• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar1985 skrev 2014-08-07 21:31:02 följande:
    Är det någon som vet om man kan köpa emmaljunga billigare online? Hittade exakt den jag ville ha från en butik på sveavägen i Stockholm för 9500 men tänker om den finns billigare någon annanstans. Vet nån?
    Vi köpte från köpbarnvagn.nu

Men det beror ju på hur lat man är. Som sagts tidigare. Kolla prisjakt, pricerunner o.s.v. På Blocket annonserar ju även företag ut nya vagnar. Ibland kan man göra riktiga klipp på förra årets modell. Gäller både i butik och på nätet. Många har ju gjort ett kit till bra pris, men då får man oftast inte välja färg o.s.v.

Sen finns det ju massor med fina vagnar från 2013 begagnade på nätet. så det beror på hur mycket tid/energi man vill lägga ned och hur långt man kan tänka sig åka för en vagn.
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-08-08 09:25:31 följande:

God morgon tjejer smile1.gif hur står det till? Nu helg snart. Har jobbat en v redan, kan knappt tro hur snabbt tiden går. Ska ni jobba så länge som möjligt elr blir det gravpenning, sjukskrivning elr fp innan bf?

Hade redan från början tänkt jobba så lite som möjligt inför förlossningen. Alltså gå hem så tidigt som möjligt. nu i v. 30 känns det som helt rätt beslut.... Känns som jag snart inte står ut en dag till och jag skall jobba nästan fyra veckor till, så jag går hem helt i v. 33.

Det är såklart väldigt individuellt och beror på vad man har för jobb o.s.v. Men jag skulle absolut inte rekommendera heltid efter 32 fullgångna veckor. Gå hem helt senast v. 36 Man behöver dessutom förbereda sig mentalt i lugn och ro.

Efter v. 29-30 är det en helt annan sak att vara gravid. Man behöver möjlighet att vila och gör man inte det är man ständigt helt slutkörd och humöret blir därefter. Väldigt varierande med ilska, nedstämdhet och såklart glädje.

Men du har väl barn sedan tidigare och vet väl allt det där redan
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-08-08 12:58:00 följande:

Ja Jenkins förstår om du vill gå hem tidigt iom ditt arbete. Sist jobbade jag tills 3 veckor innan bf, dottern kom 1 v tidigt så fick 2 v för mig själv iaf. Saken är väl den att om jag tur ut fl innan bf så får ju dottern på 3 år endast vara på fsk 15 h/v, så hur mkt vila blir det eg då man måste aktivera tösen hela tiden (pallar man det sista veckorna?). Jag har ju stillasittande jobb vilket man inte kan få gp på. Men jag vill också tjäna så mkt pengar jag kan nu innan fl så vi kan bunkra lite. Har precis byggt nytt hus så pengarna bara rinner iväg.
    Var mest nyfiken på hur ni andra tänker  

Det var inte meningen att låta som någon expert på när man skall gå hem

Skrev ju att det är helt beroende på hur man mår och vad man jobbar med såklart. Men generellt tror jag att många kanske planerar att jobba heltid in i det sista och OM man har möjlighet att inte göra det så är det ju bra.

Förstår att man är i en helt annan sits när man redan har barn som måste vara hemma från dagis... Kanske mer vila på jobbet då?

Jag har inte ansökt om GP eftersom det känns lönlöst. Däremot hade jag fyra veckor sparad semester, vilket betyder att jag har sju veckor semester i år (hade tre i juni), så det var min lösning. Nu hoppas jag få sjukskrivning 50 % fram till min semester i september för jag mår inte alls bra för tillfället.
  • Jenkis
    annika11 skrev 2014-08-08 12:34:02 följande:

Hej tjejer vad roligt att det går framåt för er. Nu är det inte många veckor kvar för en del av er.
    Vi har sakta återhämtat oss efter vårt mf. Försöker tänka att det var något fel och att det var därför kroppen stötte bort det även om vi trodde att vi var på lugnt vatten eftersom vi närmade oss v 16.
    Nu blikar vi framåt det var vårt sista ivf med makens spermier går inte att göra fler men det har vi vetat länge, då detta var en fet-graviditet. 
    Nu hoppas vi på att min kropp snabbt kommer i fas då vi tänker åka till köpenhamn för donatorinsemination. Tror jag hade äl i dagarna återstår att se om mensen dyker upp om 2 veckor.

