• Moolie

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lisodan skrev 2015-05-06 13:11:33 följande:

Här kommer ytterligare frågor till er veteraner

Jag ska börja ta järn i vecka 20 enligt mina prover. Dock har jag börjat känna mig väldigt trött och är mörk under ögonen så tänkte börja redan nu, en vecka tidigare. Jag har köp Niferex droppar för det använde jag förra året efter missfallet och då funkade det ok för min mage.

Nu läser jag att man ska ta dem på fastande mage. Plus det ska vara minst 2 timmars intervall imellan intag av grönsaker, mjölkprodukter, kaffe o te. Hur ska jag som gravid få till detta undrar jag? Jag äter minst varannan timme och gärna frukt imellan. 

Hur gjorde ni som har tagit järn?

Jag tar iofs kapslar. Men det enda jag följer ör mjölk-restriktionen... Det var det enda som BM påpekade. :) Där är så många restriktioner ändå att jag inte orkar följa alla ändå... ;)
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-05-06 17:21:39 följande:

Moolie: Förstår dig när man når BF vill man bara ha bebis, hoppas att du slipper gå över tiden. Håll oss uppdaterade (om du orkar)

Jag tänkte be om en hinnsvepning på 40+0 imorgon! Undrar om BM vill?
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-05-07 08:27:45 följande:

Moolie: Håller tummarna att du får hinnsvepning och att kroppen är då redo för förlossning

Hoppas jag med!!

Fy för tusan för min huvudvärk idag...!! :((
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-05-07 14:13:42 följande:

Moolie: Vilken tid ska du in, du har kanske varit inne redan? Nya prov för havandeskapsförgiftning? Menar när du har huvudvärk.

Var inne på kontroll igår. Oroväckande högt blodtryck. 120/90. Så jag ska in på extra kontroll idag igen.

De får inte göra en hinnsvepning utan ordination av läkare. Och idag kommer där vara en läkare som kan säga ja eller nej, igår hade de ingen närvarande. :( Så jag fick ingen... Men jag hoppas innerligt att det händer något idag... Jag står knappt ut med huvudvärken... Har fått citodon utskrivet och tryckte i mig en tablett så fort jag kunde. Läste sedan på FASS att det är morfin-liknande i dem... Kunde de inte lika gärna gett mig en hinnsvepning istället? Som är drogfri...

Var på massage igår. Tror det hade lite effekt också. Har aldrig sett magen bölja så innan! Otroligt öm i ryggen idag. Men jag får skylla mig själv för att ta hjälp av ickemedicinska metoder (spm jag föredrar)...

Åh, kan ni hjälpa mig med att hålla tummarna? Kl 9 ska vi vara där.
  • Moolie

De gav mig INGENTING!! :'( Så jag får bara vänta tills på måndag... Bonusarna kom hit sjuka med... Så hälften av våra barnvakter föll bort och andra halvan är iväg på annat som inte kunde bokas om... Så jag får väl föda hemma i sängen eller ensam på FL...

Som ni märker tycker jag att detta är SUPER jobbigt... Kan inte någon bara söva ned mig tills dagen D kommer?! Ser knappt fram emot förlossningen längre heller pga alla omständigheter...

• Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-08 18:46:42 följande:

Moolie fy vad du har det jobbigt, hoppas det kommer gång snart.

Vad säger de om en ev havandeskapsförgiftning? Högt blodtryck o väldig huvudvärk, det är ju två huvudsymtom vad jag förstått.

Värdena är inte TILLRÄCKLGT höga för att de ska reagera/agera... Där är något i urinen och blodtrycket är högt och jag har rejäl huvudvärk.... Men de vill inte ge mig något annat än citodon... Och min man sa att han förstår att jag mår dåligt... Men jag får inte åka till förlossningen i onödan i helgen för att jag eldar upp mig... Och jag förstår ju honom... Och barnmorskan sa att jag ska lyssna efter vanliga tecken OCH hålla koll på huvudvärken...

Jag tänkte innan "Vad är det som blir så jobbigt i slutet?? Det kan inte vara SÅ jobbigt?!" men fy TUSAN!! :( Psykiskt är det värst... Fysisk smärta är uthärdligt... Men att bryta ihop tre eller fyra gånger/dag i ren desperation och längtan är riktigt HEMSKT! :((

Åh, tack flr att ni finns!! <3
  • Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-08 21:10:54 följande:

Moolie Vilket landsting hör du till ? De har ju säkert koll på alla prover... Men jag förstår hur frustrerande det måste vara....

Skåne och Kronoberg tillhör jag... Ja, de har koll och de kallar in mig ofta nu... Men min uppgivenhet gör allt så in i NORDENS jobbigt... :(

Jag har börjat acceptera att jag kan gå över alla 14 dagar... Och min mans stöd hjälper mycket...

Tack för att ni finns här!!
  • Moolie
    Fröken Smilla skrev 2015-05-09 08:04:29 följande:

Usch så tråkigt att du känner så, och att man inte riktigt tar dig på allvar. Hoppas att allt sätter igång inom kort, och skönt att din man är ett så stort stöd för dig. Håller tummarna att du inte behöver vänta så länge till!

Bell13 skrev 2015-05-09 07:49:09 följande:

Tyvärr så är det så här i kvinnosjukvården jag mådde ju dåligt på slutet och var livrädd att moderkakan skulle sluta fungera. Jag blev erbjuden att komma in och göra ctg och ultraljud. Jag vet i bakhuvudet att igångsättning är en sista utväg. I Sverige ska allt vara så naturligt på gott och ont.

Och motkommentaren de har när jag säger hur dåligt jag mår är "Ja, alla gravida tycker det är såhär jobbigt på slutet!". Och de skyller mitt blodtryck på min uppgivenhet... Att jag stressar mig själv... Just nu ligger jag bara i sängen och tittar i paddan, kommer ned för att äta...

Till råga på allt så är bonusarna sjuka. En har eventuellt magsjuka till och med.
  • Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-09 11:37:55 följande:

Moolie, det är väl ivf du gjort? Det är  ju olika riktlinjer annars i Sverige hur långt man får gå med ÄD, från 37+0 till 41+0, men har inte hört ngt landsting som har 42+0..som verkar vara din sista dag? När är den?

Hoppas verkligen inte att bonusarna smittar ner dig...lider med dig kram

Ostimulerad IVF då vi förlorade barnet som vi gjorde vår stimulerade med... Så vi gjorde "bara" en återföring... Om det räknas annorlunda?

Hoppas på att få gå över max till på fredag då... Får läsa på om det! Tack för tipset!! <3
  • Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-09 11:37:55 följande:

Moolie, det är väl ivf du gjort? Det är  ju olika riktlinjer annars i Sverige hur långt man får gå med ÄD, från 37+0 till 41+0, men har inte hört ngt landsting som har 42+0..som verkar vara din sista dag? När är den?

Hoppas verkligen inte att bonusarna smittar ner dig...lider med dig kram

ÄD = 41+0

IVF = 42+0

Jag får kanske plocka fram min pilatesboll igen...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015