• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hoppfulla Fia skrev 2014-12-30 19:42:40 följande:

Känner igen mig. Gick ju upp nästa 20kg och har ca 7kvar. Men jag har liksom blivit större hela jag, större fötter, bredare höfter, lår å vader samt en härligt degig mage. Sen har jag ett gamalt ärr som gör att det blir en naturlig och härlig valk på magen också. Tänkte innan jag vart gravid och fick Olle att jag inte skulle bry mig men det känns segt när man försöker fixa till sig som på jul och nu till nyår... Jag har ätit massa av socker och jag å sambon har bestämt att sluta med socker efter nyår och då ska också börja träna här hemma

Ja verkligen helrätt ang sockret. Det är boven till vikten tror jag. De säger ju att det man äter är 80% och träning 20% om man vill gå ner i vikt. Själv så äter jag ofta lagad mat. Blir ju alltid bra middag hos oss och ofta även lunch eftersom vi har två barn. Tror man kommer långt på det ihop med att dra ner på mackor, fika, godis och helt undvika söta drycker (lightdrycker är lika illa). Jag ska också börja träna efter nyår. Har en crosstrainer och hantlar här hemma men de har inte blivit direkt använda efter jag passerade 8 veckor och träningsförbudet. Lovisa är 11 veckor nu

Det är en fas runt 8 veckor där de vill bli mer underhålla och är mer gnälliga. Testa att byta miljö och göra nåt nytt emellanåt. De blir uttråkade, kan ibland räcka att byta rum och sitta ner i soffan när hon var vaken var big no, no här runt den tiden. Även babygym, babysitter, gå runt och bära (Lovisa vill numera oftast bara bli buren framåt så hon ser) var populärt då hon var vaken. Han håller på att bli större och behöver stimulans mellan amningarna skulle jag gissa Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-12-30 22:30:25 följande:

Ikväll har vi börjat med rutiner, det är aldrig fel :)

Efter varje bad när vi tar upp Alice så gallskriker hon, tror att hon fryser. Det är varmt där hon badas och vi torkar henne snabbt men hon blir tokig ändå. Blir era bebisar det också efter bad eller har vi fått en extra känslig bebis? Några tips?

Nä Lovisa skriker inte. Har bara hänt en gång men då badade vi henne då hon var hungrig, ingen hit. Hon kanske vill bada längre? Vi har stor mysig handduk som vi lindar in henne i och sitter och myser en stund efteråt. Hon brukar också få ligga nakenfis en stund inne på toan där det är varmt (när hon torkat). Det gillar hon Bra att få vädras också och vara utan blöja en stund. (Man kan lägga en öppen blöja under rumpan eftersom det oftast kissas lite då ). Hoppas det är nåt som går över. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-12-31 10:19:47 följande:

Vilken natt.. Adam vaknat minst varannan timme och velat äta och även om han inte ätit så länge snörvlar han och låter så jag inte kunnat somna om igen. Hoppas han blir bättre snart och att jag kan sova lite på dagen idag innan gästerna kommer

Gott slut och gott nytt önskar jag er allihopa!

Usch, också haft sånna nätter vid förkylning. Stackaren!! Halvsatt i sängen och sov med Lovisa på bröstet till slut. Då blev det bättre, huvudet var så högt då i förhållande att hon inte blev riktigt lika täppt. Körde även näsdroppar/spray på natten. Hoppas ni får en ok dag/kväll iaf. Stora kramar
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-12-31 05:55:27 följande:

Vi är nog borta runt tre timmar. Men han brukar inte klara sig så länge. Det längsta hittills är 2,5 h på dagen och då sov han.

Konstigt med flaskan, ja. Fast det kan ju bero på att det var längesedan sist och vi bara ammat i flera veckor. Han blev nog förvirrad. Calman funkade inte heller dock... Jag har plockat hem sån där doskil/dossked från apoteket som man kan hälla bröstmjölk i och i värsta fall skeda/koppa honom. Sked tar han ju eftersom han äter Minifom 10-12 gånger per dygn...

Vi tänkte passa på att byta en julklapp, köpa födelsedagspresenter till två barnkalas och ta en lunch tillsammans i lugn och ro Känns lyxigt.

Härligt!!

