• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2014-09-14 20:02:47 följande:

Jenkis, jag kan bara prata för mig själv men än så länge lan jag säga att jag känner mig precis som Villsågärna beskriver!

Vi kan titta på honom när han sover och börja gråta av lycka, titta på varandra och undra om han verkligen är vår?

Visst är det frustrerande när han skriker och vi vet inte vad som är fel, när man är så trött och vill bara sova men det är bara en pytteliten del i det stora hela!

Snart är han 1 vecka gammal, och vi har njutit av varje minut, tagit långa promenader i det härliga vädret tillsammans, och bara varit.

Själv valde jag att bara läsa Gudrun Abascal två böcker och inget annat just för att jag kände att det blir ändå som det blir. Bra att veta en del men jag ville inte ha en fast bild som jag sedan skulle bli besviken på. Jag var öppen till EDA men nu blev förloppet som den blev och det fick bli lustgas bara (det visade sig att mina njurar hade blivit riktigt nedsatta pga havandeskapsförgiftningen) och tack vare fantastiska och proffsiga barnmorskor så gick det fint! Var jätterädd för att spricka pga alla historier jag hade hört och behövde bara två små stygn t.e.

Så jag tror att för min del har det varit nyttigt att släppa kontrollen då jag hade turen att känna mig väldigt trygg på BB Stockholm. Men haran en annan historia i bagaget kan det vara svårt att släppa kontrollen och lita på vården!

Men jag lovar: vi har aldrig varit lyckligare än nu

Stor kram till dig, och alla andra kämpe i tråden.

Så härligt det låter Irma! Hoppas vi också får en sådan fin tid när vi kommit hem från BB. Kram
  • johjen

Skönt att höra igen Irma att du upplevde din förlossningen så bra. Börjar bli rejält nervös nu..

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-09-14 22:31:06 följande:

Tack snälla du! Känner igen det du skriver med ofräsch och kissar mkt. Fått vattniga flytningar med, trodde det var fostervatten härom dagen men maken köpte Clearblue trosskydd till mig som ska visa om man ha läckage och nä, det är nog snarare flytningar. Blä! Visst jättevanligt på slutet med vattniga, rinniga sånna. Och ja, jag trodde ju också jag skulle fött vid det här laget så känner igen mig där med.

Sen har jag nog sovit lite för lite i helgen med och då blir allt extra motigt. Hoppas på bra natt alt så får jag sova några tim imorgon på dan. Märker hur sårbart det är just nu med sömnen och hur trött man är, trots bra hb och värden i övrigt. De där 1,5 litern extra blod man har och den lilla passageraren i magen tröttar ut en rejält. Min underbara säng som är anpassad efter en 12 kg lättare person har börjat ge mig ryggvärk med och kände t o m nåt ischiasliknande en stund idag. Hoppas verkligen att jag slipper det!! Kramar till dig och håller tummarna för bra natt!

Sov gott vännen! Imorgon är en ny dag! Kram
  • johjen

God morgon!
    Vaknade 5 ggr i natt och hade svårt att somna om.. Lite förvärkar så tänkte ett tag att det var på gång men så gick det över efter ca 30 min. Jätte dålig i magen i dag dock och ganska trött nu. Ska försöka ta mig en lur här på soffan framför morgontv.
    I eftermiddag ska vi åka ner till Gbg och hämta vagnen, ska bli kul! Ska också passa på och kolla/köpa skötväska och antar att det finns massor av varianter som passar Bugaboon? Funderar på om vi ska slå till på en babysitter och bärsele också eller om jag ska vara duktig och sondera terrängen på andrahandsmarknaden. Kollar nog blocket idag. Efter vi har gjort våra ärenden ska vi till min bror med familj som har två barn 5 och 1,5 år och gå igenom vad vi kan ärva av dem. Ibland är det bra att få barn sent i livet! Sen tänkte jag överraska sambon med en middag på stan då vi har hundvakt och kanske orkar vi även en bio ikväll?! Blir en bra dag hoppas jag!
    Kram

