Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Hur tänker köttätare?

Får man hänvisa till de andra femtielva trådarna man redan svarat i?

Nej, men jag äter kött. För att 1: Annars får jag inte i mig tillräkligt mycket protein och ett gäng andra näringsämnen, 2: För att det är gott, 3: för att jag VET att INGEN skulle överleva ett år i naturen utan kött. Det första som får stå tillbaka om man blir utslängd i ingenmansland är ens matvanor. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    stardream skrev 2014-02-05 23:24:27 följande:
    Enkelt. Köttätare är egoistiska. Ett i-land som vi bor i behöver ingen äta kött. En del försöker döva sitt samvete mot köttindustrin med att enbart köpa ekologiskt kravmärkt och närproducerat. Ännu en egoistisk handling alltså...
    Du vet att det är farligt att generalisera. va?
  • Aniiee
    exceptionell skrev 2014-02-06 23:31:32 följande:

1. En vanlig matdag i mitt liv, och jag är då vegan. Jag har använt www.cronometer.com:

2. "Enligt rapporten Veganvegetarianallätare från Sveriges Lantbruksuniversitet kräver en blandkost 2 300 kvadratmeter per person och år medan den vegetariska kosten endast behöver 1 500 kvadratmeter per person. Minst mark behövs för den veganska kosten som endast kräver 1 000 kvadratmeter åker per person.

sv.wikipedia.org/wiki/Köttproduktion

3. Yes, och jag har som sagt börjat med mig själv, då jag är vegan och inte har ätit kött sedan jag var 12 år. :)

Om man äter naturbetes, vilt och fisk i måttlig mängd så behöver man 0 och ingen åkermark för köttet. Tyvärr så är det få som väljer dessa alternativ.

Jag är inte vegan, eller ens vegetarian, men jag väljer kött med omsorg och jag använder HELA djuret när jag slaktar/jagar (för det gör jag själv. Så stäm mig!) Ibland syndar jag med fläsk och kyckling Skäms Men då väljer jag eko.
  • Aniiee

BTW, Exceptionell, vill du lägga upp en bild på andra halvan? Vitaminer och mineraler? Bara för att jag är nyfiken =)

Undrar hur min skulle se ut på en dag =/

• Aniiee
    exceptionell skrev 2014-02-07 00:15:33 följande:
    Cred till dig som slaktar själv! Jag är en "liberal vegan" och ser inget problem med köttätande om man tar ansvar för det. Halva min släkt är jägare exempelvis, och jag tycker det är superbra att de skaffar sitt kött själva. Det jag har något emot är köttindustrin.

Andra halvan ser ut såhär just denna dagen: 

Vill tillägga här att det är normalt att inte ha "full pott" på allt, alla dagar. Det är därför det är viktigt att äta varierat olika dagar, för att få i sig allt man behöver (gäller även köttätare). Denna dagen åt jag exempelvis paranötter som innehåller mycket selen, och nästa dag kanske jag inte gör det men äter något som innehåller mer zink och då jämnar det ut sig. 

=) Det tycker jag är en "giltig" anledning att vara vegan, om du förstår vad jag menar. Jag är också oerhör kritisk mot köttindustrin, men många vegetarianer (veganer har jag faktiskt inte hört) säger bara "hycklare" hela tiden. Hur kan jag vara kritisk mot köttindustrin när jag äter kött, liksom? Men det går så bra så.

Ah! Tjusfullt. Jag var bara nyfiken. Olika dagar ser ju olika ut. Jag äter till exempel inte kött varje dag bara för att jag gör det många dagar. Om jag skulle fylla i chrono idag, till exempel, skulle d-vitaminen åka i höjden, för jag har ätit strömming. Det är inte alla dagar jag får i mig 500% D-vitamin.

Dock har jag en liten fundering om chronometer (nu går jag OT).  Det är inte direkt svenska näringsvärden eller -rekomendationer. Undrar vad man ska göra åt det.....
  • Aniiee
    exceptionell skrev 2014-02-07 00:22:04 följande:
    Du kan väl fylla i en av dina matdagar? Kan vara intressant att jämföra. :)
    Jupp, kan jag göra =P
  • Aniiee
    exceptionell skrev 2014-02-07 00:33:06 följande:

Jag förstår absolut. Att jag väljer att vara vegan är för att jag sett köttindustrin på nära håll under min uppväxt (mjölkbönder i släkten, har även besökt grisgårdar och hönserier) och jag gjorde därför valet att avstå allt sådant i ung ålder. Att jag inte äter ens viltkött är för att jag fått en äckelkänsla kring det. Men hade jag inte känt mig äcklad av att äta animalier så hade jag inte sett något moraliskt eller etiskt fel med att äta ett djur som jag vet haft det bra (i det vilda). 

Precis, maten varierar. :) 

Cronometern använder sig av rekommendationerna från USDA (ndb.nal.usda.gov), men man kan själv gå in och justera värdena själv om man skulle vilja. (Jag har inte gjort det.)

=) Jag förstår dig. Jag har haft en lite annorlunda relation till det hela, då mina släktingar hade "bullerbygård" (Kulturbruksgård) när jag var lite. Jag såg hur djuren SKULLE ha det för att ha det bra. Det var liksom inte på industrinivå. Hade det varit det så hade jag kanske tänkt annorlunda.

Här är min matdag:

Jag kör gratis webbversion, så jag kan inte peta så mycket. Mest märkte jag att A- D- och E-vitaminet inte stämmer så bra. Svenska sidor påstor att det är dubbelt så mycket

För att vara jag, som äter väldigt dåligt, så är det här ganska bra. Jag lyckades med frukost, lunch och middag idag. Oftast blir det bara frulumiddag......
Svar på tråden Hur tänker köttätare?