• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jobbigt med pms Johjen. Har två väninnor som haft väldiga problem men numera är hjälpta av serotonintillskott som de fått på recept.

Hur är det med händerna nu? Lät som en fruktansvärd natt. Har du några bra handledsskydd i väntan på de som ska provas ut? Finns bra på Apoteket alt så kan man ju linda händer oxh underarmar så du inte böjer dem. Min mamma har opererat sig och blev helt bra så skulle det gå så långt är prognosen god.

Stora kramar

• villsågärna38

Bebisar är olika och närhet är ett grundläggande behov som man måste ta på allvar. Det ger sig nu när de blir lite äldre så eg brukar man inte behöva göra nåt alls men viset är rutiner bra, om bebisen är redo för det vill säga Som Hoppfulla Fia skriver - det kommer en tid då de inte vill bara nära längre och då saknar man det Sen bara för att de kan somna själva och upplevs som självständiga en period så behöver det inte vara så jämt. Det kan vända så snabbt som det kom igen, har med utvecklingsfaser att göra. Även det där med sömn på dagen. I perioder sover de mer, i perioder mindre men visst sover de mindre på dan om de sover mer på natten men Lovisa sover 3-4 tim på dan fortfarande. Max en timme åt gången numera dock. Gör en månad sen sov hon även 2-timmarspass.

Lelle - har du testa barnvagnen. Sover hon inte på promenad? Om hon vaknar 07 så låt henne vara uppe, ge mat och stimulans och ta ej prommisar vid 09. Då somnar slitit Lovisa iaf. Kolla Wonder weeksappen också, kanske är en stormig period just nu? Då blir alltid sömnen förändrad.

Men förstår att det är tufft Johjen och Hoppfulla Fia, att man vill ha egen tid. Var precis likadant för oss för några veckor sen. Trist att jag aldrig kunde natta storasyster då, krockade i nattningstid. lovisa ville bara amma och vara när mig på kvällarna, men försökte göra nåt mysigt av det istället. Låg i sängen och kollade lite film på paddan medan jag ammade och nattade Lovisa. Sänkte ljuset på skärmen och hade hörlurar så hon stördes inte. Sen när maken nattat storasyster kom han in också och så låg vi i sängen och umgicks där istället. Lovisa sov som en stock bara hon fick vara nära och vi kollade film eller läste Man får vara flexibel. Nu får vi ju några timmar på kvällen men det kan ju förändras snabbt så man får liksom bara "go with the flow" Testa rutiner emellanåt men funkar det inte så anpassa er till bebisen och inte tvärt om brukar funka bäst. Och så testa igen om nån vecka. Min erfarenhet är också att om bebis får mkt närhet på dan så är det lättare att sova själv på kvällen/natten - om han/hon inte är inne i en utvecklingsfas och kräver extra mycket uppmärksamhet och närhet.

Kram

• villsågärna38
    glader skrev 2015-01-08 08:29:58 följande:

Bvc och vaccin igår förresten! H hade gått upp mer än ett kilo (!!!) sedan den 19 december! Och växt typ 3 cm på längden. Sköterskan bara gapade...

Vaccinationen gick bra. Visst skrek hon men det var bara någon minut. Igår kväll somnade hon vid 20 och vaknade sen först vid 04! Sen somnade hon igen och vaknade nu vid 8, glad som en lärka! Ibland är ju detta livet ganska mysigt

Va roligt Glader Härligt att hon växer så bra!! Brukar vara så att de sover länge efter vaccinationen. Den första är rätt lindrig också. Nr 2 brukar vara värre, göra mer ont. Då fick vi ge alvedon sist. Men den dagen den sorgen Vi tar vår första vaccinapruta nästa vecka
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-08 09:51:46 följande:

Adam har sedan födelsen haft ett stort närhetsbehov och vill ju att han ska få det tillgodosett men försöker ändå mellan varven . På morgonen kan han ligga en stund i sängen själv när han vaknat och på dagen kan han ligga i babygymmet och sitta i babysittern kortare stunder själv eller att jag inte är exakt brevid honom. Min dröm hade varit att Adam somnade vid 20 ca och jag fick ca 2 h för mig själv på kvällen.. Är dock glad över att han har en dygnsrytm och när han somnat kl 22-23 sover han mellan 3-5 h första passet på natten, sen ammar och somnar om ganska fort och sover ca 3 h timmar till. Sen kan han gärna vara vaken en stund efter andra amningen framåt 6-8 men efter det sover han gärna till 10. Så jag får vara glad för det!

Kram

Kanske värt att investera i en Mamaroo?
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-08 07:08:00 följande:

Jo, jag försöker hela tiden att ta ut bröstet när han bara sovsnuttar, men han vaktar tutten noga Han släpper inte själv om han inte somnat djupt och skall man in med ett finger i mungipan, så vaknar han till och letar tutte helt hysteriskt till han är helt vaken.

