• vvadda

Hur tänker köttätare?

Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

Sen skeppas de iväg i lastbilar och drivs på löpande band in i döden.

För mig är det här så självklart:
    - Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.
    - Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)

• Svar på tråden Hur tänker köttätare?
  • lundalina
    vvadda skrev 2014-02-03 11:14:05 följande:
    Hej hörni!

Jag känner att jag behöver lite insikter och bättre förstå köttätarna. Så go for it: berätta och förklara hur ni tänker :)

I lunchrummet på jobbet blir det mest snack om varför jag är vegetarian och folk säger att de inte skulle kunna leva utan baccon, för det är ju så gott. Men vi tar aldrig upp elefanten i rummet: alltså vad man tänker om att miljontals djur och fåglar föds upp i stora industrier, där de aldrig får se himmel eller dagsljus.

- Vi behöver (uppenbarligen) inte kött för att överleva. Det är ju både Livsmedelsverket och andra kostexperter överens om.

- Djur känner, minns och förstår vad som händer omkring dem. Kycklingarna skriker efter sina mammor när de kläcks och grismödrar blir deppiga när kultingarna tas ifrån dem.

Jag går runt och tror att det här är självklarheter, men kanske är jag ute och cyklar? 

Hur funderar ni som äter kött kring de här frågorna? Jag skulle verkligen vilja veta! Så var inte blyga, här där vi kan diskutera fritt :)

Jag tänker att jag är ett djur bland andra djur. Vi äter varandra till höger o vänster på den här planeten. Däremot är jag inte förtjust i djurfabriker! Dödar du aldrig djur, inte ens en fluga eller geting?
  • Neelah
    vvadda skrev 2014-02-03 11:14:05 följande:
    Hej hörni!

Jag hade den goda avsikten att bli vegetarian, men blev jättesjuk och det visade sig att jag inte tål baljväxter och tofu som man ju faktiskt behöver äta för att få i sig tillräckligt med protein som vegetarian (om man inte vill äta dygnet runt förstås) , så jag fick lov att börja äta animaliskt protein igen. Det betyder ju inte att jag vräker i mig kött eller att jag köper vilka produkter som helst.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • exceptionell
    Neelah skrev 2014-02-04 11:46:28 följande:
    Jag hade den goda avsikten att bli vegetarian, men blev jättesjuk och det visade sig att jag inte tål baljväxter och tofu som man ju faktiskt behöver äta för att få i sig tillräckligt med protein som vegetarian (om man inte vill äta dygnet runt förstås) , så jag fick lov att börja äta animaliskt protein igen. Det betyder ju inte att jag vräker i mig kött eller att jag köper vilka produkter som helst.
    Det är absolut inget tvång att äta baljväxter för att få i sig fullvärdigt protein som vegetarian. Du kan äta quinoa, bovete, fröer, nötter (med undantag för jordnötter som är en ärtväxt), bladgrönt, quorn (om du är ok med att äta ägg, alger, näringsjäst med mera... 
  • Neelah
    exceptionell skrev 2014-02-04 16:21:08 följande:
    Det är absolut inget tvång att äta baljväxter för att få i sig fullvärdigt protein som vegetarian. Du kan äta quinoa, bovete, fröer, nötter (med undantag för jordnötter som är en ärtväxt), bladgrönt, quorn (om du är ok med att äta ägg, alger, näringsjäst med mera... 
    Ja, fast det blir såna enorma mängder då eftersom de inte innehåller lika mycket protein och vegetabiliskt protein redan från början är svårare för kroppen att ta upp. Dessutom är jag livrädd för att bli så där sjuk igen - det var inte roligt alls!
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Gathehielm

Värt att nämnas är att plantor också är levande varelser, som kommunicerar med varandra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_perception_(physiology)#Neurochemicals (Intressant läsning)

Även om man väljer bort djur av solidariska skäl, så måsta man ändå livnära sig på en annan varelses död. Frågan är bara var man drar gränsen gällande vad man tycker är okej att leva av eller inte. Själv drar jag den vid primater. Vissa drar den vid hund- och kattdjur, andra vid djur över huvud taget. 

Skillnaden mellan vegetarianer/veganer och köttätare är därför inte svartvit, utan alla människor placerar sig på en gråskala över vilken livsform som man accepterar skall dö för ens egen fortlevnad.

• exceptionell
    Neelah skrev 2014-02-04 16:26:32 följande:
    Ja, fast det blir såna enorma mängder då eftersom de inte innehåller lika mycket protein och vegetabiliskt protein redan från början är svårare för kroppen att ta upp. Dessutom är jag livrädd för att bli så där sjuk igen - det var inte roligt alls!

Du kan räkna ut hur mycket protein (och allt annat) du får i dig med cronometer.com 

En vanlig matdag för mig kan se ut såhär: 

Frukost: Hirsgröt med ett päron.

Lunch: Bovete, blandade grönsaker/sallad, dressing och chiafrön. 

Mellanmål: En näve nötter. 

Middag: Quinoa, blandade grönsaker, valnötskräm med olja, citron och vitlök. 

Kvällsmål: Bovetegröt med en skopa hampaproteinpulver.

Med detta får jag i mig 61.4 gram protein och mer än det rekommenderade dagliga intaget av alla aminosyror. Dessutom får jag i mig allt annat jag behöver i näringsväg, med undantag för B12, D-vitamin och Omega 3 som jag tar tillskott av. (Här kan tilläggas att även köttätare behöver extra D-vitamin på vintern så det har inte med veganismen att göra.) 

• Roxanan

Jag tänker att kött är gott och det finns inget som slår en vällagad köttbit av högsta kvalitet.

• Krascha

Så här tänker jag: kött är gott, bönor är äckligt. Comprende?

• Roxanan
    Krascha skrev 2014-02-04 17:39:18 följande:
    Så här tänker jag: kött är gott, bönor är äckligt. Comprende?

• augustisten

Jag har varit vegetarian - och en period vegan - under många år. Nu äter jag måttliga mängder kött och fisk. Mest vilt som vi får av svärföräldrarna men även ekologiskt kött. Ägg och mjölk köper jag ekologiskt.

Jag är väldigt kritisk till köttindustrin men inte till köttätande per se. I snitt äter vi nog kött varannan dag ungefär.

Svar på tråden Hur tänker köttätare?