• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-16 09:41:08 följande:

Försökte igår igen, lägger oss 20, matar till 20:30, somnar och sover till 21 sen vaken och vill äta och slumra om vartannat. Kl 22 var jag så frustrerad och trött så jag sa till sambon att nu får du ta honom. Han kom in och hämtade honom sen vände jag mig om och somnade och sov till 04! Sambon hade försökt lägga honom i spjälsängen i sitt egna rum men det gick inte, då hade han burit runt på honom en timme och sen fått honom att somna i babysittern. Kl 02 gick han in med honom i sovrummet och ka honom i hans crib och la sig själv. Adam sov till 04:30! Har nog aldrig varit så trött som igår och vetskapen att sambon tog över gjorde nog att jag kunde sova så..

Va skönt att du fick sova ordentligt äntligen och himla bra att det ändå funkade (med lite jobb såklart) så fint med pappa.
  • Hoppfulla Fia

Hej tjejer! Hur mycket sover era barn?. Olle är snart 11veckor och orkar normalt inte vara vaken mer än ca 1-1,5 timmar och sover där emellan mellan 0,5-2h. Klart att det har hänt att han varit vaken längre men väldigt sällan.

• Hoppfulla Fia
    Sillavi skrev 2015-01-16 16:44:51 följande:

Oj då. Hur länge håller den fasen i sig?

Tyra ska komma in i sin första fas nästa v. Hur upplevde ni den?

Real housewifes...älskar dom programmen eftermiddagarna räddade ha ha!

Jag också!! Skäms som en hund men kollar på real housewives of Beverly hills varje dag kl 16 och om jag missar kollar jag reprisen på fm dagen efter. Hahaha. Va skönt att det finns fler..
  • Hoppfulla Fia
    azurea skrev 2015-01-18 12:13:56 följande:

Tack alla för alla fina ord! Jag börjar hämta mig efter 10 dagar på sjukhuset. Jag blev inskriven också, såväl som man och bäbisar på neo så vi har bott åtskilda men jag har fått transporterats mellan förlossningsavdelningen och neo och sista nätterna kunde även jag bo på neo så fick läkarna och sköterskorna springa till mig istället. Efter ca 10 dagar så bedömdes barnen vara i så pass gott skick, och jag också (allt är relativt) att vi fick åka hem med viss neo-vård i hemmet under en period. Jag är fortfarande sjukskriven men min man vabbar och bäbisarna sondmatas var 3:e timme.

Det är klart den tuffaste pärs min kropp gått igenom, och jag börjar väldigt sakta återhämta mig. Blodtrycket ligger fortfarande alldeles för högt och jag medicinerar mig konstant dygnet runt med diverse mediciner i stort sett känns det som. Vissa under begränsad period, andra kan jag få behålla för livstid om det vill sig illa. Men ändå, skönt att vara hemma även om det är läskigt. Ena tvillingen som var tillväxthämmad vägde ju bara strax över 1.5 kg, en sån liten minis verkligen. 

Så någon mer graviditet blir det inte för mig. Tror inte min kropp skulle klara av det igen även om jag hade velat.

Kram 

Skönt att höra av dig och att ni fått komma hem. Förstår att det varit tufft. Har tänkt på er och undrat hur det gått. Hur mycket väger din små nu? Å har ni tänkt på några namn? Kram
  • Hoppfulla Fia
    Sillavi skrev 2015-01-19 07:30:58 följande:

Go morgon gänget!

Ligger i sängen o myser med mina två älsklingar. Barnkanalen är på för äldsta tjejen o lilla ligger o snarkar så gott. Ute i vardagsrummet sprakar brasan som maken precis tänt innan han begav sig till jobbet.

Håller verkligen med om att baby/barn tiden är unik och aldrig kommer igen. Viktigt för mig oxå att prioritera barnen, jag kommer iaf sist. För visst är vi pedantiska. Avskyr stök o smutsigt hus så det blir mkt plock o fix fast försöker göra detta när barnen sover el är upptagna m annat. Förra f-ledigheten jobbade jag parallellt 100 % hemma från att dottern var 2 månader. Det var tufft men jag klarade det. Blev bra inkomst men skulle inte göra om det just för att man förlorar den där egna tiden med barnet. Nu hade jag tänkt studera distans men den iden har jag redan slagit bort.

