• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-01-17 22:12:03 följande:

Varit "borta" igen en vända... Har nästan dåligt samvete men jag var i Malmö igår, sov på hotell och var och fixade håret idag. Bestämde detta för mer än en månad sedan för att ha något eget att se fram emot. Egoistiskt kanske men jag behövde det. Sen när jag var iväg längtade jag bara hem

Ser att ni skrivit lite om vikten och tror som ni att det är viktigt att ha tålamod och inse att det är så himla olika. Jag kör igång med mammafitness på tisdag, ska försöka rapportera lite, om ni vill alltså Har smygstartat lite och inser att det blir tufft att ffa få i sig tillräckligt och dessutom rätt fördelning av fett, kolhydrater och protein... Men kommer säkert lära mig massor!

Hoppas ni alla haft en mysig lördagskväll, nu är det bedtime här!

Kramar

Glader låter underbart! Hade din sambo hand om bebis hela natten då? Imponerad!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-18 07:57:53 följande:

Underbar natt här!! Efter omnattningen 19.30 så sov Lovisa till 00.30 och sen till 05.30 och 7.30 så jag känner mig som en ny människa. Hon ville däremot inte sova själv i sin säng igår så när jag nattade storasyster så la sig maken bredvid henne i vår säng då hon vaknade till runt 20. Sen låg vi båda två i sängen och kollade lite film på ipaden innan iaf jag somnade tidigt. Säkert vid 21.30. Lovisa har fått sova bredvid mig i natt och har då sovit jättebra. Försökte igen att lägga henne själv vid 00.30 men hon grät hjärtskärande så visst är är det en ny klängfas med större närhetsbehov just nu. Bredvid mig sov hon iaf hur bra som helst och jag med Har bl à sovit ett 5-timmarspass i natt. Så skönt

Så skönt Villsågärna att få sova så! Längtar till att få sova 4 h i sträck igen. Känner mig typ bakis idag utan drickat om ni förstår vad jag menar. Ska se om jag inte kan sova en stund på dagen idag för att komma kapp lite.

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-01-18 08:21:36 följande:

Kan också säga att även om jag gick ner fort efter förlossningen (berodde väl på att det var mycket västka jag hade samlat på mig) så är kroppen långt ifrån hur den såg ut innan...Precis som vsg skrev så har jag också bilringar (eller love handles, låter lite trevligare ), och magmusklerna ska vi inte prata om. När jag körde passet på Sats förra veckan så körde vi jägarställning och benen började skaka efter knappt 30 sek när jag brukade kunna hålla mer än 1 minuten med vikt på knäna innan dessutom... För att inte tala om plankan...men jag försöker glädja mig åt att det känns som om jag har muskler kvar iaf då jag fick träningsverk from hell dagen efter . 

Ett bra tips jag fick från instruktören var också att det är helt normalt med bilringar då allt förskjuts och ofta får man en plattare rumpa men det beror egentligen på förskjutningen, och därför bildas det bibringar. Det överflöd av hud måste ju ta vägen någonstans. Hon sa också att det tar minst 8-9 månader innan det återställs. Så stressa inte!

Kram

Tack för infon!

Kram
  • johjen

Angående vad man hinner med på dagarna eller inte, ibörjan hann jag knappt med att ta hand om Adam, fick förbereda allt kvällen innan och se till att jag bara hade mat att värma alternativt åt jag mackor. Idag kan jag laga lunch och middag själv, nästa alltid ibland går det ju inte, hinner slänga in en tvätt och fylla och ta ur diskmaskinen samt plockstäda lite. Men som sagt så var det absolut inte i början utan något som vuxit fram i takt med att Adam kan ligga i babygymmet och sitta i babysittern. Är ingen pedant jag heller men vi bor i en lite stuga och det blir jobbigt att leva här om det blir för stökigt. Prioriterar dock alltid Adam framför att städa och egentligen skulle jag vilja hinna mer men som andra skrivit så vill man ju ha tid att njuta lite också. Skönt att jag kan skriva njuta nu för det kunde jag inte heller göra ibörjan men desto bättre på det nu!

I natt sov Adam riktigt bra! Somnade 21:30 efter att jag ammat honom till söms, och sov till 02:15! Ammade och somnade om och sov till 05:30 och sen vaknade kl 08. Sov sen en kortis till 09:15 och vaken och glad nu! Tyvärr hade jag inte vett att lägga mig när Adam somnade och kom i säng vid 23 men ändå sovit sisådär 6 h om.än upphackat. Ikväll lägger jag mig samtidigt som.Adam tror jag!

Nu blir det snart promenad här sen ska vi iväg och göra några ärenden. Ha en fin dag allihopa!

Kram

• johjen
    Sillavi skrev 2015-01-19 07:30:58 följande:

Go morgon gänget!

