Judda skrev 2014-09-23 09:26:18 följande:
Hej allihop!
Ja inte är det lätt det där med föräldrar. Jag har också en lite sådär relation till min mamma. Dock är hon inte så på och hör inte jag av mig på några veckor så är det inte säkert att hon gör det heller, så hittills ingen press kring graviditeten. Däremot har jag blivit rejält arg på henne vid ett par tillfällen, som för några år sedan när hon berättade om vårt ivf:ande för hela släkten! Det som jag tyckte var oerhört privat och jobbigt och inte alls ville få frågor om på varenda släktkalas. Men jag skickade ett argt mejl till mamma och krävde att hon skulle prata med släkten och säga att hon berättat utan min tillåtelse och att jag inte ville att folk skulle fråga om det. Och hon gjorde som jag sa och bad mig om ursäkt, så hon fattar ändå vad man säger.
Med min pappa är det värre... Han är med största sannolikhet manodepressiv (även om han vägrat gå till läkare för det i hela sitt liv) och gjorde min uppväxt till ett helvete. Som tur är lämnade min mamma honom när jag bara var 4,5 år och hon fick ensam vårdnad men vi (jag och min storasyster) tvingades till pappa varannan helg. (Konstigt land vi lever i där en förälder har "rätt" till sitt barn trots både psykisk och fysisk misshandel. Men det är en annan diskussion...)
Nu som vuxen är vår relation minst sagt ansträngd och jag blir arg nästan varenda gång jag pratar med honom. Har inte berättat för honom om graviditeten än, det får bli på lördag då vi ska på kalas hos honom. Suck, har ingen lust... Han är fanatiskt kristen och kommer GARANTERAT gnälla om att vi inte är gifta och lägga sig i en massa istället för att bli glad. Han kommer definitivt bi sårad för att jag inte berättat förrän i vecka 23 och gnälla om det också. (Istället för att fatta att det är han själv som förstört vår relation från dag 1, och att det är därför jag inte berättar om mitt liv för honom.)
Sen kommer han köpa massa kristet trams till barnet precis som han gör till min storasysters dotter. Barnens bibel, kristna barnböcker och -dvd:er etc etc. Hon och jag har helt olika sätt att hantera pappa så hon har alltid tagit emot grejerna, sagt tack och sedan slängt dem. Men jag har alltid känt att jag måste markera för honom att jag är jag, så det lär bli en hel del bråk framöver då jag kommer att lämna tillbaka all skit till honom. Det blir ju kul...
Så, nu fick jag gnällt av mig lite också. Inte är det lätt med föräldrar inte!
Tack för att du delade med dig Judda! Förstår att det måste varit tufft framförallt med din pappa under din uppväxt. Ja inte alltid lätt med föräldrar och saker och ting setts ju på sin spets när man själv ska få barn. Kram