Har det blivit nån förändring pga din diet ännu? Både mjölk, gluten och ägg. Ja då blir det ju inte mkt kvar. Kött, grönsaker och frukt. Väldigt nyttigt iaf. Förstår att du inte har viktproblem! Jag nästan hällde olivolja på maten för att få i mig fett och åt en massa avokado och kokosmjölk. Men rasade iaf i vikt (och jag åt ju iaf gluten). Rasat lite för mkt i vikt så här måste det börja tränas. Känner mig som en spinkis Det där med gluten via bröstmjölken hade jag missat. Trodde det viktiga var att man sen introducerade gluten i skydd av amning, långsamt, för att minska risken för glutenallergi. Men inte hört art bebisar kunde reagera via bröstmjölken. Hoppas han snart mår bättre iaf.

Stora kramar
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2014-12-31 00:15:17 följande:

Ja, jag äter också bra lagad mat men emellan trycker jag mer en massa sött. Jo, han behöver helt klart mer. Mycket prat och sång och så tummenmobilen å babygymet såklart. Han gillar också att ligga å kika när vi är på promis på fm och så fick han en massa böjer i julklapp så vi har även läst en del. Å även om han inte förstår så blir han glad å pratat när vi läser å tittar på bildernavilker är super mysigt.

Då förstår jag det är ju gott med socker men hoppar man det kan man ju ist äta mkt gott fett. Gräddsåser, ostar och smör och så Mättar ju bättre och det lägger man ju inte på sig av på samma sätt om man undviker snabba kolhydrater. Jag ska köra lchf sen när jag slutar amma för att hålla vikten men just nu har jag motsatt problem. Förlorade lite för mkt då jag körde mjölk och äggfritt i flera veckor och vi var sjuka så mkt. Här måste det bli hårdträning ist för att bygga lite muskler. Så segt att komma igång bara
  • villsågärna38
    glader skrev 2014-12-31 12:08:28 följande:

Gnistrande gott nytt år på er tjejer!

Apropå kropp, kost och träning skaffade jag igår PT Online med mammafitness. Tränings- och kostschema för ett halvår!

Bestämde mig under graviditeten för att komma i mitt livs form efter densamma och börjar nu ned detta den 20 januari, en vecka efter efterkontrollen på Mvc.

Har haft problem att äta tillräckligt efter att Hedda kom eftersom jag oftast är för trött för att äta eller fixa mat så min vikt är under den jag hade innan jag blev gravid, men snart ska jag bli frisk och stark igen!

Oh va duktig du är!! Du verkar så peppad och stark. Trots din värk. Är imponerad! Jag har ju verkligen inget att skylla på. Ska också komma igång. Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-01 07:18:02 följande:

Vi måste ha missförstått varann Gluten utesluter jag bara för min egen skull. För att jag ville ha en nystart i min mage som varit så bubblig i fem veckor. Har bara sett vete på en sida. I övrigt heter det att gluten INTE påverkar. Såhär står det när man Googlar:

Såväl små mängder komjölksprotein som små mängder glutenprotein passerar över i bröstmjölken. Det finns inget som talar för att det skulle vara något problem. Det kanske till och med är nyttigt och ett klokt sätt av naturen att vänja barnet vid dessa proteiner under skydd av amningen. Ibland, om barnet har kolik, kan mamman rådas att undvika komjölksprotein ur kosten för att se om koliksymtomen minskar. Hos flertalet barn med kolik finns inget samband. Med gluten har inget samband påvisats.

På lördag skall jag börja äta gluten igen. Både min mage och W:s mage är mycket bättre nu! Det tog tre dagar, så märkte jag klar skillnad på W. Till nästa helg sätter jag tillbaka ägg och kollar om han reagerar efter några dagar. Tänkte äta ett ägg om dagen till frukost i några dagar.

Mjölken väntar jag med i sex veckor till. Vill ha det lugnt nu ett tag. Även om han skulle reagera på ägg, utesluter jag mjölk sex veckor till.

Jag var på min ickegravida vikt 14 dagar efter förlossningen och nu väger jag mindre än jag gjort på 15 år typ... Trodde inte det skulle hända mig. Har varit inställd på att kämpa med kilona nedåt då jag hade tre envisa kilon efter min förra graviditet som jag fick dieta bort efter förra förlossningen.

Tack för pepp och alla goda råd!

Aha, då är jag med Så skönt att ni mår bättre!! Visst är det underbart då man ser en förändring. Och framför allt hör den Hoppas att han tål ägg så det isf bara är mjölk. Det brukar ju växa bort, ofta inom ett år. Förstår att du väntar med mjölk och vill ha lugn och ro. Så kände jag med.

Toppen med vikten om du hade några extra kilo du ville gå ner. Det är ju verkligen det man äter som gör vad man väger. Nån fördel då med din ofrivilliga diet Skälv är jag ett par kg under min matchvikt nu så ska försöka gå upp istället men helst i muskler. Får se hur det går

Ha en skön nyårsdag!

Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015