• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-08 17:19:20 följande:

Ja så himla hemskt det som hände/händer i Frankrike och förstår att det måste kännas extra för dig Irma. Kommer aldrig förstå hur människor kan döda i religionens namn..

Läser vad Irma och VSG har skrivit och tycker ni har en sund och bra inställning och förhållningssätt till barnuppfostran. "Problemet" med mig eller oss för det berör även min sambo, är att vi fortfarande känner oss som sådanna noviser och givetvis vill vi göra det som är bäst för Adam men ibland vet jag varken ut eller in! Det jag vet är att jag inte tror på att Adam ska skrika sig till söms eller att inte låta honom vara nära när han vill det. Ärligt talat kan jag känna mig lite värdelös och provocerad av andra som verkar ha sådan koll och kan tolka sitt barn och kan hantera alla situationer så det blir bra för både barn och föräldrar. Men det räcker egentligen att bara följa alla här för att förstå att det går upp och ner för alla och att ingen har stenkoll. Innan vi fick barn var jag en påläst person som hade koll på det mesta både i mitt yrkesliv och privatliv men måste säga att få barn har verkligen satt ett kontrollfreak som mig i gungning . På ett sätt var det lättare att vara gravid även om det är skönt att den perioden är över. En klok väninna sa till mig att göra det som känns bäst och blir bäst för hela familjen. Bebisar kan man ju inte skämma bort och att lyssna på Adam och försöka anpassa sig efter honom men för den sakens skull inte sluta leva sitt egna liv får nog bli min melodi.

Kramar!

Tycker att det låter som en jätteklok inställning och strategi Man växer in i föräldrarollen och har man bra vänner som är föräldrar kan de ju vara jättebra stöd också. Även här får man jättefin stöttning och pepp Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-08 17:19:20 följande:

Ja så himla hemskt det som hände/händer i Frankrike och förstår att det måste kännas extra för dig Irma. Kommer aldrig förstå hur människor kan döda i religionens namn..

Läser vad Irma och VSG har skrivit och tycker ni har en sund och bra inställning och förhållningssätt till barnuppfostran. "Problemet" med mig eller oss för det berör även min sambo, är att vi fortfarande känner oss som sådanna noviser och givetvis vill vi göra det som är bäst för Adam men ibland vet jag varken ut eller in! Det jag vet är att jag inte tror på att Adam ska skrika sig till söms eller att inte låta honom vara nära när han vill det. Ärligt talat kan jag känna mig lite värdelös och provocerad av andra som verkar ha sådan koll och kan tolka sitt barn och kan hantera alla situationer så det blir bra för både barn och föräldrar. Men det räcker egentligen att bara följa alla här för att förstå att det går upp och ner för alla och att ingen har stenkoll. Innan vi fick barn var jag en påläst person som hade koll på det mesta både i mitt yrkesliv och privatliv men måste säga att få barn har verkligen satt ett kontrollfreak som mig i gungning . På ett sätt var det lättare att vara gravid även om det är skönt att den perioden är över. En klok väninna sa till mig att göra det som känns bäst och blir bäst för hela familjen. Bebisar kan man ju inte skämma bort och att lyssna på Adam och försöka anpassa sig efter honom men för den sakens skull inte sluta leva sitt egna liv får nog bli min melodi.

Kramar!

Tycker att det låter som en jätteklok inställning och strategi Man växer in i föräldrarollen och har man bra vänner som är föräldrar kan de ju vara jättebra stöd också. Även här får man jättefin stöttning och pepp Kram
  • villsågärna38

Nån mer som är vaken? Kan inte sova... Somnade tio minuter då jag nattade storasyster och sen blev jag pigg. Lovisa somnade redan 19 så hon lär vakna vid 01. Gulp! Är ju snart. Kommer va trött imorrn...

• villsågärna38

He, he Jag sällar mig också till skaran men numera som fd. Kontrollfreak. Funkar liksom inte att vara det med barn, livet blir iaf inte roligt då, så jag är numera "nyktert" kontrollfreak som även lagt fröken duktig på hyllan för det mesta iaf. Hi, hi Har lärt mig att med barn måste man våga vara i nuet, njuta av livet och ta det lite som det kommer. Inte ha krav på att allt ska vara "perfekt" hela tiden. Sen är jag bra på att planera också och gillar att läsa på om olika saker så kontrollsidan finns såklart fortfarande där men har vågat släppa på kontrollen och märkt att det funkar bra det med Vem trodde väl det?

• villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-09 06:51:43 följande:

Jag fortsatte testa halvliggande och nu tror jag att jag fått till det med kuddarna alla fall

Testade även att nattamma halvliggande i soffan i stället med svag belysning. När han började slåss gick jag upp med honom, rapade honom och lyssnade på hans vrål

Efter en liten stund ammade jag igen i samma position och denna gång blev det som i förrgår att han mer lugnt kunde fortsätta utan att slåss. Han fick snutta en liten stund när han var klar och jag kunde ta ut bröstvårtan utan att han vaknade helt. Sen halvlåg jag kvar fem minuter med honom sovandes utan bröst i munnen. Efter det gick det faktiskt både att lyfta, bära och lägga ner utan att han vakande helt. Han gruffade lite och sträckte på sig och somnade om. Det mest fantastiska var att han inte vaknade inom 10 minuter som han ibland gör så man får börja om...

