• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

BinniBoo skrev 2014-06-17 01:27:02 följande:
    Hoppar in här om det är ok.. testade positivt i morse på RD9 :)

Grattis! Kul med nya som lyckats i tråden. Fyll gärna i dina uppgifter i listtråden (se startinlägget)
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-17 09:42:29 följande:

Vår dotter kom ju en månad för tidigt. Vi hade inga blöjor hemma, inget babyskydd eller skötbord. Ingen barnvagn heller. Hade ju kämpat så många år, fått flera mf/MA så fastän jag var i v 36 hade poletten inte riktigt trillat ner. Vi skulle fixa detta veckan därpå tänkt vi, ha, ha!! smile1.gif Det löste sig jättebra iaf. Blöjor får man på sjukhuset (Liberoväska). Maken åkte och köpte babyskydd och skötbord samma dag vi skulle åka hem och barnvagn dagen därpå (vi var tre dar på sjukhuset). De behöver inte så mkt i början, mer än sin mamma, pappa, kärlek, några blöjor och bröstet smile1.gif Däremot ska vi packa väskan redan v 32 denna gång så vi slipper göra det kl 05 på morgonen med fostervatten rinnande efter benen, ha, ha!! Det var något kaotiskt. Satt på handdukar i bilen åå väg till BB. Hade aldrig tänkt på att det fortsätter rinna hela tiden om bebisen inte fixerat sig men det vet vi nu smile5.gif Ni kommer att få en underbar sommar tror jag och en ännu bättre höst smile1.gif kram
    Känner jag mig själv rätt så är väskan packad när jag går in i v. 28 Det är som en magiskt gräns där och bebis får komma när den känner för efter det.

Vi håller på med barnrummet nu, skall till Ikea och sen är det bara blöjor, mjölkersättning, tvättlappar, amningskupor, bindor o.s.v. kvar att köpa. Så vi kommer nog vara helt klara första veckan i juli... Lite inredningsdetaljer skall dock få växa fram. Kollade lite på nätet på barntavlor, men hittade inget jag blev sugen på.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-06-17 13:01:27 följande:

Det kan jag verkligen förstå. Man vill inget hellre än att göra vid barnrummet och handla det som hör till, men samtidigt så vågar man inte smile4.gif . Men detta ska gå vägen nu efter allt man gått igenom tycker jag smile1.gif Får se om vi Gör syskonförsök sen eller inte. Har ett ägg i frysen. Hoppet är ju att det kommer komma den naturliga vägen nästa gång hehe smile5.gif . Hoppas kan man ju alltid.
    Jag kommer också att packa den då där omkring om i fall att. Man vet ju aldrig när den vill komma ut. Kram
    Det är klart ni vågar! Tänk på att du inte blir smidigare eller piggare senare. Vår bästa tid är nu Passa på att alla fall kolla ut allt du vill köpa och planera allting. Så är det bara att handla sen om det känns läskigt nu.

