• Moolie

IVF under 2014

Speck skrev 2014-09-05 23:08:19 följande:

Cyanea : åh vännen, stor kram. Jag förstår hur du har det, iaf till viss del. På min avdelning är vi fyra personer varav en sitter i Finland, och vår chef slutade för några veckor sen så allting dumpas på oss att ta hand om. Och utav oss tre i Stockholm så är stämningen jäkligt infekterad. En är less på alltihopa och sitter o klagar hela tiden och är arg, slår knytnäven i tangentbordet och såna saker. Den andra är extremt egenkär och bryr sig huvudsakligen om sina arbetsuppgifter och är inte lätt att samarbeta med. Och så har vi mig. Jag har bara jobbat där ett år så jag kan fortfarande inte alla "regler " så jag måste fråga rätt ofta, och han som är bitter svarar "vem bryr sig" när jag frågar vad som gäller och den andra lyssnar oftast inte eller så svarar han och när hans svar sen visar sig vara fel så säger han "så har jag aldrig sagt, varför skulle jag säga så".

Så jag förstår din känsla av att behöva kämpa på alla fronter. Kram

Fy va jobbigt!!! Jag kan tänka mig hur det är... Jag skulle aldrig klarat det... Var är resten av företaget?? Finns där ingen i Finland du kan få stöttning av?
    Speck skrev 2014-09-05 23:12:24 följande:

Star-shaped : va fint det låter, "Vi kommer kunna sitta med våra barn i framtiden, och berätta hur vi kämpat för att få just dom". För så är det ju!

Undrar egentligen vilken ålder man kan börja prata med sina barn om att de inte kom till på "det vanliga sättet".. Kanske när de frågar om sånt självmant. :)

Nickidocka : grattis till ett toppenägg återfört! Och två till frysen, det är ju jättebra! :)

På mitt jobb finns där ett tvillingpar där mamma åkte ensam till Danmark. Och hon säger bara att det inte finns någon pappa. Men barnen började få ganska svåra problem med att identifiera sig med en pappa. Alla andra hade ju en pappa... Ah, nu spårar det ur lite här... Men nästan alla barn brukar ha bra och nyfikna frågor om hur barn blir till. Så om man helt sonika berättar "Jo, doktorn plockade ut ett frö från pappa och ett ägg från mamma. La det i en burk. Fröet simmade in i ägget och doktorn satte in det i mammas mage. Och nu sitter du här!".

Mycket finare historia än de där bilderböckerna med snopp i snippa ska jag säga... :P Mina bonusbarn har ganska många frågor om det just nu. Deras mamma svarar diffust (barnen trodde först att de blev till genom naveln på något konstigt sätt) och jag svarar på just den frågan dom ställer. Jag har visat ultraljudsbilder, film hur spermien simmar in i ägget osv. Och TILLSIST kom frågan "Men, hur kom spermien från pappa in i mammas snippa????". "Ja, när man tycker om någon riktigt mycket och vill ha barn med den personen så kan man ibland stoppa in snoppen i snippan. Men det är ingenting man behöver göra. Och man ska absolut INTE göra det om man inte vill." Alla dessa diskussioner har pågått under säkert ett år eller två. Men man svarar BARA på deras fråga. Onödigt att utveckla det! ;)

Ja, det här med blommor och bin är jobbigt.... ;) Speciellt när det är så intimt... Men vi som genomgår IVF får det lättare att svara som sagt! Och på något sätt är jag glad för det! :'D
  • Moolie
    Speck skrev 2014-09-06 07:51:09 följande:

Moolie : vi sitter på nordens huvudkontor, och han i Finland har bara jobbat med oss sen i våras så vi stöttar honom.. Vi får en del stöd av regionen men de sitter ju i Tyskland så det är begränsat vad vi kan få stöd med. Jag hoppas de skaffar en ny chef åt oss snart.. Nån som kan komma in o medla mellan oss haha :)

Ang frågor så tror jag det är bra som du gör, svara konkret på de frågor som kommer.

Oj då... Ja, där ser man att det inte ALLTID är bra med utbredda kollegor... :/

Ja, jag tror det med... Men som sagt blir det lättare för oss som genomgår IVF. Vi slipper nämna de privata delarna! ;)
  • Moolie
    Pommac skrev 2014-09-06 20:14:06 följande:

Nu ska vi snart börjar ivf här också hoppas jag. Först måste jag gå ner 5 kg! Helst på två månader. Sedan ska jag börja med sprutor direkt. Min läkare valde behandling då jag var öppen för förslag. Så jag ska bara ta sprutor hela vägen. Ska verkligen bli spännande det här! Längtar!

