• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hoppfulla Fia skrev 2015-01-11 11:13:28 följande:

Har ju inte varit å tagit prover men har haft kontakt med 1177 som sa att det troligtvis är ett magvirus. Han bajsar grönt vatten och ofta jämfört med hur det brukar vara samt har luktat lite som galla. Jag har inte ändrat kosten så det borde det inte bero på. Om era små bajsar och det bara är grönvätska skulle jag ta upp det med BVC om det håller i sig. Om bajset är grönt och vattnigt kan det betyda att det passerar församnappt genom tarmen och att de inte kan/hinner ta upp den vätska och de näringsämnen som de behöver. Jag har läst här: www.barnakuten.nu/amning/bebisbajs-vad-ar-normalt-och-inte/

... och på 1177

Grönt bajs kan man även ha om bebisen bara får i sig förmjölken dvs om man har väldigt mkt mjölk och bebis blir mätt innan han/hon kommit till den fetare mjölken. Då åker maten också snabbt genom magen och de vill även amma ofta för mättnaden håller inte i sig så länge. De blir även lätt pruttiga av detta men det är inte farligt. Men i ditt fall låter det som att han har nåt magvirus tycker jag. Ammande bebisar blir ju inte lika sjuka av det och bara att fortsätta amma ofta så han inte torkar ut. Hoppas det ger sig snart.

Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-11 12:52:31 följande:

VSG: sköterskan på 1177 tog upp det också, men eftersom han äter rätt länge borde det inte vara mjölken. Börjar tycka att han blivit lite mindre om magen... Vet inte om det är inbillning Hoppas att det vänder snart. Har har ingen riktig feber utan det håller sig under 38

Stackars liten!! Hoppas han kryar på sig snart. Bara för att vara på säkra sidan kan du ju blockamma ett par ggr om du vill dvs när man bara ammar ett bröst två, tre ggr på rad, dvs samma bröst. Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-11 19:55:04 följande:

Suck! För ett par timmar sedan fick jag mjölkstockning också... Jag tror jag storknar. Det är det bröstet som han har krånglat med taget på en tid och nu äter han inte lika ofta och orkar väl inte kämpa riktigt så det dåliga taget gör väl att bröstet inte tömts ordentligt. Har kört med värme, duschat, ammat, provat amningsnapp, byttställning och masserat men det släpper inte. Det går heller inte pumpa eller handmjölka effektivt. Känns inte som att det kommer från ställena där det är stopp. Börjar känna att febern är på G. Har haft kontakt med Amningshjälpen och om det inte släppt tills i morgon så kanske hon ska komma och hjälpa till med greppet. Olle är dock fortfarande vid gott mod, men han orkar inte lika mycket, sover mer och äter mindre. Tycker jävligt synd om mig själv, haha . Någon som har erfarenhet av mjölkstockning och hur det vart bättre???

Jag har haft det många gånger men bebis har alltid kunnat amma bort det alt så har jag pumpat och sen ammat. Samtidigt strukit försiktigt med fingrarna där det varit ömt. Mitt ena bröst var stenhårt och varmt senast imorse och Lovisa var inte så hungrig. Pumpade ur 1,5 dl på tre minuter!! Sen ammade hon en stund och så var det borta Så testa att pumpa till det blir mjukt och han kan få ett bra tag. Det är svårt när bröstet är hårt men bebis tömmer ju bröstet mkt bättre än en pump så mkt bättre om de amar. Sen vill man ju inte pumpa mer än en gång helst heller eftersom man ökar på produktionen. Men alltid bra att få lite till frysen iofs Hoppas det ger sig snart iaf!!

Kram
  • villsågärna38

Enda tipset pm man vill öka produktionen är att amma, amma och amma. Låt bebisen maratonamma ett par dar så ökar produktionen. Jag hade def inte slutat efter 15 minuter per bröst om jag ville öka produktionen. Amma iaf 15 min per bröst och erbjud första bröstet igen till bebisen inte vill ha mer. Visst kan man även pumpa men en pump är aldrig lika effektiv som ens bebis. Det är lätt att tro att mjölken tar slut på kvällen men der gör den inte även om brösten känns mjuka osv. Däremot vill många bebisar amma oftare, i perioder non stop. Då får man låta dem göra det. Vill man fasa ut ersättning så ska man amma mer och gradvis minska på ersättningen. Alltid amma innan man ger. Då brukar det gå att sluta på några dagar alt nån vecka beroende på hur mkt man ger. När det gäller bröstmjölk handlar det om att efterfrågan styr så ersätter man med nåt annat så suger bebisen mindre på brösten och då produceras för lite mjölk. Tänk även på att äta och dricka ordentligt, kroppen behöver mkt energi flr att producera mjölk

Bebisar blir gnälligare på kvällen. Det har med alla intryck under dagen att göra. Testa att amma i en lugnare miljö med mindre stimuli på kvällen. Helst ett relativt mörkt och helt tyst rum. De är mer känsliga i perioder så kan gå över lika snabbt som det kommer men det är mitt hetaste tips. Funkar här Lovisa orkar till 19 ca sen ammar jag ensam i vårt sovrum där det är halvmörkt och tyst. Då blir hon lugn, ammar länge och lugnt och somnar sen för natten. Sånt som inte påverkat tidigare t ex tv och andra människor kan i perioder göra dem övertrötta vilket gör att det blir skrikigt på kvällen. Kan även bero på vad man gjort på dan. Den nyfödda bebisen är ju liksom sin egen bubbla men när de blir större och nyfiknare så kan det bli såhär. Speciellt i utvecklingsfaser.

Kram

• villsågärna38

Lelle - skriker hon mycket lilla Alice? Har du testat helt mjölkfritt i två veckor ännu? Om hon inte är överkänslig mot nåt du ätit så är hon nog troligt trött el övertrött/överstimulerad. Lägg henne tidigare på kvällen - se mitt förra inlägg. Hoppas nåt hjälper!! Kram

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-12 06:44:25 följande:

lelle75: Vid 20 ÅR eller så

Azurea: Skönt att du fått lämna intensiven, jobbigt att blodtrycket inte gett med sig än.

• villsågärna38
    azurea skrev 2015-01-12 06:14:14 följande:

Tack alla för era vänliga ord och gratulationer! Jag är fortfarande inlagd, dock ej på intensiven, då mitt höga blodtryck vägrar ge med sig. Så nu är pappa på neo med de små som fått bröstmjölk jag lyckats pumpa ut. De sondmatas ju fortfarande.

Oh va jobbigt. Hoppas det ger sig snart. Fantastiskt att du kunnat pumpa till de små. Krya på dig! Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-12 08:30:01 följande:

Pratade just med kvinnan på Amningshjälpen som jag hade kontakt med tidigare och hon ska komma hit i veckan och försöka hjälpa mig med olles tag. Fantastiskt vilka fina människor det finns som stället upp på andra

Oh va bra!! Vilken kämpe du är och vilken service. Hoppas att det ger sig snart!! Funkar det inte bra med handpumpen? Ett tips kan vara att göra cottermans handgrepp innan du pumpar. Sen börja med det lilla handtaget till mjölken börjar komma. Sen ta det stora. Jag har bara testat elektrisk en gång men det funkade bra. Går säkert bra om du behöver det. Hoppas smärtan släpper. Har aldrig haft ont så länge, kan ju vara så att du fått en bröstinflammation. I nödfall måste man ju få antibiotika. Om su får feber pch blir jättedålig. Är bröstet rött? Isf tycker jag du ska träffa läkare och pumpa med en elektrisk pump med en gång. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015