Jenkis skrev 2015-01-08 07:08:00 följande:
Jo, jag försöker hela tiden att ta ut bröstet när han bara sovsnuttar, men han vaktar tutten noga Han släpper inte själv om han inte somnat djupt och skall man in med ett finger i mungipan, så vaknar han till och letar tutte helt hysteriskt till han är helt vaken.
Funderar på att göra ett avbrott för rapning när han blir sådär att han "slåss". Han kommer såklart att bli hysteriskt ledsen, men det kanske får honom att vakna till så att han känner att han egentligen är mätt. Fokus på något annat liksom.
På dagarna tar jag alltid tutten ifrån honom när han har liknande tendenser eller bara snuttar. Då blir han jätteledsen, men det ger sig efter fem minuter på skötbordet eller om man bara går runt med honom vänd framåt. Alltså bryter själva matbeteendet. Samtidigt vill man ju inte stimulera honom på nätterna...
Igår blev jag så uppgiven efter att han haft en brottningsmatch, att jag rapade honom ordentligt, la över honom i spjälsängen, slog på musiken på babyvakten och gick ut ur rummet. Tror han klarade uppåt fem minuter utan att protestera, sen började missnöjesljuden som jag ignorerade, men när det övergick till mer gråt gick jag in och tog upp honom, la honom i min säng igen och ammade andra bröstet. Då somnade han faktiskt på ca 20 min utan att slåss och snuttandet kanske bara var 5-10 min. Så det kanske kan vara något att göra? Bryta direkt när han slåss eller bara snuttar, lägga honom i spjälsängen för att få ett avbrott och se om han behöver tas upp eller ej.
Allt som funkar är ju bra
låter som en bra ide att testa det du gjorde igår igen. Learning by doing
Om han bara snuttar så kan du ju också låt honom göra det en stund (5-10 min) och testa sen ge andra bröstet med en gång. Han behöver ju bli tillräckligt mätt för att somna.
Helt rätt att pröva sig fram ang amningen. Halvsitta och halvligga får du öva på med kuddar lite här och där
Har han blivit så stor och lång så är det nog också smidigt att han sitter i ditt knä, både på stol, fåtölj, om du ammar i bilen el på handikapptoalett ute? Inte alltid det finns bra amningsrum så jag ammar lite överallt
Jag sitter då med benen i kors och ena armen under bebis. Får ibland hålla med andra handen i bröstet för att det ska funka och bli en bra vinkel. Testa dig fram!
Kram