exceptionell skrev 2014-02-07 00:15:33 följande:
Cred till dig som slaktar själv! Jag är en "liberal vegan" och ser inget problem med köttätande om man tar ansvar för det. Halva min släkt är jägare exempelvis, och jag tycker det är superbra att de skaffar sitt kött själva. Det jag har något emot är köttindustrin.
Andra halvan ser ut såhär just denna dagen:
Vill tillägga här att det är normalt att inte ha "full pott" på allt, alla dagar. Det är därför det är viktigt att äta varierat olika dagar, för att få i sig allt man behöver (gäller även köttätare). Denna dagen åt jag exempelvis paranötter som innehåller mycket selen, och nästa dag kanske jag inte gör det men äter något som innehåller mer zink och då jämnar det ut sig.
=) Det tycker jag är en "giltig" anledning att vara vegan, om du förstår vad jag menar. Jag är också oerhör kritisk mot köttindustrin, men många vegetarianer (veganer har jag faktiskt inte hört) säger bara "hycklare" hela tiden. Hur kan jag vara kritisk mot köttindustrin när jag äter kött, liksom? Men det går så bra så.
Ah! Tjusfullt. Jag var bara nyfiken. Olika dagar ser ju olika ut. Jag äter till exempel inte kött varje dag bara för att jag gör det många dagar. Om jag skulle fylla i chrono idag, till exempel, skulle d-vitaminen åka i höjden, för jag har ätit strömming. Det är inte alla dagar jag får i mig 500% D-vitamin.
Dock har jag en liten fundering om chronometer (nu går jag OT). Det är inte direkt svenska näringsvärden eller -rekomendationer. Undrar vad man ska göra åt det.....