• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-09-22 10:51:30 följande:

Nja. Man börjar väl inte sådär som allmän rekommendation liksom. På 70-talet var det väldigt populärt att misshandla bröstvårtorna med frottéhandduk, citron, nypa, dra o.s.v. Efter det har man kommit på att rätt sugteknik och tag om bröstet är det som är viktigt. D.v.s. att man inte skall hålla på med vårtorna på det där sättet.

Jag har använt pumpen lite, just för att vänja mig vid att någonting suger på brösten allmänt. Vårtorna låter jag vara. Men eftersom pumpen är värre så kan man väl sammanfatta med att nej, gör ingenting

Ok hoppas din teknik ger framgång.
  • johjen

Usch min mamma och hennes man har precis varit här och det hela slutade i en mindre diskussion och min mamma blev sur. Har ju skrivit om detta förut och har insett under min graviditet att jag inte kommer så bra överens med min mamma och stör mig på typ allt hon gör. Känner mig jätte hemsk och tårarna rinner ner för mina kinder nu och mamma framställer mig som att jag är otacksam och gnällig och kanske jag är det mot henne? Måste ju ligga något annat bakom tänker jag och hon är ju en person som alltid ska vara så himla god samtidigt som hon är puschig och saker ska ske på hennes villkor. Nu hade hon köpt ytterligare saker till bebisen och jag sa innan de skulle åka att det är bättre att hon köper ngt rejält istället för en massa småprylar då vi inte har så mkt plats. Då fräste hon i från och tyckte att allt hon gör är fel och att jag bara kritiserade henne hela tiden när hon bara vill hjälpa till. Hennes man tyckte också att jag var otacksam då de hade köpt några filtar sist som var väldigt stora och jag hade sagt att vi saknade små filtar när de frågade vad de skulle köpa. Reagerade när jag såg filtarna att oj vad stora de var, svårt att ha dem till ett spädbarn, och då var jag otacksam, vilket jag säkert var.. Usch känner mig så frustrerad över den här situationen och känns som jag inte vill umgås med dem något mer. Går ju inte heller att prata med henne, har försökt men når inte fram.

• johjen

Tack tjejer för era råd och kloka kommentarer! Väldigt svårt hur man ska tackla detta på rätt sätt och en del av mig vill bara säga upp bekantskapen då jag känner att jag inte får ut ngt av det förutom skuldkänslor.

MiWe - visst är jag tacksam som har en mamma som bryr sig och vill överösa bebisen med saker men det sker alltid med ett visst förbehåll som art hon minsann sprungit runt i 10 affärer för att leta efter den grejen eller att dessa filtar var bättre än det som jag behövde därför att.. Och att hon minsann är så god och gör allt så bra! Förstår att det kan låta konstigt och säkert är det gravidhormonerna som gör sitt men hon utgår alltid från att hon vet bäst och lyssnar aldrig riktigt på mig. Vi har aldrig varit direkt nära men hon är ändå väldigt krävande som mamma. Inser att det finns mycket annat bakom än vad som hände idag och får försöka hålla henne lite på avstånd.

Bell - tack för dina ord. Så befriande att du känner så då jag känner likadant men även har ett visst dåligt samvete över det också. Har det påverkat dig i din egen roll som mamma?

Lillebrorsfaster - ska försöka att hålla mig borta men hon ringer 2 ggr om dagen och svarar jag inte då blir hon sååå orolig vilket hon låter mig veta när jag ringer upp. Så allt handlar om henne som alltid och precis som du skriver jag ska vara henne till lags för att hon vill vara eller ha det på ett visst sätt

sätt. Tex ringde hon igår och sa vi kommer upp imorgon och det var liksom inte läge att säga nej och skulle jag säga nej blir hon sårad och tycker att hon aldrig får komma hit..

• johjen
    Irma01 skrev 2014-09-22 20:59:53 följande:

Sillavi, jag har också haft mina fighter med dessa oflexibla säkerhetsvakter på CDG...de är verkligen märkliga, speciellt på terminal 1 (där SAS finns). Så jag förstår dig verkligen!

Kram

Jag gick genom röntgen när vi var i München i somras och flugit inrikes hela våren i arbetet.. Kan det vara farligt för bebisen? Aldrig tänkt på det! Blir lite orolig nu..
  • johjen
    MiWe skrev 2014-09-22 20:44:18 följande:

Jag tycker det låter som att du har en mamma som verkligen bryr sig om dig och som vill vara delaktig, men ni kommunicerar inte på samma sätt. Sen menar jag inte att du ska "ta skit", men kanske tar det mindre energi att bara låta henne hållas än att bli irriterad på hur hon säger o gör saker, det var mer så jag tänkte. ;)

Klok tanke helt klart men som jag skrev innan, ligger en hel del annat bakom som blivit värre under graviditeten. Jaja det blir säkert bra!
  • johjen
    glader skrev 2014-09-22 21:20:05 följande:

Johjen - förstår din frustration när din mamma tar på sig offerkoftan för att hon ansträngt sig så att hitta presenter. Antar att hon är ganska lättsårad...men vill också ge dig en bild av hur det kan vara på andra hållet: Vi har inte fått en enda grej av någon av våra föräldrar och det känns inte heller så kul. Inte för att vi vill ha en massa grejer, vi har ju allt vi behöver, men det hade varit roligt om någon köpt nåt litet bara för att visa att de också längtar. Då hade jag inte brytt mig om det så var världens fulaste gosedjur, hade blivit glad för omtanken. Man vet ju själv hur svårt det är att köpa "rätt" grejer när nån fått barn...

