• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-06-09 21:40:47 följande:

Eller hur!! smile1.gif Vi har också två men bara kombin vi använder på längre resor och som vi oftast kör dottern i. Numera är det ju även paraplyvagn som gäller för det mesta och den tar ju ingen plats alls!!
    Nej, skrotbilen skall vi nog inte köra några barn i. Dessutom går inte någon vagn in ändå. Det får bli "finbil" till "finbebisen"
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-06-09 19:36:10 följande:
    Jag har med en sambo som inte vill gifta sig. Jag har försökt att få honom att ändra sig. Men inte än. Om jag inte lyckats innan bebisen kommer ska vi skriva papper hos jurist. Försäkringar har vi, men inte att han ska få min ersättning om jag dör. Men det ska vi båda ändra snarast smile1.gif bara glömt det.
    Skönt att han är på det klara med testamente, livförsäkring och förmånstagare på pensioner o.s.v.

Känner mig hemsk som lämnar ut min sambo på det här sättet, men nånstans måste man ju får ut sin frustration. Med lite tid så kanske det kommer en förändring. Det har hänt flera gånger förut under våra åtta år tillsammans.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 21:47:25 följande:

Det är nog väldigt individuellt och även beroende på hur strikt arbetsgivare man har. Ok man likväl får ta tjänstledigt utan lön t ex eller jobba hemifrån. Sen är det nog somrarna som blir kinkigast, man vill ju gärna låta barnet vara ledig mer än 4 veckor som dagis har stängt. Vi har t ex sju veckors gemensamt ledigt i sommar. Kram
    Vi går ju om varann hela tiden och det är inte säkert vi har semester tillsammans. Om vi har tur blir det en vecka ihop, så vårt barn kommer att kunna vara hemma rätt mycket på sommaren ändå. Likaså blir det inte mycket dagistid då sambon jobbar skift och jag affärsgalleriatider. Däremot kommer vi nog känna oss som ensamstående föräldrar eller som separerade föräldrar nästan. En liten utmaning...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 21:50:45 följande:

Inte lätt det där. Förstår ditt dilemma...
    Äsch! Det låter väl värre än vad det är. Jag är helnöjd bara vi får in varsin livförsäkring som sagt.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-06-10 07:36:51 följande:
    Sambon och jag är inte heller gifta men förlovade och planerar att gifta oss men det kommer inte att ske förrän tidigast nästa år. Funderar på om det kan vara viktigt att fastställa faderskapet innan själva förlossningen om något skulle hända? Hur tänker ni andra ogifta om detta?
    Så trött idag! Gick upp 04:30 och har nu redan landat på Bromma för två heldagsmöten i Solna. Sista tjänsteresa innan sommaren! Känner att jag inte riktigt orkar med detta och det värker i kroppen av trötthet. Men bara att bita ihop och ta sig igenom det.
    Ha en fin dag alla!
    I min kommun vill de att man gör det innan förlossningen eftersom det har med juridiska aspekter att göra (arv o.s.v.) och olyckor kommer som bekant plötsligt.

Man bokar en tid och sambon får skriva på. Inga tester.
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-06-10 14:51:48 följande:
    Tänkte på faderskapsbekräftelse för er som är ogifta. Vi har ju gjort ÄD/ivf allihop, då skriver de ju på att deras sperma får användas till ändamålet. Är inte det godtagbart som "faderskapsbevis". Eller det kanske är jag som är naiv?

Sen tycker jag att det är skitlöjligt att gifta inte behöver bekräfta faderskapet. Vem garanterar att gifta är trogna? Gud eller?! ;)
    Visst så är det Han håller koll.

För några år sedan läste jag att jämställdhetsbonusen inte betalades ut till de par som fått donerade ägg eller sperma, så jag håller väldigt tyst om det och låter sambon ta den vanliga vägen hos familjekontoret Helt sjukt att man skall gå  miste om en bonus för att man inte kan få barn själv. Dessutom fick adoptivföräldrar och hur de motiverar skillnaden mellan donatormottagare och adoptivföräldrar vet jag inte.
  • Jenkis

Hoppas ni har det bra i värmen såhär på kvällskvisten. Här är det supervarmt inne och så fort man stänger till lite för att gå och lägga sig drar termometern upp igen på 27 grader...

