Precis haft avstämningsmöte med min chef och har nu ont i magen och känner mig tokstressad.. Alla frågor jag jobbat med i sommar, hon gick på semester innan mig, och som jag bollat till henne har hon nu bollat tillbaka och vill att jag ska driva de veckor som är kvar plus överlämning till två olika personer och alla andra frågor jag jobbar med. Bara detta är mer en heltidsarbete! Nästa vecka har jag 4 dagars heldagsmöten och sen är det bara 4 veckor kvar! Vägrar att jobba kvällar och helger nu när jag behöver min återhätmning men förstår inte hur jag ska få ihop det. Jag vet ju med mig att jag är en sådan person på jobbet som vill göra allt det som åläggs mig och ha kontroll på det och göra det bra och blir stressad när jag ser att jobb byggs upp och läggs på hög. Min chef är en sådan typ som tar saker och ting med en klackspark och "hur svårt kan det vad" och bollar tillbaka saker med luddiga riktlinjer och hon förtår inte riktigt hur mycket arbete det ligger bakom. Usch mår inte bra av detta alls och känner att hela magen är spänd nu och jag mår illa.. Kan ju vara så att jag är extra känsligt pga av gravidteten och när jag skriver detta rinner tårarna och jag kan inte tänka helt klart. Får försöka samla ihop mig och ta en sak i taget..

Kära Johjen!

Låt en läkare sjukskriva dig! Det påverkar inte dina mammapengar eller din bonus från din arbetsgivare som tillägg till mammapengarna.

Jobba 50 % till du skall gå hem och putta på så sätt tillbaka bollen till chefen. Ja, jag vet. Jättelätt för mig att skriva...

Det är inte du som skall få ihop det! Ansvaret ligger på ditt företag. De har ju vetat om att du är gravid i hur många månader som helst och är de inte smarta nog att ha back up för dig, så får de skylla sig själva.

Jag har samma sits på mitt jobb och min arbetsgivare har inte heller någon back up. Det tog mig säkert minst en månad att hamra in i skallen att det inte är mitt problem

Min chef är likadan...

Säg till läkaren att du håller på att gå i väggen. Det tar de allvarligt när man är så nära förlossningen som du är.

Var rädd om DIG och BEBIS!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-23 10:43:32 följande:

Hello girls Hur har ni det idag? Underbart med lördag eller hur!! Själv är jag en ny människa efter 7 timmars ostörd sömn. Är nästan så att man blir orolig att nåt är fel, kissade inte på sju timmar Känner mig inte förkyld idag heller, som att det aldrig bröt ut på riktigt. Underbart Hopas att ni som är trötta och sjuka känner er bättre idag! Kramar

Har varit sjukt stressad under veckan som varit och blir så trött på mig själv...

Såklart trött och slut då.

Idag är det bättre! Så skönt! Ledig i helgen.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-08-24 12:07:18 följande:

Men stackare som är så förkylda, låter väldigt jobbigt, hoppas verkligen nässpray hjälper...Det är ju redan inte lätt att sova så med en förkylning därutöver....Vila så gott ni kan och krya på er!

När det gäller Bugaboo så är det precis som Villsågärna skriver en stor pris skillnad på att köpa det i Holland eller i Sverige. Vi hade fått en begagnad Buffalo för priset av den nya i Holland. Jag har inga problem med begagnade vagnar, men om jag kan få en ny för samma pris, med den nya suffletten (som är hur bra som helst) och välja färg själv, då tycker jag absolut att det är värt det!

Information är inte så detaljerad på Babyplus.nl men om ni mailar dem så svarar de väldigt snabbt, och vi har varit supernöjda med allt från första mailet till att vagnen kom till oss. Vi sparade ungefär 4000 SEK jämfört med att köpa vagnen i Sverige. Sedan är det bara att registrera den, så gäller samma garanti. Så det är ingen skillnad.

Tack vännen, har dock en känsla att den inte kommer tidigt....I natt var det världens gymnastik i magen, jag började undra om något var på gång! Men nej...

Hittade en startpaket med 240 pampers blöjor + 94 våtservetter för 540 SEK minus en rabatt på 150 SEK på lekmer.se, funderar på att beställa då jag dessutom tänkte beställa en sovpåse och två filtar....Fri frakt för order över 1000 SEK, så lika bra att beställa allt på en gång. Jag menar blöjor är väl inte den roligast kostnad av alla!!

Ha en skön söndag tjejer!
    Förstår att det är hur segt som helst att vänta för dig. Alla sammandragningar analyseras förstås Efter tisdag kommer det kanske igång? Just nu har du ju annat på agendan och det känner nog kroppen av.

Bra pris på startpaketet. Skall kolla in där.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-24 12:14:22 följande:
    Det låter ju super med startpaketet med blöjor. Ska jag också beställa Tack för tipset! Har beställt andra saker från Lekmer och det har funkat toppen! Beställde en Bedside Crib från Babyland härom dagen (Troll). Med en rabatt ja hade blev det ett par hundra dyrare än blocket och fri hemleverans samma kväll. Nätet är verkligen bra ibland Kram
    Har också kollat på samma bedside crib, men det får bli ett nest. Du som skall serva två barn, måste crib vara superbra!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-08-24 22:16:36 följande:

Jag får sammandragningar när jag vilar, det gör mig lite orolig, även när jag är uppe. Har blivit orolig för tidig förlossning men skönt att höra från er andra också att det verkar vara normalt.

Jag känner också på nätterna. Dagtid ingenting. Har haft som svag/måttlig mensvärk då och då på nätterna i flera veckor. Började i v. 27-28.
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2014-08-24 18:36:32 följande:

Jobbigt för er som är förkylda...krya på er allihopa.

Fråga: är det fler än jag som får sammandragningar vid ansträngning? Jag har packat, kånkat flyttkartonger och städat hela helgen å efter ett par timmar på benen så börjar det dra ihop sig med jämna mellanrum. Det gör inte ont men jag blir ju tröttare i jumskar, ben å rygg på någe sätt.

Jag har inte försökt anstränga mig så mycket så jag vet inte

Kan fortfarande gå promenader med mitt foglossningsband på mig, men de är nog hälften så långa nu mot var de var för sådär 10 veckor sedan. Får inte sammandragningar av promenader alla fall, men skulle säkert få det om jag städade, packade och kånkade.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015