-
Undrar hur jag ser ut 30+5 då eftersom jag också ser ut som jag svalt en mindre badboll nu 23+2.. Gått upp 7 kilo nu. Vägde mig i morse.Helisa skrev 2014-06-24 22:18:34 följande:Mandelmumsa, jag håller också tummarna!Jag mår inte perfekt men som helhet mår jag fint. Senaste gången jag träffade BM sa hon att jag var så komplikationsfri och hade bättre värden än en ickegravid (har haft bra värden hela tiden). Det är bara att konstatera att det inte är så att man per automatik har en jobbigare graviditet för att man är 45+. Tack! Hoppas det håller i sig så länge som möjligt!Ser ut som om jag svalt en mindre badboll. Har gått upp 7-8 kg.Min man lyssnade igår på min mage och sa "Jag fick en spark i örat". Mysig och gullig upplevelse för en blivande pappa.Är i v 30+5.
-
Nej alla är definitivt inte i sluttampen. Vi är från v. 5 till v. 31 ungefär. Många ligger runt v. 20-26 dock. Råkande bli graviditetsboom just dåJudda skrev 2014-06-25 12:13:38 följande:
Hej tjejer!
Är alla här inne på sluttampen av graviditeten?
Jag är i vecka 9 (8+5 idag) och ett nervvrak. Så fruktansvärt rädd att det ska gå åt skogen.
Vi har försökt i 8 år, gjort 7 IVF:er. Blivit gravida 2 ggr tidigare (2008 och 2011) men båda har slutat i tidiga missfall.
Har APC-resistens och äter Trombyl nu. Kör också Lutinus fortfarande, t o m v 11. Har hypotyreos och fick precis höja Levaxindosen till 200 mikrogram då TSH hade skjutit i höjden.
Hur ser era historier ut?
Kolla listtråden i startinlägget och lägg till dig själv. Nykomlingarna har varit lite "dåliga" på att lägga till sig bara.
Om du läser tråden nästan från början så ser du hur vi har haft det när vi också var i v. 9 och var skitnervösa Nervös är man ju fortfarande men nervositeten ändrar karaktär och fokus under tiden. -
Kul att höra ifrån dig Pluttemor! Skönt att du varit borta p.g.a. roliga projekt och att graviditeten verkar rulla på för dig.Pluttemor skrev 2014-06-25 12:13:42 följande:
Villsågärna: Jobbigt med foglossning känner igen det där! kram
Själv har jag gått på semester och det ät lite projekt på g för vår del. Vi är på väg och ska kanske bygga hus och det tar mycket tid och planering! Hinner därför inte vara inne på FL. Så mycket! Hoppas att alla mår bra! O grattis till er som nyligen plussat
-
Idag har jag varit hos BM och tagit socker, Hb, blodtryck, kissprov och klamydiatest (standard tydligen vid den här tiden).
Sockret var fint.
Hb 123 (146 i v. 8)
Blodtryck 130/71
Kissprov var fint och jag tar för givet att jag inte har klamydia
Om jag vill så får jag börja med Niferex en om dagen nu.
Kunde avvakta om jag kände för det och börja om jag kände hjärtklappning, pirr i benen, huvudvärk och trötthet. Jag tror jag ökar dosen på mitt Aminojärn i stället och får jag mycket biv. av det kan jag lika gärna ta Niferex (enklare med en kapsel om dagen än fem Aminojärn)
Så fick vi ÄNTLIGEN lyssna på hjärtljuden! Min teori att det ligger en tjej i magen stärktes ytterligare. Bebisen pendlade mellan 150-160 och var nere i närmare 140 ett par enstaka gånger.
Magen var 23 cm och nu fick jag bekräftat det jag trott känna hela tiden. Min livmoderkant ligger högre än normalt. Det har den gjort hela tiden och kan ju vara förklaringen till varför jag blir tjock så tidigt när jag är gravid. Jag har kanten 14 cm över naveln och 6 cm under brösten.
Känns helt underbart! -
Du kan känna dig lugn med antibiotikan och grav. Finns flera sorter som funnits i 50 år typ som är helt säkra. Det "farliga" är att gå med bakterier, så ät din antibiotika i lugn och rojohjen skrev 2014-06-25 16:04:30 följande:
Låter som bra värden Jenkis!