Blir lite nervös då jag under sen em/kväll haft ont i magen. Det började med att jag tog en promenad runt kvarteret och det kändes som det tryckte på där bak. Typ som utdrivningsskedet fast naturligtvis MYCKET mindre. Tänkte att det kanske var luft som satt sig på tvären längst ned i tarmen eller något. Men se ville det inte gå över (bara om jag är helt stilla) och av värmen svullnade tydligen vissa ädlare delar upp, vilket förmodligen skapade något skav och pytte, pytte, pytte lite blod på pappret. Kollade och det kom inte inifrån i alla fall (som tur var).

Hoppas det är bättre i morgon och att mina symptom bara beror på tillväxt eller något. Bebis rör sig fint i alla fall och verkar som vanligt.

Sov så gott!

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-11 09:53:44 följande:
    Hur har ni det idag tjejer? Är det bättre idag Jenkis? Här är det soligt och varmt idag med. Jag mår helt ok så länge jag tar det löjligt lugnt, bara jäkligt trött men ska till mvc nästa vecka så vi får väl se hur det är med mitt hb då. Har blivit förkyld också så det kan säkert också bidra. Men lilla Bambi verkar må bra iaf, busar i magen smile1.gif Stora kramar till er alla!!
    Tack ALLA för pepp!

Jo, det är bättre. Förmodligen bara tarmarna. Väntar på att det skall börja regna så att det blir lite svalare...

Stackare som blivit förkyld mitt i värmen!

Idag har vi beställt tapeter till barnrummet. Jippie! Inom några veckor blir det IKEA och så är vi väl klara då?! Nja, rummet skall ju renoveras också. Jag gör det jag kan, men inser att jag varken är uthållig eller smidig... Tänkte alla fall spackla lite idag. Igår rev jag ner allt löst och det var precis lagom.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-11 11:11:35 följande:
    Nån av er andra som börjar känna av era magar ordentligt? Min känns som om den ska spricka när jag ätit. Räcker med en surdegsfralla numera smile1.gif Har fått cravings på Gateaus surdegsfrallor med kalkon,ruccola, Cesardressing och tomat. Så jäkla gott!! Plus hembakta havrekakor!! Måste vara nån tillväxtfas just nu för har en jäkla aptit men har än så länge bara gått upp 4 kg så unnar mig att äta lite gott smile2.gif
    Jo, sprickkänslan känner jag igen... Har ingen direkt carving, men gillar frukt och söta saker. Gärna kakor...

Har gått upp 6 kilo nu, så om du bara gått upp fyra och ligger två veckor före mig så kan du nog stoppa i dig några havrekakor till
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-06-11 13:02:40 följande:

Det är nog bara för att det är så varmt...om vädret slår om lär jag få mycket onyttigare cravings smile5.gif som typ jordnötsringar osv...

Ja, jag fattar inte heller att magen kan stå ut så mycket och ändå får jag hela tiden höra att jag har en liten mage....men i min värld är den stor!

Men det är ju roligt för det mesta. I förrgår höll jag dock på att svimma på Roslagsbanan (kvavt och varnt som en ugn) och blev lite lätt skraj när jag insåg att ingen överhuvudtaget märkte att jag mådde riktigt illa...men jag lyckades ändas ut och sitta med huvudet i knät en stund och gå av vid rätt station. Där träffade jag som tur är en bekant, så allt gick bra.

Även om jag gillar värmen tycker jagattdet blir skönt med lite kyligare temperatur, så man slipper den typen äventyrer!
    Mmm jordnötsringar är mycket gott det med...

Hemskt att ingen uppmärksammade ditt nästan svimningsanfall. Skönt att träffa på en bekant efteråt alla fall.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015