• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Moolie skrev 2015-05-14 02:03:59 följande:
    Precis alla andras åsikt är så också!! Förutom läkarna själva. BM vill, men får inte utan läkarens godkännande. Och jag förstår att hon inte vågar... Men att den nya BM inte ens kunde ge mig en undersökning är helt snett... :(

Nu är jag i 41+0...
    Jag fick ultraljud v 41+0 för att kolla fostervattnet och flödet i moderkakan. När jag varit där ringde jag själv till fl och bokade igångsättning. Ingenting som skulle godkännas av läkare.

Jag tänkte också på ricinolja sist men vågade inte. Jag blev desperat så jag förstår dig verkligen. En igångsättning är ju ofta mycket svårare än om det kommer igång, är nog därför de väntar.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-15 13:17:31 följande:
    Hur går det för dig? :) Här är det NOLL känningar än... Ingen bebis denna helgen heller... :)
    Douglas är inne i nån utvecklingsfas och han är rätt krävande och väldigt klängig och bara mamma som duger. Jag bär på honom dygnet runt sedan nån dag tillbaka och det är rätt jobbigt men huvudsaken är att han är trygg. Han har börjat le mot mig och det är helt fantastiskt.

Vi ska köpa en mobil och babygym på Lekmer i eftermiddag har vi tänkt.

Lider med dig och vet hur jobbig varje minut är. Hur många dagar är du över nu? Jag var trött på att vara gravid redan i v 38 och började räkna ner då. Det är så psykiskt påfrestande.

Kram
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-15 17:06:10 följande:
    Åh så häftigt när det händer så uppenbara saker som inte går att undvika att se!

Jag är på BF +9. Så denna veckan börjar moderkakan lägga ned...
    Kelsson1 skrev 2015-05-15 14:28:42 följande:

Moolie: Jag håller med VSG, tycker att du ska få till en kontroll oMch om de inte vill göra det annars dra en lögn säg att du har minskade rörelser eller annat som de brukar ta på allvar.

Jag ska be dem mäta min tapp på måndag. Jag var inne och rotade i fredags och tyckte den var lång. Alltså precis som vanligt lång när man inte var gravid... Och är den det så kommer det bli en LÅNG förlossning... I alla fall utplåningsfasen... Och vad jag läst mig till kan de överväga ett snitt då. Jag vill hemskt gärna testa föda vaginaöt. Men är bebisen stor och tappen lång så är jag inte så jättesugen på det...
    Jag gick över 11 dagar och moderkakan fungerade den dagen. Läkaren sa att det händer inte över en natt om det händer.

Kram
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-15 17:32:19 följande:
    Man skräms ju så av allt som står på nätet... :(

Kram
    Jag vet och jag kände likadant efter bf. Var livrädd att nåt skulle hända. Analyserade minsta lilla rörelse.

Är du orolig så ring förlossningen. Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-16 13:53:49 följande:
    Kelsson1 skrev 2015-05-16 10:13:13 följande:

Moolie: Så länge du fortsätter att känna av rörelser från bebis och allt känns normalt är det nog inget att oroa sig för. Men får du minskade rörelser så ska du åka in på kontroll omedelbart och vägra åka därifrån innan du är ordentligt undersökt. Annars är det nog som din man säger, du kan inte bestämma utan bebis kommer när bebis är redo för det

Nu har jag suttit på sängkanten ett tag och inte känt bebis sparka... Knuffar och buffar... Är jag vaken ska bebis vara vaken... Elak morsa! ;)
    På kvällen samma dag han föddes tyckte jag han var stilla i magen. Jag ringde fl och fick komma in för ctg och ul och de hade nån knapp jag skulle trycka på när han rörde sig. Under 1 h tryckte jag 2 ggr och jag tyckte det var rätt lite. Jag hade förvärkar som kändes rätt mycket också. Vi åkte hem men sedan fick vi åka in vid 22.30 när värkarna tilltog. Bm sa till mig att de kan bli stilla när fl är på väg att starta

Kanske vill din bebis komma ut idag?
  • Bell13
    Fruhn skrev 2015-05-16 15:12:15 följande:

Moolie: är du orolig, åk in. Har hört flera som får höra att det är normalt att rörelserna minskar, men senare information tyder på att det inte alltid stämmer. Har du provat äta eller dricka något riktigt sött? Men som sagt, hellre åka in en gång för mycket!

Lycka till!!

