• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-15 08:06:18 följande:

.. och han vaknade kl 03, 05:30, 06:30 och 07:30. Officiellt den värsta natten hittills! Fattar inte hur det blir så här?! Han är 14 veckor idag och har för mig att nästa utvecklingsfas inte börjar förrän en bit in på vecka 15? När han vaknar är han ju inte klarvaken utan ligger först och bökar runt, sen börjar han gny och blir lugn om han får bröstet. Vissa gånger äter han upp till 30 min, vissa bara 10. Napp tar han inte längre, har försökt med det flera gånger. Igår när vi la oss första gången ammade han 20 min och somnade sen. Låg kvar brevid honom i sängen men gick upp efter ca 40 min för att gå på toaletten. Då vaknade han och sen var det amning 3 ggr mellan 21-22 innan han somnade djupt igen.. Känns som han sover bättre när han ligger i sitt crib men när jag flyttar honom dit så vaknar han om han inte sover djupt och då är det samma visa igen. Ibland låter jag honom ligga kvar brevid mig så jag ska få sova något och det gör ju att jag ligger konstigt och får värk osv.. Vet inte vad jag ska göra, ska jag försöka några nätter till eller låta honom vara uppe med oss till 22-23? Han är ändå gnällig de sista timmarna då så känns som om han behöver sova.

Idag blir det i allafall öppna förskolan nu på förmiddagen, det ska bli kul!

Hoppas ni andra haft en bra natt!

Kram

Stackare. Förstår att det är skitjobbigt och jobbigt att ligga stilla utifrån värken. Försöka att vila å ta det lugnt på dan idag, ta en promis så du får röra på kroppen om det inte är för halt så du spänner dig och kom ihåg att det vänder snart igen för honom. Alla bra och ljuvliga perioder går över och det gör de skitjobbiga också. Man kan heller inte stirra sig blid på veckorna för de skiljer sig mellan alla barn. Vissa saker är på pricken med Olle men ibland stämmer det inte alls. Kram
  • Hoppfulla Fia
    Jenkis skrev 2015-01-15 08:51:29 följande:

Hade lite problem innan förlossningen, men det gick över när han var ute så att säga. Jag blev akutsnittad, så påfrestningen i utdrivningsskedet slapp jag och det spelar säkert jättestor roll.

En tröst är att träning faktiskt hjälper och att det kan ta olika lång tid för olika personer, så ge inte upp! Har en kompis som springer lopp och sånt. Hon kunde inte löpträna på nästan ett år efteråt, men är HELT återställd och springer lopp på löpande band 1,5 år efteråt.

Tack! Det känns skönt att höra
  • Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2015-01-15 09:34:52 följande:

Hej! Jag mår inte bra idag heller, kroppen värker något fruktansvärt mycket. Bröstet är bättre idag, antar att kroppen jobbar som sören för att få bukt på det. Nä, jag har inte ringt någon. Vart ska jag ringa om jag behöver? Amningshjälpen då el 1177? När, bör man ringa egentligen?

Kram

Jag skulle ringa idag. Jag ringde Amningshjälpen och fick tips om hur jag skulle göra för att det att släppa och tips för att slippa ha ont. Idag kom hon hit och tittade på Olles tag och hur jag kan göra när det krånglar och tips om ställningar och grepp. Kändes jätte skönt även om det hade vänt och har känts ok de sista dagarna. du kan ju även höra med dem vart du ska vända dig om du fått en inflammation och behöver antibiotika men det vet de nog på 1177 också. Hoppas det läser sig och att mår bättre snart. Känns som att du har nog med bekymmer med amningen ändå med värken. Kram
  • Hoppfulla Fia
    Blomman701 skrev 2015-01-15 11:48:24 följande:

Åh JÄVLA PISS RUL!!! Nu har jag griller i huvudet för att doktorn inte kunde tala klarspråk. Hon var bekymrad över att huvudmåttet var litet, 38,5 mm, är det litet v 19+1 (enligt dem bara i v 18+4)?

Ska på ett tillväxtultraljud om två veckor för att kontrollera men jag känner att det är väldigt ansvarslöst att inte förklara mer vad det kan innebära. Maken hörde så klart inte vad jag hörde utan tyckte att hon sa att huvudet låg lite inklämt och därför var platt. Jag ser ju framför mig att det inte blir ett barn eller ett med hjärnskador! Man ska inte jobba inom vården och definitivt inte med utvecklingsstörda barn inser jag nu. Jag var jättearg på maken när vi gick därifrån för att han inte tyckt hon verkade bekymrad över huvudmåttet.

Annars var väl allt bra och utan anmärkninge MEN va fan hjälper det? Ursäkta att jag svär men jag går snart i taket av det här. Inte nog med att man kämpat i en herrans massa år utan nu ska något vara inte riktigt bra...