Funderar på att göra ett avbrott för rapning när han blir sådär att han "slåss". Han kommer såklart att bli hysteriskt ledsen, men det kanske får honom att vakna till så att han känner att han egentligen är mätt. Fokus på något annat liksom.

På dagarna tar jag alltid tutten ifrån honom när han har liknande tendenser eller bara snuttar. Då blir han jätteledsen, men det ger sig efter fem minuter på skötbordet eller om man bara går runt med honom vänd framåt. Alltså bryter själva matbeteendet. Samtidigt vill man ju inte stimulera honom på nätterna...

Igår blev jag så uppgiven efter att han haft en brottningsmatch, att jag rapade honom ordentligt, la över honom i spjälsängen, slog på musiken på babyvakten och gick ut ur rummet. Tror han klarade uppåt fem minuter utan att protestera, sen började missnöjesljuden som jag ignorerade, men när det övergick till mer gråt gick jag in och tog upp honom, la honom i min säng igen och ammade andra bröstet. Då somnade han faktiskt på ca 20 min utan att slåss och snuttandet kanske bara var 5-10 min. Så det kanske kan vara något att göra? Bryta direkt när han slåss eller bara snuttar, lägga honom i spjälsängen för att få ett avbrott och se om han behöver tas upp eller ej.

Allt som funkar är ju bra låter som en bra ide att testa det du gjorde igår igen. Learning by doing Om han bara snuttar så kan du ju också låt honom göra det en stund (5-10 min) och testa sen ge andra bröstet med en gång. Han behöver ju bli tillräckligt mätt för att somna.

Helt rätt att pröva sig fram ang amningen. Halvsitta och halvligga får du öva på med kuddar lite här och där Har han blivit så stor och lång så är det nog också smidigt att han sitter i ditt knä, både på stol, fåtölj, om du ammar i bilen el på handikapptoalett ute? Inte alltid det finns bra amningsrum så jag ammar lite överallt Jag sitter då med benen i kors och ena armen under bebis. Får ibland hålla med andra handen i bröstet för att det ska funka och bli en bra vinkel. Testa dig fram!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-08 10:14:22 följande:

Kanske det men vet inte om vi har plats för den i vårt lilla hus.. Men kanske får göra plats?!

Kanske kan du få honom att sova i den ett par tim på kvällen tänkte jag Tar ungefär lika stor plats som en babysitter, lite högre och lite bredare men inte gigantisk. Finns andra självgungande babysitters som är mycket större. Går att best på nätet, kolla pricerunner
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-08 10:06:32 följande:

Hade så ont häromnatten att jag grät.. Kanske sömnbristen gör sitt också och frustrerad att vakna av värk och inte av att Adam vill amma. Varit hos arbetsterapeuten i morse och de gjuter inga utan fick prova ut de skydd som redan finns. Tyvärr hade de inte min storlek för högerhanden där jag har som mest ont men de skulle beställa och skicka hem rätt storlek till mig. Frågade vad mer jag kunde göra men hon nämnde inget om att ha skydd på dagen utan bara att hålla handleden rak och sträcka ut nerven 3 ggr per dag. Hoppas verkligen att det blir bättre, jobbigt att ha så här ont!

Kram

Stackars dig köp på Apoteket pronto och ha dem dygnet runt tills du får de andra. Jag gjorde det då jag var gravid. De är inte speciellt gjorda för karpaltunnel men funkar. Kram
  • villsågärna38

Gud, ni måste tro att jag har dyslexi. Läste mina inlägg nu, sorry för alla skrivfel!! Skrev med en hand i mobilen och har precis krossat skärmen Måste fixa den snart!! Ser ju inte hur jag skriver märker jag nu då jag surfar i ipaden.

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-08 11:28:28 följande:

Har ni läst artikeln i Vi föräldrar om gamla "myter " att skämma bort bebisar på? T.ex så har svärmor sagt ofta typ-ligger hon aldrig ensam, går ni med henne hela tiden o.s.v Min mamma har t.ex sagt-tar ni upp henne så fort hon skriker?! Ja, det gör vi. Hon är ju ledsen av en anledning. Läs artikeln den slår hål på en del . Den finns i nr.10 från 2014.

• villsågärna38

Håller med dig Irma! Helt fruktansvärt det som hänt och förstår att det berör dig extra eftersom det är din gamla hemstad.

Håller även med om att man måste hitta sitt sätt. Jag läser också allt jag kommer över och bildar mig sen en egen uppfattning. Finns fördelar och nackdelar med allt. Sen får man ha respekt för att inte alla tycker likadant som en själv när det gäller barnuppfostran. Det är känsligt och alla barn och familjer är olika. Måste även erkänna att en del idéer jag hade innan jag fick barn inte funkat i praktiken och att man som förälder lär sig nåt nytt varenda dag. Tror man kommer rätt långt med sunt förnuft och en ödmjuk inställning En stor fördel om båda föräldrarna har samma värderingar och ung samma syn också.

Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015