• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Sillavi skrev 2014-09-11 10:29:48 följande:

Oj Danisen - hoppas FV släpper eller inte kommer tillbaka.

Håller med Villsågärna gällande harmonin man får i kroppen när man landat lite i att vara nybliven mamma. Jag som har ett ganska hett temperament har aldrig kännt mig så lugn och harmonisk som när jag ammade och var hemma med lillan. Kändes som om inga problem fanns förutom om det skulle vara ngt med bebis då. Men man lever verkligen i en bebisbubbla, om man mår bra dvs (utgår enbart från egen erfarenhet). Man vet att man blivit gravid, burit på ett barn i 9 månader och sen lyckats föda fram barnet. Då kände jag att jag skulle kunna klara vad som helst. Och det försöker jag påminna mig om nu när man har ont ibland eller står inför andra utmaningar som man kanske tvekar på att man klarar av.

Idag blir det akupunktur igen...nålen vid smalbenet är inte skön men ack vad det blir bra resultat. Nästa v blir det Paris så jag är väldigt tacksam att jag kan gå och att detta hjälper gott.

Ha en fin dag alla goa <3

Paris låter underbart! Och skönt att akupunktur hjälper.
  • johjen
    Jenkis skrev 2014-09-11 18:33:10 följande:

borde och borde

Jag kan bara hålla med. Sådana dagar har jag med. Hoppas promenaden gav dig lite energi tillbaka.

Tack Jenkis, känns lite bättre nu och har t o m bakat bullar här idag! Nu kommer sambon hem så det blir en fika i solen på berget med havet som utsikt..
  • johjen
    Jenkis skrev 2014-09-11 18:42:39 följande:

Vad tråkigt att du inte tyckte utbildningen var givande. Det är väl bra om de inte skrämmer upp en, men man måste ju få höra om olika alternativ och scenarier.

Jag har hört att de klipper när de skall använda sugklocka, men det är nog helt beroende på situation och klinik.

Fick också långt mellan två kontroller på slutat av grav. Nästan tre veckor. Samtidigt som de är oroliga över tillväxten på barnet och behöver kolla mitt blodsocker. Hur går det ihop?

Ja jag tycker det är konstigt att bm ville vänta två veckor med tanke på vad som har hänt senaste veckorna men man får väl tro att de vet bäst?
  • johjen
    Jenkis skrev 2014-09-11 19:30:09 följande:

Nytt TUL idag. Dunderklumpen har vuxit normalt (150 g/vecka), men är ju såklart fortfarande 25-30 % "för stor" enligt deras beräkningar.

Återigen togs frågan om mina matvanor, blodsocker o.s.v. upp. Förklarade att jag efter senaste TUL för 14 dagar sedan har varit VÄLDIGT noga med kosten. Inget onödigt socker och lågt GI på alla kolhydrater + lite mindre kolhydrater generellt. Det togs ett nytt blodsocker som såklart var jättebra...

Förklarade även att jag har mätare hemma och har kollat både fastesocker, innan måltid, två timmar efter måltid och det ligger alltid under sex. Mer mot fem än sex och oftast under fem före måltid och alltid under fem på morgonen.

Efter dagens undersökning lackade jag ur, så jag tog ett blodsocker 35 min efter måltid och då är allt under 10 OK. Jag låg på 5,8!

Deras uträkningssätt för fullgången vikt vet jag inte vad de baserar sig på. Enligt Wikipedia är genomsnittlig vikt för flickor 3 500 g och pojkar 3 600 g. De har sagt till mig mellan 4,7-4,8 kg och det är ju lite mer än 30 %

Om drygt 14 dagar är det TUL igen. Då är jag 37+0 och räknas som fullgången. Vet i fåglarna om de tänker sätta igång mig då eller? Får inga svar liksom. Vore skönt om vi kunde avvakta någon vecka med det om vikten inte rusat förstås, så jag kanske får en chans att komma igång naturligt. Skall ju på zonterapi 37+1 och 38+3

Det är lite tråkigt att ovanstående tar udden av mina sista veckor som gravid. Får dåligt samvete på något sätt när jag äter överhuvudtaget, fast jag intellektuellt vet att jag måste äta! Hade precis vant mig vid tanken att få ett barn över fyra kilo och så kommer de och säger närmare fem kilo...

Kan de inte bara ringa upp det sjukhus som gjorde donationen och fråga vad det finns för genetiskt bakom. För det spelar naturligtvis roll också ...