Ni som fått barn nu i höst o vinter - funderar ni på ev syskon el känner ni att ni är mättade el inte riktigt vet. Jag sörjer lite att det var sista ggn nu. Skulle gärna gå igenom en grav till o föda barn men tre kids vet jag inte om vi pallar. Tror inte maken är supersugen heller

Jo sen undrar jag ni som lägger era bebisar o har rutiner. Lägger ni dom själva dvs dom sover själva? El sitter/ligger ni hos dom tills dom somnar? Och vilken ålder är dom i? Somnar dom själva el vid tutten el vaggning?

Nu äter lilla T bara 2 ggr per natt (har gjort d en v tid ca) och jag funderar på om det är läge att lägga henne i sin säng med nestet!

God morgon!

Mysigt det låter att ligga å mysa. Vad det gäller syskon så har vi ett embryo i frysen som vi självklart ska sätta in någon gång. Frågan är bara när. På sätt och vis vill jag vara själv med Olle å ha tid för honom så länge han är liten. Å andra sidan vill jag gärna ha två barn tätt så de kan leka med varandra. Sen var det bra länge sen jag passerade 30 och min man är dryga 40 så det gör ju också att jag känner att jag vill att det ska gå undan lite. Låg faktiskt här och funderade på adoption om det där lilla embryot inte överlever. Då skulle men kanske kunna få ett barn i ingerfära samma ålder som Olle när han blivit lite större, kanske 4-6 år. Skulle kunna tänka mig ett barn med lindrig till måttlig funktionsnedsättning eller så. Har jobbat med barn/ungdomar inom Lss i många år.
  • Hoppfulla Fia
    azurea skrev 2015-01-19 10:45:59 följande:

Jag vet inte riktigt hur mycket de väger, vi har inte vägt dem sedan vi lämnade neo på sjukhuset men de hade börjat vända igen bägge två, annars hade vi inte fått åka hem. Men jag skulle tippa på 1,7 kg resp drygt 2,0 kg. Vi har funderat på namn men ingenting klart ännu, det var verkligen svårare än jag trodde! Vi är inte riktigt överens heller så det är lite förhandling som gäller .

haha..ja vi förhandlade en heldel å jag vann tillslut så det vart en liten Olle men det tog nästan 3 veckor har jag för mig. Vill bara beröma er. Vilka kämpat ni är alla fyra. Jag tyckte det var omtumlande att komma hem med en och ni har två små att ta hand om. Skönt att ni får assistans i hemmet och slipper vara kvar på lasarettet. Ha de gott och njut av din bebisar. Kram
  • Hoppfulla Fia

God morgon allihopa och hoppas ni sovit gott. Jag har varit bortskämd de senaste veckorna med att Olle sovit hela nätterna med bara ett par amningar men den tiden är förbi... Senaste nätterna har han ammat ofta och så ligger han å suckar, gnyt och twistar med armar och ben. Han sover förvisso och är glad å utvilad när han vaknar men det är inte jag Jo glad å lycklig men himla trött.

• Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2015-01-19 23:08:21 följande:

Phu.... hon åt 1h sammanlagt om man bortser från den powe napen på några min. Verkar som att det har släppt nu . Hoppas att det gjort det. Bröstet känns mjukt igen... har stoppat i fetvadd och har stocke tröja på med. Nu måtte dom inte bli kalla. Sov gott töser. Imorgon ska vi förhoppningsvis på babymassage, missade den förrs veckan . Kram

Din stackare, skönt att det verkar släppt ivarjefall. Tänkte på det där med massage. Man ska enligt kvinnan som var hos mig i från Amningshjälpen inte massera hårt utan men lätt hand stryka bröstet med fingrarna mot bröstvårtan. Som jag förstod det så är det för att hjälpa bröstet att rinna till ordentligt och om man tar för hårt riskerar man att pressa ut mer av mjölken ut i vävnaden och strykturerna runt själv mjölkgången. Å den mjölken som hamnar där måste kroppen själv absorbera, den kommer inte komma ut. Jag trodde nämligen att jag skulle "pressa" ut mjölken med hjälp av massagen men då riskerar man att förbättra problemet. Bra att du håller brösten varma och låter henne äta länge. Hoppas det slutar å krångla. Kram
  • Hoppfulla Fia

Lelle: Förstår att du är trött. Du har redan fått så mycket bra tips av alla andra så jag skickar bara en kram och ett varmt Go'morm!