Läkarna brukar ju ha koll! :)) Vår fertilitetsläkare valde med åt oss helt. Otroligt skönt!
  • Moolie
    trina skrev 2014-09-07 19:23:41 följande:

Av 38 ägg blev det 8 till frysen. Känns som Okej resultat ändå :) de fryser ju bara de bästa förmodligen. Så nu är det en lång väntan till FET!

8?! Är alla blastrocyster??
  • Moolie

Kramp i livmodern och äggstockarna nu... Måtte detta gå vägen... :((

• Moolie
    Starshaped skrev 2014-09-08 09:13:40 följande:

Är det inte växtvärk du känner? Kram

Förmodligen!! Kan inte för mitt liv minnas att det var såhär sist bara... :/ Jag tror mina tarmar flyttar runt sig med... För magen börjar bukta inåt på vissa platser... Sen blir det helt slätt igen... Usch... Jag analyserar sönder detta... :( INTE bra!

Kram!!
  • Moolie
    Starshaped skrev 2014-09-08 10:06:24 följande:

Vilken vecka är du i?

Är du orolig så kontakta barnmorska och be om ett ultraljud...

Känner igen det där om den ständiga oron, jag pendlar mellan att vilja känna växtvärk och illamående hela tiden (För då vet jag iaf att jag fortfarande är gravid) till att jag bara vill det ska rulla på och inte kännas nåt alls, då jag avskyr att må illa (men då oroar jag mig för om Grynet är kvar!) Så från att oroa sig för om det nånsin kommer bli några barn, till en enorm oro för om vi kommer få behålla vårt lilla Grynet.

Jag är i V 5...! Så ett ultraljud är på tok för tidigt... Måste vänta minst tre veckor till... Ska ner till Nordic då. Landstinget är katastrofalt dåligt här... Vi har bestämt att vi ska föda i Helsingborg med. Då har alla tre barnen varit på tre olika sjukhus. Lite komiskt. Där vi fick reda på vårt missfall, i det rummet föddes makens första barn.

Just nu vill jag inte känna något alls. Jag vill åka och göra ett UL i V8 och se hur det är. Jag är sämst på att vänta.
  • Moolie
    Starshaped skrev 2014-09-08 10:54:40 följande:

Då ligger vi lika :) är i v.5 på gränsen till v.6 och jag får stundtals som kraftig mensvärk i tjejmagen som kommer och går. Ibland rätt kraftig, men mynnar ut rätt fort. Har fattat det som att det är livmoderns som växer eller ja iaf förbereder sig på att bära ett barn. Men ja detta är vårt första barn så jag har inget att jämföra med. Försöker resonera som så, att så länge det inte gör outhärdligt ont, och så länge det inte blöder så är det ingen fara.

Förstår det där med att vänta. Jag är också sjukt otålig! Skulle helst hoppa över graviditeten och ha vårt lilla knyten här hos oss NU! ;) det där med tarmarna har jag inte känt av, men har läst det inte är ovanligt att man får problem med tarmarna och känner sig förstoppad och svullen den här veckan. (Vecka 5-6)

Kämpa på!

Kram!

Det får plats en halv knytnäve i groparna som blir kvar av tarmarnas förflyttning. De slätas ut ganska snabbt igen... Men det är REJÄLT obehagligt. Försökte leka med tanken att det var ett foster som rörde sig. Just för att ta bort obehagskänslan "kanske är det såhär det känns". Men icke... Det ska en bubblande känsla... Inte diarré känsla! ;)

Fast jag vill HEMSKT gärna vara gravid! :D Älskade varenda sekund av den förra graviditeten även om den inte varade mer än 2,5 månad. Däremot kan jag säga att denna inte känns som den förra...! Så det där med att alla känns olika är väldig rätt...
  • Moolie
    tintinigbg skrev 2014-09-09 12:57:28 följande:

11 fina ägg fick de ut idag. Hade dubbelt så många äggblåsor. Så nu är det bara att hoppas att något/några av äggen som blir befruktade. Det får vi reda på på torsdag då det blir återföring om allt går som det ska

Grattis till skörden!!
Svar på tråden IVF under 2014