• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lelle - Lovisa tar inte heller napp och ammar varannan timme om jag är hemma, oftare på kvällen. Precis som Alice och irmas Victor. Är jag inte hemma har det funkat flera ggr med var tredje timme Har pumpat ut men hon har aldrig velat ha om jag bara varit borta tre timmar. Testa en gång och se. Det värsta som kan hända är att hon skriker ett tag och det är faktiskt ingen katastrof om hon är med sin pappa som tröstar. Ladda med amning precis innan och så kan pappa gå på barnvagnspromenad och sen bära henne i bärsele t ex. Tror säkert de fixar det och blir hon hungrig kan han ju ge flaska. Det är inte mer synd om honom än om dig om hon skriker Han är ju hennes pappa!! Kram

• villsågärna38
    glader skrev 2015-01-17 22:12:03 följande:

Varit "borta" igen en vända... Har nästan dåligt samvete men jag var i Malmö igår, sov på hotell och var och fixade håret idag. Bestämde detta för mer än en månad sedan för att ha något eget att se fram emot. Egoistiskt kanske men jag behövde det. Sen när jag var iväg längtade jag bara hem

Ser att ni skrivit lite om vikten och tror som ni att det är viktigt att ha tålamod och inse att det är så himla olika. Jag kör igång med mammafitness på tisdag, ska försöka rapportera lite, om ni vill alltså Har smygstartat lite och inser att det blir tufft att ffa få i sig tillräckligt och dessutom rätt fördelning av fett, kolhydrater och protein... Men kommer säkert lära mig massor!

Hoppas ni alla haft en mysig lördagskväll, nu är det bedtime här!

Kramar

Härligt Bra att du gör det du behöver för att må bra. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-01-18 18:00:36 följande:

Har haft svår migrän i tre dagar. Har varit förskonad till nu. Känner mig helt slut. Tror också att mitt järnvärde sjunker för jag är så trött, började igår och jag har problem att hålla mig vaken.

Migränen är på väg bort och det känns så skönt. Har också haft gröna tjocka flytningar hela dagen, känner mig så ofräsch. Ringde förlossningen men de sa att jag kan ringa mvc imorgon och åka in och ta en odling, det är inte jätteakut men att det förmodligen är svamp eller bakteriell vaginos.

Usch, va jobbigt!! Hoppas du slipper det mer och får hjälp på

Mvc. Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-01-19 04:09:17 följande:

Lelle - Haha, ja här ser ut som en knarkarkvart!!

Nä men vi har ju turen att Hedda tycker om att leka mycket själv. Om jag tvättar sitter hon i babyskyddet och är med, om jag lagar mat samma sak, när jag kollar film eller något ligger hon i babygymet. Hon blir nästan sur om hon får vara hos mig för länge, det är ju inte lika roligt!! Om jag ska handla tar jag ju med henne i bilen eller i vagnen. Har inte mycket annat för mig på dagarna än de där husliga sakerna även om jag försöker träffa lite folk också. Visst tar matning och lek och skötsel av henne en hel del tid men jag är inte heller nitisk med hemmet. Jag vill ha det hyfsat iordning men absolut inte perfekt. Ibland ligger jag lite efter med tvätt eller disk men det är okej.

Så när sambon kommer hem ( han är borta från 07 till ca 18.30) har jag oftast hunnit det mesta och fixat nåt käk sen tar han henne mer på kvällen med matning och blöjbyten och så. Sen lägger hon ju sig 20-21.

Antar att vi är lyckligt lottade men vi får väl se nu när nästa utvecklingsfas är på intågande, den ska ju vara tuff...