Men va underbart Jenkis!! Härligt!! Jag hade en av mina koftor som täcke för Lovisa då hon skulle börja sova i sin säng igen efter sista förkylningen. Inbillar mig att det luktar mamma då Så ja alla knep man kan komma på är bra, alltid värt att testa iaf. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-09 08:37:33 följande:

Lelle och Jenkis, ska tänka på att inte lägga honom i egen säng när jag nattat honom. Gör ju så på kvällen när vi går och lägger oss tillsammans, han somnar i min säng och efter 5-10 min bär jag över honom till sin lilla crib och det brukar gå bra.. Men nästa gång testar jag att han ligger kvar men tror tyvärr att han är känslig för om jag är där eller inte. Gick upp ca 07;45 och hör hur han börjar vakna där inne även om han brukar sova till 10 annars.

Kram

Låt honom ligga kvar där det är varmt och lägg en tröja på honom som luktar av dig Värt att testa iaf. Ibland får man ta det i etapper liksom. När Lovisas förkylning blev bättre sist och vi ville att hon skulle sova själv igen på kvällen så började vi först låta henne ligga och sova bredvid i sängen, en bit ifrån mig. Nästa steg var att hon fick ligga i sin säng efter amning men jag var kvar i rummet på kvällen några dar. Låg i sängen och kollade lite film med hörlurar så det var riktigt mysigt det med sen efter nån dag gick det att lämna rummet helt. Kram
  • villsågärna38

Ja här blev det lite halvtaskigt med sömn men, men... Får skylla mig själv Lovisa sov sex timmar som vanligt men vaknade 01.30 och jag somnade nog en timme innan. Sen amning igen 04.30 och upp vid 06.30 då hon bajsade ett rejält lass ha, ha Får lägga mig tidigt ikväll ist.

Johjen - hur är händerna idag?

Kramar till er alla!!

• villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-09 07:29:31 följande:

Ville tipsa om toppenbra nässpray till bebisar: Physiomer baby mist. Många av er kanske redan använder den till era små men till er andra. Toppen bra saltvatten spray. Olle tycker inte att det är det bästa som finns att spraya men han blir aldrig arg eller ledsen. Och efteråt brukar vi amma så han får svälja undan slem/snor och vatten ordentligt.

physiomer.se/sortiment/physiomer-baby-mist/

Idag skavi åka till en kompis som fick barn en vecka efter mig och Olle ska få träffa sin nya kompis. Ska bli jätte mysigt.

Ha en bra dag allihopa!

Ja den är jättebra Tycker att det hjälpte bra att ta den eller rejält med Renässans näsdroppar (minst en hel kapsel, ej bara nån droppe) flera ggr per dag då Lovisa var täppt.

Va mysigt med playdate Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-09 07:29:31 följande:

Ville tipsa om toppenbra nässpray till bebisar: Physiomer baby mist. Många av er kanske redan använder den till era små men till er andra. Toppen bra saltvatten spray. Olle tycker inte att det är det bästa som finns att spraya men han blir aldrig arg eller ledsen. Och efteråt brukar vi amma så han får svälja undan slem/snor och vatten ordentligt.

physiomer.se/sortiment/physiomer-baby-mist/

Idag skavi åka till en kompis som fick barn en vecka efter mig och Olle ska få träffa sin nya kompis. Ska bli jätte mysigt.

Ha en bra dag allihopa!

Ja den är jättebra Tycker att det hjälpte bra att ta den eller rejält med Renässans näsdroppar (minst en hel kapsel, ej bara nån droppe) flera ggr per dag då Lovisa var täppt.

Va mysigt med playdate Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-01-09 08:33:56 följande:

Lelle - Ja det är så typiskt att man själv inte kan slappna av när man väl får sova.. Hoppas det kommer med tiden. Handlar ju om att släppa kontrollen också

Har samma problem som du med nästäppan, särskilt första passet på morgonen. På BVC sa de bara saltlösning och nässug men det hjälper ju inte! Det kunde inte vara allergi än sa de iaf. Tror inte de fattar hur täppt hon är! Mer än två veckor nu också...

Tre veckor tog det sista förkylningen för Lovisa så tyvärr normalt De är så smalt inne i näsan på de små att det behövs så lite för att det ska svälla igen och bli täppt. Även om det känns som att det inte hjälper ska man köra rejält med koksalt flera ggr per dag och speciellt till natten. Det är avsvällande och det blir bättre även om det inte blir helt bra. Klossar under sängen med El sova i babysitter el babyskydd Ger sig snart!!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015