• johjen

Barnvagn, amningsbh och två stora kassar med kläder från bror med familj fick vi med oss från gbg igår. Sambon fick också köpt nya löparskor, ska springa Gvgvarvet i vår, och lämnat in sin mobil på reparation. Tyvärr hann vi inte gå ut och äta vilket jag blev väldigt besviken över utan det blev en hamburgare i bilen på vägen hem. Vi hade dessutom en liten diskussion på vägen hem sambon och jag, då han upplever att jag har en ganska klar åsikt om vad jag vill och inte vill ha gällande bebisen. När vi tittade på kläderna hos min bror så sorterade jag ut de med bra kvalitet och eftersom vi inte bor så stort kan vi inte ta för mycket. Sambon tyckte att vi kunde tagit med oss mer och sorterat sen men sitta här i vårt lilla hus med kläder och prylar överallt gör mig galen. Jag kämpar varje dag med att hålla ordning och har röjt i garderoberna och förrådet för att få plats med saker /kläder till bebisen. Då vill jag inte att vi fyller allt till bredden med än gång. Sen är det klart att min sambo också ska få vara med och bestämma vad vi ska ha och där kanske jag har legat steget före honom där jag redan har tänk vad jag vill och han inte är riktigt med. Vagnen var ett sådant exempel, där jag hade googlat och läst på medan sambon var helt oförberedd när vi besökte affären första gången. Jaja vi fick pratat om det men jag blir ju ledsen och det hela ger en bitter eftersmak. Allt är ju bra och han måste ju få berätta vad han känner men känner mig lite nedstämd idag. Dessutom känner jag av uvi liknande symptom, vaknat 5 ggr i natt, huvudvärk och känner mig allmänt hängig. Ska ringa bm sen för att få komma och lämna ett prov så jag kan utesluta uvi i allafall. Tackar min lyckliga stjärna att jag inte behöver jobba uppe på detta också!

Ang förlossningsbrev såg ja att 1177 hade en mall på nätet att utgå ifrån, den tänkte jag kolla på. Ska höra med bm om det anammar sen avnavling vid KS där vi ska föda,för vet att de har det när man föder vaginalt.

Kram

• johjen
    Irma01 skrev 2014-09-15 20:54:56 följande:

Precis så är det! En stor förälskelse verkligen. Vi satt just och tittade på vår underverk med stora fåniga leende. Värt alla besvär, behandlingar, besvikelser, humörsvängningar, värkar osv!!

Håll ut, snart är det er tur att stå där med stora fåniga leende och känna denna enorma och obeskrivliga kärlek!

<3

Längtar!
  • johjen
    Jenkis skrev 2014-09-16 08:31:19 följande:

Typiskt partners!

Hur vore det om de också surfade runt lite mer och bildade sig en uppfattning alt. var med vid datorn när man själv surfade runt? Iofs så jobbar de, men ändå. Finns inte i deras tankevärld antagligen, utan det kommer som en överraskning med det mesta...

Jag skulle också valt ut det jag ville ha. Oavsett trångboddhet eller inte. Vi har fått massor med tjejkläder från storlek 50 till 90-någonting, så blir det en kille så är 95 % onödiga. Vi har lite mer plats, men det är ändå kläder högt och lågt och såklart har jag inte sorterat dem eftersom jag inte vet hur/vad det blir. (har sorterat och tvättat 50-56 såklart)

Förstår att du blir ledsen och får en bitter eftersmak.

Kram

Tack vännen! Skönt att någon förstår en!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-09-16 10:53:49 följande:

Lite gnäll måste man ju få komma med!! Jobbigt att inte sova och ha ont! Själv har jag sovit 4 tim i natt och är ett vrak Mår inte hormonellt illa längre (skönt) men har sovit lite pga hostig dotter som även haft mardrömmar (hon har barnastma så vid förkylning hostar hon mkt på nätterna). Ska lägga mig snart! Tur det finns dagis. Hon har ingen feber och är pigg på dagarna som tur är men nätterna blir jobbiga vid förkylningar och maken kan ju inte ta alla nätter då han jobbar även om han tar det allra mesta just nu. Hoppas Bambi väntar några dar med att komma så dottern hinner tillfriskna. Vill inte att lilla bebisen ska bli förkyld med en gång med. Slut på gnällrapport Kram

Hoppas du fått sova något mer! Har också sovit dåligt men har inte någon dotter att ta hand om som jag kan tänka gör det extra jobbigt (hur underbar hon än är!). Jag försökte slumra framför tv förut men gick till slut och la mig i sängen, drog ner rullgardinen och sov o 1,5 h. Så skönt och känner mig lite piggare nu. Ska ta mig en dusch och sen in till vår lilla tätort för en lunch med min pensionerade far. Ikväll blir det föräldrarkurs igen, kan ju inte bli sämre än förra gången!