Jag kör ungefär samma upplägg som Glader med skillnaden att jag inte är borta så ofta på kvällarna Vi har ju två att lägga och jag vill umgås med hela familjen då maken väl kommer hem. Sen tycker jag att jag får så mycket egen tid på dagarna då jag är med Lovisa som ju oftast är jättesnäll och lätt att ha med om man vill handla, äta lunch ute med nån osv. Om jag åker iväg några timmar brukar det bli på helgen ist. Middag förbereder jag på dan då hon sover det som går för att det ska gå snabbt att fixa sen då jag har båda barnen. T ex en gryta el stek. El långkok som sköter sig själv är topp. Vi gillar också att ha snyggt hemma även om vi inte är nitiska. Tvätta gör jag varje dag men bor ju i hus så kan sätta på tvätten på morgonen och plocka ut mitt på dan osv. Duscha el fixa andra saker gör jag med Lovisa i en babysitter jag flyttar runt alt då hon sover då jag fixar mat ligger hon i Mamaroon i köket el om hon vill vara med då jag gör nåt har jag babybjörn Om

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-19 06:40:41 följande:

Angående att städa när bebis är liten tänkte jag såhär när dottern var nyfödd: Jag har aldrig någonsin hört en mamma ångra sig att hon inte dammsög en extra gång eller diskade lite extra när barnen var små. Men däremot hör jag ofta människor önska att de kunde vrida tillbaka klockan o vara mer med sina barn för de är små bara en gång och växer så otroligt fort. Det tog jag vara på och de två första månaderna satt jag i soffan med dottern i famnen och fixade med det jag orkade när maken kom hem o tog henne. Har inte ångrat det en sekund!

När hon var lite äldre ville hon vara för sig själv lite mer men vi har fortsatt att låta hela vår värld kretsa kring dottern och antingen får hon vara med och städa eller så "underhåller" den ena av oss henne medan den andra städar.

Vår äldsta tjej vill vara med och städa nuförtiden. Tycker det är kul He, he! Får passa på så länge det intresset finns. Det lär ju gå över

Håller helt med om hemmet annars, det är viktigare att vara med sitt barn och att få sömn än att städa. När vi hade ett barn så plockade den som inte la henne alltid undan och fixade på kvällen. Nu med två och då vi var sjuka innan jul så sket vi ofta helt i det. Orkades inte med. Prio var att sova då barnen sov men nu när vi är pigga så hinner vi fixa lite på kvällarna så det ser trevligt ut då man vaknar Brukar även hinna umgås och mysa en stund på kvällen ihop så det händer mkt från nyfödd till tre månader Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-01-19 09:05:59 följande:

Sist tog de en odling men allt var bra då. Tog lactal balans igår och det har inte kommit grönt efter det. Kanske bara är obalans men vill gärna veta. Nog bra att kolla järnvärdet också det har de inte gjort sedan inskrivning.

Men du min bm kollade järnvärdet varje gång ihop med blodtryck osv. Det ska de def kolla upp!! Kram
  • villsågärna38

Azurea - förstår att det är tufft. Tillräckligt tufft med två i olika åldrar Hoppas verkligen att ditt tryck snart sänks så du slipper ha det så framöver. Trodde att det normalt sett alltid gick ner efter förlossningen. Tufft att inte vara pigg och samtidigt ha två små att ta hand om. Förstår att de är världens sötaste

Stora kramar

• villsågärna38
    azurea skrev 2015-01-19 13:59:36 följande:

Jag tror att vid vanlig preeklampsi (hf) så återgår det generellt sett efter förlossningen. Men mitt som gick vidare till eklampsi (allvarligare) kan tydligen ge livslångt högt BT om man har otur, och därför kommer jag att få gå på kontroller resten av mitt liv för att man ska hålla koll på detta också. Men det är ett billigt pris att betala för de små underverken vi fått nu!

Då förstår jag. Vilken kämpe du är! Men förstår att det är värt det. Barnen är ju det finaste man har Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-19 13:05:17 följande:

Absolut håller helt med dig! Det jag kan säga är att det blir lättare och lättare att hinna med andra saker än Adam på dagen, desto äldre han blir. Förra veckan kunde jag tex damsuga medan Adam låg i babygymmet.

Visst är det härligt De första tre månaderna är ju tuffast på många sätt. Sen när de blir mer självständiga så öppnas en helt ny värld igen då man hinner både duscha och äta och fixa på dagarna. Värsta lyxen! Kram
  • villsågärna38

Idag har jag haft barnvakt i tre timmar och hunnit till frisören. Härligt Lovisa var med mina föräldrar som bott här i några dar. Man får passa på Allt gick jättebra. Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015