• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Mår bättre idag tack, Adam sovit större delen av natten i egen säng så jag fått sova ostört och kunnat sträcka ut mig. Dock kvar domningar och stickande känsla i armarna och när jag tvättade händerna i morse så hade jag ingen känsel i fingertopparna.. Hoppas det blir bättre snart!

Irma - förstår verkligen att du känner dig omtumlad av allt som händer i din gamla hemstad. Härligt att se dock att så många ställer dig emot vansinnedåden! Kram till dig!

Min stora kille är ju tre månader nu, i fredags och börjar nu bli för stor för stl 62 och snart 68 som gäller, helt galet vad fort tiden går! Han rullar dock inte så mycket utan ligger mest på rygg eller sidan. När ska de vara helt stabila i nacken och kunna rulla från rygg till mage? Nacken veta jag hur man ska träna men kan man stimulera rullandet på något sätt? Ni som har lite större bebisar vad aktiverar ni dem med förutom babygym, babysittern, mys vid skötbord mm? Intressant och höra vad andra gör! Är vi hemma en hel dag känns det nästan som Adam blir lite uttråkad och vet inte riktigt vad jag kan göra mer.

Kram

• johjen

En helt annan sak, har ni som fått era bebisar funderat på namngivning eller dop? Då både mor och farföräldrar kommer vara på resande fot under februari och mars kommer vi inte ha något förrän tidigast slutet på mars början på april och då är Adam nästan 6 månader. Om prästen som begravde min svärfar vill döpa Adam så kommer vi döpa honom och då i samma lilla kyrkan som min sambo är döpt. Eftersom Adam är ganska stor då funderar jag på om han skulle kunna ha något annat än dopklänning på sig? En ljus sjömanskostym tänkte jag, vi bor ju trots allt granne med havet!

• johjen
    Lokattis skrev 2015-01-13 20:06:14 följande:

Då var RUL avklarat. Allt såg jättefint ut, och det blir en liten flicka! Moderkakan låg fortfarande i framvägg så det blir ett UL till i v32 för att se om den har flyttat sig. Vi får alltså tjuvkika en gång till

V 19+1 idag Så fort tiden går...

Grattis till lyckat rul och till tjejen!
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-01-14 07:06:19 följande:

Stort grattis Lokattis! Minns själv mycket väl hur lugnande det var efter ett lyckat RUL :)

Hoppfulla Fia, hoppas att amningen ger med sig snart! Vet hur jobbigt det är att pumpa, gjorde det i början, man har ju så ont om tid med nyfödd bebis och hålla på med pumpning blir extra trist!

Igår och inatt har varit mycket bra! Funderade och funderade igår på hur jag skulle göra med ersättning och varför hon skriker så mycket på kvällarna. Tycker att hjärnan är som sirap när man är så trött nu för tiden och det är inte alltid lätt att tänka smart.

Men igår fick jag till det. Jag gav henne 90 ml ersättning innan hon blev hungrig för att kolla reaktionen, hon gnällde lite efter mer men vi avledde med ett bad och efteråt ammade jag, sedan lade vi henne att sova för natten, mycket tidigare än vanligt (stort tack för tips vsg) Hon somnade och sov sex timmar, längre än vanligt! Ingen skrikig bebis igår. Alltså så har hon varit övertrött varje kväll. Hemskt att det ska ta sådan tid att fatta och man känner sig som en usel mamma!

Nu tänkte jag försöka att trappa ner på ersättning med 10 ml per dag, ge henne den ngn timme efter att hon har ammat rejält, då vet man att hon inte är vrålhungrig. Eftersom att hon går upp rejält i vikt, över kurvan så borde jag ha mjölk så att det räcker.

Nu har hon precis somnat om igen och jag ska gå äta frukost!

Önskar er en underbar dag!

Härligt det låter med lyckat resultat av dina ansträningar! ????

Kram
  • johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-14 11:15:13 följande:

OLLE BAJSA GULT!! . Är så himla glad. Han massor i går både amning och urpumpad mjölk med ersättning väder bara lös i ögonen när han fick klunka i sig. Känns som att det vänder nu äntligen. Så jobbigt att få problem med bröst och amning när allt funkat bra tidigare. Hoppas att han orkar amma färdigt brösten så han får i sig getmjölk nu och att jag slipper mjölkstockning någe mer.

????????????
  • johjen

Ska inte vara frågetecken utan hederliga smiljys... Skriver på ipaden för första gången och inte riktigt lärt mig!

• johjen
    glader skrev 2015-01-14 10:52:27 följande:

Oj vad det skrivs här inne! Hinner inte läsa ikapp allt men hoppas allt är bra med er tjejer och bebisar förstås!

Här är vi mitt i en av utvecklingsfaserna, stämmer precis med wonder weeks. Hedda äter varannan timme under dagen men 6-7 timmar i sträck på natten och suger konstant på sina händer. När hon blir hungrig sker det på 2 sekunder och då ska hon ha mat NU!!! Så vi får se till att ha nära till maten

Nån mer som är i samma fas?

• johjen
    johjen skrev 2015-01-14 11:54:49 följande:
    Blev knas här också..

Glader, Adam är 14 veckor imorgon och mitt emellan två faser och är relativt lugn just nu. Dock känner jag igen fenomenet att han blir hungrig på två sekunder men tyvärr sover han just nu inte mer än 3-4 h i sträck på natten. Ikväll ska jag testa att lägga honom lite tidigare igen!

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-01-14 19:19:32 följande:

Mjölkstockning... mår riktigt dåligt nu frossa och ont i hela kroppen. Fy för.... har fått pumpa ut ur brösten sittandes på köksgolvet bredvid Maja och gråtit krokodiltårar.

Usch stackars dig! Hjälper det att pumpa? Jag har masserar mina bröst i duschen när jag haft ont och det hjälpt något. Kram på dig!
  • johjen

Å vilken natt, vilken underbar natt... Not!!!

Försökte igen få Adam att somna tidigare igår, slutade med att jag nattade honom mellan 20-22, mellan 21-22 åt han 3 ggr ock slumrade emellan måltiderna, sen har han vaknat kl 24, 02 och velat äta.. Jag har mer eller mindre legat i sängen sedan strax efter 20 men knappt sovit något. Nu hoppas jag att han somnat och precis lagt honom i hans lilla crib och hoppas på det bästa..

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015