• Hoppfulla Fia

Lider verkligen med er som har små dom är förkylda. Är så glad att vi klarat oss så bra. Olle blir emellan varven rosslig/slemmig i näsan/halsen ovh då sprutar/spolar jag med Physiomer i förebyggande syfte. Han har liksom aldrig hunnit bli helt täppt. Hoppas era små skruttar kryar på sig snabbt.

Irma01: jo Olle blir 12 veckor på söndag så visst är det en ny fas på G. Han blir jätte lätt ledsen eller rädd och vet ibland inte om han ska skratta eller gråta när något händer. Lilla skrutte korven. Det är bara å älska lite extra och vänta på att det vänder. En sak som känns lite segt är att vi var hemma på en kompis på playdate i torsdags och på fredagen fick hennes 8 månaders vattkoppor. Inkubationstiden är 1-20dagar så på den tiden bör vi inte träffa andra som inte vill bli sjuka. Hurra!!!

• Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-20 17:09:34 följande:

Har du haft vattkoppor el är vaccinerad? Om ja har Olle fått antikroppar och blir inte dålig. Om nej, läs den här texten. Inte kul med vattkoppor på liten bebis. Hoppas ni slipper nu, bättre att få runt 1-2 år. Kram

www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/vattkoppor/

Pratade med BVC då jag läst att de inte blev smittade om de ammade och han sa att det inte stämde. Det kan ge ett visst skydd men inte helt. Bäbisen som fick vattkoppor ammar 50% och äter vanlig mat 50%. Jag hoppas också att vi slipper så klart, inte kul om det blir massa koppor å feber etc. Men det jan ju också bli som för mig, lite feber några dagar å 3 små koppor i rumpan
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-20 18:27:03 följande:

Det är inte amning som skyddar utan dina antikroppar ifrån graviditeten hjälper nyfödda bebisar om du har haft vattkoppor tidigare. Läs inlägget så ser du. Texten är skriven av en barnläkare. Kram

Hihi.... Läste där i fredags och min amningshjärna läser och tolkar nog som den vill tydligen, inte konstigt att det blev rörigt nör jag pratade med han på BVC...hihi. Tack flr hjälpen VSG å hoppas lilla Lovisa mår bättre när hon vaknar. Inte roligt att bli stycken lillskruttan.
  • Hoppfulla Fia
    bullenochgrisen skrev 2015-01-20 21:16:29 följande:

Jag är i vecka 15, fortfarande besvär med illamående,man knappt öppna kylskåpet på morgonen eller gå in i mataffären. Längtar tills jag kan börja äta som jag vill igen.

Har ett ganska fysiskt tungt arbete så när jag är ledig försöker jag kompensera med mycket vila.

Är lite orolig om det är skadligt för bebisen när jag inte får i mig någon omega3, äter inte fisk alls och de senaste veckorna har jag inte kunnat få i mig mina gravid vitaminer eller omega 3.

Har förresten redan börjat känna bebisen, första sparkarna kände jag i vecka 14 ( känns som en kittlande liten fisk hihi)

Jag tycker inte att du ska gå och oroa dig. Njut istället av de saker du vet att du gör som är bra för ditt barn. Som någon annan skrev så är kroppen fantastisk på att de bebisarna i magen det de behöver. Å våra mannar åt ju inga tillskott p de flesta av oss är ju ganska norma å frisk Min bästa vän har kräkts upp allt nyttigt under båda sina graviditet och gjorde det fram till förlossning. Det som funkat att äta har varit kollhydratrik kost. Du kanske kan prova att krossa vitaminerna och äta i fil å müsli eller något annat du tycker är gott för att stilla oron lite. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-21 10:25:39 följande:

Stackars liten. Hoppas hon kryar på sig snart!!!

Jag ammar ju varannan timme på dan bara och det funkar hur bra som helst Tar en kvart åt gången och kan ju amma överallt när jag är ute. I bilen, på en toa och hemma i soffan såklart eller vid middagsbordet Så tycker nog att det mest är praktiskt!! Att amma varannan timme på natten däremot är ingen hit men som tur är gillar ju Lovisa att sova på natten

Håller med dig! Tyckervi skapar en tråd till. Finns ju inget som hindrar att de som är gravida även läser i den isf.

Kram

Jag håller med. Det var så viktigt i början att få prata med andra i samma sits och om de vill fråga oss som kommit vidare kan du ju göra det i nya tråden eller så.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015