• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Sen avnavling verkar inte gälla om man gör KS. Det förstår jag om det är akut, men planerade snitt borde de väl kunna avvakta lite kan man ju tycka. Lite synd, för jag skulle helst vilja det. Men man kan ju inte få allt

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-15 21:09:02 följande:
    Oj då! Det hade jag ingen aning om. Låter konstigt. Klart man måste kunna vänta mer än 3-4 minuter iaf så att man får blodet, järnet och stamcellerna. Ta upp det om det blir aktuellt tycker jag! Kram
    Jag skall alla fall ställa frågan, så jag vet liksom.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-09-16 07:58:40 följande:

Barnvagn, amningsbh och två stora kassar med kläder från bror med familj fick vi med oss från gbg igår. Sambon fick också köpt nya löparskor, ska springa Gvgvarvet i vår, och lämnat in sin mobil på reparation. Tyvärr hann vi inte gå ut och äta vilket jag blev väldigt besviken över utan det blev en hamburgare i bilen på vägen hem. Vi hade dessutom en liten diskussion på vägen hem sambon och jag, då han upplever att jag har en ganska klar åsikt om vad jag vill och inte vill ha gällande bebisen. När vi tittade på kläderna hos min bror så sorterade jag ut de med bra kvalitet och eftersom vi inte bor så stort kan vi inte ta för mycket. Sambon tyckte att vi kunde tagit med oss mer och sorterat sen men sitta här i vårt lilla hus med kläder och prylar överallt gör mig galen. Jag kämpar varje dag med att hålla ordning och har röjt i garderoberna och förrådet för att få plats med saker /kläder till bebisen. Då vill jag inte att vi fyller allt till bredden med än gång. Sen är det klart att min sambo också ska få vara med och bestämma vad vi ska ha och där kanske jag har legat steget före honom där jag redan har tänk vad jag vill och han inte är riktigt med. Vagnen var ett sådant exempel, där jag hade googlat och läst på medan sambon var helt oförberedd när vi besökte affären första gången. Jaja vi fick pratat om det men jag blir ju ledsen och det hela ger en bitter eftersmak. Allt är ju bra och han måste ju få berätta vad han känner men känner mig lite nedstämd idag. Dessutom känner jag av uvi liknande symptom, vaknat 5 ggr i natt, huvudvärk och känner mig allmänt hängig. Ska ringa bm sen för att få komma och lämna ett prov så jag kan utesluta uvi i allafall. Tackar min lyckliga stjärna att jag inte behöver jobba uppe på detta också!

Ang förlossningsbrev såg ja att 1177 hade en mall på nätet att utgå ifrån, den tänkte jag kolla på. Ska höra med bm om det anammar sen avnavling vid KS där vi ska föda,för vet att de har det när man föder vaginalt.

Kram

Typiskt partners!

Hur vore det om de också surfade runt lite mer och bildade sig en uppfattning alt. var med vid datorn när man själv surfade runt? Iofs så jobbar de, men ändå. Finns inte i deras tankevärld antagligen, utan det kommer som en överraskning med det mesta...

Jag skulle också valt ut det jag ville ha. Oavsett trångboddhet eller inte. Vi har fått massor med tjejkläder från storlek 50 till 90-någonting, så blir det en kille så är 95 % onödiga. Vi har lite mer plats, men det är ändå kläder högt och lågt och såklart har jag inte sorterat dem eftersom jag inte vet hur/vad det blir. (har sorterat och tvättat 50-56 såklart)

Förstår att du blir ledsen och får en bitter eftersmak.

Kram
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-09-16 08:31:11 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag mår okej, ont överallt så sover man som en kratta och blir så himla trött haha, som man gnäller men så får det va, vi vet ju alla att detta är så efterlängtat från oss alla, men lite får man väl gnälla?! Idag ska vi på föräldrarutbildning hos bm, ska bli intressant .

Klart man får gnälla!!!

Vi har sista mötet i föräldragruppen idag. Vi skall prata relationer och till viss del amning.

Jag mår faktiskt bra! Klart att man sover lite konstigt, men är man ledig så gör det inget.

Idag skall jag skriva rent min kladd till förlossningsbrev. Vi skall till BM i morgon och jag tänkte ta med det då hon skall sammanställa i journalen.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-09-16 09:10:15 följande:
    Hehe ja, litta gnäll gör ju inget

Har ingen aning om vad det blir för diskussioner idag men det ordnar sig.

Jaha ska du skriva in det i din journal? Här rekommenderar dem att man ska ha med lappen den dagen du åker in. För att bm ska kunna ha den lätt tillgänglig och inte missa något typ. Förstod jag det som men det kanske både skrivs in och att man tar med lappen.
    Jo, jag tar med lappen. BM skriver bara en sammanfattning. Dels hur grav. varit och dels önskemål, men det bli så kort i journalen, så det är bäst man tar med sig lappen. Har författat klart nu och det blev precis en A4 med alla rubriker och text. Försökte också vara så kortfattad jag bara kunde.
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-09-16 15:07:01 följande:
    När lillan kom för 3 år sedan så låg hon på mitt bröst i 30 min innan dom klippte navelsträngen (Mölndals fl). Men som VSG skrev så för ner det i brevet för säkerhetsskull. Är så himla olika tror jag.
    Frågade de BM som har föräldragruppen om sen avnavling på vårt sjukhus och de försöker i möjligaste mån. Även vid KS. Så länge det inte är något akut som uppstår försöker de. Men jag tyckte nästan att svaret var lite luddigt med försöka... Antingen gör man eller så inte?!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-16 17:29:17 följande:
    Är det akutläge pga fara för barnet så förstår man ju att det inte går iofs. Kan det vara vad de menar? Inbland behöver de ju rusa iväg med bebisen direkt ifrån förlossningen.
    Nej, precis, men jag ställde frågan med reservation för just det och när de svarade så lät det nästan som de inte visste vad sen avnavling var...
  • Jenkis

Jag får ta semester i Stockholm och föda på BB-Stockholm i stället. Där verkar de mer omtänksamma och alerta.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-09-16 19:54:45 följande:
    Ooops!! Ja det får du göra. Lite tidigare än beräknat kanske så kan vi ligga inne samtidigt Kram
    Ha, ha. Ja, så kan vi göra
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-09-16 21:20:37 följande:

Kommer nyss hem från föräldrarkursen hos bm. Den var hur bra som helst, men väldigt snarlik den på förlossningen . Men känner att man inte kan förbereda sig för mycket direkt. Frågade om avnavling, dem klipper inte navelsträngen innan det slutat pulsera i den. När det slutat pulsera transporteras inte något mer till bebisen.

Jag känner mig himla trygg med de vi träffat i personalen från förlossningen. Hon som höll i kursen har jobbat på förlossningen i 32 år och är där fortfarande och jobbar på bm mottagningen där vi går . Himla nöjda är vi.

Vad kul att den var så bra! Skönt att träffa bra personal också.

Idag skall vi pumpa vår BM på vad som händer framöver. Fast tyvärr tror jag inte vi får så många svar... Svaret kommer säkert bli "vi avvaktar nästa TUL och tar ställning då".

Alltså jag fattar att man inte kan ta ställning nu, men jag vill ha deras riktlinjer liksom. Hur tänker de och hur gör de i liknande situationer? Jag menar det vimlar ju av gravida som både har diabetes sedan innan och som får grav.diabetes och det måste ju finnas några riktlinjer hur de gör med dessa patienter när de ser att det börja sticka iväg på TUL. Det är ju självklart!

Sitter här och eldar upp mig redan

Återkommer med rapport...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015