Om rörelserna minskar ska man alltid ringa fl det sa min bm till mig och poängterade det verkligen.
  • Bell13
    Sira skrev 2015-05-17 04:53:09 följande:
    Mot slutet förra gången hade jag nog ett par liter extra vätska i kroppen. Benen kändes som elefantben, ringarna fick jag ta av mig och bara sista veckan gick jag upp tre kilo och det måste ju varit mest vätska. Den här gången har jag redan börjat få lite märken efter strumpresåren. Efter förlossningen kissade jag jättemycket i flera dagar, vilket min bm hade förberett mig på att jag skulle göra.
    Jag hade mycket vätska sista tiden och det var skitjobbigt. Gick upp 16 kg den här graviditeten och har gått ner 11 av dem nu. Han blir 5 v imorn är oerhört glad och tacksam över att det gick så lätt. Har gått promenader senaste veckan så det har nog hjälpt till att öka ämnesomsättningen kanske.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-17 09:50:23 följande:
    Vi har ett nest som ska vara i sängen och sen vid tre månader ska nestet över i spjälsängen. :)
    Jag har vagga, spjälsäng och nest till Douglas och han ratar dem alla det enda som duger att sova på är min mage och huvudet på min arm. På dagen kan han sova på annan plats men lägger jag över honom på kvällen vaknar han och skriker. Spelar ingen roll om det gått 1 h eller längre än så. Vi sover dock bra tillsammans och jag vaknar direkt när han rör på sig och ammar honom så det blir inget skrik.

Alla mina barn har samsovit med mig de första månaderna. Det har funkat bäst för oss men kan känna att vad skönt det vore att vakna en natt åtminstone utan ont i ryggen men jag är inte redo än att låta honom sova själv han är ju så himla mysig.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-05-17 20:32:07 följande:
    Förstår precis smile1.gif Man kan ha en plan innan men så är barn så olika. Vår äldsta gillade sitt nest från första början även om hon också samsov en hel del i början. Lovisa som nu är 7 månader gillade nestet i ca 2 veckor. Sen ville hon bara ligga nära. Var lugn och sov som en stock bredvid mig och vaknade och skrek om hon skulle sova själv under de första två månaderna så bara gilla läget smile1.gif Tycker också att det var mysigt och att det gick bra även om man blir uppbunden såklart. Men man gör ju allt för att ens lilla bebis ska må bra. Bebisskrik är ju hemskt. Vår lilla hade ju även kolik i några veckor innan vi förstod att hon inte tålde ägg. Så när hon äntligen kom till ro och då ville sova bredvid mig var det inget svårt val. Numera sover hon bra i sin spjälsäng. Ammar en gång per natt och sover 11-12 tim så jag klagar inte smile1.gif Allt har sin tid!
    Allt har sin tid. Trots att jag i princip är orörlig från 19.30 till vi går upp på morgonen är det väldigt mysigt.

Igår var jag tvungen att ta ett telefonsamtal så jag la över honom till hans pappa och då vaknade han efter 5 minuter och blev ledsen. Tycker att det är mycket värre när han blir ledsen nu för det kommer tårar och han ser så himla ledsen ut

När Douglas är redo att sova själv så får han göra det. Så länge det funkar för oss så räcker det och att han är trygg är det allra viktigaste.

Han är mitt i sin första fas nu och det hjälper till lite extra just nu är min gissning
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-05-20 18:07:54 följande:
    Oj den är väldigt lång men om jag skriver ner de som innehåller mest från varje kategori kanske det räcker?
    Älgstek 3,79mg, blodpudding 17 mg, Rostbiff 2,6 mg, Musslor utan lag 7,4 mg, Bulgur 2,46 mg, Mandel 5,2 mg, Hasselnötter 3,6 mg, Kokos 3,3 mg, Jordärtskocka 3,4 mg, Gröna ärter 2 mg, Spenat 2 mg, Aprikos torkad 6 mg, Kikärt torra 6,9 mg, Linser torra 6,8 mg, Bruna bönor torra 5 mg (bruna bönor kokta 1,84 mg), Pumpafrö 15 mg, Sesamfrö 7,8 mg, Solrosfrö 6,8 mg, Linfrö 5,73, Graham fullkorn 5 mg, Rågmjöl fullkorn 3,3 mg
    Värdena är per 100 gram ätbar del av livsmedlet.
    Att tänka på Järnupptaget stimuleras av C-vitamin och köttfaktorn.
    Ämnen som motverkar upptaget av järn i kroppen:
    Kaffe, Kalcium, Te, Fytinsyra (finns i grovmalen spannmål)
    Jordgubbar innehåller mycket järn om jag inte har helt fel
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015