• Moolie

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lisodan skrev 2015-05-28 20:34:43 följande:

Åh, nu föll en liten tår! Så fantastiskt! Grymt jobbat! Och en liten Liv? Vi har faktiskt funderat på det namnet (men vi pratar om tusen olika namn hela tiden). Jättefint! Du verkar ha klarat det galant, skönt att det finns smärtstillande att få om man vill det! Åh, jag börjar längta så mycket nu! Men det är fyra månader kvar....GRATTIS IGEN!

Kelsson1 skrev 2015-05-28 21:02:11 följande:

Moolie: Fint namn ni valt!

Visst är det en häftig upplevelse, bra att du upplevde det som positivt.

Tack för att du delade med dig, alltid roligt att läsa om andras upplevelser.

Klart du ska vara stolt över er prestation det gjorde ni verkligen bra!

Även kul att amningen kommit igång, hoppas att det går bra för mig också även den här gången (man vet aldrig)

När hon kom upp på bröstet så kunde vi inte se vad hon va. Men så fort vi fick se att det var en flicka så sa jag "Hej Liv!!" och maken instämde även om det inte var helt hundra bestämt innan. Men namnet Liv är så fantastiskt! Och vår namnlista var VÄLDIGT kort... Fy, tårarna har aldrig sprutat så mycket innan! Och så stolt min man var! Och när han såg att hon var frisk... Jisses... Pusskalas delux!
  • Moolie
    villsågärna38 skrev 2015-05-29 20:09:00 följande:

Grattis igen Moolie! Härligt att det gick så bra och att amningen funkar. Att föda barn är verkligen det häftigaste man kan uppleva. Alla kategorier Kram

Ps. fortsätt med knipövningarna så kan du snart hålla dig igen. Finns bra program på 1177

Där kom en fantastisk BM bara ett par timmar innan hemfärd och frågade om jag ville ha en "besiktning" och övningar innan jag åkte hem. Så vi satt länge och väl, jag knep och hon beskrev hur det skulle kännas. Så nu har jag övat sedan dess och jag märker redan skillnad! På så kort tid! Helt otroligt! Och stygnen var jättefina!

Nu ligger vi här i sängen alla tre (bonusarna är hos mamma). Så otroligt mysigt och bara helt overkligt!

Och det är roligt att hitta saker hos Liv som vi hittar hos varandra. Min man får tex nysanfall och det får Liv också. Min man får ryckningar när han sover och det får liv också. Och likheten mellan de två yngsta barnen i familjen är helt slående. Och det är helt underbart! Att halvsyskon kan vara syskonlika!

Vilken bubbla jag lever i nu! Jag är så förbannat lycklig!!
  • Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-31 06:55:29 följande:

Tack mollie för du delar med dig, alltid intressant att höra hur det är.

En annan fråga, igår gick jag en lite väl lång promenad.. Trodde jag fixade det men efter en timme fick jag verkligen ont i magen, antar att det var samman dragningar men de har inte gjort ont förut... Fick stappla hem.. Sedan ligga i 2h innan det släppte. Har ngn av er liknade erfarenhet? Inte borde det vara ngn fara? Tror bm sa att om sammandragningar gör ont ska man kolla upp... Men är det om det inte släpper?

Sammandragningar GÖR ont! Och de kan göra ont i veckor innan förlossningen... Tyvärr... Börjar de göra ont tycker jag att du ska vila. Sammandragningar är ingen indikation på att fl närmar sig... De gör bara ont... Onödigt att trötta ut sig på smärta redan innan fl...!

Vila vila och vila!!
  • Moolie
    Bell13 skrev 2015-06-03 11:33:29 följande:

Grattis Moolie igen och vilket fint namn ni valt. Hade Douglas varit en flicka valde vi mellan Daisy och Liv.

Du verkar ha haft en fin upplevelse, minns min egen väldigt klart trots att han föddes för 7 veckor sedan.

Ja, faktiskt så var det en fin upplevelse... Även om de hotade med sugklockan ett tag... ;)
  • Moolie
    Sira skrev 2015-06-15 12:33:28 följande:

Jag ligger precis en månad efter dig zaq. Kan känna mig lite stressad över att det är så kort tid kvar, det har gått så fort den här gången och jag har inte riktigt hunnit med. Vill hinna använda fler gravidkläder (jättefånigt, jag vet), känna fler sparkar osv. Det här är med största sannolikhet sista gången jag är gravid och jag känner mig inte redo för att aldrig vara det igen trots att jag egentligen blir ganska påverkad av en graviditet med illamående t ex och nu är jag sjukskriven. Konstiga tankar som far runt och jag förstår mig inte riktigt på dem för jag är inte heller den typiska bullmamman så jag tror inte jag orkar med fler än två barn. Vill kunna ha lite egentid och kunna resa och sånt som är svårt med fler barn...

