Inlägg från: exceptionell |Visa alla inlägg
  • exceptionell

Hur tänker köttätare?

De tänker precis som du gör när du utsätter andra för lidande genom konsumtion. Dels är de kanske inte medvetna om vad deras konsumtion innebär, precis som du kanske inte vet vad dina kläder, din mat, din bensin osv innebär för lidande. Och dels så prioriterar de bort att bry sig, precis som du kanske gör på samma sätt. 

• exceptionell

Hur länge har du varit vegetarian? Dricker du mjölk? Äter ägg? Eller är du strikt vegan?

• exceptionell

Jag tror att en stor del av problemet är att människor ofta har svag viljestyrka och är slavar under sina begär också. Det gör att folk gör saker även om de vet att det är fel. Till exempel äter ett djur som lidit, eller äter mängder av socker trots att de redan är tjocka, eller skaffar en älskare bakom ryggen på sin man. Människor är ganska "svaga" generellt och drivs mycket av egoism och begär. 

• exceptionell
    Tow2Mater skrev 2014-02-04 01:17:09 följande:
    Vegetarianer forsoker ju hela tiden komma på ersättningar for kott. Om de inte gillade kott, skulle de inte behova uppfinna ersättningar, utan bara glatt äta annat. Det senaste jag såg idag: "vegetarisk pulled pork". Ha ha! Pork är kott; det finns inget " vegetariskt fläsk". (Mest en reflektion att ofta undrar vi andra hur icke-kottätare tänker också.)
    De flesta som slutar äta kött gör det inte för att de inte gillar smaken. De flesta är uppväxta med att äta kött och det gör att de kan sakna smakerna när de övergår till en vegetarisk kost. Jag ser absolut inget fel i att man då skapar vegetariska substitut för köttet. 
  • exceptionell
    Jennie med ie skrev 2014-02-04 11:04:38 följande:
    Jag ser inte heller det konstiga. Huvudsaken är ju att det inte ÄR kött, om det inte är smak och konsistens man har problem med. Däremot borde en del namn ses över Vegetarisk pulled pork är helgalet, men "pork-style"  eller "i stället för kyckling" t ex kan vara vettigt för att beskriva vad det kan ersätta/likna. Sen tycker jag själv inte att smaken ÄR så lik, inte konsistensen heller, men det är ju en annan sak
    Jag tycker det kvittar lite vad det heter så länge man förstår vad det är eller är menat att efterlikna. 

När man inte har ätit kött på väldigt länge är det mer likt, än om man är köttätare och smakar på detta tillfälligt. Dock har jag "lurat" människor flera gånger genom åren som trott att de serverats kött, när det i själva verket har varit ett köttsubstitut. :) 
  • exceptionell
    Neelah skrev 2014-02-04 11:46:28 följande:
    Jag hade den goda avsikten att bli vegetarian, men blev jättesjuk och det visade sig att jag inte tål baljväxter och tofu som man ju faktiskt behöver äta för att få i sig tillräckligt med protein som vegetarian (om man inte vill äta dygnet runt förstås) , så jag fick lov att börja äta animaliskt protein igen. Det betyder ju inte att jag vräker i mig kött eller att jag köper vilka produkter som helst.
    Det är absolut inget tvång att äta baljväxter för att få i sig fullvärdigt protein som vegetarian. Du kan äta quinoa, bovete, fröer, nötter (med undantag för jordnötter som är en ärtväxt), bladgrönt, quorn (om du är ok med att äta ägg, alger, näringsjäst med mera... 
  • exceptionell
    Neelah skrev 2014-02-04 16:26:32 följande:
    Ja, fast det blir såna enorma mängder då eftersom de inte innehåller lika mycket protein och vegetabiliskt protein redan från början är svårare för kroppen att ta upp. Dessutom är jag livrädd för att bli så där sjuk igen - det var inte roligt alls!

Du kan räkna ut hur mycket protein (och allt annat) du får i dig med cronometer.com 

En vanlig matdag för mig kan se ut såhär: 

Frukost: Hirsgröt med ett päron.