Kul att höra av dig!

Hoppas verkligen på tur i Danmark för er del! Hör av dig igen!

Tråkigt med din mans simmare, men det är inte så illa med donator Jag har blivit gravid två gånger med hjälp av donator.
  • Jenkis
    Längtar1985 skrev 2014-08-08 18:05:12 följande:

Vad är det för andrahandsvärde på emmaljunga egentligen? När jag kollar på blocket verkar gamla vagnar gå för ca 3000. Med tanke på att en nu kostar runt 10000 så känns det ju tråkigt med så dåligt andrahandsvärde. Är det någon som vet?

Du får nog räkna med att de rasar sådär 30 % på ett år och 50 % på två år. Men det beror nog på modell o.s.v.

Emmaljunga och Brio är ju inte det hetaste just nu, men vi har köpt en ny Brio av orsaken att vi gillade den och att den passar våra behov bäst. Den dagen vi skall sälja funderar jag inte så mycket på.

Men det är självklart bättre ekonomiskt att köpa en ett år gammal vagn än en ny av ovanstående märken.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-08-09 10:20:22 följande:
    Låter som en underbar start på dagen! Själv är jag skitarg och besviken på sambon som inte kan planera och känner hur jag bara kokar inombords! Missförstå mig rätt, min sambo är världens bästa på de allra flesta sätt och kommer blir en underbar pappa och förhoppningsvis make i framtiden men just nu vill jag bara åka härifrån, skaffa mig en lägenhet i stan och sen får han ansöka om dela vårdnad om han vill!! Jag är en sansad person som oftast diskuterar och löser saker innan de blir problem men just nu vill jag bara skrika och be sambon dra åt skogen!! Misstänker att hormonerna sprutar i kroppen och ska försöka lugna ner mig lite..
    Härligt med fler som har svängningar i humöret !

Här hos mig varvas det frisk med ilska, depression och glädje.

Bad sambon ta ut del av dag en vecka eller två ihop med de 10 pappadagarna. Känns som de där 10 kommer gå åt snabbt till förlossning/BB och att det vore skönt om han jobbade lite mindre första en-två veckor efter. När jag efter tre dagar inte fått någon respons tyckte jag också att han kunde fara och flyga någonstans och att han inte brydde sig det minsta! Varför skall jag ta allt ansvar? Jag har för sjutton nog av mina egna grejor. Det slutade med att han tyckte jag var alldeles för hispig och jag började storgråta i stället och då blev han lite mer omtänksam och nu har han lovat kolla upp med sitt jobb i alla fall... Suck! (Vaddå kolla upp. Han har ju fasen RÄTT till att vara ledig. Bara att kräva om han är ute i god tid)
  • Jenkis

Hmmm. Det är skillnad att vara gravid i v. 30 mot 28. På de här 14 dagarna har mitt humör förändrats, orken minskat radikalt och magen såklart blivit större vilket medför vissa begränsningar. Dessutom vet jag inte om det är bebis som ligger mot min urinblåsa eller om jag fått UVI. Jag har liksom ont i blåsan och det strålar ut i ljumskarna. (Oavsett om jag ligger, står eller sitter) Inte hela tiden dock, så det är nog kanske bebis ändå?

Förutom att jag måste kissa hela tiden, kan det även kännas väldigt obehagligt vid blåsan fast jag nyss kissat. T.ex. om jag suttit en stund och reser mig upp kan det trycka/göra ont just där. Om jag sätter mig igen går det över.