Ligger i sängen o myser med mina två älsklingar. Barnkanalen är på för äldsta tjejen o lilla ligger o snarkar så gott. Ute i vardagsrummet sprakar brasan som maken precis tänt innan han begav sig till jobbet.

Håller verkligen med om att baby/barn tiden är unik och aldrig kommer igen. Viktigt för mig oxå att prioritera barnen, jag kommer iaf sist. För visst är vi pedantiska. Avskyr stök o smutsigt hus så det blir mkt plock o fix fast försöker göra detta när barnen sover el är upptagna m annat. Förra f-ledigheten jobbade jag parallellt 100 % hemma från att dottern var 2 månader. Det var tufft men jag klarade det. Blev bra inkomst men skulle inte göra om det just för att man förlorar den där egna tiden med barnet. Nu hade jag tänkt studera distans men den iden har jag redan slagit bort.

Ni som fått barn nu i höst o vinter - funderar ni på ev syskon el känner ni att ni är mättade el inte riktigt vet. Jag sörjer lite att det var sista ggn nu. Skulle gärna gå igenom en grav till o föda barn men tre kids vet jag inte om vi pallar. Tror inte maken är supersugen heller

Jo sen undrar jag ni som lägger era bebisar o har rutiner. Lägger ni dom själva dvs dom sover själva? El sitter/ligger ni hos dom tills dom somnar? Och vilken ålder är dom i? Somnar dom själva el vid tutten el vaggning?

Nu äter lilla T bara 2 ggr per natt (har gjort d en v tid ca) och jag funderar på om det är läge att lägga henne i sin säng med nestet!

Under förlossningen och första dagarna efter tänkte jag aldrig mer men allt eftersom tiden går funderar jag på om jag vågar bli gravid och föda en gång till.. Vi har ett embryo i frysen på Calanderska som är odlat på 6 dagar så vetskapen att det finns där är ju lockande. Jag blir ju 39 om två veckor (!) och sambon 41 i sommar så ska det bli syskon få det bli inom två år känner jag. Just nu bor vi väldigt litet och måste i så fall bygga ut om vi ska ha fler barn vilket vi ändå ska göra men inte riktigt när. Så vi får se helt enkelt! Har sagt att jag inte vill vara gravid på min 40 års dag men efter det skulle det ju vara fritt fram!

Angående läggningen så har jag testat olika saker men det som funkat bäst hittills är att vi vid 21 tiden går till skötbordet och byter blöja och till pjamas och småpratar en stund. Ibland har vi badat innan, ibland inte. Sen går Adam och jag och lägger oss o min säng och så ammar jag honom till sömns ca 20-30 min och efter ha sovit ca 5 min lägger jag över honom i hans lilla säng i vårt sovrum. Då sover han 3-5 h tills nattens första amning!
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-01-19 11:47:12 följande:

När jag skrev städa så menar jag mer plock, diskmaskin etc. Damma, dammsuga, städa badrum är bara till att glömma. Självklart prioriterar jag Alice, det gör man ju oavsett. Man kan ju inte låta de skrika :)

Absolut håller helt med dig! Det jag kan säga är att det blir lättare och lättare att hinna med andra saker än Adam på dagen, desto äldre han blir. Förra veckan kunde jag tex damsuga medan Adam låg i babygymmet.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-19 14:19:50 följande:

Idag har jag haft barnvakt i tre timmar och hunnit till frisören. Härligt Lovisa var med mina föräldrar som bott här i några dar. Man får passa på Allt gick jättebra. Kram

Men gud så skönt! Mysigt att föräldrarna kan passa och du kan gå till frisören en helt vanlig vardag. Tror svärmor kan passa snart här också, i allafall gå ut och gå någon timme om jag tex behöver sova efter en dålig natt. Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-01-19 14:26:25 följande:

Hej tjejer!

Tänkte att jag skulle balansera lite...jag har ju berättat hur jobbigt den senaste utvecklingsfasen har varit. Men jag måste berätta hur fantastiskt roligt det är nu. Märker verkligen att fasen är över och nu skiner solen

Victor är hur glad som helst, vi har skrattat många ggr redan idag, han ligger just nu i babygymmet och leker, nöjd som bara den. Tittar på mig och ler vilket får mitt hjärta att smälta <3.

Vi har sjungit o dansat och han undersöker sina leksaker på ett helt annat sätt nu. Så underbart att se hur han "pratar" med sina leksaker.

Så även om fasen är relativ lång kan jag verkligen säga att tiden efter är helt underbar!

Håll ut

Kram!

Åååå så underbart det låter Irma! Ser fram emot detta! Det förtjänar ni efter lite tuffare tider

Kram
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-01-19 17:43:17 följande:

Så nu är RUL avklarad och allt såg bra ut. Tydligen har jag ändå moderkakan i framvägg så det var den som gjort att jag inte känner något av bebis än . Var svårt att se men BM trodde att det kanske var en liten pojke som gömmer sig i min mage

Grattis till lyckat rul och till lillkillen!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015