Lunch: Bovete, blandade grönsaker/sallad, dressing och chiafrön. 

Mellanmål: En näve nötter. 

Middag: Quinoa, blandade grönsaker, valnötskräm med olja, citron och vitlök. 

Kvällsmål: Bovetegröt med en skopa hampaproteinpulver.

Med detta får jag i mig 61.4 gram protein och mer än det rekommenderade dagliga intaget av alla aminosyror. Dessutom får jag i mig allt annat jag behöver i näringsväg, med undantag för B12, D-vitamin och Omega 3 som jag tar tillskott av. (Här kan tilläggas att även köttätare behöver extra D-vitamin på vintern så det har inte med veganismen att göra.) 

• exceptionell
    sextiotalist skrev 2014-02-04 19:01:55 följande:
    Ingen diet för mig, då jag inte äter fiberrik och mat och inte heller nötter
    Fast nu anpassade jag ju mitt exempel efter en person som sade sig vara allergisk mot baljväxter, inte efter dig. :)
  • exceptionell
    CaraMelli12 skrev 2014-02-04 20:38:55 följande:
    Jag äter inga sånna "konstiga" saker som hirs, bovete, chiafrön, quinoa, valnötskräm eller hampaproteinpulver och jag är frisk som en nötkärna!

Vad för tillskott av Omega 3 tar du?
    Nu råkar jag vara glutenintolerant också och därför ersätter jag gluten med sådan där konstig mat som hirs, bovete och quinoa. ;) 

"AlgOmega3" från helhetshälsa tar jag som tillskott.
  • exceptionell

Jag förstår inte riktigt poängen med att säga till folk "Ja jag behöver då inte äta lika konstig mat som du, jag är frisk ändå!". Är ni samma typer som mobbar folk också? 

Jag är vegan, men försöker ALDRIG diskutera eller påverka folk att ändra kostvanor oprovocerat. Det jag gjort i denna tråden var att förklara för en person att h*n kan äta vegetariskt utan baljväxter, och då kommer andra människor och ska klanka ner på min kost...??

• exceptionell
    CaraMelli12 skrev 2014-02-04 20:53:01 följande:
    Poängen är att det är inte konstigt om folk fortsätter att äta kött när de ser menyer som den där hos en vegetarian. Det är långt ifrån vad de är vana vid och antagligen inget som gör att de kommer välja bort köttet. Det man borde framhäva är istället att man kan äta i stort sätt samma saker som innan, bara att byta ut köttet. Då kanske fler kan tänka sig att äta vegetariskt nån dag per vecka.
    En vegan kan leva på pizza och hamburgare, eller äta husmanskost, eller asiatiskt, eller indiskt, eller leva på enkel mat som jag gör... Men det trodde jag var självklarheter. :) 

Poängen med mitt inlägg var att visa att det går att få i sig bra protein. Jag äter väldigt enkel mat för att jag inte gillar matlagning, men det säger mer om mig och mina intressen, än om vegankost som koncept. :)
  • exceptionell
    Swipter skrev 2014-02-06 12:17:31 följande:
    Bara läst TS men 
    1. vi behöver aminosyror från kött som inte finns i växtriket
    2. det skulle inte finnas mat till alla om alla skulle äta vegetariskt eftersom vi inte har tillräckligt med resurser för att odla
    3. man kan äta kött och välja bra kött, inte massproducerat och plågat. Att slakta djur på "rätt" sätt är mindre plågsamt för djuret än att dö av andra djur i naturen.
    1. Helt fel, samma aminosyror finns i många växter. 
    2. Helt fel, det krävs mer odling för att föda upp djuren. 
    3. Här håller jag i alla fall med dig, men problemet är att de flesta köper kött från köttindustrin vilket gör att den fortskrider. 
  • exceptionell
    Swipter skrev 2014-02-06 13:47:41 följande:
    1. Läs på. Du får gärna berätta mer utförligt. (själv har jag inte tid att hitta källorna just nu).
    2. Läs på.
    3. Den enda man kan ändra på är sig själv. Börja där du står.

