• vvadda

Hur tänker köttätare?

Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)

• Svar på tråden Hur tänker köttätare?
  • Paulina P P

Min bror blir dålig i magen av baljväxter och är allergisk mot nötter. Tofu tycker han är riktigt äckligt. Vad skulle han äta om han bestämde sig för att bli vegetarian?

• Johan70

Det finns bra kött att köpa. Viltkött lider inte av några av de problem som trådstartaren tar upp och normalt inte fisk och skaldjur heller. Man kan köpa kravmärkt fläsk, ägg och mjölk. Att det finns köttindustri som stressar djuren är därför inte i sig ett skäl att bli vegetarian, även om det kan vara ett skäl att välja bort vissa produkter.

Kött är gott och nyttigt och det finns ingen anledning att inte äta det. Människan är blandätare, det är naturligt att äta kött.

• Dina08

Vi äter rätt ofta vegetariskt, men ibland känner jag att jag behöver kött. Speciellt om man ska göra något extra festligt, är det något som fattas utan kött. Håller med om att vilt och ekokött är mycket bättre ur etisk synvinkel. Jag tror att vegetarisk matlagning behöver utvecklas, för att kunna frälsa fler. Det får inte kännas som självplågeri att äta vegetariskt, för det tilltalar bara ett fåtal.

• stardream

Enkelt. Köttätare är egoistiska. Ett i-land som vi bor i behöver ingen äta kött. En del försöker döva sitt samvete mot köttindustrin med att enbart köpa ekologiskt kravmärkt och närproducerat. Ännu en egoistisk handling alltså...

• petersson

Personligen skiter jag i djurens död men å andra sidan skulle jag inte ha nåt emot att äta min  hund eller häst heller  den dagen det skulle bli aktuellt. Däremot tänker jag mer på klimatpåverkan som kött industrin har och äter därför kött ca en gång i månaden bara. Det är dock ingen regel utan mest blir det bara så.

• Aniiee
    stardream skrev 2014-02-05 23:24:27 följande:
    Enkelt. Köttätare är egoistiska. Ett i-land som vi bor i behöver ingen äta kött. En del försöker döva sitt samvete mot köttindustrin med att enbart köpa ekologiskt kravmärkt och närproducerat. Ännu en egoistisk handling alltså...
    Du vet att det är farligt att generalisera. va?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tow2Mater
    stardream skrev 2014-02-05 23:24:27 följande:
    Ännu en egoistisk handling alltså...
    Vill du inte vara egoistisk ska du skaffa 0 barn, och helst ta självmord, så att du inte utnyttjar resurser och bidrar till utsläpp!
  • Swipter

Bara läst TS men 
    1. vi behöver aminosyror från kött som inte finns i växtriket
    2. det skulle inte finnas mat till alla om alla skulle äta vegetariskt eftersom vi inte har tillräckligt med resurser för att odla
    3. man kan äta kött och välja bra kött, inte massproducerat och plågat. Att slakta djur på "rätt" sätt är mindre plågsamt för djuret än att dö av andra djur i naturen.

• exceptionell
    Swipter skrev 2014-02-06 12:17:31 följande:
    Bara läst TS men 
    1. vi behöver aminosyror från kött som inte finns i växtriket
    2. det skulle inte finnas mat till alla om alla skulle äta vegetariskt eftersom vi inte har tillräckligt med resurser för att odla
    3. man kan äta kött och välja bra kött, inte massproducerat och plågat. Att slakta djur på "rätt" sätt är mindre plågsamt för djuret än att dö av andra djur i naturen.
    1. Helt fel, samma aminosyror finns i många växter. 
    2. Helt fel, det krävs mer odling för att föda upp djuren. 
    3. Här håller jag i alla fall med dig, men problemet är att de flesta köper kött från köttindustrin vilket gör att den fortskrider. 
  • TrendyFarsa
    vvadda skrev 2014-02-03 11:14:05 följande:
    Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)
    Nej jag tänker inte kring dom här frågorna, har fullt upp med karriär, familj och vänner som upptar min tankeverksamhet.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Hur tänker köttätare?