Jobbigt Jenkis att de är på så och inte kan ge några bra svar?! Du sköter ju dig och håller koll på maten mm men det verkar som de inte köper det? Förstår att det grusar de sista veckorna som gravid men du gör ju ditt allra bästa för både bebisen och dig. Kram på dig!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-09-11 19:10:19 följande:

Finns nog många myternoch fördomar om sugklocka tror jag. Dels finns det ju flera olika sorter/storlekar och dels beror det ju på varför man använder den. Ibland kan det ju vara bråttom pga att hjärtljuden går ner el liknande och man måste få ut barnet snabbt. Då kan det säkert uppstå bristningar. Det kan det ju överlag om förlossningen går fort och vävnaderna inte hinner töja ut sig. Därför man brukar hålla emot med varma handdukar när man krystar också och man ofta inte får trycka på för mkt. Bara slappna av och följa med. Jag hade en stel/skadad svanskota ;inte helt ovanligt) som var böjd åt fel håll och gjorde att dottern liksom fick en uppförsbacke sista biten då hon skulle ut. Jag testade att krysta några ggr men sen tog läkaren den minsta sugklockan de hade och drog samtidigt som de två sista krystvärkarna. Det var inte forcerat alls och jag fick sy två stygn så det var inte mkt till bristning att sy nåt stygn är ju överlag jättevanligt och inte konstigt alls. Var aldrig tal om nåt klipp och det var aldrig obehagligt eller konstigt heller så överlag tror jag inte alls att det behöver innebära större risk för bristningar om en sugklocka används på rätt sätt. Kram

Det var precis detta som jag menade! Bm som höll i utbildningen ville absolut inte ta diskussionen och vi fick tex ingen info om att de finns olika storlekar på sugklockor och att man alltid försöker minimera bristningar. Hon ville släta över det och sa bara att nej det blir inga bristningar när hon istället kunde ha sagt att i en sådan situation är det viktigt att tänka på ditt och datt och detta kan hända men man försöker undvika bristningar men någonstans tänker man på bebisen i detta läge. Jag kanske är skadad av mitt jobb då jag håller många presentationer själv och en förlossning är ju ett av det största man går igenom i livet och då vill man ju inte att frågor ska vistas bort när man vill diskutera dem som förberedelse.. Jaja tur att jag har er här och vänner och familj som jag kan ventilera dessa frågor med! Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-09-12 08:24:10 följande:

Tjata dig till en tid el åk in till förlossningen om du blir orolig. Min bm ville att jag skulle vänta två veckor när jag var där förra veckan men det ville inte jag eftersom jag födde som igår med dottern så jag fick en tid iaf och var där igår. Går varje vecka nu tills det är dags. Tycker absolut att du skulle göra det med. Mkt konstigt att du ska vänta två veckor tycker jag. Kram

Hm ska fundera på att ringa mvc och be om tid nästa vecka igen. Just nu mår jag bra, bättre än vad jag gjorde innan jag blev inlagd och har inte haft några förvärkar på 2 dagar. Börjar känna mig piggare och t o m kunnat promenera kortare med hunden men man vet ju aldrig när bebisen behagar komma ut.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-09-12 08:32:13 följande:

Var på check up igår hos min bm!! Toppenvärden fortfarande vad gäller blodtryck, socker, blodvärde och urinprov. Bambis hjärta slog bra och hon är nedsjunken och fixerad. Har ju jättemkt sammandragningar men inga smärtsamma sen i förra veckan då jag även hade en del molvärk men det kan vara sista delen av fixeringen jag kände då också.

Igår på 36+2 föddes dottern. Får se när det är lillasysters tur sist gick ju vattnet först, PANG, precis som i filmer ha, ha!! Men är ju inget som säger att det behöver bli så denna gång. Det enda min bm ville att jag skulle ha i åtanke är att jag inte kände något av värkarna förrän jag var öppen 4 cm så det kan gå fort och hon tycker att jag hellre ska åka in för tidigt än för sent då det är dags.

Ha en bra dag idag tjejer!!

Kram

Så spännande Villsågärna! Härligt att alla värden såg bra ut! Undra vem som blir först, du eller jag?
  • johjen
    lelle75 skrev 2014-09-12 21:16:58 följande:

Till er som inte är gifta, ska ni genomföra faderskapserkännande före eller efter förlossningen? Ni som redan har gjort det, ska man tänka på nått speciellt när man har gjort IVF?

Instämmer med Danisen! Vi gjorde detta i måndags och det gick hur smidigt som helst. Dock ser det olika ut i olika kommuner. I Göteborg tex är det tre månaders väntetid efter barnets födelse. Ibland är det bra att bo på landet! Men kolla med din bm alternativt ring socialkontoret/familjerätten i din kommun och kolla.
  • johjen

Gällande fastställande av faderskapet så behövs blanketteten från socialstyrelsen gällande godkännande för assisterad befruktning och legitimation. Resten fixar socialkontoret. I alla fall var det så i vår kommun. Lycka till!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015