1. En vanlig matdag i mitt liv, och jag är då vegan. Jag har använt www.cronometer.com:

2. "Enligt rapporten Veganvegetarianallätare från Sveriges Lantbruksuniversitet kräver en blandkost 2 300 kvadratmeter per person och år medan den vegetariska kosten endast behöver 1 500 kvadratmeter per person. Minst mark behövs för den veganska kosten som endast kräver 1 000 kvadratmeter åker per person.

sv.wikipedia.org/wiki/Köttproduktion

3. Yes, och jag har som sagt börjat med mig själv, då jag är vegan och inte har ätit kött sedan jag var 12 år. :)

• exceptionell
    Aniiee skrev 2014-02-06 23:45:22 följande:
    Om man äter naturbetes, vilt och fisk i måttlig mängd så behöver man 0 och ingen åkermark för köttet. Tyvärr så är det få som väljer dessa alternativ.

Jag är inte vegan, eller ens vegetarian, men jag väljer kött med omsorg och jag använder HELA djuret när jag slaktar/jagar (för det gör jag själv. Så stäm mig!) Ibland syndar jag med fläsk och kyckling Skäms Men då väljer jag eko.
    Cred till dig som slaktar själv! Jag är en "liberal vegan" och ser inget problem med köttätande om man tar ansvar för det. Halva min släkt är jägare exempelvis, och jag tycker det är superbra att de skaffar sitt kött själva. Det jag har något emot är köttindustrin.

Andra halvan ser ut såhär just denna dagen: 

Vill tillägga här att det är normalt att inte ha "full pott" på allt, alla dagar. Det är därför det är viktigt att äta varierat olika dagar, för att få i sig allt man behöver (gäller även köttätare). Denna dagen åt jag exempelvis paranötter som innehåller mycket selen, och nästa dag kanske jag inte gör det men äter något som innehåller mer zink och då jämnar det ut sig. 

• exceptionell
    Aniiee skrev 2014-02-06 23:47:20 följande:
    BTW, Exceptionell, vill du lägga upp en bild på andra halvan? Vitaminer och mineraler? Bara för att jag är nyfiken =)

Undrar hur min skulle se ut på en dag =/
    Du kan väl fylla i en av dina matdagar? Kan vara intressant att jämföra. :)
  • exceptionell
    Aniiee skrev 2014-02-07 00:25:02 följande:
    =) Det tycker jag är en "giltig" anledning att vara vegan, om du förstår vad jag menar. Jag är också oerhör kritisk mot köttindustrin, men många vegetarianer (veganer har jag faktiskt inte hört) säger bara "hycklare" hela tiden. Hur kan jag vara kritisk mot köttindustrin när jag äter kött, liksom? Men det går så bra så.

Ah! Tjusfullt. Jag var bara nyfiken. Olika dagar ser ju olika ut. Jag äter till exempel inte kött varje dag bara för att jag gör det många dagar. Om jag skulle fylla i chrono idag, till exempel, skulle d-vitaminen åka i höjden, för jag har ätit strömming. Det är inte alla dagar jag får i mig 500% D-vitamin.

Dock har jag en liten fundering om chronometer (nu går jag OT).  Det är inte direkt svenska näringsvärden eller -rekomendationer. Undrar vad man ska göra åt det.....

Jag förstår absolut. Att jag väljer att vara vegan är för att jag sett köttindustrin på nära håll under min uppväxt (mjölkbönder i släkten, har även besökt grisgårdar och hönserier) och jag gjorde därför valet att avstå allt sådant i ung ålder. Att jag inte äter ens viltkött är för att jag fått en äckelkänsla kring det. Men hade jag inte känt mig äcklad av att äta animalier så hade jag inte sett något moraliskt eller etiskt fel med att äta ett djur som jag vet haft det bra (i det vilda). 

Precis, maten varierar. :) 

Cronometern använder sig av rekommendationerna från USDA (ndb.nal.usda.gov), men man kan själv gå in och justera värdena själv om man skulle vilja. (Jag har inte gjort det.)