Åh jag vet precis hur du känner dig och inte mycket man kan säga för att det ska bli bättre. Det jag kan säga är att de såg avvikelser på 3 ultraljud under min graviditet: stort runt huvud, förkorta lårben samt förstorat njurbäcken, vilket sammantaget skulle kunna tyda på downsyndrom och en massa andra medfödda sjukdomar och diagnoser. Och jag oroade mig tilldöds, grät och målade fan påväggen. Jag fick problem med sköldkörteln vilket efter lite googlande visade dig kunna ge motoriska och betala förseningar. Jag kände en sådan panik över att ingen kunde ge några klara besked eller säga vad de trodde, procenten, chansen att det skulle vara något fel. Varje avvikelse har tagit ett par veckor att bearbeta sen har det blivit bättre och jag har åter vågor njuta av min graviditet. Till saken: Olle föddes helt frisk och alldeles normal, kanske lite mer underbar än andra barn men det kan jag leva med Om jag ska ge något tips är det att inte googla så mycket och ta stöd av din partner och dina vänner/familj. Å var inte rädd att ringa å ställa frågor till mvc eller kvinnokliniken. Det finns en stor chans att inte att du behöver vara orolig, jag känner många som fått konstiga mått etc på ul och det har blivit små friska barn ändå. Och det är ju jätte bra att ni har fått en ny tid så snart. Hoppas det ordnar sig och att du kan finna lite ro i själen. Stor kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-15 22:49:07 följande:

Tack vännen Dina ord värmde! Kram

Instämmer med Irma! Är helt övertygad om att du är en toppen mamma och att dina barn känner sig både trygga och älskade. Å du kommer kunna ta igen den där musstunden snart. Kram
  • Hoppfulla Fia
    bullenochgrisen skrev 2015-01-15 23:23:24 följande:

Går in i vecka 15 på måndag! Känns så overkligt men såå underbart! Efter 14 månader i kön för äggdonation så lyckades vi på första försöket och den 19 juli är vår lilla skatt beräknad till.

Kub förra vecka såg allt perfekt ut, mycket låg risk för kromosomfel.

Så nu är det bara till att njuta och börja med inhandling, var börjar man? ;)

Magen växer för fullt, Hujedamig jag kommer bli gigantisk!

Härligt och stort grattis! Jättefin liten bäbis och mage.
  • Hoppfulla Fia
    bullenochgrisen skrev 2015-01-15 23:23:24 följande:

Går in i vecka 15 på måndag! Känns så overkligt men såå underbart! Efter 14 månader i kön för äggdonation så lyckades vi på första försöket och den 19 juli är vår lilla skatt beräknad till.

Kub förra vecka såg allt perfekt ut, mycket låg risk för kromosomfel.

Så nu är det bara till att njuta och börja med inhandling, var börjar man? ;)

Magen växer för fullt, Hujedamig jag kommer bli gigantisk!

Härligt och stort grattis! Jättefin liten bäbis och mage
  • Hoppfulla Fia
    Bell13 skrev 2015-01-16 02:47:54 följande:

Känner mig som ett barn på julafton - vår barnvagn är redo för leverans fick mail från Babyplus att den kommit till dem i Holland så jag har betalat den idag och antar och hoppas att den kommer i slutet av nästa vecka. Känns ju mer verkligt och påtagligt att vi verkligen ska få en liten bebis snart. Om 10 v är han här - välkommen v 30 idag

Å. Vet precis hur du känner dig. Det är den näst bästa känslan i världen. Den bästa är när bäbisen ligger på ditt bröst och ca 10veckor.
  • Hoppfulla Fia
    lisodan skrev 2015-01-15 23:23:22 följande:

Bara en lite update, om nån e intresserad :). Är nu äntligen stolt ruvare igen. Sist hade vi två toppen ägg, ett insatt o ett till frysen. Denna gång blev det bara två ägg vid ÄP, och 1 befruktat~ men till vår glädje ruvar jag nu på ett embryo i ännu bättre kvalitet än sist. Testdag 31/1. Vi är SÅ glada!

Härligt att höra. Håller både tummar och tår för att allt ska gå vägen denna gång. Stor kram
  • Hoppfulla Fia
    Blomman701 skrev 2015-01-16 07:44:00 följande:

Tack för ert stöd här! Jag har lugnat mig lite och tänkte jaga min bm idag. Vi som hade tänkt köpa vagn imorgon (en retro), kan säga att jag inte har lust att köpa något alls.

Hon kunde inte ens tala som könet för hon gjorde inte det om hon inte var hundra procent säker?  och när jag efter RUL frågade om bilder sa doktorn oj, jag har inte tagit mer än en (en suddig dålig bild som hon av dåligt samvete gav oss). Jag är nog rätt missnöjd med den där doktorn när jag tänker efter.

Tack för att jag får gnälla av mig. Jag var ju så arg på maken att jag inte riktigt klarade av att prata om det här med honom igår. Vi är verkligen yin och yang, jag ser allt i svart och han mer i vitt. 

Kram alla fina mammor och blivande mammor här.

Bra att du ringer din BM och hoppas att du kan få bra stöd av henne. Nya bilder på er fina lilla bäbis kan du få vid nästa UL. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015