Min BM hade lämnat meddelande på min telefonsvarare idag. medan jag var på möte, att odligen på mitt kisseprov hade visat att jag hade bakterier och måste äta antibotika.. Förskte ringa upp efter mötet då jag blev total nojig och vill veta vad det var för bakterier, om de hade hittat GBS eller så. Ringde upp men möttes av telefonsvarare som angav telefontid mellan 11-12 och klockan var nu 13. Vänta tills imorgon kändes inte som ett alternativ så ringde runt på lite olka nummer som jag hittade på deras hemsida och till slut svarade enhetschefen (!) och bad henne att hälsa till min BM att ringa upp för att jag var orolig. BM ringde efter 30 min och det visade vara "vanlig" urinvägsinfektion dvs tarmbakterier i urinen och inte GBS vilket var väldigt lugnande. Ska äta antibiotika i 5 dagar och sen lämna prov igen om 2-3 veckor. Känns ändå sådär även om det var något lugnande att få prata med BM. Någon som har ätit antibiotika under graviditet?
-
Usch! När det blir så är det ju inte kul.Bell13 skrev 2014-06-25 18:31:24 följande:Det är lätt hänt speciellt när man är gravid :) sist jag var gravid hände det att jag körde mot rött ett par gånger jag klarade inte att hålla koncentrationen det var riktigt otäckt, hjärnan fungerade inte normalt.
-
Förresten är det någon som känner sig fumligare än normalt?
Tycker det har kommit senaste veckan/veckorna. Tappar saker och saker glider ut mitt grepp "hela tiden". Tappade jag en macka i knät... Hamnat i treårsstadiet igen känns det som.
Dessutom var jag ute och cyklade för ett par timmar sedan. Det var ett par veckor sedan sist då jag har semester nu (cyklar till jobbet annars). Jösses vad vinglig jag blivit. Klarar inte av att kolla över axeln och cykla framåt utan att vingla. Har dessutom svårare att parera på något sätt. Två gånger var jag på väg från cykelbanan ut i periferin.
Jag som hade tänkt ha cykling som träningsform grav. ut eftersom det är skonsamt för fogarna. Kanske får tänka om... -
Ja, man får lätt uvi som gravid. Beror oftast inte på sex, utan att ju mer plats bebis tar desto svårare att tömma blåsan ordentligt och blir det en skvätt kvar så kan det lätt gro bakterier. Det vanligaste sättet att få uvi på är att man lyckas få in tarmbakterier som förökar sig.lelle75 skrev 2014-06-25 19:21:08 följande:Oj då, är jätterädd för att få UVI, fick ofta det förr i samband med sex, tror du att det är så du kan ha fått det? Vi undviker sex hel nu för att slippa oroa mig för detta. Kan man få UVI på annat sätt, hur tror du att du fick det? Vet du om det är enklare att få vid graviditet? Vilken vecka är du i? Ingen har gjort odling på mig, vet du om det är standard att man kollar detta vid en viss vecka? Hoppas att det försvinner snart! Jag tog alltid tranbärstabletter från hälsokosten vid UVI som även tar bort lite, har du några känningar? Du kan ju alltid ta det i förebyggande syfte efter din antibiotika kur och mycket citronvatten.
Kissa efter sex och se till att gå tillbaka till toan och töm en gång till är nog bästa rådet. Ibland kan det vara svårt att tömma blåsan på en gång, så om man "promenerar" runt lite hemma, så kan man oftast få ut lite till. -
Danisen skrev 2014-06-25 19:31:55 följande:
Men oj, ska ni inte alls mysa på 9 månader? Hade jag aldrig klarat haha. Inte för att jag är jätte sugen men vill ändå mysa med min fina sambo, så mycket kärlek i sex -
Idag blev det milen på cykel igen. Det gick helt som vanligt att cykla idag, så det kanske var den nya kroppen som behövde balansera in sig bara.
Vårt postombud har slagit igen, så nu ligger närmaste fem km bort. Slog två flugor i en smäll och fick motion på köpet.
Hade beställt "Stora boken om barn" och "Svenska barnvisor". Visboken är rätt smart eftersom man kan få ackompanjemang uppspelat, så man vet vilken melodi det skall vara på sångerna. Mycket bra för sambon om inte annat, som behöver lära sig
Idag blev rummet färdigtapetserat. "Bara" nya lister kvar som skall sågas...
Köpte knappar till barntröjan jag håller på att sticka. Knappar som ser ut som sköldpaddor Lagom könsneutralt sådär.