Kram
  • johjen

Irma - jag har ju inte barn sedan innan och vet således inte hur det är att gå ner i vikt efter förlossningen men en väninna till mig fick barn i slutet av maj och till midsommar hade hon gått ner allt och lite till. Hon hade dock bara gått upp 9 kg totalt och är naturligt smal men amningen tar mycket på henne. Hon har också en matglad pojke som äter massor och han var lite underviktig i början så hon fick amma typ varannan timme. Vet inte om detta hjälper dig och antar att du gör allt för att stoppa i dig mat och dricker massor. Hoppas att du får svar från BVC sköterskan och det viktiga är att du mår bra! Kram

Danisen -  jag har lagt ner stl 50 och 56 i två uppsättningar, samt lite olika mössor. Vi har ju ärvt en del kläder som jag tvättat och märkt upp så skulle det krisa så får sambon åka hem och hämta mer.

Tyvärr var del 2 på föräldrautbildningen igår också ganska dålig, precis som förra gången. Vi pratade amning och visst vi fick oss en funderare och pratade igenom detta hemma sen men vår BM är så himla dålig på att hålla en presentation så det blir nästan skrattretande. Det är som att hon helt oförberett kommer på saker längs vägen och har ingen röd tråd eller koll på om hon har tagit upp allt. Svarar undvikande på frågor och tittar ner i golvet, inte för att hon är blyg, utan hon gör det när hon pratar. Jag blir så himla frustrerad och besviken när jag vet hur "lätt" man kan göra det mer sammanhängande, lättförståeligt och informativt. Och dessa stenciler hon delar ut.. Kopierade på sniskan så all text inte är med, bilder som är helt suddiga, ursäkta mig men allt andas verkligen offentlig vård a la 80 tal! Allt ät normalt, inget är konstigt och komplikationer finns inte!! Den stora behållningen var att prata med andra par som var där och fick reda på att vi kan beställa ett gratis vattenprov via kommunen, då vi har egen brunn, när man är gravid eller har barn under 1 år..

Idag är jag trött och försökte sova i förmiddags men gick inte. Var inte på försäkringskassans sida förut och mitt jobb har inte sjukanmält mig till dem även om jag skickade sjukintyg för 1 vecka sedan. Min chef vill ha telefonmöte med mig imorgon då vi har lite överlämning kvar men är rädd för att jag blir stressad av det. Dock är det bättre att göra det nu så kan jag slappna av mer sen.. Min mamma fortsätter med sitt krävande sätt och fast jag sagt till henne att hon inte behöver ringa 2 ggr varje dag och att vi hör av oss när vi åker in fortsätter hon att ringa "för att kolla läget". Hon frågar om hon ska komma hit och hjälpa till fast jag har sagt att det inte behövs och att vi nu har läget under kontroll.. Har dåligt samvete också då hon betalde 80% av vår barnvagn men det var ju på hennes egna initiativ och inget vi föreslog utan vi hade kunnat betala den själv men givetvis snällt att hon ville detta. Hon berättar för mig att hon springer runt i diverser affärer och letar grejer till bebisen och ber henne inte överanstränga sig så. Kul att hon är engagerad och kanske upplevs jag som otacksam men hon har en förmåga att tränga sig på och översvalla med saker mm för hon minsann är en god mamma/mormor. Hm inte på det bästa humöret idag känner jag.. Solen skiner och det får bli en promenad, kanske det kan pigga upp mig lite?!

Kram

• johjen
    Danisen skrev 2014-09-17 12:36:48 följande:
    Samma som jag tänkte . 50,54 och 56 har jag. Ja givetvis mössa, overall/åkpåse Ska jag ta med. Kan ju vara kallt.

Det med anmälan till försäkringskassan brukar ju din sjukskrivande läkare fixa direkt över datorn?! Så gör min läkare. Senast i fredags. Jag är sjukskriven till 15 november.

Ja, det är bättre att ha mötet så är det avklarat sen och du kan släppa möget och bara koncentrera dig på ditt

Kram på dig
    Läkaren har skickat intyget direkt till FK men sen ska arbetsgivaren också anmäla till dem enligt vad jag kan läsa mig till? Är det man själv som sedan ska begära ersättning från FK eller gör arbetsgivare det?

Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015