Irma01 skrev 2015-01-18 11:16:25 följande:
Skönt att det mesta oron har släppt iaf
När det gäller nästäppan så är det ett gissel...Vi har nu hållit på i över 3 veckor med saltlösning flera ggr om dagen, har trappat ner lite nu, och varje dag gör jag rent också och får ut en del ur dess små näsborrar! Så tyvärr tar det tid
Bra att du sover första passet, där tror jag att det blir bättre med tiden och du kommer om några veckor kunna sova lugnt utan att vakna och undra när det är dags för amning. Det är oerhört viktigt att du får sömn. Under den senaste utvecklingsfasen fick jag inte alls sova som innan (vi har haft en himla tur i början, han sov jättebra så chocken var stor) oh till slut svimmade jag mitt i natten när jag var på väg till spjälsängen. Maken fick ta Victor efter att jag lyckades liggamma honom och blev verkligen orolig.
Det tog lite tid för oss också, men nu vet pappan precis när Victor skriker för att han är hungrig. Annars är det underbart att ha låtit dem få sin tid då pappa kan trösta mycket i andra fall. Jag hade väldigt svårt för det i början också och kände att jag behövde ha kontroll hela tiden, men jag tvingade mig verkligen att ge upp detta då det gynnade inga av oss.
Det som bleven vändpunkt för oss var första gången maken åkte iväg med Victor och var borta i 1,5- 2 timmar. Så kom de hem, två glada killar och jag förstod att de klarar sig fint utan mig en stund också
Nu är Alice yngre, så det dröjer säkert, men som sagt, det är en process man går igenom själv också. Vill bara berätta det, du är långt ifrån ensam!
Alice är lycklig lottad med en sådan engagerad mamma!
Kram
Håller helt med Irma! Försöka släppa på kontrollen är det bästa man kan göra. Det är svårt för alla mammor (tror jag) men det går. Böra med att lämna över bebis i ett par timmar till pappa eller annan person som känner hen väl. Lovisa har varit både med sin pappa, min syter och imorgon med mina föräldrar. Ska bort 3 tim då till frisören. Jag har pumpat ut så det finns att ge men då jag varit borta tre timmar tidigare har det aldrig behövts utan jag har ammat före och efter. Hon blir ju inte alls lika snuttig och vill inte amma lika ofta då jag inte är där.
Och att inte få sova är ett gissel. Är man trött blir man mer orolig och hispig. Ja vi vet alla hur det är!! Det kan vara jättesvårt att koppla av men testa att läsa en bok, kolla på film eller vad som helst som får er att slappna av. Sov med öronproppar om det behövs. Inga bebisar far illa av att vara med sina pappor ett tag. Viktigare isf att mamma får sova ibland. Har ni bebisar sol sover på dan så sov då med.
Ang nästäppa så finns det ju Nezeril att få på recept. Tala med Bvc alt barnläkare. De fanns receptfritt förut men finns inte kvar pga risk med överdosering men om man inte översoserar är det inte farligt alls så ger det sig inte på 3 veckor med saltlösning och upphöjd huvudända så sök hjälp! Bebis kan behöva nåt mer avsvällande då.
Kram