IVF under 2014
Cyanea : åh vännen, stor kram. Jag förstår hur du har det, iaf till viss del. På min avdelning är vi fyra personer varav en sitter i Finland, och vår chef slutade för några veckor sen så allting dumpas på oss att ta hand om. Och utav oss tre i Stockholm så är stämningen jäkligt infekterad. En är less på alltihopa och sitter o klagar hela tiden och är arg, slår knytnäven i tangentbordet och såna saker. Den andra är extremt egenkär och bryr sig huvudsakligen om sina arbetsuppgifter och är inte lätt att samarbeta med. Och så har vi mig. Jag har bara jobbat där ett år så jag kan fortfarande inte alla "regler " så jag måste fråga rätt ofta, och han som är bitter svarar "vem bryr sig" när jag frågar vad som gäller och den andra lyssnar oftast inte eller så svarar han och när hans svar sen visar sig vara fel så säger han "så har jag aldrig sagt, varför skulle jag säga så".
Så jag förstår din känsla av att behöva kämpa på alla fronter. Kram
Star-shaped : va fint det låter, "Vi kommer kunna sitta med våra barn i framtiden, och berätta hur vi kämpat för att få just dom". För så är det ju!
Undrar egentligen vilken ålder man kan börja prata med sina barn om att de inte kom till på "det vanliga sättet".. Kanske när de frågar om sånt självmant. :)
Nickidocka : grattis till ett toppenägg återfört! Och två till frysen, det är ju jättebra! :)
Mycket finare historia än de där bilderböckerna med snopp i snippa ska jag säga... :P Mina bonusbarn har ganska många frågor om det just nu. Deras mamma svarar diffust (barnen trodde först att de blev till genom naveln på något konstigt sätt) och jag svarar på just den frågan dom ställer. Jag har visat ultraljudsbilder, film hur spermien simmar in i ägget osv. Och TILLSIST kom frågan "Men, hur kom spermien från pappa in i mammas snippa????". "Ja, när man tycker om någon riktigt mycket och vill ha barn med den personen så kan man ibland stoppa in snoppen i snippan. Men det är ingenting man behöver göra. Och man ska absolut INTE göra det om man inte vill." Alla dessa diskussioner har pågått under säkert ett år eller två. Men man svarar BARA på deras fråga. Onödigt att utveckla det! ;)
Ja, det här med blommor och bin är jobbigt.... ;) Speciellt när det är så intimt... Men vi som genomgår IVF får det lättare att svara som sagt! Och på något sätt är jag glad för det! :'D