Jag är en bullmamma men orkar inte med mer än en för det! ;)
  • Moolie

Grattis!!

Jag kände inte något första veckan... När hon skrek ville jag bara att någon skulle komma och hämta henne. Men nu går allt bra. Men jag var beredd på den känslan då de på föräldrautbildningen varnade för det...!

• Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-06-17 07:33:03 följande:

Hur går det annars för er? Livet leker hoppas jag

Det går som på räls! Får sova på nätterna, vara i trädgården på dagarna och amningen går bra. Mina bröst var bara HELT tomma igår P h hon var fortfarande hungrig. Så natten har varit tuff när jag fått amma vara kan timme. Men ju mer hon suger ju mer mjölk kommer det. Så nu hinkar jag i mig vatten och har henne vid bröstet så fort hon är vaken.

Hur känner du dig? :)
  • Moolie
    emeliearcen skrev 2015-06-26 06:23:46 följande:

Hej! :) nu är det även min tur att meddela att vi fått en liten pojke. :) förvärkarna startade tidig morgon på midsommarafton, och söndag 21/6 kl 09.27 tittade en underbar liten grabb ut <3 allt har gått bra trots drygt 1,5 dygn med jobbiga förvärkar. Vi kom hem i tisdags och njuter nu i vår bebisbubbla med mycket amning och blöjbyten. :) hoppas allt är bra med er andra.

Är det någon som har tid och lust att uppdatera listan i andra tråden vore jag väldigt tacksam :)

Stor kram.

Åh, grattis!! En liten midsommar-pojk! Hur stor var han?
  • Moolie
    emeliearcen skrev 2015-06-27 17:31:01 följande:

Tack för gratulationerna. Han var 50 cm lång och vägde 3460g. Han är så himla fin <3 det blir många vakna timmar om nätterna då han inte riktigt vill komma till ro då. Han vill mest ligga vid bröstet hela tiden, så jag får bädda upp bäst jag kan i soffan och sitta upp på nätterna. Det är tufft, men vi försöker se det som något som övergår.

Det är tufft emellanåt, det ska jag inte sticka under stolen med, man vill ju inget hellre än att lillkillen ska vara nöjd, och på nätterna känns det inte riktigt som att han är det.

Hur har ni andra nyblivna mammor det?

Kram

Fram tills hon fick gulsot så hade jag henne sovande på mitt bröst. Jag är som greven Dracula själv när jag sover...! Men nu sover vi på en varsin sida av vår 180-säng och idag fick vi hem spjälsängen! Ska installera den på sin plats imorgon tänkte jag. Så kanske vi kan sova separat stundvis i alla fall. Idag är hon runt 5 veckor. :)

Och i början sov vi båda 99% av tiden. När vi kom hem från sjukhuset kom hennes magont... Köpte magdroppar och fick resultat samma kväll och magontet försvann helt efter två veckor.
  • Moolie

Och jag kan inte heller några direkta signaler. Jag hör när hon är skitförbannad eller om hon vill ha uppmärksamhet. Tycker nog inte att man ska känna någon direkt ångest över det.

• Moolie
    emeliearcen skrev 2015-07-12 07:22:36 följande:

Vad "skönt" att höra att ni andra också upplevt det tufft i början, men att det blir bättre. Känns redan nu mycket bättre, och killen är 3 veckor idag. Han vill fortfarande sova nära, så det blir en blandning av att halvsitta upp och sova med honom på bröstet, och ligga ner med honom bredvid eller på bröstet. :)

Vi har provat minifomdroppar för magknip nu i snart en vecka, vet faktiskt inte om det hjälpt eller stjälpt. Han har fortfarande haft problem med gaser och uppstötningar, så vi ska prova att ta bort dropparna ett tag nu. Kanske vi var för snabba med att ge dem?

Jag har beställt hem tyger och grejer till att sy ett eget babynest. De som finns i butik är ju stora som en hel vagga för tusan! Den kan vi inte ha mellan oss i sängen, då får vi inte plats själva :p

Ska hoppa över till andra tråden också nu :)

Kram!

Jag har läst lite om de olika ämnena i de där magdropparna... Vissa barn kan få fortsatt ont i magen pga oljan. Miniform kanske funkar för ett barn och Sempers magdroppar för ett annat barn. Om ni testat i ett par veckor så kan ni kanske testa någon annan medicin? Sempers är 100% naturlig olja.
  • Moolie
    Bell13 skrev 2015-07-12 20:38:18 följande:

På min BVC sa de dessutom att man ska ha i åtanke att den ena av dem innehåller parabener

Ja, det är så konstigt allting...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015