• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej allihopa! Hoppas att ni har det bra.

Johjen: tänker samma som Jenkis, att det kanske funkar att låta honom ligga kvar där han låg. Jag har ju lite liknande situation som dig och chanserna att Olle ska sova vidare och inte vakna direkt ökar om jag inte flyttar honom. Sen är det ju ingen garanti. Det kommer att bli bättre och jag försöker sjlv att inte bry mig så mycket om hur andra barn är utan acceptera att mitt barn vill vara mycket med mig nu och istället försöka vila i det. Du kanske kan få din egen tid någon annan tid på dygnet? Styrke kramar.

• Hoppfulla Fia

Ville tipsa om toppenbra nässpray till bebisar: Physiomer baby mist. Många av er kanske redan använder den till era små men till er andra. Toppen bra saltvatten spray. Olle tycker inte att det är det bästa som finns att spraya men han blir aldrig arg eller ledsen. Och efteråt brukar vi amma så han får svälja undan slem/snor och vatten ordentligt.

physiomer.se/sortiment/physiomer-baby-mist/

Idag skavi åka till en kompis som fick barn en vecka efter mig och Olle ska få träffa sin nya kompis. Ska bli jätte mysigt.

Ha en bra dag allihopa!

• Hoppfulla Fia
    azurea skrev 2015-01-10 17:21:22 följande:

Åkte in i onsdags igen då jag mådde dåligt. På ett dygn hade äggvitan ökat från +1 till +4. Blodtrycket var skyhögt. De höll mig ett dygn på observation en gång i timmen sen lyckades jag ringa på dem strax innan jag tappade medvetandet på torsdagskvällen, började tydligen krampa och fick akutsövas/snittas. Tur att sambon hann slänga sig i en taxi. Nu har jag fått komma från intensiven, är tokförkyld men har med munskydd fått sett mina små raringar, en flicka och en pojke, som såg dagens ljus i torsdags kväll. De väger inte mycket, 2.2 och 1.7 kg men är starka kämpar. Är fortfarande väldigt matt efter snittet.

Stort grattis till dina små underverk. Hoppas ni mår ok efter omständigheterna och att snart får rå om och mysa med dina barn. Styrke kramar
  • Hoppfulla Fia

Olle har magsjuka men mår än så länge bra. Började med lite kräkning i torsdags och gick över till diarré i fredags. Lillskrutten. Tur att det är så milt i varje fall. Sen har det verkligen hänt mycket gällande utvecklingen sista veckorna/veckan: blicken är stadig och följsam, han vill ha en massa stimulans så nu funkar det inte att bara sitta still utan han vill gå runt, runt, runt i lgh och titta på saker och härom dan orkade han hålla huvdet när jag höll honom i armarna. Stora killen som fyller 10 veckor idag.

Hoppas ni har det bra allihopa och inte blåst bort.

• Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-01-11 09:20:04 följande:

Hur märket msn att bebisar är magsjuka? Alice kräks ju ofta och har alltid diarré, trodde att alla bebisar hade det så.

Jo, alla bäbisar är lösa och många kräks ofta. Olle hade innan i torsdags kanske kräkts max 10 gånger sedan han föddes och alltid bara pyttelite i samband med en rap. I torsdags kräktes han kanske fem gånger och det kom av sig självt, men inga kaskader. Diarré räknas det som om de bajsar grönt och vattnigt. I går kväll kom det bara grönvätska utan några "kesobitar " eller vad man ska kalla det. Olles bajs brukar oftast vara senapsgul och grynig i konsistensen.
  • Hoppfulla Fia

Har ju inte varit å tagit prover men har haft kontakt med 1177 som sa att det troligtvis är ett magvirus. Han bajsar grönt vatten och ofta jämfört med hur det brukar vara samt har luktat lite som galla. Jag har inte ändrat kosten så det borde det inte bero på. Om era små bajsar och det bara är grönvätska skulle jag ta upp det med BVC om det håller i sig. Om bajset är grönt och vattnigt kan det betyda att det passerar församnappt genom tarmen och att de inte kan/hinner ta upp den vätska och de näringsämnen som de behöver. Jag har läst här: www.barnakuten.nu/amning/bebisbajs-vad-ar-normalt-och-inte/

... och på 1177

• Hoppfulla Fia

VSG: sköterskan på 1177 tog upp det också, men eftersom han äter rätt länge borde det inte vara mjölken. Börjar tycka att han blivit lite mindre om magen... Vet inte om det är inbillning Hoppas att det vänder snart. Har har ingen riktig feber utan det håller sig under 38

• Hoppfulla Fia

Suck! För ett par timmar sedan fick jag mjölkstockning också... Jag tror jag storknar. Det är det bröstet som han har krånglat med taget på en tid och nu äter han inte lika ofta och orkar väl inte kämpa riktigt så det dåliga taget gör väl att bröstet inte tömts ordentligt. Har kört med värme, duschat, ammat, provat amningsnapp, byttställning och masserat men det släpper inte. Det går heller inte pumpa eller handmjölka effektivt. Känns inte som att det kommer från ställena där det är stopp. Börjar känna att febern är på G. Har haft kontakt med Amningshjälpen och om det inte släppt tills i morgon så kanske hon ska komma och hjälpa till med greppet. Olle är dock fortfarande vid gott mod, men han orkar inte lika mycket, sover mer och äter mindre. Tycker jävligt synd om mig själv, haha . Någon som har erfarenhet av mjölkstockning och hur det vart bättre???

• Hoppfulla Fia

azurea: va bra att du får lämna intensiven, ett tecken på att det går åt rätt håll, trotts högt blodtryck. Har tänkt på dig och att du inte kan vara hos dina barn, det måste vara tufft. Men va skönt att deras pappa är där och rår om dem och att de får sin mammas mjölk <3 Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015