Är så himla orkeslös att jag skulle kunna sova hela tiden. Hjärnan fungerar inte. Jag känner mig deppig och orolig. Mycket tankar som far runt. Skall försöka få till sjukskrivning på 50 % vården här är helt värdelös.

Just nu är jag hemma 50 % utan sjukintyg... Till chefen har jag sagt att det kommer.... Hoppas verkligen att läkaren jag skall träffa på onsdag (via MVC) kan sjukskriva mig i efterhand. Det fanns ingen tid förrän då och min VC skulle först ta emot mig och sedan en timme innan jag skulle vara där ringde de och sa att jag inte behövde komma för ingen var intresserad av att hjälpa mig.... Hade man lite mer ork skulle man ju anmäla dem.

Såklart tar även ovanstående energi och orsakar stress...

Försöker tänka positivt. Tänka på min fina familj, vänner, sambo och såklart mitt fina barn! Men ibland känns det tungt...

• Jenkis
    johjen skrev 2014-08-09 11:33:40 följande:

Har planerat att jobba fram till två veckor innan BF men jag har ett stillasittande kontorsjobb som dock kräver en del av mig rent psykiskt men ska försöka varva ner och börja lämna över så mycket som möjligt nu efter semestern. Haft 4 veckor ledigt och kommer jobba ca 6 veckor innan det är dags. Men allt är ju beroende på hur jag mår. Min chef är lite rolig dock, hon tyckte att jag skulle åka på konferens i Sthlm i 2 dagar när jag är i vecka 37! Får inte ens flyga längre då och vill inte lämna hemområdet när det är så nära BF. Men som sagt får se hur jag mår och kommer inte vara sen att sjukskriva mig om jag måste. Vill dock inte gå på f-ledighet officiellt förrän 2 veckor innan får då har jag jobbat på mitt arbete i ett år och får ganska bra förstärkt föräldrapeng av företaget då. Jag tror jag får 15 % av lönen i två månader och sedan max 300 dagar förstärkt f-penning de dagar jag tar ut f-kassa tills barnet fyller ett år. Kommer göra ganska mycket för mig rent ekonomiskt.

Låter som en bra strategi tycker jag. Såklart vill man inte gå minste om bidraget från arbetsgivaren.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-08-09 21:28:05 följande:
    Är det från ditt företag som du får förstärkt f-penning? Eller har de ngn försäkring som täcker detta, vet du vilket f-bolag i sådana fall?
    Det är företagen eller möjligtvis facket som har sånt. Brukar vara företaget.

Vi har precis kommit på att vi har lyxproblemet att jag hade tänkt vara hemma 1,5 år och sambon ta över sen sex månader. Då får han våren och sommaren. Det var bara det att hans förstärkta fp endast gäller till barnet blir 18 månader... Så jag skulle behöva börja jobba igen vid ettårsdagen och gå hem igen efter sex månader om vi skall få ut maximalt med pengar.

Sambon vet inte hur han vill göra eftersom han gärna vill vara hemma under våren/sommaren och inte under hösten/vintern.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-08-10 12:26:29 följande:

Hej! Hur mår ni idag alla blivande mammor? Själv är jag trött idag så tar det jättelugnt hemma. Myser och pysslar och så blir det ett barnkalas med dottern i em. Bambi hickar för fullt i magen. Verkar ha kommit in i en glupsk fas för hon hickar titt som tätt numera lilla gumman Stora kramar till er alla och lite extra till er som har gravidkrämpor och/eller hormoner i svallning!!

Tack för fina kommentarer igår! Känns så skönt att alla ni bryr er i tråden!

Idag är det konstigt nog bättre med mig och jag inser ännu en gång hur man är "slav" under hormonerna och serotoninet Jag menar att ingenting är annorlunda idag mot igår och det är stor skillnad i mitt mående. Jag har t.o.m. jobbat idag och är ändå mindre påverkad än igår.

Det där med hicka tror jag bara jag har känt en gång faktiskt. Antingen är det jag som känner av det dåligt eller så hickar inte vår bebis så ofta.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015