• vvadda

Hur tänker köttätare?

Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)

• Svar på tråden Hur tänker köttätare?
  • Philippa

Varför ens diskutera detta?

Acceptera att alla tänker o tycker olika.....

• exceptionell

De tänker precis som du gör när du utsätter andra för lidande genom konsumtion. Dels är de kanske inte medvetna om vad deras konsumtion innebär, precis som du kanske inte vet vad dina kläder, din mat, din bensin osv innebär för lidande. Och dels så prioriterar de bort att bry sig, precis som du kanske gör på samma sätt. 

• La Lola

Jag tänker helt ärligt aldrig på hur djuren hanteras.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • exceptionell

Hur länge har du varit vegetarian? Dricker du mjölk? Äter ägg? Eller är du strikt vegan?

• mercury

Jag mår bra av att äta mycket protein och tycker om smaken av kött och kyckling (inte så mycket fläsk) och tänker sällan på hur djuren hanteras. Men ibland funderar jag ju. Har sett något nyhetsinslag från ett hönseri (eller vad det heter) där fåglarna sitter i små trånga burar och sedan dess kan jag inte med att köpa någonting annat än ekologiska ägg från höns som har gått fritt utomhus. Men jag har inte tillräcklig insikt i hur andra djur eventuellt vanvårdas, eller slaktas inhumant, för att kunna göra egna informerade val, men jag HOPPAS att de flesta som håller köttkreatur också har ett moraliskt samvete och känner ansvar för sina djur, så att de behandlar dem väl.

I framtiden är det väl inte omöjligt att jag faktiskt blir vegetarian...

• Orchid

Jag försöker tänka på hur jag tänkte när jag var köttätare. Jag ville inte se och kämpade med näbbar och klor för att kringå de moraliska aspekterna med köttätande. Naturligtvis är det frustrerande att leva i ett samhälle där nästan alla äter våra jämlikar, men innan jag blev vegan var jag också en del av problemet.

• exceptionell

Jag tror att en stor del av problemet är att människor ofta har svag viljestyrka och är slavar under sina begär också. Det gör att folk gör saker även om de vet att det är fel. Till exempel äter ett djur som lidit, eller äter mängder av socker trots att de redan är tjocka, eller skaffar en älskare bakom ryggen på sin man. Människor är ganska "svaga" generellt och drivs mycket av egoism och begär. 

• Kasperina

Jag tänker att vi är byggda som allätare. Vi äter för mycket kött, men vi behöver lite kött med.

Svar på tråden Hur tänker köttätare?