Jag känner mig riktigt stolt som har spacklat och slipat hela barnrummet själv! Skulle jag nog inte orka med om några veckor tror jag. Men ni kanske inte behöver renovera ert barnrum? (Sen kan man såklart göra sånt efter barnet har kommit eftersom den knappast kommer använda sitt rum första åren ändå...)
  • Jenkis
    Lyckostjärna skrev 2014-06-17 22:22:15 följande:
    Mina järmdepåer låg på 34 så det var planerat att jag skulle äta extra järn från vecka 20 jag gjorde likadant när jag väntade sonen med fick jag äta 2 tabletter varje dag men minns att jag alltid hade huvudvärk då men vägrade ta någon tablett för huvudvärken! Fattar inte varför jag skulle börja så blygsamt denna gång med järn? 3 ggr i veckan fast denna vecka ska jag ta varje dag för att se att det ökar! Ska laga mycket broccoligratäng tänkte jag mycket järn i det! Frukt och bär äter jag drygt 1 kg om dagen + mitt val kvinna och dricker blutsaft varje morgon! Barnrummet är nyrenoverat här tack och lov ska bara bära ned spjälsängen från vinden och köpa ny madrass och lite lakan tänkte jag och ett skötbord! Så vi känner oss i fas! Barnvagn, babyskydd och gåstol har vi köpt samt babysitter!!! Kram på er ni är grymma tjejer!!!!
    Intressant då min låg på 32 och jag inte börjat med Niferex ännu (eftersom jag inte tagit nytt prov ännu). Då skulle jag lugnt säkert kunna peta i mig 100 mg järn per dag då. Jag är nog den enda som blir lös i magen av Niferex. Gillar dem inte... Får väl köra fem Aminojärn per dag i värsta fall. Blir ju dyrt, men det är det värt såklart.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-06-18 09:01:37 följande:
    Ska kolla mina järnvärden igen imorgon hos BM och tagit en Neferix om dagen och lite Blusaft då och då när jag kommer ihåg. Försöker äta mycket grönt och frossar i jordgubbar - de är ju så söta nu! Känner mig nog lite piggare men tror en del beror på att jag har det något lugnare på jobbet, inga heldagsmöte och resor så jag hinner jobba med annat vilket gör det mindre stressigt.

Imorgon går jag in i vecka 25.. helt otroligt!! Igår kväll när jag låg i sängen kände jag några "hårda" sparkar för första gången. Annars har det bubblat mest i magen och jag har kännt något diffust där. Men igår var det mer - hej hopp här är jag! Sambon kunde känna också vilket var väldigt roligt för honom.

Har börjat läsa "Att föda" av Gudrun Abascal och just tagit igenom mig den praktiska beskrivningen av en förlossning. Helt galet att allt där där händer i kroppen och hur den jobbar för att få ut bebisen. Känns fortfarande overkligt att jag ska gå igenom detta men vill bara så mycket jag kan förbereda mig.

Kram till er alla!
    Visst är det kul när man känner mer som riktiga kickar! Jag har också skaffat "att föda" och "att möta förlossningssmärtan", men inte börjat läsa ännu. Har läst "att föda" för ca 10 år sedan och tyckte den var jättebra då. Peppande på något sätt. Båda böckerna kan rekommenderas för er som inte läst något tidigare.
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-06-18 09:30:55 följande:
    Jojjo77 - vad skönt och vilken känsla att få se liten där inne. Kram

Villsågärna - jodå jag mår bättre och bättre...inte behövt ta lergigan på 3 dgr så jag hoppas det börjar lägga sig nu.

Johjen - häfitgt med sånna sparkar, längtar riktigt själv. Nu känner jag inte så mkt, bara lite bubbel o sprattel ngn enstaka gång. Men känns som om magen växer mer och mer.  

Har ni funderat på vattengympa för gravida? Jag gick på det sist och det var sååå mysigt. Fick egentid och röra sig i en varm och skön pool. Funderar på det även denna gången.
    Tyvärr är det ingen vattengympa på sommaren här och enda gruppen som finns kör 16:15 en gång i veckan på terminerna. Funkar inte med mitt jobb. Jag har dock kört vanligt pass fram till nu, men känner att det blir för tungt i höst... Annars är det super med vattengympa! Skall försöka hålla igång genom att cykla mycket i sommar och bada mycket utomhus. Än så länge har jag inte gjort något av det...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-19 09:42:46 följande:

Ha, ha!! Fast männen hade säkert märkt med en gång om du bytt bil eller nåt annat "manligt". De har ju en annan radar. Enda gången jag på jobbet varit med om att även männen märkt med en gång på en kollega att hon var gravid var då hennes bröst gick från a-c kupa och hon inte tänkte på att sluta ha urringat (eller ville inte smile5.gif ). Lite typiskt manlig radar!!! smile2.gif
    Skrattande
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-06-19 09:48:14 följande:
    Precis varit på MVC. Mina järnvärden hade gått upp något men fortfarande inte i höjd med vad jag hade när jag skrev in mig. Tydligen hade jag bra depåer från början och det ska räcka med en tablett om dagen och försöja äta så mkt järnrikt som möjligt. Alla andra värden var bra, ev lite äggvita i urinen som de ska odla vidare på. Varje gång jag tar urinprov så får de alltid skicka vidare till odling men min BM sa att det kan beror på att man har mycket flytningar som kan ge utslag. Bra i alla fall atr de odlar vidare på det då jag har haft till uvi känningar till och från under hela graviditeten. Fick även lyssna på hjärtljud och vi hörde morderkakan plusera, häftigt! Första gången magen blev mätt och låg precis på normalkurvan. Dock hade jag gått upp 2 kg till (!) och har nu redan gått upp 9 kg. 2 kg på tre veckor, hur ska detta sluta.. Har inte rört mig så mkt det sista pga av mkt jobb men ska försöka ge mig ut på mer promenader och bara äta glass mm på helgen,

Hoppas ni alla andra mår bra och får en fin midsommar!
    Kram
    Idag fick vi en fin midsommarpresent! Vi har kollat flödet i mina artärer i ljumskarna (som försörjer livmodern) och värdet var bra! Detta betyder att det är minimal risk för havandeskapsförgiftning och tillväxthämning. Super när man är runt 40 och dessutom gjort ÄD, vilket båda ger ökad risk annars.

Läkaren var för övrigt en mycket kompetent sådan, känd i Europa tydligen som en av de bästa på UL. Men den sociala kompentensen kan man väl diskutera. Sen blev det väl inte bättre av att han trodde att han skulle scanna hela ungen + extra mycket på hjärtat och vi fått höra att vi bara skulle scanna mina artärer. Han började prata om hjärtfel o.s.v. och vi ville inte prata om det eller kolla barnet minutiöst, så han fick lägga om strategi till artärerna i stället. Fy sjutton. Skulle inte vilja veta något nu när vi ändå måste gå hela tiden ut oavsett fel. Här lever vi i vår lyckobubbla Men vi fick en bild på en fot/underben och fick se bebis som hastigast i profil och det räcker gott och väl för oss.
  • Jenkis
    Bell13 skrev 2014-06-23 11:01:30 följande:
    Åh tack. Efter ett ma i december och ett missfall i april vill jag att det här ska lyckas.
    Stort grattis Bell!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-23 11:41:44 följande:

Varit hos bm idag och fått besked om att jag slipper Niferex!! Jippie!!! Började ju för sex veckor sen med Blutsaft, massor av jordgubbar och spenat varje dag plus nötkött några ggr i veckan och det har gett resultat. (Broccoli är ju också bra men kan bara inte äta det just nu.) Hade 135 i hb vid inskrivningen och ligger fortfarande under det men helt ok. Hade 122 idag så fortsätter jag såhär klarar jag mig. Känns superskönt eftersom jag ju inte är förstoppad nu och helst inte vill bli heller!! 110/80 i blodtryck, lite högre än sist men ändå lågt och bra. Gått upp totalt 6 kg sen jag blev gravid, vilket är helt ok, går in i v 26 imorgon, men 3 kg sista månaden så ska nog ta det lite lugnt med kakor framöver, hi, hi!! Hjärtat slog jättefint hos Bambi och mitt SF-mått var 24 vilket i princip var på normalkurvan (1 mm över). På superhumör Kramar till er alla härliga tjejer!!

Vad skönt att slippa Niferex! Jag skall väga mig i morgon så får vi se om vågen visar 7 kilo nu... Mätte mitt SF-mått själv på ett ungefär och fick 21 cm v. 22+5. Tog en kaka (snickerskaka) direkt från frysen nyss... Jag har dock skurit dem i väldigt små bitar Har gått upp 1,5 kilo senaste månaden, men så ligger jag ju efter dig i tiden också.

På onsdag skall jag till BM och hoppas på att får höra på hjärtljuden för första gången och kanske få ett SF-mått. Antar att det blir kissprov och Hb/glukos också. Då får vi se om det blir Niferex för mig eller inte.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015