• exceptionell
    Aniiee skrev 2014-02-07 01:29:53 följande:
    =) Jag förstår dig. Jag har haft en lite annorlunda relation till det hela, då mina släktingar hade "bullerbygård" (Kulturbruksgård) när jag var lite. Jag såg hur djuren SKULLE ha det för att ha det bra. Det var liksom inte på industrinivå. Hade det varit det så hade jag kanske tänkt annorlunda.

Här är min matdag:

Jag kör gratis webbversion, så jag kan inte peta så mycket. Mest märkte jag att A- D- och E-vitaminet inte stämmer så bra. Svenska sidor påstor att det är dubbelt så mycket

För att vara jag, som äter väldigt dåligt, så är det här ganska bra. Jag lyckades med frukost, lunch och middag idag. Oftast blir det bara frulumiddag......

Förstår, då har du en helt annan bild av det hela. Det farliga är att många som inte har koll alls på hur det går till i köttindustrin TROR nog att det är som på en bullerbygård även på de mer industriella gårdarna. Jag har märkt detta ibland när jag pratar med folk... de tror att det är som i bregottreklamen liksom. Och det ÄR ju så (men inte alltid), på små familjegårdar som den du är uppväxt på. Men det är långt ifrån sanningen så fort det blir mer storskaligt. (Jag vet att du vet detta, jag skriver det främst till de andra i tråden.) 

Kul att du ville dela med dig av en matdag! Jag tycker nivåerna ser helt rimliga ut på de värden du nämner? Man kan t.ex inte få i sig överdrivet mycket D-vitamin via kosten, det är därför man rekommenderar tillskott till alla nordbor september-april. 

Om du vet att du äter dåligt så är ett råd att fortsätta med cronometern någon vecka för att se om det är något du alltid får i dig för lite av. Ifall du alltid ligger lågt på K-vitamin t.ex så är det bra om du antingen reglerar det med kosten (mer bladgrönsaker) eller genom att ta tillskott. Annars får du bristsymptom förr eller senare.

• exceptionell
    vvadda skrev 2014-02-12 23:00:29 följande:
    Stort tack för era ärliga svar! (det var jag som startade tråden)

Jag tror det ligger mycket i att konsumenterna går och köper kött av gammal vana. Det krävs förstås en del omställning för att byta matvanor. Men det går. Och recept finns i överflöd. Och man måste förstås inte äta "köttersättningar", även om alla får göra precis som de vill.

Flera i tråden har svarat att de inte alls bryr sig om djuren. Det tycker jag är intressant att notera.

Många skriver däremot att de äter kött, men har synpunkter på köttindustrin som de upplever som djurfabriker.

De flesta skulle nog säga att de "försöker köpa schysst kött". För vissa är det svenskt. För andra ekologiskt. Trots det ökar köttkonsumtionen totalt sett (även om den på kort sikt kan gå ner lite ibland). Vi äter mer kött än någonsin i historien.

Sverige har inte en lika plågsam djurhållning som andra länder, men faktum kvarstår att djur produceras på löpande band även här. Det är väldigt stor skillnad på "svenskt kött" och "ekologiskt kött" och så vidare.

Vilt ser många som mer etiskt, men man kan vara lite undrande över hur själva dödandet går till om man jämför med slakt. En slaktmask är förstås mer exakt än ett skott i lungan på en älg, som troligtvis inte dör ögonblickligen.

Och så svar på ett par frågor i tråden:

* Jo, folk har förstås rätt att göra som de vill. Nej, jag tycker inte att vi bara kan "släppa" frågan när miljontals däggdjur och fåglar föds och lever i industrier, eftersom en del av oss tycker det är fel.

* Jag slår ihjäl getingar och hade säkert försökt försvara mig mot ett vildsvin också om det attackerade mig, eftersom jag personligen tycker att vi människor har rätt att finnas och ha utrymme att leva. Däremot behöver vi (uppenbarligen) inte kött för att överleva.

Fint att du dök upp igen! Du svarade inte på min fråga om ifall du äter ägg och/eller mejeriprodukter?

Svar på tråden Hur tänker köttätare?