Bara lite tankar, antar att det är omöjligt att bli nöjd när man har så mycket graviditetshormoner som vi, haha

Tack glader, alltid bra att få lite perspektiv på vad man upplever och en av anledningarna till att jag skrev om det här. Förstår att det måste kännas lite trist att ingen har köpt något och visst vill man ju att de också ska längta. För mig tror jag inte det egentligen har med sakerna som min mamma köper utan att hon tränger sig på, vill att saker ska vara som hon vill och inte lyssnar eller försöker förstå mig vilket jag känner som viktigt särskilt när jag nu är gravid.
  • johjen

Tack återigen alla ni som delat med er av era mamma historier! I min bekantskapskrets har de flesta god kontakt med sin mamma och jag har alltid känt mig som en outsider som inte har det med min. Dock har jag en väldigt god relation med min far, alltid haft, och det stör nog min mamma eftersom det var pappa som ville skiljas en gång i tiden..

Pratade igenom händelsen med min sambo igår och han gillar min mamma som någonstans vill väl och är generös men tycker att hon pushar och ligger på och inte respekterar mig eller min vilja och blir sur och ger dåligt samvete. Vaknade i natt av kraftiga förvärkar och kunde inte sova på.några timmar pga detta men beslutat mig nu för att lägga detta bakom mig. Vill min mamma tjura ett tag får hon göra det, då får jag lite lugn och ro. Vet att man borde prata med henne och försöka nå fram men ingen idé tyvärr, har försökt förr och det har aldrig fungerat..

• johjen

Hur mår ni tjejer idag?

Villsågärna, lite tyst från dig igår kväll, har det satt igång?

Kram alla fina!

• johjen
    Bell13 skrev 2014-09-23 08:09:30 följande:

Det har påverkat mig i min roll som mamma. Jag ger mina barn mycket frihet under ansvar gällande allt. Jag finns alltid bakom och stöttar och pushar och det vet och känner de också.

När det kommer till fritidsaktiviteter så får de välja själva för det fick inte jag göra. Jag tvingades att sjunga i kyrkokören (jag är tondöv) och så tyckte hon att det var passande att jag dansade balett.

Hon har alltid kritiserat mig ända sedan jag var barn och det eskalerade när jag fick egna barn. Hon skulle bestämma vad de skulle äta, vad de skulle ha på sig och hur de skulle uppfostras. Kritiserar man henne eller ryter ifrån så börjar hon gråta eller stormar ut genom dörren. Jag går dessvärre inte på det längre "kärringar" som använder tårar som ett maktmedel har jag inget för.

På grund av hur hon behandlat mig har jag blivit väldigt ödmjuk inför livet och inför andra människor. Har också insett att min mamma är min största fiende och att hon förmodligen lider av psykisk sjukdom

Tack för att du delade med dig och grattis till ett lyckat kub! Så skönt när man nått dit, hoppas du kan njuta till fullo nu. Kram
  • johjen
    Judda skrev 2014-09-23 09:26:18 följande:

Hej allihop!

Ja inte är det lätt det där med föräldrar. Jag har också en lite sådär relation till min mamma. Dock är hon inte så på och hör inte jag av mig på några veckor så är det inte säkert att hon gör det heller, så hittills ingen press kring graviditeten. Däremot har jag blivit rejält arg på henne vid ett par tillfällen, som för några år sedan när hon berättade om vårt ivf:ande för hela släkten! Det som jag tyckte var oerhört privat och jobbigt och inte alls ville få frågor om på varenda släktkalas. Men jag skickade ett argt mejl till mamma och krävde att hon skulle prata med släkten och säga att hon berättat utan min tillåtelse och att jag inte ville att folk skulle fråga om det. Och hon gjorde som jag sa och bad mig om ursäkt, så hon fattar ändå vad man säger.

Med min pappa är det värre... Han är med största sannolikhet manodepressiv (även om han vägrat gå till läkare för det i hela sitt liv) och gjorde min uppväxt till ett helvete. Som tur är lämnade min mamma honom när jag bara var 4,5 år och hon fick ensam vårdnad men vi (jag och min storasyster) tvingades till pappa varannan helg. (Konstigt land vi lever i där en förälder har "rätt" till sitt barn trots både psykisk och fysisk misshandel. Men det är en annan diskussion...)

Nu som vuxen är vår relation minst sagt ansträngd och jag blir arg nästan varenda gång jag pratar med honom. Har inte berättat för honom om graviditeten än, det får bli på lördag då vi ska på kalas hos honom. Suck, har ingen lust... Han är fanatiskt kristen och kommer GARANTERAT gnälla om att vi inte är gifta och lägga sig i en massa istället för att bli glad. Han kommer definitivt bi sårad för att jag inte berättat förrän i vecka 23 och gnälla om det också. (Istället för att fatta att det är han själv som förstört vår relation från dag 1, och att det är därför jag inte berättar om mitt liv för honom.)

Sen kommer han köpa massa kristet trams till barnet precis som han gör till min storasysters dotter. Barnens bibel, kristna barnböcker och -dvd:er etc etc. Hon och jag har helt olika sätt att hantera pappa så hon har alltid tagit emot grejerna, sagt tack och sedan slängt dem. Men jag har alltid känt att jag måste markera för honom att jag är jag, så det lär bli en hel del bråk framöver då jag kommer att lämna tillbaka all skit till honom. Det blir ju kul...

Så, nu fick jag gnällt av mig lite också. Inte är det lätt med föräldrar inte!

Tack för att du delade med dig Judda! Förstår att det måste varit tufft framförallt med din pappa under din uppväxt. Ja inte alltid lätt med föräldrar och saker och ting setts ju på sin spets när man själv ska få barn. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015